یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

مدرسه شاد


مدرسه شاد
پروردگارا : به ما بیاموزکه ازهرسپیده ای عروجی بسازیم ودرهرنیمه شبی از رخساره ی رمزی بگشاییم .آفریدگارا! ما را با عصمت زنبق ها و صفای آلاله ها پیوند ده و به ما فرصت بخش تا ثانیه هایمان را گلکاری کنیم !خداوندا!
دلهای ماراسرزمین نهرهاوریحانه ها گردان.چلچله های دیارمان را از چشم زخم طوفانها حفظ بفرما.ماراازساکنین کوهپایه های نیایش بدار!فروغی از خورشیدجمالت را چراغ راه تاریکی هایمان ساز و آلاله های ما را نیرو عطاکن تا همواره از گلوگاهشان سرود تو را سر دهند.
● مقدمه:
جامعه ی فردا را فرزندان امروز ما اذاره خواهند کرد.اگر خوب تعلیم بیابند و خدایی تربیت شوند جامعه نیز شاداب ومنظم و خوشبخت و سالم خواهدبود.درغیر این صورت هیچ امیدی نمی توانیم داشته باشیم .با این حال شکی نیست که در امر به سازی میهن اسلامی مان باید پیش از هرچیز و بیش از همه چیز به مسئله آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اهمیت بدهیم.
● عوامل موثر در تعلیم و تربیت:
۱) خانواده:
از پدران و مادران انتظار میرود که به همان اندازه که برای آراسته کردن بچه های خود دقت و وسواس از خود نشان نشان میدهند لا اقل به همان اندازه هم در پرورش فکری و ذهنی و درونی طفلانشان تعمق کنندو بدانند که تربیت فکری و معنوی کودکان آنها به مراقبت دقیقتر و مهمتر از پرداختن به مسائل ظاهری آنهاست.والدین باید نقشی فعال در آموزش و برنامه معنوی مدرسه ایفا نمایند.
۲) توارث
۳) تغذیه
۴) آرامش
۵) مدرسه
االف)معلمین
ب)دانش آموزان
ج) محیط مدرسه
د)برنامه ریزی
ه)انجمن اولیاءومربیان:
انجمن اولیاءومربیان به مثابه پلی است که بین خانه و مدرسه ایجاد شده و نقش ارزنده آن مسلم و مشخص است .این نکته حائز اهمیت است که برای داشتن مدرسه ای سالم ،مطلوب و شاد باید به تمامی عوامل و اجزای تشکیل دهنده آن پرداخت .
● معلم شاد و با روحیه :
معلم آهنگ و فضا و جو کلاس درس را تنظیم و برقرار می سازد . چنانچه قرار باشد که روح دانش آموزپرورش و رشد یابد باید این روند از روح معلم آغاز گردد. حال چنانچه روح معلم افسرده و ناتوان باشد ،شانس ناچیزی برای تقویت و مراقبت از روح دانش آموزان وجود خواهد داشت .معلمانی که حضور توانمند خود را هر روز در کلاس درس نمی توانند ارائه نمایند ،آنان از لحاظ انتقال فکر با دانش آموزان هماهنگ نیستند و جهت پا سخگویی به نیازهای دانش آموزان آمادگی ندارند.هر معلم باید با توجه به هر گونه نقص در درک و دریافت دانش آموز نه بعنوان نقصی در تدریس خود توجه نماید و تلاشی کند تا در خود توانایی کشف روشهای جدید را به وجود آورد.معلم باید این امکان را داشته باشد تا بهترین روش ممکنه را انتخاب کند.توانایی در کشف روشهای جدید،عدم وابستگی کورکورانه به یک روش و رد کردن سایر روشها را ،مدنظر قرار دهد بنابراین بهترین روش روشی خواهد بود که به همه دشواریهایی که دانش آموز تحمل دهد،که در حقیقت باید گفت آن یک روش نیست بلکه یک هنر است. معتمان تا حد زیادی قادرند که با تدابیر و هنرمندی خود در شاگردان ایجادرغبت نمایند.اگردانش آموزان آگاه شوند که چه باید بخوانند ؟چرا باید بخوانند؟این درسی که میخوانند چه منفعتی در آینده نزدیک و آینده دور برای آنها دارد؟مورد کاربرد این درس در جامعه کجاست؟وچگونه مورد استفاده واقع می شود؟اهداف برای شان روشن میگردد.باکسب این اطلاعات است که دانش آموز رغبت پیدا می نما ید و درس برای او جالب و دلپذیر می شود.هردرسی در میان درسها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر شاگرد به ارزش عتمی و انسانی آن درس آگاه گرددآن درس برایش معنی دارتر می شود.
● یک شرط اساسی:
پیش از آنکه به بیان این شرط بپردازیم باید توجه داشت که اصولاً همه معلمان در فرصتهای به دانش آموزان خود پندواندرز داده وآنان را به رعایت اصول انسانی دعوت می کنند متاسفانه نوع این راهنمایی ها نتیجه بخش نبوده است فقط عدهای محدود در این کار موفق بوده اند که زبان کردارشان با گفتارشان یکنواخت بوده است یعنی آنچه را که گفته اند در رفتارشان تجسم پیدا کرده است .از این رو یکی از اساسی ترین شرایط معلمی مطابقت گفتار و کردار است. دانش آموز وقتی ببیند که معلم از نظر رفتار و کردار دارای وحدت و همبستگی است خود به خود تحت تاثیر او قرار گرفته به اصول انسانی راهنمایی خواهد شد. معلمان اگر بخواهند سخنانشان در دلهای دانش آموزان اثر گذارد باید خود به آن گفتار عمل نماید در غیر اینصورت کمترین تاثیری در دانش آموزان نخواهد گذاشت.
● مدرسه شاد و با روح:
مدرسه نیز خود از یک روح سرشار برخوردار است،این موضوع به ندرت مورد تایید قرار می گیرد،و در عوض مدرسه به صورت یک ماشین و یا یک کارخانه شناخته شده است.در مدرسه می توان دانه جست و گری و پرسش را در زمین فکر و اندیشه نسل کوچک و کم سال کاشت تا این دانه رشد کند،همراه او بزرگ شودوزندگی بزرگسالی او را از زود باوریها،ساده اندیشی ها،بی دقتی ها، تقلیدها ،پیروی هاو باری به هر جهت گذراندن ها نجات دهد.درعوض او را انسانی متفکر،منطقی،فکور،اندیشمند،علت جو ،هدفدار،خواهان حقیقت بار آورد.هیچ نسخه ای برای توسعه و پرورش مقدس و یا یک مدرسه شاد و با روح و سرزنده وجود ندارد به هر حال ما میتوانیم شرایطی را به وجود آوریم تا اجازه پرورش روح را بدهد و ایجاد نشاط نماید.روشهایی برای فعال کردن مدرسه و کلاس ارائه میشود امید است که این روشها باعث شود شوق و انگیزه ی بیشتری در دانش آموزان بوجود آیدو نشاط بیشتری احساس شود.
برخی از اقداماتی که کارکنان مدارس می توانند انجام دهند عبارتند از:
۱)تشخیص اهمیت مطالب غیر کلامی
۲)توجه به زیبایی محیط آموزشگاه و کلاسهای درس
۳)نقل داستانهایی در باره مدرسه
۴)برگزاری جشنها و مراسم مذهبی
۵)حقیقت و اعتبار
۶)پرورش و تقویت بیان
۷)پرورش روح دانش آموزان
۸) شناسایی علتها به جای توبیخها
● عقاید و باورهای ما:
ما عقیده داریم که مهمترین بستر ایجاد آرامش روانی همان ارتباط با حق است و معتقدیم که دلها جز با یاد خدا آرام نمی گیرد. پس نقش ایمان و تقوی را در ایجاد روحیه شاد و آرامش خاطر باید همواره مد نظر قرار داد.
● شکوفایی خلاقیت در کلاس درس :
به نظر میرسد ،برای بشر داشتن نشاط و روحیه شاد مهمترازغذاوخواب است.بچه هایی که فقر نشاط دارند یاد نخواهند گرفت.آیا ملاحظه کردهاید که انسان با چه شور و عشقی به دست ساخته خود مینگرد؟خداوند نیز هنگامی که بشر آفرید با عشق از روح خود در آن دمید و فرمود:فتبارک ا...احسن الخالقین،این یکی دیگر از روشهایی است که برای فعال کردن کلاس ارائه میشود،تلاشی که دانش آموزان برای خلق کارهای جدید و متفاوت از دیگران به کار میبرند احساس توانمند را به آنها القا میکند و از این راه به خودباوری میرسند.در واقع،معتم زمینه سازی میکند ودانش آموزان اندیشه ورزی و سپس اندیشه خود را به صورت کار عملی متجلی میکنند.به کمک این روشها کارآیی معلمان برای تفهیم مطالب درسی بیشتر میشود.امروزه،وظیفه معلم ایجاد انگیزه یادگیری و تسهیل یادگیری است و بطور کلی یادگیری پدیده ای است که خود شخص بایدانجام دهد.
● نکته آخر:
افراد شاد همیشه سرزنده و فعالند و از زندگی لذت می برند حتی زمانی که مشکلات مانند خار و خاشهک در یک قطعه لم یزرع سر از بطن زندگی به در می آورند.هر روز را همانطور که پیش میآید همراه با تمام رنجها،شادیها،ناامیدیهاوشگفتیهایش میگذرانند.وقتی نمیتوانند به موفقیت بزرگی دست یابند به همان توفیقهای اندک اکتفا می کنند و ظاهرامیدانند که کجا به دنبال جرقه و کورسویی از هیجان وشادی و نیز لحظه هایی زیبابروند.افراد سرزنده و امیدوار،یک نوع اشتیاق و استعدادی برای زندگی و استفاده از تمام لحظات آن دارند.وقت و زمان را آنطور که هست گرامس میدارند و خوشیها و لذات نهفته در هر روز را هر چند اندک هم که باشد پیدا می کنند .((رنج کشیدن سهل ترین فعالیتهای بشر است و شاد بودن مشکل ترین آنها))این یک حقیقت است،هیچکس شاد به دنیا نمی آید بلکه خود انسان است که خودش را شاد و خوشحال می کند . فرد سرزنده و امیدوار علیرغم محاصره از سوی موانع و مشکلات بدون توجه به اینکه چگونه اتفاقات و حوادث علیه او عمل می کنند به آنچه باید انجام دهد عمل می کند.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید