جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نقش مربیان بدنساز در فوتبال


نقش مربیان بدنساز در فوتبال
هرگز در مسابقات یا خبر های فوتبال صحبت از مربیان بدنساز نیست . درحالیکه در انگلیس به این امر توجه بسیاری می شود . هنگامی که آلن شوگر مدیر وقت باشگاه تاتنهام انگلیس مربی ( کریس گروس ) برای مربیگری انتخاب شد تصمیم گرفت یک مربی بدنساز برای تیمش استخدام کند و علت آن هم این بود که در بیشتر مسابقات بازیکنان اصلی این تیم به خاطر صدمات جسمانی از میدان خارج می شدند و نکته جالب اینجاست که این موضوع مورد تقلید تمام تیم های فوتبال سراسر جهان قرار گرفت و مربی بدنساز هم به عنوان کمک مربی وارد مقوله فوتبال گردید .
بدن حدود ۶۰۰ قطعه ماهیچه دارد که نیمی از وزن بدن را تشکیل داده و سطح خارجی استخوان ها را می پوشاند و سبب حرکت استخوان ها می شود . در بازی فوتبال تقریبا هر ۶۰۰ قطعه ماهیچه در حرکت و تلاطم است . این حرکت و تلاطم زیاد باعث ازدیاد عمل انقباض بوده و در دراز مدت ماهیچه ها کوتاه می گردد و این عمل منجر به سائیدگی استخوان ها و مفاصل زانو و پا می شود . انجام دادن یک سری نرمش های کششی شدت این مکانیزم را کاهش می دهد:
▪ کشش عضلات پشت پا
بعد از گرم کردن بدن بایست پاها را دو برابر عرض شانه ها از یکدیگر باز نمایید و دست ها را در پشت بدن به یکدیگر قلاب نموده آنگاه با نشستن بر روی پای چپ پای راست را از قسمت پاشنه به صورت کشیده ، عمل بنشین و پاشو را انجام دهید و این عمل را با پای چپ نیز تکرار کنید .
▪ جهش ، پاها از پهلو باز
در حالت ایستاده پاها را از زانو خم نموده و بر روی سر پنجه پاها قرار بگیرید و به مانند فنر به سمت بالا جهش کنید . ضمن جهش دست ها و پاها را باز و بسته کنید .
▪ آفتاب مهتاب
دو نفر پشت به هم قرا گرفته دست ها را از آرنج به یکدیگر قلاب کرده و خم شوید به طوریکه کمر فرد خم شونده پایین تر از باسن نفر بعدی قرار گیرد. این عمل را بر عکس هم تکرار کنید ، یعنی دو نفر به نوبت . در اثر این حرکت عضلات شکم و پشت تقویت می شود .
▪ جهش ایستاده
در مقابل نفر مقابل با باز کردن پاها به عرض شانه ، سر و گردن را خم و آنگاه به خط مستقیم به طرف شخص مقابل پریده و با دست زدن به شانه او با بالا جهش کنید و با پنجه فرود بیایید .
▪ کشش پا
بایستید . پاها را هم عرض شانه باز نمایید . آنگاه پای راست را به همین مقدار عقب برده و ضمن حفظ تعادل بنشین و پاشو را انجام دهید .
مربی بدنساز مانند پزشک است که باید از قبل بیمار خود را بشناسد تا بهترین درمان را برایش در نظر بگیرد .
اگر مربی بدنساز در کار خود وارد باشد ، مربی اصلی می تواند انرژی و وقت خود را صرف تمرینات تاکتیکی فوتبال کند.
▪ قوس کمر
پنجه دست ها را روی زمین قرار داده هر دو پا را جمع نموده و از قسمت زیر انگشتان بر روی زمین قرار دهید و با یک حرکت هر دو پا را به عقب پرتاب کنید .
▪ پاها جمع و باز
بر روی زمین بنشینید و پاها را به صورت کشیده و مستقیم در جلوی بدن و کف دستان را در پشت بدن قرار دهید و با استفاده از دست و پا سعی کنید که باسن را از زمین بلند کنید .
▪ تقویت عضلات شکم
از پشت دراز بکشید و دست ها را پشت گردن قرار دهید . آنگاه با فشار دست به پشت سر و گردن ، پاها را به طرف شکم خم کنید . این عمل را تا ۱۰ بار تکرار کنید .
توجه کنید که این نرمش در تقویت عضلات شکم و ستون مهره ها تواما خاصیت معجزه آسا دارد .
▪ پاها به صورت قیچی
بر روی زمین بنشینید و هر دو پا را کشیده و مستقیم در جلوی بدن قرار دهید . آنگاه هر دو پای خود را به اندازه ۳۰ سانتی متری از زمین فاصله دهید که تنها نقطه تماس بدن با زمین باسن باشد . در این حال پاها را به صورت قیچی حرکت دهید .
▪ قوس دادن کمر
یک نفر از ناحیه شکم روی زمین دراز کشیده و هر دو پایش را به حالت آزاد در کنار یکدیگر قرار دهد . سپس نفر دیگر از پشت به روی پاهای او نشسته و مچ دست های نفر خوابیده را بگیرد . آنگاه آهسته آهسته با کشش دست ها بدن نفر خوابیده را از زمین بلند نماید و در این حالت سه ثانیه مکث کند و سر و سینه اش را رو به بالا قوس دهد و سپس به حالت اولیه باز گردد.
منبع : شبکه رشد


همچنین مشاهده کنید