پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

گرم کردن بدن


گرم کردن بدن
یک مکانیک اتومبیل بدین مسئله بدرستی واقف است که موتور ماشین در حرارت یک گاراژ یا هوای سرد بخوبی کار نمی کند بلکه پس از چند دقیقه حرکت و راندن اتومبیل ،موتور آن بگردش کامل ادامه می دهد و بقول معروف «گرم می شود » گرم کردن بدن قبل از انجام فعالیتهای ورزشی از زمان قدیم بین ورزشکاران رایج بوده است .
اهمیت و ارزش گرم کردن در سالهای اخیر برای مربیان روشن نبوده و مربیان بدون اینکه از اصول فیزیولوژیکی و نحوه گرم کردن کاملاً آگاه باشند ،پایه و اساس کار را صرفاً بر روی یک دسته ورزشهای متداول قرار می دادند که این رویه تدریجاً جنبه عمومی پیدا می نموده است ولی امروزه آگاهی از فیزیولوژی ساختمان ماهیچه ها و کاربرد حرکات کیفی و کمی آن نشانگر این واقعیت است که تا چه اندازه گرم کردن در حسن اجرای مهارتهای ورزشی سهم بسزایی داشته است . اگر چه بعضی از محققان طب ورزشی گرم کردن را بر جنبه های روانی آن متکی دانسته اند و از طرفی افزایش کارایی را عامل بزرگی برای جلوگیری از صدمات یا پاره شدن احتمالی ماهیچه ها قلمداد نموده اند .
بعبارت دیگر منظور اساسی از گرم کردن بیدار ساختی بدن و به کار گرفتن آن برای آهنگی سریع و گردش خون و بالا بردن تعادل عصبی و واکنش های مربوط به بدن به هنگام واکنش های بعدی می باشد . در گرم کردن باید اصول و موارد زیر را رعایت نمود تا بتوانیم به بالاترین حد توانایی نائل آمد :
۱) گرم کردن بدن به نسبت تمرین یا مسابقه و سنگینی و سبکی تمرین و اساساً متناسب با اجزاء بعدی باشد .
۲) کلیه ماهیچه ها باید در گرم کردن بکار گرفته شوند .
۳) با گرم کردن باید زاویه مفاصل را باید بتوانیم به حداکثر انعطاف اش برسانیم .
۴) به فعالیت وا داشتن دستگاه گردش خون برای رسانیدن اکسیژن و مواد غذایی جهت سوخت و ساز به ماهیچه ها و برگردانیدن مواد زائد از ماهیچه ها از اهداف اساسی در گرم کردن می باشد .
۵) گرم کردن،دستگاه تنفس را به فعالیت وا د اشته تا جذب اکسیژن بیشتری صورت گیرد .
۶) گرم کردن باید طوری باشد تا دستگاه عصبی را برای صدور فرامین در مهارتهای سریع و یا در عکس العمل های مختلف آماده نماید .
۷) گرم کردن باید بصورتی انجام شود که جلوگیری از کلیه صدمات بدن بویژه در تمرینات و اجرای مسابقات را بنماید . و بدن را از در رفتگی مفاصل،پارگی ماهیچه ها ، شکستگی استخوانها ،گرفتگی عضلات و کشیدگی آنها ،پیچ خوردگی مفاصل ،پارگی تاندومی و لیگا نستی دور نگه دارد و این در سایه یک گرم کردن صحیح و کامل و همه جانبه صورت می پذیرد .
۸) حرکات گرم کردن باید از آسانی و آرام شروع و به مشکل و سریع ختم شود .
۹) گرم کردن نباید باعث خستگی شدید و اتلاف انرژی شود که نهایتاً از اجرا و کمیت و کیفیت تمرین بکاهد .
۱۰) قبل از مسابقات و تمرین باید تمرین فکر و ذهن ( تمرکز حواسی ) حواس فرد به گرم کردن اعضاء بدن باشد تا مغز از آرامش بهره مند شود و از فشار زیاد به مغز قبل از مسابقه بکاهد زیرا فشار زیاد و سایر مشغولیتهای ذهنی باعث افت اجرا و بازدهی تمرین می گردد .
۱۱) در یک برنامه کامل گرم کردن ، حرکات کششی ،چرخشی مفاصل و تمرینات ویژه افزایش ضربان قلب و تنفس و تحرک تمام اعضاء و عضلات بایستی گنجانیده شود .
۱۲) نهایتاً د ر راستای یک گرم کردن صحیح اولاً بهبود عملکرد جسمی و حرکتی را در بر خواهد داشت و ثانیاً از کلیه صدمات جلوگیری خواهد نمود .
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان