جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

انتخابات با شکوه


انتخابات با شکوه
قرار بر این بود تا به دور از هرگونه بحث و سخن عاطفی و احساسی پیرامون عظمت و منزلت مجلس خبرگان مباحثی طرح گردد، «موضوع اصلی مجلس خبرگان» كه جایگاه و مصداق رهبری است، به عنوان یكی از ورودیهای مهم بحث انتخاب گردید تا با مطالعه نوع و عملكرد مصداق رهبری كه شروع آن با حضرت امام (ره) بود این نتیجه حاصل شود كه پاره ای از امور وجود داشته و دارد كه تضمین موفقیت آن در گرو حضور و تدبیر مقام شامخ رهبری و ولی فقیه است ، از این رو به موارد مهمی اشاره شد كه در گذشته توسط حضرت امام (ره) و به اتكا جایگاه رهبری انجام گرفت. تهیه و ترتیب بحث به گونه ای بود كه می بایست در شماره های متوالی درج شود اما كوتاهی زمان و درازی مطلب مانع از ادامه بحث در مسیر طبیعی شد، لذا به اقتضاء زمان و فرصت در اختیار و نه به اقتضاء حجم متن و محتوا با حذف موارد عدیده متن حاضر در قالب موضوع نیمه پایانی تدوین شده است.
برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس خبرگان در تاریخ ۱۹/۹/۶۱ با واكنشهای متعدد و متفاوت داخلی و خارجی مواجه شد كه بررسی هر یك به نوع خود پرده از اهمیت مجلس خبرگان بر می دارد، اما درمیان این واكنشها مهمترین واكنش از آن حضرت امام (ره) است كه بیانگر عمق و اعتقاد ایشان به مجلس خبرگان و همچنین اهمیت و شان والای مجلس خبرگان است .
حضرت امام (ره) پس از برگزاری مجلس خبرگان فرمودند: «انقلاب تثبیت شده، می توانم راحت بمیرم و از آینده مطمئن باشم.» تامل و تفكر در این سه جمله اهمیت مجلس خبرگان را در همه ابعاد آشكار می كند. اگر چه در طول دوران انقلاب نظر مساعد حضرت امام (ره) مهر تائید هر نكته و موضوعی بود اما این بار پس از رحلت حضرت امام (ره) و ورود مجلس خبرگان به بوته خطیر آزمایش و شناسایی و معرفی ولی فقیه با سه ویژگی :
۱) سرعت بالا
۲) دقت بالا
۳) شایسته ترین انتخاب،مهر تائیدی بود بر صحت و ارزش فرمایش حضرت امام (ره) كه در اظهار نظر بزرگان پیرامون رهبری مقام معظم رهبری ابراز گردیدكه درمیان این ابراز نظرها فرمایش عارف كامل حضرت آیت ا... بهاء الدینی از طعم و حلاوت دیگری برخوردار است كه اهل معرفت بیشتر از آن حظ می برند. ایشان در واكنش به رهبری مقام معظم رهبری فرمود:«... از همان زمان ، رهبری را در آقای خامنه ای می دیدم، چرا كه ایشان ذخیره الهی برای بعد از امام بوده است . باید او را در اهدافش یاری كنیم. باید توجه داشته باشیم كه مخالفت با ولایت فقیه كار ساده ای نیست».
● پرسش و پاسخ
▪▪ پرسش: آیا مجلس خبرگان برای ارتباط با افكار عمومی مستند و پشتوانه قانونی دارد؟
▪ پاسخ: با توجه به اینكه مفاد مذاكرات مجلس خبرگان و نطق های پیش از دستور آن غیر علنی است و تنها در صورتی كه هیات رئیسه تشخیص دهد این موارد مجاز است علنی شود ، اما اطلاع رسانی و ارتباط با افكار عمومی بویژه برای مجلس خبرگان كه كمتر در معرض و توجه عمومی قرار دارد، ایجاب می كند تا از برخی مواد قانونی مندرج در آیین نامه حداكثر بهره برداری را داشته باشد.
در این خصوص در تبصره ماده ۵۳ آمده است:« هیات رئیسه می تواند در مواردی حسب صلاحدید گزارش تمام یا بخشی از مذاكرات را در رسانه های عمومی منتشر سازد...» یا بند «۵» از ماده ۸۶ آیین نامه نیز درباره یكی از وظایف دبیرخانه مجلس خبرگان پیرامون اطلاع رسانی و انعكاس اخبار به رسانه های گروهی اذعان می دارد:«چاپ و انتشار مصوبات مجلس به صورت اختصاصی یا عمومی ، حسب مورد با توجه به آیین نامه خبرگان و انعكاس اخبار به رسانه های گروهی با هماهنگی مقامات ذیربط. »تجربه ۲۷ سال گذشته در مورد نهادهایی كه با آراء مردم شكل می گیرد و دچار تغییر و تحول می شود از یك سو و اهمیت ، جایگاه و ضرورت پویا و بالنده بودن مجلس خبرگان از سوی دیگر ، این مهم را گوشزد می كند كه لازم است مجلس خبرگان برای پر كردن فاصله ۸ ساله میان انتخابات خود كه سبب در حاشیه قرار گرفتن می شود را با ارتباط با افكار عمومی پر كند.
این كار می تواند با اقدامی سنجیده مانع از هرگونه افزایش انتظار بی جا می شود، انجام گیرد، به این نحو كه افكار عمومی را متقاعد كند كه الزاما می بایست بخشی از مسایل مربوط به مجلس خبرگان كاملا محرمانه بماند زیرا مصلحت و امنیت كشور در گرو محرمانه بودن آن است و به دنبال آن هم با توسعه و استفاده از ظرفیتی كه موارد قانونی پیش گفته ارائه می كند با اتخاذ تدابیر ویژه و لحاظ كردن اهمیت افكار عمومی در خصوص توجه داشتن به فعالیتهای مجلس خبرگان ، درصدد یافتن قالبها و راههایی باشند كه بتوانند مسایل و موضوعات مهمی را با مردم درمیان بگذارند.
چنانچه «ارتباط با افكار عمومی» به عنوان ضرورت دوره حاضر تلقی شود و جایگاه یك موضوع با اهمیت را پیدا كند ظرفیتهای قانونی موجود می تواند در حد بالا پشتوانه آن باشد.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید