شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


نخستین پله برای صعود کشیلوفسکی در عالم سینما


نخستین پله برای صعود کشیلوفسکی در عالم سینما
كریستوف كیشلوفسكی پس از ساخت چند فیلم تلویزیونی با ساخت «آماتور» به سمت ساخت فیلم های داستانی رفت و با این فیلمنامه او در بیرون از لهستان نیز بر سر زبان ها افتاد.«آماتور» محصول سال ۱۹۷۹ لهستان است كه در مدت زمان یك ساعت و ۵۷ دقیقه به شیوه رنگی و با صدای مونو ساخته شده است.
● درباره فیلم
سینمایی «آماتور» در سال ۱۹۷۹ برای كشیلوفسكی جوان به منزله پله ای برای صعود به مرحله ای بالاتر محسوب می شد. این فیلم همانند تمامی ساخته های كیشلوفسكی درامی ساده و انسانی است. فیلیپ شخصیتی دوست داشتنی است كه در توهمات و جاه طلبی خود غوطه ور است تنها آرزوی او خرید دوربینی است تا وقتی فرزندش متولد شد بتواند از او فیلم بگیرد.
«آماتور» هر چند بیست و چهارمین ساخته سینمایی كریستوف كشیلوفسكی محسوب می شود، اما سبك سینمایی خاص این فیلمساز، با ساخت آماتور شكل می گیرد. ساخت فیلم آماتور شرایط تازه ای برای فعال كار كردن در عرصه تولید آثار داستانی به وجود آورد و كیشلوفسكی با تلفیق مولفه های سینمای مستند و داستانی، شیوه ای را به كار برد كه میان واقعیت و خیال در نوسان است.
● داستان فیلم
فیلمنامه «آماتور» را خود كشیلوفسكی به نگارش درآورده است. او توانسته داستانی خود ساخته را به گونه ای بیان كند كه گویی عینی و بیرونی است.
داستان «آماتور» درباره كارگر جوانی به فام فیلیپ است كه در كارخانه ای كار می كند. او یك دوربین آماتور فیلمبرداری می خرد تا از دخترش كه تازه متولد شده، فیلمبرداری كند. این مستند در جشنواره محلی فیلم به مقام اول می رسد و بعد از آن این كارگر جوان، دیوانه دوربین می شود و فیلمسازی را به عنوان شغل جدید برگزیده و از هر چیزی در اطرافش فیلمبرداری می كند.
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران در سینماها
سینمایی «آماتور» اكران محدودی در سینماها داشت و تنها در كشورهایی چون هنگ كنگ، فنلاند،مجارستان، آرژانتین و استرالیا به نمایش درآمد.
با وجود آن كه همواره از این فیلم به عنوان اثری نام برده شده كه باعث كشف قابلیت ها و قریحه مناسب سینمایی كشیلوفسكی شده است، اما «آماتور» در جشنواره های جهانی خود را در حد فیلمی حرفه ای مطرح كرد.
این فیلم در سال ۱۹۸۰ با حضور در جشنواره بین المللی فیلم برلین، جایزه فیلم «اتودبلیوس» را از این رویداد هنری به دست آورد. «آماتور» در سال ۱۹۷۹ با حضور در جشنواره بین المللی مسكو جایزه طلایی و جایزه فیپرشی را به خود اختصاص داد. این فیلم در همین سال در جشنواره فیلم لهستان نیز شركت داده شده و جوایز بهترین بازیگر نقش اول مرد و شیر طلایی را برای سازندگانش به ارمغان آورد.
● درباره فیلمساز
كریستوف كشیلوفسكی ۲۷ ژوئن ۱۹۴۱ در ورشو لهستان متولد شد. تحصیلات عالی خود را در كالج ایالتی لودز در رشته تئاتر و سینما به پایان رسانید و در زمینه نوشتن نمایشنامه های رادیویی وتلویزیونی فعالیت داشت.
كشیلوفسكی سپس شروع به تهیه و ساخت فیلم های مستند از فرهنگ، سیاست و مشكلات اقتصادی كرد.«اداره» نخستین فیلم مستند اوست و پس از آن آثاری چون كارمندان، زخم، شیفته، یك روزگار كوتاه، بی انتها و فیلمی كوتاه درباره كشتن ودرباره عشق، زندگی دوگانه ورونیك، سه گانه آبی، سفید وقرمز و مجموعه ده فرمان را كارگردانی كرد.
فیلم های كشیلوفسكی تصاویری از زندگی انسان معاصر هستند، آدم هایی كه به نوعی سعی در پوشاندن خطاهای خود دارند. پیشرفت كشیلوفسكی بعد از نگاه جدید او به مسائل هستی شناسانه آغاز شد و این بی پروایی با بازنگری او شكل دیگری به خود گرفت.
● بازیگران فیلم و سایر عوامل
یرزی ستور، مایگورزاتا زابكوسكا، اوا پوكاس، استفان سایزوسكی و یزری نوآك از جمله بازیگران سینمایی «آماتور» هستند.تهیه كنندگی این سینمایی را ویلیسما پیوتر وفسكار برعهده داشته و ژاك پتریچی به عنوان تصویربردار و كریستوف كیتل به عنوان آهنگساز با كشیلوفسكی همكاری داشته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید