جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مصائب زدن پنالتی


مصائب زدن پنالتی
ضربه پنالتی مستقیم ترین شیوه گلزنی و در عین حال یكی از دشوارترین فرصت های گلزنی است كه زننده آن نیاز به تسلط بر اعصاب و مهارت فراوان دارد. اما بازیكنان بزرگ بسیاری هستند در این وضعیت دچار تشتت افكار و دستپاچگی می شوند و با وجود توانمند بودنشان ضربه پنالتی را به راحتی از دست می دهند.فرانك لمپارد، استیون جرارد و جیمی كره گر در جام جهانی ۲۰۰۶ نتوانستند از این فرصت ها بهره ببرند و گل بزنند.
این مشكل مختص آنان نیست و همچون یك بیماری واگیردار به سایر بازیكنان انگلیسی یا بازیكنان حاضر در لیگ فوتبال این كشور سرایت می كند. بلكبرن و شفیلد یونایتد نیز در فصل جاری هر كدام در یك بازی ۲ ضربه پنالتی را از دست داده اند و لمپارد هم بار دیگر در این زمینه ناكام شده است.لوكاس نیل بازیكن بلكبرن، یاكوبو از میدلزبرو، گیلبرتو بازیكن آرسنال و خوان پابلو آنجل فوتبالیست آستون ویلا نیز پنالتی هایی از دست داده اند. گارت بری هفته گذشته در جام اتحادیه انگلستان خود را در این زمینه به آنخل رساند و او هم در این رقابت، پنالتی دیگری هدر داد.همین اتفاق برای مایكل آرتتا، بازیكن اورتون افتاد و در ضربات پنالتی دیدار پورت ویل و نورویچ این رخداد ۵ بار تكرار شد و این بیماری همه را به ستوه آورد. اما علت این مسأله چیست و چرا بسیاری از بازیكنان به چنین درد ناخوشایندی دچار می شوند. روزنامه دیلی میل در این مورد با یكی از بزرگترین پنالتی زن های فوتبال یعنی «ری استوارت» گفت و گو كرده و در این باره نظرات وی را جویا شده است. شاید كه برای بازیكنان امروز سودمند آید.
● احترام به دروازه بان
پنالتی هایی كه با تكبر و خودپسندی زده می شوند همان بهتر كه هدر شوند و به ثمر نرسند. اگر به خود مغرور شوید و بر همین اساس تصور كنید كه به طور قطع گل خواهید زد، دچار دستپاچگی می شوید. اگر پشت ضربه خود قدرت واقعی و درستی قراردهید و توپ را به سوی دروازه شلیك كنید میزان موفقیت شما تا حد بسیار زیادی افزایش می یابد.باید به دروازه بان احترام بگذارید، نباید او را مسخره كنید. به اعتقاد من ۳ پنالتی زن بزرگ دوره ما عبارت بودند از «مت لی تیسیه ر» كه ركورد بسیار خوب و قابل توجهی در زدن گل از روی نقطه پنالتی بر جای گذاشت و طی دوران بازیگری اش تنها یك ضربه پنالتی را از دست داد و این ركوردی به یادماندنی است، جان رابرتسون هم یك پنالتی زن عالی بود و دیگری گوردون استراكان است.
آنان می توانستند در زیر فشارهای فراوان بازی و در موقعیت های دشوار به راحتی گل بزنند و می شد این امید را به آنان بست كه ضربه پنالتی را خیلی راحت گل كنند و می شد به آنان امیدوار بود كه در بازی های بزرگ گل بزنند.
● تمرین برای تكامل
چرا این همه پنالتی هدر می رود؟ به نظر من عامل آن در فشارهای فراوانی است كه بر پنالتی زن وارد می آید. او ذهنش در مسیر صحیح قرار نگرفته است و دروازه بان ها امروز بسیار آماده تر و سریع تر از مهاجمان هستند. بازیكنان انگلیسی كه در تورنمنت های بزرگ در زدن پنالتی ناكام می مانند به دلیل آنكه قادر نیستند خود را آماده تر از دروازه بان نشان دهند به چنین مشكلی دچار می شوند. برخی از پنالتی هایی كه در لیگ برتر هدر شده به دلیل ضربات ضعیفی بوده كه بر توپ وارد آمده است. بدین ترتیب توپ در نزدیكی دروازه بان فرود آمده و او به راحتی آن را مهار می كند. من برای ساعت های مدید تمرین می كردم، تنها خودم بودم و دروازه. ابتدا مخروط هایی را در زمین می گذاشتم و به شیوه خاص خودم آماده می شدم و سپس از میان مخروط ها می دویدم و سعی می كردم با توپ به مخروط ها ضربه بزنم.
به نظر من بسیار خنده دار است كه داوران می خواهند موقع زدن ضربه پنالتی سكوت برقرار باشد زیرا در آن هنگام حدود ۵۰ هزار نفر در استادیوم حضور دارند كه هر كدام به شیوه ای مختلف داد و فریاد می كنند و جیغ می زنند. بهترین بازیكنان كسانی هستند كه به بهترین شیوه برای بازی آماده شده اند آنانی كه خوب تمرین كرده اند و قادرند به بهترین وجه زیر فشارها دوام بیاورند. از آنجا كه همیشه آماده بودم درباره اعتماد به نفس هیچ مشكلی برایم پیش نمی آمد، حتی هنگامی كه ضربه پنالتی را از دست می دادم.
● تكنیك: قدرت و دقت
بسیاری از ضربات پنالتی كه می زدم انفجاری بود و چنین به نظر می رسید كه دروازه بان می خواهد خود را از راه توپ كنار بكشد اما من كار خودم را انجام می دادم تا گل بزنم و نگران دروازه بان نبودم. بدترین پنالتی من در بازی مقابل منچسترسیتی در لیگ برتر بود كه طی آن كفش پای چپم بیرون آمد و به هوا پرت شد. بعد از آن عكس هایی از این صحنه دیدم كه تعدادی از آنها توسط استیو بیكن، عكاس باشگاه وستهام گرفته شده بود.در ۲۷ عكسی كه از من در هنگام زدن پنالتی گرفته شده بود متوجه شدم در ۲۳ مورد یك وضعیت مشترك داشتم یعنی هنگام زدن ضربه هر دو پایم از زمین كنده می شد. این تكنیك من بود كه می شد دقت و قدرت را در آنها به خوبی مشاهده كرد.
● كنترل احساسات
ذهن خود را آرام كنید. هر آنچه را كه در ذهن دارید بیرون بریزید و مطلقاً به هیچ چیزی جز زدن ضربه و گل زدن فكر نكنید. فشارهای روانی و تشتت افكار را از خود دور كنید. هر چقدر هم كه باتجربه باشید باز هم با خود فكرمی كنید: آه نه. همه چیز به این ضربه من بستگی دارد.» كافی است تمركز كنید و بر اعصاب و احساسات خود مسلط باشید. این شیوه كار من بود و همیشه به این طریق برای زدن ضربه آماده می شدم. ابتدا توپ را می گرفتم و روی دستم با آن بازی می كردم. سپس به دروازه بان خیره می شدم. زبانم را در دهان می چرخاندم و از داخل گونه هایم مك می زدم. پس از آن برای زدن ضربه آماده می شدم. در این كار، روانشناسی خاص خودم را به كارمی بردم كه در بسیاری مواقع كارساز بود. پس از آن به عقب گام برمی داشتم، نفس عمیقی می كشیدم و به سوی توپ حمله ور می شدم...
● تصمیم
می گویند در زدن ضربات پنالتی همان تصمیمی را كه گرفته اید عملی كنید و برنامه ای را كه از پیش در نظر گرفته اید تغییر ندهید زیرا احتمال خطا زیاد می شود و شاید توپ را هدر دهید. مهمترین پنالتی ای كه زدم در دقیقه آخر فینال جام حذفی انگلستان بود. در آن فینال در استادیوم ویمبلی مقابل لیورپول بازی می كردیم و تا پیش از آن ضربه، وستهام یك بر صفر عقب بود.هنگام زدن ضربه كه فرا رسید مقابل ری كلمنس، دروازه بان لیورپول قرار گرفتم و فشار زیادی روی من بود. همیشه فشار زیادی بر زننده ضربه وارد می آید و دروازه بان فشار چندانی را احساس نمی كند.
پس از آنكه برای زدن ضربه بروم از همان ترفند همیشگی خودم بهره ببر، تصمیمم را عوض كردم و در صدد آزمون شیوه دیگری برآمدم.تغییر دادن تصمیم تنها به چند ثانیه زمان نیاز دارد اما طی این روند باید توانمندی های دروازه بان را در نظر داشته باشید و قدرت او را بسنجید تا در تصمیم گیری موفق باشید. من هم ظرف چند ثانیه از شیوه پیشین خودم فاصله گرفتم و درباره ترفند جدیدی فكر كردم. در هر حال توپ را با یك ضربه انفجاری در كنج دروازه نشاندم.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید