جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ایران


ایران
● موقعیت جغرافیایی
در خاورمیانه، بین ۲۵ درجه و ۳ دقیقه تا ۳۹ درجه و ۴۷ دقیقه عرض شمالی و ۲۴ درجه و ۵ دقیقه تا ۶۳ درجه و ۱۸ دقیقه طول شرقی.
● حدود
از شمال به تركمنستان و دریای خزر، آذربایجان و ارمنستان، از شرق به افغانستان و پاكستان، از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان و از غرب به تركیه وعراق محدود میگردد.
● وسعت
۱۹۵/۶۴۸/۱ كیلومتر مربع
● وضع طبیعی
حدود ۹۰ درصد از خاك ایران در محدوده فلات ایران واقع شده وكشوری كوهستانی بشمار میآید. بیش از نیمی از مساحت كل ایران را ارتفاعات، یك چهارم آن را صحراها و كمتر از یك چهارم آن را نیز جلگه ها و اراضی قابل كشت تشكیل دادهاند. قله دماوند در رشته كوههای البرز با ۵۶۷۱ متر ارتفاع بلندترین قله كوههای ایران شناخته شده است. رودخانه های متعددی به خلیج فارس و دریای عمان میریزد كه مهمترین آنها رود كارون، است و رودخانه های فراوانی به دریای خزر در شمال میریزد كه از آن میان «سفید رود» ا زهمه معتبرتر میباشد. همچنین از میان رودخانههائی كه به حوضه های داخلی میپیوندد، مهمترین آنها «زاینده رود» میباشد كه به مرداب گاوخونی می ریزد.
● آب و هوا
بطور كلی سرزمین ایران بجز سواحل دریای خزر وبعضی نواحی غربی (كه معتدل و مرطوب است) از آب وهوای بیابانی ونیمه بیابانی برخوردار گردیده است.
● پوشش گیاهی
حدود ۱۸۵۰ كیلومتر مربع از خاك ایران را نواحی جنگلی و نیمه جنگلی پوشانده است كه اكثراً در شمال وغرب كشور قرار دارند.
● جمعیت
براساس سرشماری ۱۳۷۵ برابر است با ۶۰۰۵۵۴۸۸ نفر.
● دین : اسلام (۹۸ درصد) مذهب : شیعه (۹۱ درصد).
● زبان رسمی : فارسی وزبانهای تركی، كردی، بلوچی و عربی رایج است.
● شهرها
▪ پایتخت : تهران (بالغ بر ۷ میلیون نفر)
▪ شهرهای مهم : مشهد ، اصفهان ، تبریز ، شیراز ، باختران و اهواز.
● حكومت
حكومت ایران «جمهوری اسلامی » و براساس آخرین تقسیمات كشور به ۲۸ استان تقسیم گردیده است.
● تاریخ
آریائیها از ۵ هزار سال پیش شروع به مهاجرت از دشتهای سیبری به ایران نمودند و بعدها اقوام قدرتمند آن موسوم به مادها، پارسیان و پارتها در نقاط مختلف ایران حكومتهائی بوجود آوردهاند كه آخرین آنها «ساسانی» پس از ظهور اسلام در جنگ نهاوند منقرض گردید. بعد از اسلام به مدت ۲۰۰ سال امویان و عباسیان بر ایران حكومت راندند ودر سال ۳۱۵ هجری قمری طاهریان با اولین حكومت ایرانی بعد از اسلام روی كارآمد. بهمین منوال حكومتهای متعدد پادشاهی در طول تاریخ ایران بوجود آمد كه آخرین آنها حكومت پهلوی، تحت قیام گسترده مردم، به رهبری امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ سرنگون و نظام جمهوری اسلامی برپا گردید.
● وضع اقتصادی
▪ كشاروزی : غلات، ترهبار، حبوبات، میوهجات، پنبه، توتون وتنباكو، خرما، برنج، دانههای روغنی، چای، چغندرقند، زعفران، مركبات ونیشكر.
▪ معادن : نفت و گاز طبیعی، مس، اورانیوم، سنگ آهن، سرب و روی، زغال سنگ، سنگ مرمر و غیره.
▪صنایع : پتروشیمی ونفت، غذائی، نساجی، ذوب آهن و فولاد، ماشینآلات مختلف و صنایع دستی (بویژه قالی).
▪ بنادر مهم بازرگانی : بندر انزلی (در ساحل دریای خزر)، بندر عباس و بندر امام خمینی (در سواحل خلیج فارس و دریای عمان) .
▪ واردات : ماشین آلات و دستگاههای الكتریكی و مكانیكی، آهن و فولاد ، لوازم یدكی و وسائط نقلیه، سیمان، غلات و فرآوردههای آن، مواد غذایی و منسوجات مختلف.
▪ صادرات : نفت (حدود۵۲ درصد كل صادرات)، قالی و قالیچه، پنبه، خاوریار، پوست و چرم، سنگهای معدنی، كتیرا، زیره، دانههای روغنی، ماهی، كفش و البسه و انواع گوگرد.
● روابط بین المللی
ایران علاوه بر عضویت در سازمان ملل متحد در بیش از سی سازمان جهانی و منطقهای عضویت دارد كه از آن جملهاند : كنفرانس اسلامی، جشن عدم تعهد، اوپك، یونسكو و سازمان اكو .
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید