شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


پیش به سوی رانندگی بی خطر


پیش به سوی رانندگی بی خطر
۱ ) کارهای خصوصی ما
▪ پیشرو در ایمنی :
آماده سازی ایمنی جاده در پیشرفت و ترقی ماشین ها امری اساسی است. شرکت رنو بیش از ۵۰ سال در ایجاد ایمنی جدیت و فعالیت داشته است. در سال ۱۹۵۴ شرکت، لابراتواری را برای تحقیق علمی بر روی تصادفات و تاریخچه ماشینها و برخورد انسان تاسیس و یک دکتر را بعنوان رئیس آن سازمان قرارداد جهان برتر است . نیم قرن بعد شرکت رنو با سرمایه گذاری سالیانه صد میلیون یورو در آماده سازی جدید ایمنی و ماشین هایی که در کلاس و رده خودشان ایمن ترین ماشینها به شمار می آید ارزیابی شد. هیچ تولید کننده خودرویی نمی تواند با داشتن ۶ ماشین با ارزیابی ۵ ستاره در تستهای ناگهانی NCAP اروپا به خود ببالد.
▪ زیر سازی :
شرکت رنو اعتقاد دارد که حرکت و ایمنی وظیفه ای است که یک تولید کننده خودرو هر دو نیاز را با هم بوجود آورد و وقف دهد. اما حتی ایمن کردن ماشینها برای همه کافی نیست. بنابراین رنو در حساس کردن روشها فعالیت دارد راننده
های آینده از ایمنی خودروها بیش از هر چیز می پرسند که آن یک تعهد مهم به مصرف کنندگان است. از آنجایی که بیش از چهار، پنج تصادف می تواند نتیجه اشتباه انسانها باشد.
۲ ) ماشین و محیط اطرافش
▪ ایمنی بخاطر راحتی و آسایش :
ایمنی وسیله نقلیه با یک عامل ساده و راحت شروع می شود که این امکان را به راننده می دهد که روی کارش تمرکز کند .
دوکلمه اساسی ( کابین و داشبورد ) جزء نو آوریهای همیشگی و اصلاح حالت رانندگی موثر هستند. در حالیکه در سالهای جدید الکترونیک و وسایل برقی نقش مهم تری را در کمک کردن به انسانها در کنترل خودروهای خود گرفته اند.
▪ گاز دادن ـ ترمز کردن ـ پیچیدن : الفبای رانندگی
چرخ خودروها تنها نقطه ارتباط بین وسیله نقلیه و جاده است و شروع حرکت وسیله نقلیه روی چرخهای آن است. از این پس کوششهای ساخت و ساز با حداکثر فشار در همه شرایط وجود دارد ... به شرط اینکه راننده ها یک سرعت منطقی و معقول را رعایت کنند.
▪ نگه دار !
تنها تصادفی که اتفاق نمی افتد خود آن است. نگه داشتن خودرو در سطح جاده یک عامل قطعی است که شرکت رنو به آن پرداخته است با توجه به اینکه نگه داشتن وسیله نقلیه در سطح جاده بستگی به این دارد که آن خودرو چگونه رانده شود. به این دلیل سازنده ها ترجیج می دهئد درباره حرکت ماشین در جاده به بحث های مختلف بنشینند .
▪ شکل و ساختار حرکت :
از زمان شروع Juvenal ، بخش کنترل ترافیک در مورد تراکم و شلوغی زیاد مشغول به بررسی های گوناگونی هستند که بعد از گذشت قرن بیستم مشکل ترافیک و تراکم پیچیده تر شده است و از طرفی بر روی این اهداف قوی تر بررسی کرده اند و در جهت رسیدن به ایمنی بهتر و همچنین ترافیک نرم و یکنواخت نیز این مطلب مشخص میباشد. و بنابر این اسب راندن یا موتور راندن به واسطه آنچه جوامع پیشرفته قانون بزرگراه نامیده فرقی ندارد.
▪ برخورد کردن :
در حالیکه ممکن است رانندگی نسبتاً ساده به نظر برسد اما تابع یکسری قوانین علمی و عملی است که می بایست آنها را رعایت کرد. یک وسیله نقلیه به واسطه انرژی که بوسیله موتورش تولید می شود حرکت می کند. اما دراین میان احتمال تصادفات گوناگون وجود دارد که در آن نه تنها فقط انرژی از دست می رود بلکه به شکل خرد شدن فولاد و ... بواسطه سرعت زیاد و تندتر از حد معقول بوجود می آید.
▪ مطالعه برخورد:
متاسفانه نمی توان از همه تصادفها جلوگیری کرد مهندس ها راههایی برای بهبود ایمنی جستجو می کنند بنابراین آنها بر روی این فرضیه که حادثه اتفاق خواهد افتاد کار می کنند. این یک حرکت بسیار مشکل است که می بایست بر روی آن تجزیه و تحلیل و مطالعه بسیار داشت. نسبتهای تصادف یک جنبه مهم از این تحقیق هستند از اینرو پیوسته تعداد این تستها از سال ۱۹۵۰ بالا رفت.
▪ بعد از ساختارها و ایمنی :
اگر با تجربه ترین راننده ها در بهترین ماشین به شکل بد رانندگی کنند هرگز در جاده ایمن نخواهند بود کیفیت ساختار و خطوط جاده ای یک مساله بسیار جدی است که حالت و شکل جاده ها، محیط اطرافشان، چراغها و تابلوها ی راهنمایی و خطوط کنار خیابان را در بر میگیرد که اینها اغلب باعث شدت بخشیدن یک عامل در تصادفات است .آمارها نشان میدهدکه جاده های هر کشور بعد از اشتباه انسانها مهمترین علت تصادفها هستند.
۳ ) بهترین برخوردها
ما فقط انسان هستیم، بی کفایتی انسانها عامل ریسک دیگری است. بخصوص خرج کردن پول زیاد می تواند نگاه ما را به جهان اطرافمان تغییر دهد. الکل ، دارو، طب روان درمانی، کار سخت و سنگین و استرس همه اینها گنجایش و ظرفیت راننده را در اینکه بطور صحیح حرکت کند و براند زیر سوال می برد و به تحلیل می کشاند. درکل رانندگی کردن به تمرکز و داشتن توانایی ذهنی زیاد در تمام وقت نیاز دارد.
راننده ها تحت بررسی و تحقیق :
تکنولوژی می تواند در موفق نشدن انسان تا اندازه معین تاثیر گذار باشد اما هرگز نمی تواند بطور کامل جایگزین شود . سرانجام راننده ها در هر صورت در کنترل هستند و بنابراین ماشینهای یک جور و متشابه از کلیدهای بهبود ایمنی جاده ها هستند. مطالعات رفتاری، حرکتی در سال ۱۹۵۰ سرچشمه گرفته شد و محققین به سرعت تشخیص دادند که الکل و سرعت دو علت اصلی تصادفات و عاملهای بعدی دیگر نیز به همین صورت است .
▪ اشتباهات زیاد انسان :
هوشیار ماندن و اعتدال در سرعت یک تعهد ساده نیست که تصادف اتفاق نیفتد عاملهای دیگری نیز وارد بازی می شوند، از قبیل توجه نداشتن به جاده موقعی که رادیو را روشن می کنید. برای مثال حساب کردن روی ترمزها ، رد شدن از کنار خطر به سادگی و فشار دادن ناگهانی ترمز باعث بسیاری از تصادفات می شود.
▪ حرکت با خطر بالا :
احتیاط و توجه یک راننده فقط به تنهایی عامل تصادف نکردن نیست و اشتباه فکر نکنید که تصادفها فقط برای دیگران اتفاق می افتد یبیشترین گروههای خطر کننده راننده های جوان هستند و در ردیف مخالف آنها خانمها هستند که با حرکت خوب و درست، اشتباهات را بهبود می بخشند به راستی ، آمارها نشان می دهد که بزرگترین خطر در ماشینی که بوسیله یک مرد رانده می شود بیشتر وجود دارد.
▪ رانندگی خطرناک :
جسارت و بی باکی به یک طرف، راننده ها گهگاهی عمداً در یک راه خطرناک حرکت می کنند. اتومبیلرانها به طور سخت و پرشور و هیجان با ماشینهایشان حرکت می کنند که برخی آن را خالی کردن نیروی بدنی بعد از یک روز پر استرس برداشت می کنند .
یک راننده عصبانی زمانی که خودش را در خطر و جاده های خطرناک قرار می دهد این امکان وجود دارد که به همین شکل با حرکت منفی عکس العمل نشان دهد که در این قسمت بدتر نیز می شود .
▪ پیشگیری یا مجازات :
از شروع پیدایش موتور ماشین ، (توانائیهای حمل و نقل) قوانین و مقرراتی طرح شده است که قانون بزرگراه نیز شامل آن است . به همراه قانون ، مجازات هایی برای تخلف کردن ( تجاوز کردن از قانون ) و اهانت کردن به قانون بزرگراه آمد. حالا تمامی اتومبیلرانها به کنترل اداری عادت و به عنوان یک مسئله عادی این امر را پذیرفته و با قوانین دولت خود که مربوط به خودرو ها است کنار آمده اند. در بعضی کشورهای معین، ایمنی جاده به عنوان یک مساله ملی انتخاب شده است . امروزه هیچ کس تردیدی در اقتدار نقش به عنوان عامل های پیشگیری و مجازات ندارد.
▪ رفتار خوب :
به طور منطقی و به ترتیب زمانی ، رانندگی خوب با آموزش شروع می شود. گام اول وجود راننده های تربیت شده ( تحصیل کرده ) و راننده های آینده است به دنبال آموزش ، امتحان نیز هست و در نتیجه قدم بعدی تست و آزمون رانندگی است این یک آیین پذیرفته شده در کشورهایی است که ماشین زمان زیادی تاسیس شده است. آن همچنین یک عامل مهم در توسعه کشورها تا ۸۰% از جمعیت جهان است .
▪ توانایی تحمل ( ادامه ) حرکت :
حرکت بدون شک یک کلید برای رسیدن به آینده است. آزادی حرکت به رشد اقتصادی کمک می کند و به همین صورت توسعه و پیشرفت کشورها امری قطعی است . آن همچنین فشارها و مبارزه های جدید را با خود می آورد و حرفه ای ها در حال معاینه فنی و اقتصادی و حل مشکلات اجتماعی هستند که ماشین را ایمن تر خواهد کرد.
▪ یک آینده جدید با یکدیگر :
رانندگی به واسطه دو نیاز بسیار مهم است که آزادی و ایمنی را شامل می باشد. در ادامه این راه حرکتهای بهتری برای مردم ( مردمی که دارای حق و حقوق مشروع و قانونی هستند ) فراهم می کند که خواهان و طالب ایمنی و سلامتی برای جابجایی از مکانی به مکان دیگر هستند و تکنولوژی نیز تا حدودی معین به این موضوع کمک خواهد کرد . با وجود این ، آموزش و تعلیم درآثار بقایای ایمنی تنها راه درست آزادی است .
▪ کارهای شخصی
همه ما به عنوان کاربران اصلی جاده ها، حق ایمنی داریم. رانندگان اتومبیل های تک سر نشین نیز باید بدانند که مهم ترین مسئولیت شان به خطر نینداختن زندگی دیگران در جاده است، این تعهدی است از جانب کارشناسان امور اجتماعی ... و اما در نهایت ایمنی جاده وابسته به وسیله نقلیه ما نیز هست. Renault به ایمنی جاده اهمیت فراوانی می دهد و جزو تولید کنندگانی است که وسایل نقلیه با ایمنی بالا را هماره مد نظر دارد. این دغدغه در کنار نوآوریها، باعث آگاهی و هوشیاری راننده ها از مسئولیت خطیرشان در پشت رل شده و درصد آگاهی آنها را ارتقاء می دهد.
▪ پیشرو در ایمنی
در سال ۲۰۰۱ میلادی « Renault Laguna II » به عنوان اولین خودرو با درجه ۵ ستاره ( عالی ) در تست های مختلف ایمنی شرکت کرد و نشان یورو NCAP را کسب کرد. از آن پس مدلهای MeganeII ، Velsatis ، EspaceIV ، ScenieII و Megane cc در این کلوپ اختصاصی شرکت کرده و عضو شدند و عملکردی بی سابقه در جهان خودرو به جای گذاشتند. Renault تنها گروهی است که بالاترین امتیازها را برای خودروی تولیدی اش در ۵ رده بندی متفاوت کسب کرده است.
ـ رنو و ایمنی
شرکت Renault هر سال مبلغی را برابر با ۶/۵% از بودجه تحقیقات و توسعه اش را صرف مسائل ایمنی خودروهایش می کند. شرکت رنو روزانه یک دوز ( دوازده عدد ) از ماشین هایش را به نام شگرد و مهارت از رده خارج می کند. آنها حداقل ۴۰۰ تست تصادف واقعی و ۴۰۰۰ تست مجازی در سال را تجربه می کنند.ـ ۵۰ سال تعهد در ایمنی
در سال ۱۹۵۴ میلادی شرکت رنو اقدام به تاسیس یک لابراتوار فیزیولوژی و زیست مکانیکی کرد و به عنوان اولین سازنده خودرو چنین حرکتی را به نمایش گذاشت. از این پس بود که کمپانی صاحب یک بانک اطلاعاتی بی نظیر شد که در آن هزاران تصادف مورد تجزیه و تحلیل کارشناسان سال قرار گرفتند.
● پانزده کشور اروپایی
در سال ۲۰۰۰ میلادی برنامه ای برای « آگاهی ایمنی جهانی » آغاز شد. « ایمنی برای همه » هدف ۱۵ کشور اروپایی بود. در این برنامه یک کیت آموزشی برای کودکان ۷ تا ۱۰ ساله در ۲۳۵۰۰۰ مدرسه فرستاده شد تا مسئله آگاهی از ایمن بودن جاده برای شش میلیون دانش آموز یک واقعیت از زندگی تلقی شود. در این برنامه فعالیت های سازمان یافته ای برای آموزش رانندگی به سنین ۱۵ تا ۲۵ سال نیز وجود داشت.
« افزایش تقاضا برای خودروهای ایمن »
بهترین و معروف ترین خودروها در حال حاضر در بازار اروپا موجود و قابل خریداری است. اما در عین رقابت شدید خودروسازان، مصرف کنندگان انتظار دارند خودروهایشان راحت تر، ایمن تر و زیباتر باشند، آن هم با مزیت های بیشتر و بدون پرداخت مزدی بابت خدمات. در جهانی که مردم، زندگی را با ایمنی و سلامتی بیشتر مطالبه می کنند، خودروسازان باید خود را با رشد روز افزون محدودیت ها وفق دهند. با کاهش میزان مصرف سوخت ، پیشرفت عظیم تکنولوژی و توسعه و افزایش ایمنی در خط تولید با افزایش درخواست استانداردهای اروپایی ایجاد شده است. ایمنی در گسترده ترین مفهوم جهانی یک موضوع مهم است. رشد آگاهی عمومی که در شمال اروپا آغاز شده بود به تدریج همه کشورهای توسعه یافته را در بر گرفته است. ایمنی از هر دو نوع ( انفرادی یا گروهی ) به عنوان درخواستی مهم شمرده می شود و عموم به « حداقل خطر » فکر می کنند. ایمنی جاده، محافظت محیطی، کنترل رشد اقتصادی و ... اینها اسم های مختلفی برای حفظ و ادامه توسعه هستند که کلید تنظیم کانون جامعه مدرن شده اند. اغلب نیز خودرو را به عنوان یک خطر بالقوه می شناسند. به نظر نمی رسد که خطرات جاده تحول شگرفی یافته است. هنوز تصادفات مرگبار در جاده ها ادامه دارد.
● « خودروسازان به دنبال راه حل های واقعی و عینی »
همه کمپانی های بزرگ خودروسازی، از استانداردهای ایمنی موجود برای ساخت وسیله نقلیه پیروی می کنند، اما رقابت ها متفاوت است. این حقیقتی مسلم است که ایمنی یک مسئله مهم اجتماعی است. اما بدون شک این مسئله عامل مهمی برای فروش است. هر شاخه، اتومبیل های خود را با سلیقه خود و آنچه باور دارند و با سیستم های مبتکر خود که به نظرشان مناسب و کاراتر هستند تولید می کنند.
تا کنون تنها شباهت های ساختاری توانسته اند عکس دقیقی از اینکه تکنولوژی خوب زیستن را حفظ می کنند، ترسیم کنند. این دقیقاً نقش یورو NCAP است که حمایت و پشتیبانی حرکت ها و سازمان های مصرف کننده را به دست آورده است.
رنو یکی از اولین تولید کننده های خودرو بود که از ارزیابی های دقیق ایمنی برای تولید تبعیت و پیروی می کرد. در سال ۱۹۹۸ MeganeII چهار ستاره را دریافت کرد که در آن زمان بالاترین امتیاز بود و به دنبال آن Espace IV و Clio II و ScenicII .
با ظهور LaganeII استاندارد جدیدی پدید آمد که به کسب پنج ستاره مفتخر شد. جایزه ای که MeganeII ، Velsatis EspaceIV ، ScenicII و Meganecc را ممتاز کرد و چنین شد که پیشرفت و تخصص معتبر توانست Renault را در ایمنی اثبات کند و شهرتی بزرگ را بعنوان سازنده و تولید کننده خودروهای ایمنی برای خود دست و پا کند.
● بخش تحقیقات مشترک انجمن تولید کننده های خودرو در اروپا
( ACEA ) بر نامه های توسعه در ایمنی یکپارچه برای جاده های اروپا را با عوامل چند گانه موثر در ایمنی تحت بررسی قرار می دهد. بافت های تصادف ؛ این که چگونه رانندگان خودشان و کمک هاشان را با تدابیر بازدارنده و پذیرا و مکانیزم و تدابیر ایمنی و فعال و سیستم های مهندسی الکترونیکی وفق می دهند.
جهان صنعتی خودرو میلیاردها یورو را برای ایمنی اختصاص می دهند.
حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از رقم، صرف تحقیقات و توسعه می شود. به عنوان مثال Citroền ، PSA Peugeot ، سالانه حدود ۱۸۷ میلیون یورو برای ایمنی هزینه می کنند. اگر چه بیشتر تولید کننده ها، مبالغی را که برای ایمنی صرف می کنند فاش نمی سازند.
● نیسان و رنو همکارانی در رابطه و مشارکت
برنامه واقعی ایمنی جهانی و در بخشی وسیله نقلیه با نوآوری های خاص : کمربندهای ایمنی فعال و کیسه های هوا. این برنامه با همکاری و هماهنگی نیسان انجام شد. آنها آمار تصادفات در ژاپن را از سال ۱۹۹۵ تنظیم و گردآوری کرده اند.
● یورو NCAP
فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی و اتحادیه اروپا در یک سرمایه گذاری مشترک در سال ۱۹۹۵ اقدام به برنامه ارزیابی ماشین جدید اروپایی کردند. هدف این مشارکت تشویق سازنده های خودرو در اروپا برای توجه بیشتر به ایمنی است که مورد قبول سازمان های اروپایی باشد.
● تعهد پایدار ایمنی
رنو به عنوان یکی از مهم ترین و معتبرترین تولید کننده های خودرو در دنیا و به خصوص یک شرکت اروپایی کماکان برای ایمنی جاده تلاش می کند. رنو از سال ۱۹۵۰ میلادی تلاش خود را آغاز نمود که تا به امروزپا برجاست. مالکیت خودرو برای بسیاری از مردم فرانسه یک مسئله مهم است. اتومبیل سمبل آزادی شخصی است اما این آزادی شخصی هماره خطراتی را در پی دارد. از آن جا که تعداد خودروها در جاده ها رو به افزایش است، بنابراین استعداد تصادفات جاده ای به طور اجتناب ناپذیری افزایش می یابد. روند رو به رشد رنو عبارت است از :
۱۹۷۴ میلادی ـ رنو تحقیقات مقدماتی خود را آغاز کرد.
۱۹۷۹ میلادی ـ رنو از مطالعات Epure یا محافظت از کاربران خودرو پرده برداری کرد.
۱۹۸۵ ـ تعدادی از مدل های این دوره رنو دارای سیستم ABS بودند .
۱۹۹۳ میلادی ـ خودروهایی مجهز به کیسه هوای راننده و کمربند سفت کن صندلی جلو تولید شد .
۱۹۹۵ میلادی ـ رنو بازداری و محافظت را روی Megane آغاز کرد . ( سیستمی که به وسیله یک سنسور الکترونیکی کنترل می شود و در مواقع لزوم با کشیدن کمربند ایمنی مانع از حرکت بدن به جلو می شود. ) رنو در سیستم کمربند ایمنی تحولی نو ایجاد کرد.
۱۹۹۶ میلادی ـ تمام خودروهای رنو به ترمزهای ABS و کیسه های هوا برای سرنشینان مجهز گردید .
۱۹۹۸ میلادی ـ نسل دوم SRP ( سیستم بازدارنده و محافظت ) در ClioII و Megane ترکیب شد.
● ایمنی برای همه
کمربند ایمنی و کیسه هوا در بهبود ایمنی ماشین ها بسیار موثر است. ویژگیهای بزرگی پیش بینی می شود که نقش مهمی در ایمنی دارند.
رنو یکی از کارخانه های بزرگ خودروسازی است که خودروهایش را به سیستم فعال لغزش گیر صندلی جلو و لغزش گیر کیسه هوا مجهز می کند که از آمدن لگن و نشیمن گاه به سمت جلو خودداری می کند. آنها همچنین روی سیستم کمربند صندلی عقب کار می کنند.
طرحهای بزرگ رنو در مورد ایمنی چیست ؟ رنو می خواهد تا همه از ویژگیهای ایمنی اش سود ببرند. تکنولوژی های جدید باعث به حداقل رسیدن خسارتها در تصادفات می شود.
رنو برای ایمنی و ارتقاء آن بودجه ای بالغ بر یکصد میلیون یورو صرف کرده و بیش از ۶۰۰ متخصص در مراکز پژوهش خود به کار گرفته است. آنها جدا از ابتکارات خود به نیم قرن تجربه نیز اتکاء دارند.
● مراکز فنی
در بزرگترین منطقه پاریس ( Gugancourt ) مرکز فنی ای مستقر است که بیش از ده هزار نفر شاغل دارد. در این جا اکثر مدل ها در خودروهای یدکی زندگی می کنند. گروههایی شامل مهندسان طراح ایمنی هستند که آنجا از طرح ایمنی فعال و تست های واقعی تصادف و ماکت های دیجیتالی بهره می برند.
● Lardg ( نام شهری در اطراف پاریس )
عموم تست های تصادفات در منطقه ای واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب پاریس اجرا می شود. مدل های جدید با هفتاد مدل سنسور طراحی شده است و با آدمک هایی که هر کدام بالغ بر ۰۰۰/۱۵۰ یورو هزینه دارد اشغال می شود. ماشین ها از جلو و عقب تحت فشار قرار گرفتند تا میزان مقاومت آنها مشخص شود.
● اهمیت فراوان رنو برای پی ساخت و زیر بنا
رنو برای نمایش تجهیزات و آماده سازی برای تست های تصادف دوربین های مخصوصی دارد که در سرعت بالای ۱۰۰۰ عکس در هر ثانیه فیلم می گیرد. رنو از تست قدرت و سرعت، تست تنظیم چرخ، برق ( الکترود ) که فشار و استرس راننده را اندازه می گیرد و ... بهره می برد. این افتخاری برای رنو است که با کامپیوترهای بزرگ ( ابر رایانه ها ) دست به اندازه گیری می زند.
ـ در سال ۲۰۰۱ : با برنامه ثبات الکترونیکی ( ESP )، سیستم کنترل کشش ( اصطکاک چرخ ) در سومین نسل SRP ( کلیه برنامه های حفاظت از راننده و سرنشینان شامل کیسه هوا، کمربند سفت کن، لغزش گیر کمربند و ... ) لوگان اولین خودرو در اروپا شد که در زمینه تست های تصادف ( NCAP ) به امتیاز ۵ ستاره رسید.
ـ در سال ۲۰۰۲ : MeganeII و Vel Statis رتبه ۵ ستاره به دست آوردند.
ـ در سال ۲۰۰۳ : این بار NCAP امتیاز ۵ ستاره را به Espace داد. این خودرو تاکنون بالاترین امتیاز را به دست آورده است. در این سال هم چنین ScenicII پنجمین خودروی رنو شد که به امتیاز ۵ ستاره نائل شد. ضمناً در سال ۲۰۰۴ Megane cc ششمین خودروی رنو با امتیاز ۵ ستاره شد .
رنو آزمونگاه مناسبی برای تست ها آماده کرد و اولین تست های تصادفش را به انجام رساند. هر چند آن تست ها با تست های پیچیده امروز قابل قیاس نیست اما آن تست ها یادآور ۵۰ سال قبل است. ۵۰ سال پیشرفت مداوم رنو با تکیه بر پژوهش دائم میسر شده است.
● یک شرکت متعهد
امتیاز ۵ ستاره برای ۶ خودرو که چهار تای آنها این امتیاز را در یک سال بدست آوردند، نتیجه تحقیق تعداد زیادی مهندس و تکنسین و تدبیر مدیرانی با سیاست است. رنو به هدف خود در ایمنی دست یافت اما نه به طور اتفاقی بلکه با ابتکارات و سرمایه گذاری بر روی منابع مهم علمی. شرکت رنو به ایمنی به عنوان یک اجبار نمی نگرد بله به عنوان درخواست و تقاضایی که موجب رضایت و خوشنودی مشتری است نگاه کرده و برای آن دائماً تلاش می کند.
● نمای نزدیک :
ـ در سال ۱۹۵۰، روزنامه ها و مجلات شروع به انتشار مطالبی درباره ایمنی کردند. اظهار نظرها درباره ایمنی غیر فعال به نشریه های پیشتاز محدود شد. در مجله خودرو در سال ۱۹۵۱ میلادی یاد داشتی درباره ثبات و استحکام خودرو در جاده های لغزنده درج شد و در آن به مهارت راننده اشاره شد .
ـ در سال ۱۹۶۲ ترمزهای دیسکی رنو به طور استثنایی همه را به وجد آورده و برگزیده شد.
ـ در سال ۱۹۷۲ رنو ۵ مشکلات خود را کم کرد. در سال ۱۹۷۵ قدرت، ظرافت و ریزه کاری های فرمان رنو مورد تحسین قرار گرفت و در سال ۱۹۸۸ رنو ۲۱ به خاطر استحکام و ثباتش مورد تقدیر واقع شد .
ـ در رنو، ایمنی بیشتر از یک مشخصه است. این باور که هر فرد به طور حقیقی در محدوده ایمنی بایستی جایگاه داشته باشد و به طور کلی اینکه این امر تنها مستلزم داشتن دقت و ظرافت تولید کننده است و بس .
● آیا مسافرت خطر دارد ؟
یک حقیقت تلخ و تکان دهنده وجود دارد و آن اینکه هر سال بیش از یک میلیون نفر در جاده ها جان خود را از دست می دهند. در سال ۲۰۰۰ خطوط هوایی گسترده جهانی بالغ بر سه میلیارد و هجده میلیون نفر را در هر کیلومتر جا به جا می کردند. در آمریکا این آمار دو برابر است یعنی حدود ۶ میلیارد و دویست و پنجاه و چهار میلیون نفر .
تصادفات جاده ای باید به رابطه فشردگی ترافیک و میزان مرگ و میر پی ببرد. در فرانسه میزان مرگ و میر جاده ای از ۲۹% به ۵/۱۲ و بعد به ۸% رسید. این پیشرفت باعث شد که در سال ۱۹۹۸ فقط ۲۰۰۰۰ نفر در جاده های فرانسه جان خود را از دست بدهند. با این همه هنوز خطر احساس می شود، هر چند بسیار کم شده است .
برگردان و نوشته : الف ـ وثوق


همچنین مشاهده کنید