جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

هیچ رشته رزمی‌ای کامل نیست!


هیچ رشته رزمی‌ای کامل نیست!
قاسم خدائی یکی از مربیان جوان کشورمان می‌باشد که با شور و اشتیاق خاصی از ورزش رزمی سخن می‌گوید خدائی ۲۷ ساله متولد ۲۷/۱۰/۱۳۸۵ در سال ۱۳۷۰ ورزش را با رشته کشتی آن‌هم نزد دائی‌اش کمال داداش‌زاده آغاز نمود در سال ۱۳۷۴ ورزش‌های رزمی را با جیت‌کان‌دو نزد یکی از مربیان جیت‌کان‌دو آغاز کرد پس از چهار سال زمانی‌که احساس کرد به خواسته درونی‌اش نرسیده ناگزیر رشته‌اش را تغییر داد به کیک بوکسینگ روی آورد دو ماهر را نزد یکی از اساتید به فراگرفتن این رشته پرداخت در سال ۱۳۸۱ با آقای قهرمان بیک آشنا شد آنچه از ورزش‌های رزمی می‌خواست نزد ایشان بود و اینجا با سازمان جهانی سیفو شورکی آشنائی بیشتری پیدا کرده و این تازه شروع کار واقعی او بود چرا که نیازهای درونی‌اش در این زمان تبلور می‌یافت و احساس می‌کرد این همان چیزی است که نیاز دارد. وی در حال حاضر عضو کمیته فنی سبک جیت‌کان‌دو کالی‌اسکریما می‌باشد و نائب رئیسی این رشته را نیز عهده‌دار هست بر آن شدیم تا گفت‌وگوئی هر چند کوتاه با او انجام دهیم.
● هدف شما از ورزش چه می‌باشد؟
▪ در پاسخ به این سئوال اگر منتظر شنیدن تندرستی و سلامت جمعی هستید باید بگویم این جملات به شعار بدل گشته و اما هدف اصلی بنده حضور در مسابقات کیچ‌فایت سال آتی (۲۰۰۶) آلمان می‌باشد.
● یک رزمی کار برای رسیدن به آمادگی کامل باید چگونه تمرین کند؟
▪ از نظر بنده برای این‌که مبارز خوبی باشیم باید حداقل روزی ۶ ساعت تمرین مستمر و منظم داشته و همراه آن به مواردی چون داشتن رژیم غذائی مناسب و کار مداوم با وزنه، تمرینات ایزومتریک، پلی متریک، شنا و دویدن را هم در رأس برنامه‌ها داشته باشیم تازه پس از اینها داشتن حریفان تمرینی مناسب یکی از مزیت‌های مهم در راه رسیدن به ایده‌آل است حال که به اینجا رسیدیم جا دارد از حریفان خوب تمرینی‌ام آقایان عرفان و حسام خدائی که در تمام تمرینات همگام با بنده پیش می‌آیند تشکر کنم.
● جیت‌کان‌دو یعنی چه؟
▪ جیت‌کان‌دو در معنای لغوی و به نقل از بروس‌لی به راه جلوگیری از مشت‌های متقاطع اطلاق می‌شود که البته بنده تعبیری دیگر دارم و آن‌را می‌شود این‌طور عنوان کرد که جیت‌کان‌دو یعنی راه جان سالم به‌در بردن از معرکه است.
● برای رسیدن به جیت‌کان‌دو چه فاکتورهائی لازم است؟
▪ جیت‌کان‌دوکاها باید برای رسیدن به مرحله جیت‌کان‌دو ابتدا در رشته‌های کشتی (جوجیتسو)، بوکس، موی تای بوکسینگ، چی‌سائو، کالی اسکریما، پن چاک سیلات و... در حد استادی آشنائی پیدا کنند تا بتوانند معنی جیت‌کان‌دو را متوجه شوند در معنای کلی باید سرعت عمل و تصمیم‌گیری بسیار بالائی داشته باشند و بتوانند تمام حرکت‌ها و تکنیک‌ها را به‌صورت غیرارادی انجام دهند.
● سیر ورزش کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
▪ از دیدگاه من بسیار ضعیف، غیرکارشناسانه و دیگر هیچ!
● برتری رشته شما بر دیگر رشته‌ها در چه مواردی می‌باشد؟
▪ ما برتری قائل نیستیم سیستم ما سیستمی نیست که دنبال نشان دادن برتری باشد در حقیقت ما دنبال خودشناس هستیم و در رأس آن شناسائی نقاط قوت و ضعف‌های خودمان، در ورزش‌های رزمی همه چیزی به‌عنوان برترین سبک نداریم چرا که هر سبکی مزیت‌هائی دارد. در کنار این مزیت‌ها نیز نقاط ضعف خودش را دارا می‌باشد و دیگر سبک به تنهائی هیچ‌گاه کامل نیستند اگر تمام سبک‌ها کامل بودند این همه سبک وجود نداشت در جیت‌کان‌دو هم این شرایط رعایت شده و همه سبک‌ها را باید کار کرد چرا که ضعیف‌ترین شیوه‌های مبارزاتی نیز خود دارای مزیت‌هائی هستند که می‌توان از آنها استفاده برد. یک سبک به تنهائی هیچ‌گاه کامل نیست و همه سبک‌ها را باید کار کرد.
● سخن آخر؟
▪ هنرجویان توجه داشته باشند کم نیستند افرادی که خود هیچ مدرکی ندارند به همین خاطر حرفی هم برای گفتن ندارند ایشان نباید به جوانان مدرک بدهند و جوانان نیز باید در انتخاب استادشان دقت عمل داشته باشند جیت کاندوئی که قبلاً در سال ۷۴ شروع کردم در واقع جیت‌کان‌دو واقعی نبود از جوانان خواهشمندم در سبک‌های خارجی یا سیستم‌های خارجی از مربی خود بپرسند این سبک را در کجا کار کردند و یا چه مدرکی دارند در سبک جیت‌کان‌دو تمام فعالیت‌ها زیر نظر سازمان جهانی انجام می‌پذیرد برای اطلاعات بیشتر می‌توانند از سایت جهانی استفاده کنند. در آخر از زحمات پدر و مادرم تشکر ویژه‌ای دارم که موقعیت فعلی‌ام نتیجه زحمات ایشان است.
منبع : مجله‌رزم‌آور


همچنین مشاهده کنید