چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
رنو: پیشرو در عرصه ایمنی صندلی عقب
رنو با سابقه ۵۰ ساله در تحقیقات و توسعه در عرصه فناوری ایمنی خودرو در حال حاضر به عنوان یکی از پیشتازان این بخش شناخته شده است. گروه رنو در حال حاضر تنها شرکت خودروسازی است که در تمامی محصولات خود از ClioIII تا خودروی Velsatis بالاترین سطح ایمنی را ارائه میکند و تاکنون ۸ خودرو از محصولات رنو با دریافت درجه ۵ ستاره در تستهای تصادف Euro NCAP حائز بالاترین درجه ایمنی خودرو شدهاند. طبق معیارهای رنو هدف تامین ایمنی خودرو برای تمامی سرنشینان خودرو شامل افراد بالغ و اطفال در صندلیهای جلو و عقب میشود. بنابراین هدف و معیارهای ایمنی محصولات رنو فراتر از استانداردهای تعیین شده توسط Euro NCAP بوده و شامل سیستمهای مخصوص جهت تامین حداکثر ایمنی سرنشینان در صندلیهای عقب خودرو نیز میشود. رنو در طراحی ایمنی خودرو از تمامی اطلاعات به دست آمده از تحقیقات انجام شده در زمینه تصادفشناسی استفاده میکند. بنابر اطلاعات حاصل از آزمایشگاه تحقیقات تصادف رنو و لابراتوار مطالعات بیومکانیک و رفتارشناسی انسانی، ۱۰ درصد از کل آمار مرگ و میر (حدود ۳۵۰ مورد در سال) در جادههای فرانسه مربوط به سرنشینان صندلی عقب خودروها است. از آنجایی که از نظر معیارهای گروه رنو این رقم به هیچوجه قابل اغماض نمیباشد گروه رنو درصدد تولید سیستمهای ایمنی جدید جهت محافظت سرنشینان عقب خودروهای کوچک و بزرگ برآمده است.
رنو و ارائه استانداردهای جدید در عرصه ایمنی
گروه رنو از سالها پیش تاکنون در زمینه ارائه سیستمهای محافظتی و نگهدارنده برمبنای خصوصیات تعادلی و مقاومتی بدن انسان تلاش کرده است. نخستین سیستم نگهدارنده برنامهریزی شده رنو در سال ۱۹۹۵ در خودروی Megane عرضه شد که به صورت یک سیستم کاهنده فشار و سیستم فعالکننده هماهنگ ترمز و کمربند ایمنی به منظور کاهش حداکثر فشار اعمال شده بر قفسه سینه از فشار ۱۰۰۰dan به فشاری معادل ۶۰۰dan در هنگام تصادف بود. سیستم جدید محافظتی و نگهدارنده رنو (SRP) در سال ۱۹۹۸ در خودروهای مگان و ClioII به کار رفت که شامل سیستم کاهنده فشار و کیسههای هوا با فشار قابل تنظیم مخصوص راننده و سرنشینان خودرو بود. این سیستم حداکثر فشار اعمال شده ناشی از تصادف بر قفسه سینه سرنشینان را به ۴۰۰daN کاهش داد. در سیستم کاهش سرعت، حرکت بدن سرنشین توسط کمربند ایمنی همراه افزایش پیش رونده فشار داخل کیسه هوا تحت فشار بدن سبب جذب انرژی ناشی از ضربه میشود. سیستم SRP در سال ۲۰۰۱ در خودروی LagunaII بهینه شد که شامل سیستم کاهش فشار تصادف به ۴۰۰daN همراه کیسههای هوایی قابل تنظیم جلوی خودرو است که براساس فشار و موقعیت بدن راننده به صورت خودکار تنظیم میشود. توسعه بیشتر این سیستم با معرفی سیستم نگهدارنده و کاهنده فشار در کمربندهای ایمنی صندلی عقب خودرو حاصل شد. در حال حاضر تنها خودروی ClioIII با استفاده از سیستم پیشرفته در بین تمام خودروهای موجود در کلاس مربوطه بالاترین سطح ایمنی سرنشینان عقب خودرو را ارائه میکند.
ایمنی صندلی عقب، موضوعی قابل تامل
مطالعات تصادفشناسی حاکی از آن است که ۷۰ درصد مرگ و میر و صدمات جدی ناشی از تصادفات مربوط به سرنشینان عقب خودرو است. مطالعات ما نیز مؤید شیوع بالای لغزش سرنشینان عقب خودرو از زیر کمربند ایمنی در هنگام تصادف است که این حادثه به نام پدیده »زیر آبی رفتن« معروف است. به این منظور بهینهسازی و تقویت نگهداری لگن سرنشین در ضربههای وارد شده از جلو در سیستمهای ایمنی به صورت اولویت اساسی در خودروهای رنو مطرح شد. در خودروی ClioIII با استفاده از سیستم Pyrotechnic Prefensioner و بالشتکهای مخصوص جهت نگهداری سرنشین و جلوگیری از پرتاب شدن به جلو در هنگام تصادف تلاش فراوانی صورت گرفته است. همچنین محل بسته شدن کمربند ایمنی به گونهای تنظیم شده است که کمربند به جای قرار گرفتن روی شکم به خوبی روی ران و لگن سرنشین تثبیت شود. رنو در حال حاضر تنها شرکت خودروسازی است که این سطح از سیستمهای ایمنی صندلی عقب را در خودروهای کلاس B (Modus و ClioIII) عرضه میکند. اگرچه سیستمهای محافظتی جدید ممکن است تاثیر چندانی را برای سرنشینان در شرایط معمولی رانندگی نداشته باشد، اما با ایجاد هماهنگی کامل بین صندلی و سرنشین سبب محافظت عالی از افراد در هنگام تصادف میشود. اگر تمامی خودروها در فرانسه مجهز به این سیستم مشابه بودند (و اگر تمامی سرنشینان عقب خودرو از کمربند ایمنی استفاده میکردند) شاهد کاهش ۳۰ درصدی صدمات بدنی جدی و افت ۳۹ درصدی مرگ و میرهای ناشی از تصادفات بودیم. در خودروی ClioIII همچنین از سیستم جدید صندلیهای مخصوص اطفال ۶ تا ۱۰ سل در قسمت مرکزی صندلی عقب استفاده شده است. این صندلی مخصوص دارای بالشتک کوتاهتری بوده و شرایط درست نشستن را برای کودک فراهم میسازد. در این صندلی کمربند ایمنی جلوتر و پایینتر بسته میشود تا کمربند به خوبی روی لگن تثبیت شده و از لغزش بدن کودک از زیر آن پیشگیری شود. همچنین سعی شده است با استفاده از نشانگر اضافی در قسمت بالای صندلی عقب از ناراحتی گردن در طی سفر جلوگیری شود. با توجه به قابل تغییر بودن موقعیت سر کودک در سیستم محافظتی نشانگر کمربند در یک بسته مخصوص تعبیه شده است.
سیستم دوگانه جهت کنترل کمربندهای عقب:
- یک پره تانسیونر (Pretensioner) که در داخل کمربند جاسازی شده و هنگامی که نیرویی وارد میشود با آزاد کردن چند ماشه موجب سفت شدن کمربند شده و سرنشین را روی صندلی نگه میدارد.
- یک محدودکننده فشار (load limiter) که بعد از ضربه به آرامی کمربند را شل میکند تا نیرویی که از کمربند به سرنشین وارد شده آنقدر زیاد نباشد که منجر به آسیب به سرنشین شود.
ایمنی کودکان خود مساله مهمی است
حدود ۳۰ درصد سرنشینان صندلی عقب که دچار تصادفات جادهای در اروپا میشوند، کودکان زیر ۱۰ سالاند. به هنگام طراحی ایمنی با در نظر گرفتن سرنشینان کودک باید به این مساله دقت شود که بدن یک کودک همان بدن یک فرد بالغ با مقیاس کوچکتر نیست و تفاوتهایی دارد. برای مثال نخاع یک شیرخوار در برابر تکان ناگهانی سر درنتیجه یک ضربه مقاومت نمیکند. خارهای خاصره در لگن یک کودک و بالغ با هم تفاوت دارد واین باعث آسیبپذیرتر بودن لگن کودک در برابر ضربات میشود. به خاطر دلایلی از این قبیل کودکان زیر ۱۰ سال به صندلیهایی نیاز دارند که با آناتومی بدن آنها سازگار باشد. هرساله در حدود ۶۰ هزار کودک در تصادفات جادهای آسیب میبینند که اغلب این صدمات به خاطر عدم به کار بردن سیستمهای صحیح ایمنی است. در ۲۲ درصد موارد، یک سیستم محافظ مناسب از آسیب جدی جلوگیری خواهد کرد. کودکان باید همیشه با سیستمهای ایمنی که مناسب سن آنها طراحی شده است، روی صندلیشان قرار گیرند. به منظور نیل به این هدف از سال ۱۹۹۸ رنو به تجهیز خودروهای خود با صندلیهای مخصوص کودک با استاندارد ایزوفیکس (Iso fix) کرده است. این صندلیهای استاندارد قابل اتصال به صندلی خودرو است و این اتصال باید به صورت موثر انجام گیرد چرا که در غیر این صورت نمیتوانند ضامن ایمنی مطمئن برای کودک باشند.
استاندارد ایزوفیکس (Isofix) برای ایمنی کودکان
استاندارد ایزوفیکس برای جلوگیری از قرارگیری نادرست صندلی مخصوص کودکان در خودروها تلاش میکند و بدین صورت ریسک وارد آمدن آسیب در اثر برخورد کاهش مییابد. ایزوفیکس یک حائل استاندارد بین صندلی کودک و خودرو را مطرح میکند که دو حلقه جهت متصل شدن در ناحیه محل اتصال پشتی و پایین صندلی و یک محل جهت اتصال سوم (tip-proof) برای صندلیهای رو به جلو دارد. رنو یک محل اتصال اضافی جهت بهبود پایداری برای صندلیهای رو به عقب تعبیه کرده است. چون وضعیت بدن کودک خیلی سریع تغییر میکند ایزوفیکس ۳ گروه سنی تعیین کرده است که هرکدام جهت سیستم محافظتی خاصی استفاده میشوند:تا ۲ سال: بچههای خیلی کوچک به محافظت اختصاصی از گردن نیاز دارند. به این دلیل که سر کودک نیمی از وزن کلی بدنش را تشکیل میدهد، ناحیه گردن بسیار آسیبپذیر است. برای کاهش آسیب گردنی و بهبود محافظت از قفسه سینه و شکم، بچه باید در صندلی مخصوص کودک در ماشین به سمت عقب نشانده شود. این حالت میتواند در صندلی جلو که کیسه هوای آن غیرفعال شده است جاگذاری شود. ۲ تا ۴ سال: در این سن اولویت با محافظت از سر میباشد. برای جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن سر با قسمت عقب صندلی جلو در برخوردهایی که از ناحیه جلو صورت میگیرد، کودک باید به یک صندلی مناسب رو به جلو که به صندلی خودرو متصل باشد بسته شود. ۴ تا ۱۰ سال: کودکان زیر ۱۰ سال به میزان کافی با کمربندهای ایمنی معمولی محافظت نمیشوند. بدون یک صندلی بالابرنده، بچه خیلی پایین قرار دارد و ریسک آسیب به شکم در ناحیه فشار کمربند وجود دارد. یک صندلی سفت بالابرنده قلابدار، کمربند سه نقطهای را در برابر لگن کودک نگاه خواهد داشت و موجب کاهش ریسک آسیب جدی به کودک میشود. همچنین یک صندلی بالارونده با پشتی، کمربند را در برابر شانهها نگه خواهد داشت و ریسک لیز خوردن را کاهش خواهد داد.
مطابقت در عمل
در فرانسه ۱۸ درصد از مرگهای جادهای و ۲۵ درصد آسیبهای جادهای در هنگام تصادف از جلو به جلو رخ میدهد. در ۴۵ درصد موارد تفاوت وزنی بیشتر از ۲۰۰ کیلوگرم بین خودروهای برخوردکننده وجود دارد. قسمتی از عملکرد رنو روی امنیت جادهای بر سازگاری تصادف بین دو خودرو توجه دارد که بدین معناست که اثر سوء نامتشابه بودن وزن دو خودرو جبران شود. به طوری که هر دو خودرو قادر باشند انرژی فشار کافی را جذب کنند. هدف این است که ایمنی و محافظت از سرنشینان مستقل از وزن خودرو باشد. به عنوان مثال در ساختمان ClioIII استیل و مواد جدید دیگری به کار رفته است که تا جایی که ممکن است قادر به جذب و از هم پاشیدن انرژی جنبشی میباشد. قسمتهای جلو و عقب بدنه طوری طراحی شدهاند که به طور پیشرونده مچاله شده و بدین ترتیب انتقال انرژی فشاری به سرنشینان به حداقل برسد. برعکس اتاق داخل طوری طراحی شده است که محکم بوده، دارای قسمتهای حفرهای مقاوم به تغییر شکل است و توانایی محافظت از ورود ادوات ناحیه موتور خودرو به داخل رإ؛ نیز دارد. ساختمان قسمتهای بالا طوری طراحی شده است که قادر به انتقال انرژی فشاری از طریق کنارههای در، ستون جلویی و دستگیره در باشد. ۲۲۰ Scenic کیلوگرم سنگینتر از ClioIII است. یک برخورد از رو به رو بین این دو خودرو که هرکدام با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت باشند (نوعی شبیهسازی از حدود ۹ درصد تصادفاتی که در زندگی روزمره رخ میدهد) صورت گرفت. در این مورد خاص شدت تصادف برای ماشین سبکتر (Clio) برابر با فشار ۶۰ کیلومتر در ساعت بوده و این سناریو ۲۵ درصد مرگ و ۵۰ درصد آسیب جدی را شامل میشود.
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت دولت سیزدهم آمریکا رافائل گروسی رئیس جمهور رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی محمد اسلامی انتخابات شورای نگهبان مجلس
سلامت هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران بارش باران حجاب سیل پلیس آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری
خودرو مسکن حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
نمایشگاه کتاب تلویزیون سینما تئاتر دفاع مقدس سریال سینمای ایران موسیقی کتاب
اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه فلسطین رفح حماس روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون مایکروسافت گوگل باتری ناسا فضاپیما
سازمان غذا و دارو بیماران خاص استرس کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون