جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تا اناری ترکی برمی داشت


تا اناری ترکی برمی داشت
امام صادق(ع) می فرمایند: به كودكان خود انار بخورانید زیرا آنها را زودتر به حد جوانی می رساند.
● مصارف انار:
۱) در تغذیه: خواص آن
۲) در پزشكی: طب سنتی و طب مدرن: تحقیقات انجام شده درباره خواص پزشكی انار
به خاطر اثر مشهود شفابخشی این میوه مصرف انار در كشورهایی مانند انگلستان در یك سال گذشته به ۱۰ برابر افزایش یافته و نیز هر ساله در این كشور ۵۰۰هزار لیتر آب انار مصرف می شود.
۳) مصارف انار در تغذیه: تهیه سالاد، تهیه كنسانتره و تهیه آب میوه
۴) مواد تشكیل دهنده: انار مقدار قابل توجهی از آنتی اكسیدان های مختلف دارد. پوست، ریشه و ساقه درخت انار دارای ۲۰درصد تانن (اسیدپونیكوتانیكو) بوده و همچنین پوست درخت انار آلكوئیدی به نام پله تین رتین دارد. از تركیبات دیگر انار می توان به ویتامین های E ،C ، B ،A، مواد قندی، پتاسیم، منیزیم و اسیدهای آلی اشاره كرد.
● خواص انار:
مطالعات نشان داده كه مصرف یك انار متوسط ۵۱درصد از نیاز افراد را به ویتامین c و ۲ درصد از نیاز افراد را به آهن برطرف می كند. در ضمن این میوه مقدار بالایی پتاسیم (۴۰۰میلی گرم)، كلسیم و ویتامین A دارد.
از دیگر خواص مصرف انار می توان به موارد زیر اشاره كرد: رفع بوی بد دهان، ضد بیماری های انگلی، تصفیه خون، تقویت كننده قلب، اشتهاآور و رفع كننده اوره و كلسترول، دافع سموم، متعادل كننده مایعات بدن، ایجادكننده شادی و بازكننده رنگ رخسار، تقویت كننده كبد و درمان كننده یرقان، كاهش دهنده فشار خون، معالجه كننده راشیتیسم، كم خونی و تقویت كننده اعصاب و...
● انار در پزشكی:
الف) طب سنتی
▪ جوشانده پوست ریشه درخت انار، كرم معده و روده را از بین می برد.
▪ جوشانده پوست درخت انار نیز اثر ضد كمردرد دارد.
▪ جوشانده پوست و یا برگ انار، برطرف كننده گلودرد و زخم گلو است.
▪ مخلوط انار با عسل (چند قطره در روز در بینی) از رشد پولیپ در بینی جلوگیری می كند.
برگه های له شده انار در درمان خارش پوست بسیار مؤثر است.
▪ برای درمان سوختگی، پوست گل های انار را له و با كنجد مخلوط كرده و پماد سوختگی درست می كنند.
▪ قرقره كردن دم كرده گل های انار، زخم های دهان را از بین می برد. و....
ب) طب مدرن:
یكی از علل مرگ و میر در كشورهای در حال توسعه بیماری های قلبی و عروقی است به همین دلیل محققان تحقیقات زیادی را در این باره انجام داده اند. یكی از بررسی های به عمل آمده روی میوه انار موجب كشف اثرات مهم آن در درمان انواع بیماری ها شده است.
یكی از آخرین یافته ها نشان می دهد نوشیدن آب انار سلاح جدیدی برای مقابله با انواع سرطان است. همچنین مصرف منظم این میوه موجب جلوگیری از بروز انواع سرطان ها مانند پروستات، پوست، سینه و... است.
در یك بررسی علمی در دانشگاه كالیفرنیا روی ۴۵ بیمار مبتلا به بیماری قلبی كه به دو دسته تقسیم شده بودند به دسته اول نفری روزانه ۲۵۰میلی لیتر آب انار دادند، در پایان معلوم شد كه دسته اول (بیمارانی كه هر روز یك چهارم لیتر (۲۵۰ میلی لیتر) آب انار مصرف می كردند)، ۱۷ درصد نسبت به دسته دوم (آب انار مصرف نمی كردند) بهبودی نسبی یافته اند.
یكی از بررسی های اخیر پزشكی بر روی انار نشان داد كه نوشیدن یك لیوان آب انار می تواند از بروز بیماری های قلب و عروق جلوگیری كند. آب انار حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اكسیدان های مختلف است كه جلوی عملكرد رادیكال های آزاد را گرفته و نمی گذارد برخی از مواد در بدن مانند كلسترول، اكسیده شود و در نتیجه بر DNA سلول ها اثر نامطلوب به جا گذاشته و موجب بروز بیماری های مزمن و خطرناك شود.
همانطور كه می دانید پلاك هایی در داخل عروق تشكیل می شوند و راه عبور خون را تنگ می كنند و در نتیجه موجب مسدود شدن و ایجاد مشكلات غیرقابل جبرانی می شوند. همچنین عروق سخت و شكننده و در بعضی موارد موجب ایجاد خونریزی داخلی می شود كه برای باز شدن مجدد آن، بیمار مجبور به انجام عمل جراحی می شود.
اثر مهمی كه آنتی اكسیدان های موجود در انار روی عروق می گذارد این است كه از ایجاد پلاك در عروق جلوگیری می كند و موجب سرعت جریان خون در قلب و عروق می شود. همچنین به عروق حالت نرمی و غیرشكنندگی می دهد.
دانشمندان با انجام تحقیق كوچكی دریافتند نوشیدن روزانه یك لیوان آب انار، رشد پروتئین PSA را كند كرده (پروتئین PSA نشانه وجود سرطان پروستات است) و در نتیجه از رشد سریع سرطان پروستات جلوگیری می كند.
به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، مطالعات نشان داده مردانی كه آب انار می خورند، در مدت زمان بیشتری سطح پروتئین PSA در خون آنها دو برابر می شود. در مردانی هم كه به سرطان پروستات مبتلا می شوند، هرچه زمان دو برابر شدن این پروتئین در خون آنها بیشتر باشد، طول عمرشان نیز بیشتر خواهد بود.
دكتر آلن پانتوك، متخصص كلیه و مجاری ادراری در مركز سرطان جانسون و نویسنده ارشد این مطالعه، این تفاوت زمانی را بسیار مهم می خواند و می گوید: در این تحقیق كه روی ۵۰ مرد انجام شد، هر یك از این مردان قبل از شركت در این تحقیق تحت پرتودرمانی، جراحی و یا سایر درمان های سرطان پروستات قرار گرفته بودند كه اینگونه درمان ها عوارض نامطلوبی را به جا می گذارد. در این مطالعه هیچ گونه عوارض جانبی پس از نوشیدن آب انار گزارش نشده است.
در تحقیقی دیگر مشخص شد در مردانی كه روزانه ۲۴۰ سی سی آب انار می نوشیدند، مدت زمان دو برابر شدن سطح پروتئین PSA در آنها (قبل از شركت در این تحقیق ۱۵ ماه بود) به ۵۴ ماه افزایش یافت.
دكتر پانتوك می افزاید: از آنجایی كه این شواهد مقدماتی است، هنوز نمی توان نوشیدن آب انار را به بیماران سرطان پروستات توصیه كرد. وی اضافه كرد: برای تأیید یافته های این مطالعه، یك بررسی در سطح گسترده در دست انجام است كه انتظار می رود نتایج آن تا دو سال آینده مشخص شود. پانتوك انتظار ندارد كه آب انار سرطان پروستات را درمان كند. او می گوید: این ماده می تواند نیاز به سایر درمان ها را كه عوارض جانبی شدیدی مانند گرگرفتگی، خستگی، افسردگی و ناتوانی جنسی را به همراه دارند، برطرف كند.
دكتر پانتوك گفت: آب انار یك درمان بسیار غیرسمی است كه اگر واقعاً در كاهش زمان دو برابر شدن پروتئین PSA تأثیر داشته باشد، می تواند از مرحله متاستاز بیماری و در نتیجه مرگ مبتلایان جلوگیری كند.
● نتیجه:
با توجه به خواص یاد شده درخصوص انار، برای مصرف منظم این میوه در كشور، با انجام تبلیغات چه از طریق رسانه ها، چه از طریق برگزاری همایش و چه راه های مختلف دیگر می توان مصرف آن را در ایران مانند سایر اقلام غذایی همچون شیر به حدی رساند كه مصرف حداقل روزانه یك عدد انار برای هر شخص امكانپذیر باشد، تا از بروز بیماری های مختلف كه امروزه گریبانگیر مردم است، جلوگیری شود كه در نتیجه تا حد زیادی از هزینه های اضافی كه بیماران برای تهیه دارو متحمل می شوند، كم می شود. همچنین می توان از بروز عوارضی كه داروهای شیمیایی ایجاد می كنند و باعث بروز سایر بیماری ها می شوند، جلوگیری كرد
اكبر نصیری
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید