سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


نکته هایی‌برای تبدیل روزهای کسل‌کننده به شادترین لحظات زندگی


نکته هایی‌برای تبدیل روزهای کسل‌کننده به شادترین لحظات زندگی
لبخند زدن ساده، سبب می‌شود ۴۳ ماهیچه در صورت شما منبسط و منقبض شوند. در نتیجه فعل و انفعالات مغز تغییر پیدا می‌كند و روحیه شادمانی و نشاط در شما ایجاد می‌‌شود.
حتما تا به حال برایتان پیش آمده كه از صبح كه از خواب بیدار می‌شوید، خیلی پكر و دلتنگ و بی‌حوصله باشید. این روزها واقعا روزهای وحشتناكی هستند، همه چیز خسته‌كننده و كسل‌كننده است و انگار همه چیز علیه شما پیش می‌رود.
در چنین روزهایی احتمالا شما هم آن‌طور كه باید، برای شادی و سرحالی خودتان تلاش نكرده‌اید. مثلا كوچك‌ترین كار برای تقویت روحیه، لبخندزدن است. آیا شما در چنین حالاتی آن را امتحان كرده‌اید یا اینكه اصولا معتقدید در اوج خستگی و كسلی، لبخند فایده ندارد و دردی را درمان نمی‌كند؟ برای مقابله با این روزهای كسالت‌آور، توصیه می‌كنیم تا مدتی راه‌های پیشنهادی ما را امتحان كنید. مطمئن باشید دیگر روزهای كسالت‌بار و خسته‌كننده را نخواهید دید.
● لبخند بزنید
در راه رسیدن به محل كار لبخند بزنید و هركس را كه می‌بینید، بگویید <صبح به خیر.> بله، به تمام كسانی كه از كنار شما رد می‌شوند، لبخند بزنید و سلام و صبح به خیر بگویید. به این فكر نكنید كه مردم به عقل شما شك می‌كنند.
محققان دانشگاه میشیگان معتقدند همین لبخند زدن ساده، سبب می‌شود ۴۳ ماهیچه در صورت شما منبسط و منقبض شوند. در نتیجه فعل و انفعالات مغز تغییر پیدا می‌كند و روحیه شادمانی و نشاط در شما ایجاد می‌‌شود. حتی اگر لبخندتان در ابتدا مصنوعی باشد، به زودی طبیعی می‌شود. علاوه بر این، لبخند مسری است و شما می‌توانید با یك لبخند ساده، آن را به تمام دوستان و همكاران خود سرایت دهید و نشاط و روحیه را به آنها هم هدیه كنید.
● زیر آفتاب بنشینید
روزهای آفتابی، سعی كنید در آفتاب بنشینید و استراحت كنید. نمی‌دانید نور خورشید چقدر مفید و مقوی و انرژی‌زاست. برای این كه حوصله‌تان سر نرود، می‌توانید هنگام آفتاب گرفتن، روزنامه یا مجله بخوانید. از نظرعلمی ثابت شده است حتی در روزهای سرد زمستانی هم نشستن در آفتاب، بسیار مقوی و مفید است. پروفسور دان اورن، روانشناس دانشگاه ییل، معتقد است: <حداقل روزی ۳۰ دقیقه نشستن در آفتاب، آرامش‌ و روحیه بالایی به فرد می‌دهد و افسردگی و بی‌حالی را رفع می‌كند.> پروفسور اورن همچنین می‌گوید: <قرارگرفتن در معرض نور خورشید، باعث افزایش تولید انتقال‌دهنده‌های پیام عصبی (نوروترنسمیترها) از جمله سروتونین در مغز می‌شود كه افزایش این هورمون، باعث بالارفتن سطح شادی و روحیه می‌شود.> در زمستان، آفتاب ظهر، بهترین شادمانی را برای شما به ارمغان می‌آورد ولی در روزهای گرم تابستان، آفتاب صبحگاهی، شما را به اوج شادابی و نشاط روحی می‌برد.
● عسل بخورید
عسل بخورید، تنها یا با چیزهای دیگر مثل چای. دكتر جودیت واریتمن، مدیر مركز تحقیقات سلامت میت )Mit( می‌گوید: <كربوهیدرات‌ها سطح سروتونین مغز را افزایش می‌دهند و باعث آرامش و خشنودی در فرد می‌شوند.>
البته تمام كربوهیدرات‌ها این خاصیت را ندارند، اگر نوعی ماده غذایی كه دارای كربوهیدرات است، چربی داشته باشد، چربی آن، خاصیت كربوهیدرات را خنثی می‌كند. به‌طور مثال در بستنی كه شیر و شكر آن حاوی كربوهیدرات است، چربی شیر، مانع جذب كربوهیدرات می‌شود و تاثیر مثبت آن از بین می‌رود. همچنین اگر ماده غذایی حاوی كربوهیدرات، پروتئین نیز داشته باشد، اسید آمینه موجود در پروتئین هم تقویت روحیه شما را به تاخیر می‌اندازد.‌پس برای این كه سرور و شادمانی در دلتان بار دهد، بهتر است از مواد غذایی دارای كربوهیدرات زیاد و چربی و پروتئین كم استفاده كنید. مواردی مانند قند، شكر، سیب‌زمینی تنوری یا پخته یا حتی یك قاشق عسل مرغوب.
● یك لیوان پر، آب خنك
هر وقت احساس خستگی و كسلی كردید، یك لیوان بزرگ آب خنك بنوشید.با توجه به اینكه ۶۰ درصد بدن انسان از آب تشكیل شده است و حتی ۸۵ درصد بافت مغز نیز آب است، عجیب نیست كه با كمبود آب در بدن، احساس سرگیجه، سردرد، بی‌حالی و یبوست به شخص دست دهد.
حداقل روزی ۸ لیوان نوشیدنی مصرف كنید. البته همه نوشیدنی‌ها خاصیت آب را ندارند. به‌طور مثال، كافئین مدر (ادرارآور) است و با مصرف آن، بدن آب بیشتری از دست می‌دهد. بعضی آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌ها هم كه دارای سدیم هستند، ذخیره آب بدن را تا حد بسیاری مصرف می‌كنند. پس بهترین گزینه برای نوشیدنی، همان آب یا آب معدنی است.
● جوراب ضخیم بپوشید
برای این كه احساس آرامش درونی كنید، جوراب‌های ضخیم بپوشید و دست‌هایتان را دور یك فنجان چای داغ، حلقه كنید.اگر تاكنون به ماساژ درمانی رفته باشید، حتما دیده‌اید كه آنها دست‌ها و پاهای شما را با جوراب و دستكش‌های گرم می‌پوشانند. دكتر چارلز رایسیون، مدیر كلینیك ایمنی‌شناسی رفتاری دانشگاه اموری، معتقد است: <دست و پای گرم، رابطه بسیار نزدیكی با آرامش و نشاط درونی دارد.>
مطالعات و تحقیقاتی كه راجع به كاهش اضطراب در دانشگاه هاروارد انجام شده، نشان می‌دهد افراد آرام و بانشاط، دست و پای گرمی دارند.
خب، همین حالا جوراب‌های قدیمی و ضخیم‌تان را كه ته كمد یا چمدان انداخته‌اید و دیگر دوستشان ندارید، بیرون بیاورید و بپوشید. اگر در آینه خود را نگاه كنید، حتما لبخند زیبایی را روی لبانتان می‌بینید.
● كاكائوی داغ، نوشیدنی شادی‌آور
برای رهایی از كسالت بعدازظهرها، یك لیوان كاكائوی داغ بنوشید. دكتر آلن‌هایریش، معتقد است شكلات یك نوع ماده غذایی بسیار مقوی و انرژی‌زا است، زیرا سرشار است از موادی كه روی فعل و انفعالات مغز تاثیر می‌گذارند و تقویت روحیه را سبب می‌شوند. یكی از مواد موجود در كاكائو، كافئین است كه منبعی غنی از انرژی به شمار می‌آید. ماده بعدی، اندورفین است كه درد را تسكین می‌دهد. همچنین مواد و دانه‌های شبه مخدر موجود در كافئین هم خواص آرام‌بخشی دارند و احساس سرمستی را به ارمغان می‌آورند. اما چنانچه خوردن موادی مانند كاكائو كه كالری بسیار بالایی دارد به هر دلیلی برایتان مضر است یا دوستش ندارید، حتی نفس كشیدن در بخاری كه از كاكائوی داغ برمی‌خیزد نیز شما را مسرور و شادمان می‌كند.
دكتر هایریش می‌گوید: <استنشاق بوی مطلوب، مانند بوی شكلات، هم در تقویت روحیه موِثر است و هم عطر شور و شوق و مسرت را در وجودتان می‌پراكند.>
● تلویزیون‌ها خاموش
هر وقت كه می‌توانید، آخر هفته، یا حتی روزی یك ساعت، تلویزیون را خاموش كنید و به جای آن، سرگرمی‌های دیگر را امتحان كنید و با خانواده خوش بگذرانید. خاموشی تلویزیون برای تمام افراد خانواده مفید است. تحقیق و بررسی‌های تكمیلی در این باره نشان می‌دهد بعد از تماشای برخی تبلیغات و پیام‌های بازرگانی از تلویزیون، بچه‌ها حالت افسردگی و عصبی پیدا می‌كنند.
با خاموش كردن تلویزیون، شما وقت بیشتری دارید تا ارزش محبت و زندگی واقعی را درك كنید و به دیگران نیز هدیه دهید.هرچند وقت یكبار، كنترل تلویزیون را جایی مخفی كنید تا به همراه تمام افراد خانواده از زندگی لذت ببرید.
● به یوگا بپردازید
روی پاهایتان بایستید. شانه‌ها پایین، انگشتان دست را به هم بند كنید و دست‌ها را رو به بالا بكشید. كف دست‌هایتان رو به سقف باشد. پاها را محكم روی زمین فشار دهید و در همین حالت ۱۰ مرتبه آرام، نفس عمیق بكشید. یوگا نه تنها روح شما را تسكین می‌بخشد، بلكه شادابی و طراوت را نیز به شما ارزانی می‌كند.
● خاطرات شیرین را مرور كنید
برای انرژی گرفتن و شارژ شدن، روی میز كارتان یكی از عكس‌های زیبا و به یادماندنی خانوادگی كه خاطرات خوشی را برایتان تداعی می‌كند، بگذارید. دكتر جودی وایسر، مدیر مركز عكس درمانی در ونكوور می‌گوید: <خیره شدن به یك عكس، باعث می‌شود هوشیاری شخص به سمت آن موقعیت زیبا و جذاب حركت كند و احساس هیپنوتیزم به فرد دست دهد و احساس كند در آن فضا و زمان است.>
دكتر دیوید كراس، نویسنده كتاب عكس درمانی و سلامت روحی هم معتقد است: <دیدن عكس‌های به یادماندنی، ناراحتی و افسردگی را از میان می‌برد و روحیه و نشاط را جایگزین می‌كند.> بنابراین تعدادی عكس خانوادگی كه شما را به یاد خاطرات زیبایی اندازد، را انتخاب كنید و همراه داشته باشید. یكی را روی میز كارتان بگذارید، یكی را در كیف دستی و بقیه را هر جای دیگری كه فكر می‌كنید احتیاج به تقویت روحیه و انرژی دارید.
● اخم‌ها باز!
همیشه خونگرم، مهربان و خوش خلق باشید. دوستانه برخورد كردن حتی وقتی عصبانی و ناراحت هستید، لذت از زندگی و احساس خوشبختی را افزایش می‌دهد. در این خصوص مطالعه‌ای در دانشگاه فارست روی دانشجویان انجام شد و نتیجه این بود كه هم دانشجویان درون‌گرا و گوشه‌گیر و هم دانشجویان برون‌گرا و شاداب، بعد از این كه با هم صمیمی شدند و رفتارشان دوستانه و خونگرم شد، هر دو گروه احساس شادمانی و مسرت كردند و هیچ‌كدام دیگر غمگین و ناراحت نبودند.‌
محبوبه نورانی


همچنین مشاهده کنید