جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ دلیل برای مهاجرت به لینوکس


۲۵ دلیل برای مهاجرت به لینوکس
بسیاری از نهادهای دولتی، موسسات آموزشی و تجاری در گوشه و كنار جهان به سرعت در حال انتقال سیستم ‌عامل رایانه‌های خود از ویندوز مایكروسافت به لینوكس می‌باشند. آنها برنامه‌های كاربردی خود را نیز از نرم‌افزار تجاری به نرم‌افزار آزاد منتقل می‌كنند. برای انجام این كار حداقل ۲۵ دلیل قانع‌كننده وجود دارد:
۱. از آنجایی كه لینوكس همانند دیگر نرم‌افزارهای آزاد، تحت مجوز نرم‌افزار آزاد بوده در نتیجه به رایگان در اختیار همه افراد قرار دارد. این محصول را می‌توان به رایگان از اینترنت دریافت كرده یا با پرداخت هزینه اندكی خریداری نمود. به علاوه از یك رونوشت آن می‌توان بر روی هر تعداد رایانه‌ای كه وجود دارد استفاده نمود. این ویژگی دقیقاً برخلاف ویندوز مایكروسافت بوده زیرا برای نصب آن بر روی هر رایانه در حدود ۱۰۰ دلار یا بیشتر باید پرداخته شود.
۲. از آنجایی كه لینوكس، نرم‌افزاری آزاد می‌باشد، در نتیجه در كد منبع آن می‌توان هرگونه تغییری به وجود آورد. در صورتی كه نسخه تغییر یافته مجدداً در خارج از سازمان توزیع نشود می‌توان آنرا به صورت پنهانی نگهداری نمود. این مورد نیز برخلاف ویندوز مایكروسافت بوده زیرا ایجاد تغییر در ویندوز امكان‌پذیر نمی‌باشد. كد منبع، نسخه اصلی یك برنامه بوده كه توسط برنامه‌نویس و با استفاده از زبانهای برنامه‌نویسی نوشته شده و هنوز توسط مترجم به شكلی كه مستقیماً برایCPU رایانه قابل درك باشد تغییر پیدا نكرده است. وجود كد منبع برای ایجاد تغییر در یك برنامه ضروری می‌باشد. این امكان كه بتوان با آزادی كامل به بررسی و تغییر كد منبع پرداخته و این تغییرات را به خارج از سازمان منتقل نكرد برای بسیاری از سازمانها حائز اهمیت است.
۳. در اینترنت پشتیبانی بسیار خوبی از لینوكس انجام شده به عنوان مثال در گروه‌های خبری. برخی از افراد این طور بیان می‌كنند كه این پشتیبانی حداقل به اندازه پشتیبانی از سیستم ‌عامل اختصاصی كه به ازای دریافت مبلغی انجام می‌شود خوب است. همچنین می‌توان در صورت تمایل از پشتیبانی تجاری لینوكس نیز استفاده نمود. نمونه‌هایی از پشتیبانیهای انجام شده از سیستم عامل شامل كمك به سفارشی كردن، نصب برنامه‌های جدید برای برطرف كردن نقایص و خطرات امنیتی می‌باشد. خوشبختانه نیاز به دو مورد آخر در رابطه با لینوكس اندك است.
۴. احتمال اینكه در آینده پشتیبانی در لینوكس بنا بر دلایلی مانند به روز نبودن آن متوقف شود كم است. زیرا كد منبع همیشه در دسترس افرادی بوده كه آن را از طریق اینترنت، به رایگان پشتیبانی می‌كنند و یا در دسترس شركتهایی قرار داشته كه این كار را به ازای دریافت مبلغی انجام می‌دهند. برخلاف این ویژگی، پشتیبانی از ویندوز مایكروسافت و دیگر محصولات اختصاصی كه كد منبع آنها در دسترس عموم قرار ندارد كار دشواری است.
۵. در رابطه با به روز نبودن و مهجور شدن لینوكس، دغدغه‌های اندكی وجود دارد زیرا معماری یونیكس كه لینوكس بر اساس آن ارائه شده بیش از ۳۵ سال است كه بررسی و به روز شده و ثابت كرده كه بسیار كارآمد، مطمئن و قدرتمند می‌باشد. انجام به روزرسانی همچنان ادامه داشته اما نسخه‌های جدید نیز با معماری مبتنی بر یونیكس سازگار هستند.
۶. كاربران لینوكس ملزم به انجام به‌روز‌رسانی نیستند، زیرا از نسخه‌های قدیمی‌تر همچنان پشتیبانی شده، نسخه‌های جدیدتر نیز به رایگان موجود بوده و با نسخه‌های قدیمی نیز سازگار هستند. تولیدكنندگان محصولات اختصاصی تمایل دارند كه كاربران دارای نسخه‌های قدیمی‌تر را مجبور كنند تا محصولات جدیدتری را خریداری نمایند.
۷. در صورتی كه كاربر نسخه رایگانی انتخاب نماید برای انجام به‌روز‌رسانی نیازی به پرداخت هزینه مربوط به مجوز ندارد. به علاوه هزینه مربوط به دریافت سخت‌افزار، آموزش و تغییر برنامه‌ها (هزینه به‌روز‌رسانی) به علت سازگاری نسخه‌های جدید با نسخه‌های قدیمی، ناچیز می‌باشد.
۸. برای تمدید اعتبار مجوز لینوكس هیچ‌گونه ضوابط سفت و سختی وجود ندارد. اما در رابطه با ویندوز مایكروسافت، تعداد زیادی از كاركنان یك شركت بزرگ باید به صورت تمام وقت به بررسی این مساله كه آیا رایانه‌های مورد استفاده بر اساس ضوابطEULA (قرارداد مجوز كاربر) هستند یا خیر بپردازند. اما كاربران لینوكس از بازرسی انجام شده توسط BSA (اتحادیه نرم‌افزار تجاری) هیچ‌گونه واهمه‌ای ندارند.
۹. لینوكس دارای امنیت بسیار زیادی بوده و به ندرت تحت تاثیر ویروس، تروجان و برنامه‌های مخرب دیگری كه وجود دارند قرار می‌گیرد؛ زیرا یونیكس و محصولات وابسته به آن (مانند لینوكس) از ابتدا با در نظر گرفتن مسائل امنیتی طراحی شده‌اند. به عنوان مثال كاربر معمولاً به عنوان یك كاربر ریشه از سیستم استفاده نكرده در نتیجه حتی در صورت به وجود آمدن اختلال، او از فایلهای سیستم اصلی محافظت می‌كند. به علاوه در اكثر این محصولات از دیواره آتش قدرتمندی نیز استفاده شده است. در دسترس بودن كد منبع به افراد این امكان را می‌دهد كه از گوشه و كنار جهان به بررسی میزان امنیت این محصول بپردازند.
۱۰. لینوكس در برابر خرابی سیستم بسیار مقاوم بوده و به ندرت به راه‌اندازی مجدد نیاز دارد. این مساله برای شركتهای بزرگی كه حتی خرابی چند ثانیه‌ای نیز هزینه‌های سنگینی را برای آنها به وجود می‌آورد حائز اهمیت می‌باشد. دلیل این مساله این است كه لینوكس با استفاده از تاریخچه ۳۵ ساله سیستم ‌عاملهای شبیه یونیكس به صورت سیستم ‌عامل قدرتمند و با ثباتی طراحی شده است.
۱۱. اگرچه تعداد برنامه‌های كاربردی موجود برای لینوكس به اندازه برنامه‌های موجود برای ویندوز مایكروسافت نبوده اما این تعداد به سرعت در حال افزایش می‌باشد. اكثر برنامه‌های كاربردی لینوكس، نرم‌افزار آزاد بوده و دارای قابلیتهای مشابه یا بهتر از قابلیتهای برنامه‌های كاربردی مربوط به ویندوز مایكروسافت هستند. در حقیقت كاربران در اكثر مواقع می‌توانند بدون خریداری نرم‌افزارهای تجاری، برنامه‌های مورد نیاز خود را به رایگان از طریق اینترنت دریافت نمایند.
۱۲. محصولات متعددی از لینوكس وجود دارند كه هر یك دارای قابلیتهای منحصر به فرد خود بوده اما با دیگر محصولات موجود كاملاً سازگار می‌باشد. تنوع این محصولات به كاربر این امكان را می‌دهد كه محصول متناسب با نیازمندیهای خود را انتخاب كند. بدین معنا كه اگر یكی از ارائه‌دهندگان محصول لینوكس از عرصه تجارت خارج شود تولیدكنندگان متعدد دیگری وجود دارند كه می‌توان از محصولات آنها استفاده نمود. به علاوه این مساله رقابت سالمی را میان ارائه‌دهندگان به وجود آورده و به بهبوده كیفیت و عملكرد لینوكس نیز كمك می‌كند. در صورتی كه انجام انتخاب، دشوار باشد می‌توان از محصولاتی مانند Suse یا Red Hat استفاده نمود.۱۳. لینوكس در رابطه با پیكربندی دارای انعطاف‌پذیری زیادی بوده و این امكان را فراهم می‌كند كه فرایند سفارشی‌ كردن به آسانی و بدون نیاز به تغییر كد منبع انجام شود. به عنوان مثال می‌توان لینوكس را در حین انجام عمل نصب، پیكربندی كرده تا به عنوان ایستگاه كاری، رایانه رومیزی، رایانه كیفی، كارساز وب، كارساز پایگاه داده یا یك ره‌یاب به كار برده شود. به علاوه می‌توان ظاهر و عملكرد رایانه رومیزی (شمایل و گزینگان) را بر اساس علائق كاربر یا نیازمندیهای او به روشهای مختلفی پیكربندی كرده و حتی آنها را شبیه ویندوز مایكروسافت نمود. دسترسی آزاد به كد منبع و تغییر آن، قابلیت انعطاف‌پذیری فراوانی را در رابطه با پیكربندی ارائه می‌دهد.
۱۴. لینوكس و دیگر نرم‌افزار آزاد موجود از قالبهای فایل باز استفاده می‌كنند. این قالبها برای پردازش واژه‌، صفحات گسترده و دیگر فایلهای موجود در دسترس بوده و با بسیاری از استانداردهای صنعتی سازگار هستند. تولیدكنندگان نرم‌افزار می‌توانند از این قالبها برای ارائه برنامه‌های سازگار استفاده كنند. این ویژگی برخلاف قالبهای مورد استفاده برخی از نرم‌افزارهای اختصاصی بوده و مشكل انحصاری بودن استانداردهای اختصاصی را برطرف می‌كند. همچنین به كاربر این امكان را می‌دهد كه حتی در صورت توقف پشتیبانی از نرم‌افزار مورد استفاده، از داده‌های خود به صورت كامل محافظت نماید.
۱۵. لینوكس از نظر برخی قابلیت‌های سخت‌افزاری نیز سریع‌تر می‌باشد. دلیل این مساله، بهینه‌سازی كد منبع است.
۱۶. لینوكس با دیگر سیستمهای عامل موجود بسیار سازگار می‌باشد. به عنوان مثال می‌تواند داده‌های موجود بر روی گرداننده دیسك سخت (HDD) ویندوز را بخواند، بنویسد، پاك نماید و یا تغییر دهد. لینوكس همچنین می‌تواند برای كارخواه‌های (client) ویندوز به عنوان كارساز(server) ویندوز عمل كرده یا در صورت نیاز مستقیماً برنامه‌های ویندوز را اجرا نماید. برخلاف این مورد، سیستم عامل ویندوز مایكروسافت نمی‌تواند به بخشهای HDD كه دربرگیرنده سیستمهای عامل دیگری هستند دسترسی پیدا نموده و دیسك را برای آنها قالب‌بندی كند.
۱۷. به دلیل آشكار بودن فرایند توسعه لینوكس و دیگر نرم‌افزار آزاد و در دسترس بودن كد منبع آنها،‌ در رابطه با لینوكس از استانداردهای اصولی استفاده می‌شود. لینوكس تاكنون هیچ‌گاه در دادگاه تخطی ایالات متحده محكوم نشده و به دلیل تقلید از فناوری دیگر شركتها جریمه‌ای پرداخت نكرده است.
۱۸. در هنگام به‌روز‌رسانی نسخه‌های جدیدتر، لینوكس نیاز به جایگزینی یا به‌روز‌رسانی سخت‌افزار را كاهش می‌دهد. زیرا كد لینوكس بسیار كارآمد بوده و امكان اجرا- بر روی رایانه‌های قدیمی‌تری كه برای نسخه‌های جدید ویندوز مناسب نیستند- را فراهم می‌كند.
۱۹. لینوكس در سكو‌های مختلفی اجرا می‌شود. همچنین دارای این قابلیت است كه بر روی تجهیزات مختلفی مانند ابر رایانه‌ها، روبات‌های صنعتی، تجهیزات پزشكی الكترونیكی و تلفن‌ همراه نیز اجرا شود.
۲۰. استفاده از لینوكس در موسسات آموزشی بنا به دلایلی ارجحیت دارد. یكی از این دلایل این است كه هیچ نکته‌ پنهانی وجود نداشته (برخلاف نرم‌افزار اختصاصی) و دانش‌آموزان می‌توانند در كنار یادگیری استفاده از رایانه، به بررسی عملكرد آن نیز بپردازند. بسیاری از مدرسین معتقدند كه آموزش اصول علم رایانه بسیار مهمتر از كار با برنامه‌های خاصی مانند Word مایكروسافت می‌باشد. دلیل این مساله این است كه اصول علم رایانه برای مدت زمان مدیدی معتبر خواهد ماند و این در حالی است كه برنامه‌های كاربردی خاص به ویژه برنامه‌های اختصاصی كه با استانداردهای صنعتی مطابقت ندارند به صورت مداوم در حال تغییر بوده و ممكن است كه كنار گذاشته شوند.
۲۱. برای سازمانهای دولتی، لینوكس موجب وضوح داده‌ها می‌شود زیرا داده‌ها را در قالبی كه با استانداردهای صنعتی مطابقت دارد ذخیره می‌كند. این ویژگی برخلاف قالب نرم‌افزارهای تجاری می‌باشد. نگهداری داده‌های غیر محرمانه در قالب استاندارد به افراد این امكان را می‌دهد كه بدون نیاز به خریداری نرم‌افزار اختصاصی گران قیمت به این داده‌ها دسترسی پیدا كنند. به علاوه نگهداری داده‌های محرمانه در قالب استاندارد، بسیار مطمئن‌تر از نگهداری آنها در قالب اختصاصی می‌باشد.
۲۲. در لینوكس و دیگر نرم‌افزارهای آزاد موجود در رابطه با وجود "backdoor"، نگرانی اندكی وجود دارد زیرا كد منبع در دسترس می‌باشد. backdoor، ‌روشی برای دسترسی به رایانه از راه دور می‌باشد. بسیاری از دولتها و شركتها‌ی خارجی نگران این مساله هستند كه برنامه‌های اختصاصی backdoor داشته باشند كه تولیدكنندگان این برنامه‌ها و دیگر دولتها با استفاده از آن بتوانند به اطلاعات محرمانه آنها دسترسی پیدا كنند.
۲۳. استفاده و پشتیبانی از لینوكس موجب افزایش رقابت سالم در صنعت نرم‌افزاری می‌شود. وجود چنین رقابتی باعث پیشرفت فنی، بهبود عملكرد و كاهش هزینه نرم‌افزار متن‌باز و اختصاصی می‌شود. تجربه نشان داده كه حق انحصاری موجب ارائه محصولاتی با كیفیت پائین و قیمت بالا شده و در نظام سیاسی اختلالاتی را به وجود می‌آورد.
۲۴. لینوكس و دیگر نرم‌افزارهای آزاد موجود نه تنها به محصولات اختصاصی رسیده‌اند بلكه به سرعت در حال پیشرفت و توسعه نیز می‌باشند. این روند با افزایش میزان تقاضا برای دریافت چنین محصولاتی و با مشاركت بیشتر سازمانها و افراد، سریع‌تر می‌شود.
۲۵. لینوكس به كاربران این امكان را می‌دهد كه با بررسی، تغییر، گسترش و توزیع مجدد كد منبع به پیشرفت فناوری نرم‌افزار كمك نمایند. این مورد بسیار متداول بوده و نمونه بارز آن IBM می‌باشد. نتیجه این كار به انجمن نرم‌افزارها بازگشته و در نوع خود یك مزیت به حساب می‌آید.
۲۶. در حقیقت برای گرایش سازما‌ها به لینوكس و دیگر نرم‌افزار آزاد موجود بیش از ۲۵ دلیل وجود دارد. دلیل بیست و ششم این است كه لینوكس در مقایسه با ویندوز به یکپارچه‌سازی گرداننده دیسك سخت نیاز ندارد. توزیع داده‌ها در بخشهای غیرمتمركز گرداننده دیسك سخت موجب كند شدن عملكرد رایانه می‌شود. انجام عمل یكپارچه‌سازی، كار دشواری نبوده اما انجام آن به صورت دوره‌ای شاید آزاردهنده باشد. در صورتی كه سیستم ‌عامل به خوبی طراحی شده باشد نیازی به انجام این کار نمی‌باشد.
● شرایطی وجود دارند كه شاید مهاجرت سازمانها از لینوكس به ویندوز بهتر ‌باشد:
۱. سازمانهایی كه دارای عملكرد محدودی بوده و دارای مجوز معتبر ویندوزی هستند كه بدون استفاده باقیمانده است. آنها می‌توانند با جایگزین كردن مسئول ویندوز به جای متخصصین لینوكس در هزینه‌های خود صرفه‌جویی كنند.
۲. در شرایطی كه مایكروسافت مجموعه ارزان قیمتی را به یك سازمان ارائه دهد، این مجموعه شامل مجوز بلندمدت با هزینه اندك، آموزش و پشتیبانی رایگان می‌شود. این شرایط به نفع مایكروسافت بوده زیرا شهرت خوبی را برای آن به همراه دارد.
ترجمه: مهرنوش رقابی
ویرایش: زهرا احمدی
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید