یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / Sunday, 17 February, 2019

روابط عمومی ابزار مهم بنگاه‌داری


روابط عمومی ابزار مهم بنگاه‌داری
از عمر نخستین روابط عمومی در ایران پنجاه سال می‌گذرد. راقم این سطور قصد ندارد تا به روایت تاریخ پیدایش آن بپردازد، چه آگاهی از این ابزار موثر قرن بیستم كه با گسترش موسسات و بنگاه‌های تجاری، تولیدی و رسانه‌ای می‌تواند در تحلیل نقش آن سودمند واقع شود. اما بر ذكر نكته‌ای تاكید است كه به تازگی با آن روبرو شده و پاسخ بسیاری از پرسش‌ها و ابهامات بیشمار سال‌های زندگی روابط‌ عمومی‌ام را در آن یافته‌ام.
● با كدام ساختار به پیش برانیم؟
دكتر گوئل كهن استاد ایرانی دانشگاه‌های انگلستان و صاحب‌نظر در مدیریت ارتباطات و بازمهندسی سیستم‌ها در باره‌ی نقش روابط عمومی این چنین گفت: امروز مخاطبان سازمان‌ها و دستگاه‌ها به اطلاعات بسیار دسترسی دارند و این عامل موجب شده تا به راحتی پذیرای پیام‌ها و قبول آن نباشند. جهان امروز برپایه اطلاعات و ارتباطات شكل گرفته و كشوری از این سرمایه بیشترین بهره را می‌برد كه دارای قدرت و توانمندی بیشتری در عرصه‌های مختلف زندگی باشد. واحدهای روابط عمومی باید خود را به آخرین فناوری روز دنیا مجهز كنند تا بتوانند با از میان برداشتن محدودیت زمان و مكان با مخاطبان خود سریع‌تر و موثرتر تعامل برقرار كنند. روابط عمومی باید با بهره‌گیری از مدیریت ارتباط بین سازمان و مخاطبان در جهت كاهش فاصله‌های مشاركتی تلاش كند.
اما به واقع تحقق این معنا با ساختار مدیریت حاكم بر تفكر ما كه همانا براساس شیوه‌های آمریكایی و مبتنی بر بودجه‌بندی است، آیا امكان‌پذیر خواهد بود؟
● جایگزینی كه باید آن را جدی گرفت!
امروزه شیوه متفاوتی از مدیریت در صنعت بانكداری مطرح است. پروفسور هورنگرن متفكر برجسته مدیریت و حسابداری در مقدمه‌ای بر كتاب "فراسوی بودجه‌بندی" (Beyond Budgeting) می‌نویسد: امروزه بودجه‌بندی قلب روش مدیریت اغلب سازمان‌های بزرگ را تشكیل می‌دهد. مدیران عمیقا از آن ناراضیند ولی عده‌ی كمی از آن‌ها، واقعا بودجه‌بندی را به چالش كشیده‌اند. فراسوی بودجه‌بندی یك مدل منسجم جایگزین را توضیح می‌دهد كه به ویژه برای شرایط كسب و كار امروز طراحی شده‌است. مدلی كه بر بسیاری از محدودیت‌های مدل سنتی مدیریت غلبه می‌كند. شیوه‌ی مدیریت سازمان‌ها در طول قرن پیش راه و رسم حاكم بوده است و در بسیاری از نقاط جهان از آن پیروی شده است. ما با تغییر شرایط، ضعف‌های این راه و رسم‌ها ‌را تشخیص داده‌ و ابزار و روش‌های مفیدی مانند هزینه‌یابی برمبنای فعالیت و ارزیابی متوازن را برای مقابله با آن‌ها ابداع كرده‌ایم. ولی آیا این ابزار و روش‌ها به واقع مفید بودند؟ آیا این ابزارها توانستند تغییرات ریشه‌ای به وجود آورند؟ آیا این ابزار و روش‌ها می‌توانستند در قالب یك مدل مدیریتی متفاوت، بهتر عمل كنند؟ آیا چنین مدل جایگزینی وجود دارد؟ یا این‌ها همه بخشی از یك مجموعه تبلیغات تجاریند؟
به اعتقاد هورنگرن؛ فرهنگ ما برای افراد پیروز جشن می‌گیرد و قهرمانان را می‌ستاید. ما فردگرایی را تقویت می‌كنیم. ما به اهداف دشوار و پاداش‌های بزرگ اعتقاد داریم. ما از مدیران انتظار داریم عملكردی تهاجمی داشته باشند و دارای دیدگاه كنترل- مدار هستیم. ولی آیا چنین محتوای فرهنگی برای این روزگار مناسبند؟
وقایع اخیر نشان داده‌اند كه هیچگاه زمان بهتری برای یك تجدیدنظر اساسی در روش‌های اداره‌ی سازمان وجود نداشته است. امروز ما با سرعت تغییرات روبرو هستیم به طوری كه در هفتاد سال اخیر، هیچگاه امكان پیش‌بینی آینده به اندازه‌ی امروز محدود نبوده است. بحران‌های جهانی و بازار شكننده‌ی سهام، برنامه‌ریزی برای بیش از چند هفته یا ماه را دشوار و برای چندین ماه یا سال را فاقد موضوعیت می‌نمایند. امروز ما به فرایندهایی نیاز داریم كه بیشتر تطابق‌پذیر باشند و نیز به فرهنگی كه پشتیبان چنین فرایندهایی باشد. در حالی كه اغلب آنچه به جای این‌ها داریم عبارتند از اهداف ثابت و برنامه‌های ثابت. اكنون دیگر اهداف و برنامه‌های ثابت بی‌معنی به نظر می‌رسند. فراسوی بودجه‌بندی جایگزینی را مطرح می‌كند كه باید آن‌را جدی بگیریم.
● جور دیگر باید دید
بر این اساس نقش روابط عمومی در نظام بانكی به ویژه بانكداری خصوصی نیازمند تجدیدنظری است تا از قالب وظایف كلیشه‌ای معمول كه برپایه چهار وظیفه‌ی كلی: خدمات فرهنگی، تشریفات، تبلیغات و ارتباطات استوار است پا فراتر نهاده و با نسخه جدیدی به روش "راهبری مسئولیت‌سپار" به نیازهای عدیده‌ی نیروهای خط مقدم بانك و مناطق آن منطبق با خاستگاه مشتریان به ارزش‌آفرینی بپردازد. همچنان كه می‌دانیم در عصر حاضر اگر ریتم تند و سریع آهنگ تغییرات را نشنویم و چاره‌ای نیاندیشیم، به ناگزیر از گردونه رقابت حذف خواهیم شد.


منبع : کارگزار روابط عمومی

مطالب مرتبط

روابط عمومی؛ یک نهاد مستقل و پویا در سازمانها

روابط عمومی؛ یک نهاد مستقل و پویا در سازمانها
شناخت روابط عمومی به عنوان یك نهاد مستقل، پویا و توانمند و ... از جمله مسایلی است كه همواره با شكل‌گیری اولین نهاد روابط عمومی در كشور و همین طور در صنعت برق مطرح بوده است.
نهاد روابط عمومی كه از توانمندی و استقلال كم بهره باشد قادر نخواهد بود كه به شكل كاملاً‌موثر بر امتناع، توجیه و هدایت افكار عمومی موثر باشد.
در مقاله زیر كه به وسیله یكی از كارشناسان اداره برق خواف واقع در خراسان جنوبی به نگارش درآمده ضمن بررسی دلایل تشكیل روابط عمومی از ویژگیهای پوینده بودن این نهاد سخن رفته است.
همزمان با تكامل بشر و پا نهادن آن به زندگی اجتماعی و پیشرفت سریع فن‌آوری و ارتباطات و شكل‌پذیری انسانها از این تحولات رفتارهای افراد هم دستخوش تغییرات عمده‌ای شد و به روش‌های پدرسالارانه، قیم‌ مابانه، عصر حجر، برده‌داری و غارنشینی در این ارتباط خاتمه داده شد. جوامع بشری و سازمانهای نوین براساس تقاضای زندگی به شیوه مدرن و امروزی شكل گرفتند و مدیریت و هدایت آنها تغییر كرد. بنابراین دانشمندان علم مدیریت به این فكر افتادند تا به شیوه‌های علمی، رفتارهای افراد را در جوامع و سازمانها مورد مطالعه قرار دهند.
با ‎آغاز انقلاب صنعتی و شروع زندگی ماشینی و توسعه شهرها و زندگی شهرنشینی و رشد روزافزون آن رفتارهای افراد هم دستخوش تغییرات عدیده‌ای شد. دیگر شرایط به صورتی نبود كه هرچه خان و بزرگ قبیله و عشیره مطرح می‌كرد به عنوان حرف نهایی مطرح شود. رفتارهای پیچیده افراد در سازمانها، یكی از مشكلات و چالشهای اساسی مدیران بود و مدیران قادر به اداره امور سازمانها بر مبنای ایده‌های سنتی و غیر علمی نبودند، لذا بحث مدیریت منابع انسانی در علم مدیریت مورد توجه بسیاری از دانشمندان این علم قرار گرفت و قدم‌های مفید و ذی‌قیمتی در این راه برداشته شد و منجر به پویایی، حیات و نجات بسیاری از سازمانها شد و مدیران به شیوه‌های نوین علم مدیریت بر این چالشها فایق آمدند به صورتیكه كه امروزه به راحتی و با كمك گرفتن از علم مدیریت می‌توان جوامع بشری و سازمانها را كه از رفتارهای بسیار پیچیده‌ای برخوردار هستند به سهولت اداره كرد و دیگر دغدغه اداره امور را نداشت كه این خود می‌تواند فرصت را برای مدیران و اداره‌كنندگان جوامع بوجود آورد كه بیشتر وقت و انرژی خود را وقف نوآوری، خلق ایده‌های برتر، برنامه‌ریزی و ... كنند.
علم مدیریت در غرب از پختگی و اطلاعات بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین می‌توان گفت كه در علم مدیریت ومنابع انسانی غربیها بسیار موفق هستند كه باید از موفقیت‌های آنان به سود خود بهره جوئیم و متاسفانه پایین بودن نرخ بهره‌وری، بوروكراسی دست و پاگیر، نبود صداقت در رفتارها، سهل‌انگاری در اجرای وظایف، تولید محصولات و خدمات باكیفیت نامرغوب و نامطلوب، عدم دلبستگی به كار، گریز و فرار از مسئولیت، عدم توجه به آینده و گرفتار شدن به روزمرگی از نشانه‌های بارزی است كه در برخی از سازمانهای ما وجود دارد.
باید خاطرنشان كرد یكی از بازوان پرقدرت در علم مدیریت و رفتارهای سازمانی، روابط عمومی است كه اگر در جایگاه واقعی خود در كشور و سازمانها قرار گیرد و نگاه متولیان امور اداره جامعه نگاه حاشیه‌ای به این نهاد قدرتمند نباشد، می توان با كمك آن بسیاری از گره‌های كور در رفتارهای سازمانی را گشود و راههای سخت و دشوار را به راحتی هموار كرد.
مسلماً هزار و یك رفتار پیچیده افراد به عنوان عوامل درون سازمانی بر عملكرد سازمان تاثیرگذار است.
لذا چنانچه یك روابط عمومی منطقی در درون و برون سازمان و بین رده‌های افقی و عمودی سازمان و هرم سازمانی حاكم باشد می‌توانیم انرژی نهفته در افراد را مهار كرده و در جهت خدمت سازمانی به كار گرفت و در جهت رسیدن به اهداف یك سازمان بكار گرفت. چنانچه رفتار عمومی به عنوان یك نهاد مستقل در جامعه تلقی شود و برحسب وظایف خود به بازخورد رفتارهای درون سازمانی و برون سازمانی بپردازد بسیاری از هزینه‌ها قابل كاهش است و سودآوری آن برای جامعه و انسانها مثمرثمر است.
این تفكر، چنین ذهنیتی را بوجود می‌آورد كه نگاه‌ها به علم مدیریت و منابع انسانی دچار تغییر اساسی شود و به عنوان پیش نیاز توسعه همه جانبه و پایدار باید پذیرفت كه باید با كمك علم مدیریت، منابع انسانی و روابط عمومی كه شاخه‌ای از این علم محسوب می‌شود چرخشی بین دیدگاههای سنتی با نگرشهای جدید علم مدیریت در مدیران ایجاد كرد تا شاهد جهش گسترده‌ای در همه سطوح باشیم و همانگونه كه غربیها این علم را در خدمت توسعه متوازن قرار دادند و به موفقیت‌های شگرفی نائل آمدند ما هم بتوانیم از توانمندیهای این علم بهره بگیریم، بنابراین روابط عمومی نیاز واقعی امروز جامعه است و باید هم نگاه مسئولان امور به آن متحول شود و این نهاد به عنوان پل ارتباطی بین مدیران و منابع انسانی، بسترهای مناسب را به جهت سود جستن سازمان و هم اقناع مصرف‌كنندگان كالا و خدمات به عنوان خروجی‌های سازمان فراهم آورد. عده‌ای از متخصصان علم مدیریت از روابط عمومی به عنوان یك هنر یاد كرده‌اند و آن را هنر ایجاد برقراری رابطه دوسویه مبتنی بر روابطی دوستانه در سازمان نامیده‌اند كه جای روابط خشك و تحكم‌آمیز از بالا به پایین را می‌تواند تغییر دهد و بستر لازم برای مدیریت مشاركت‌ جویانه را فراهم آورد كه همه احساس كنند جزئی از یك خانواده بزرگ هستند و عضوی از سیستمی هستند
كه در صورت نقص در یك عضو همه اعضاء دچار ضرر و زیان خواهند شد و نگرش سیستمی در آن جریان خواهد یافت و دیگر حد و مرزی بین منافع خود و سازمان و نهادی كه در آن به عنوان عامل انسانی مشغول تولید كالا و خدمت است قائل نخواهد بود. اینجا است كه وقتی مدیران و منابع انسانی كه اساسی‌ترین عوامل چرخه تولید كالا و خدمات هستند فارغ از دغدغه‌های اداره امور باشند نوآوری و خلاقیت و رشد فضیلت‌های سازمانی شروع به زایش و تكامل خواهد كرد و شاهد یك انقلاب درون سازمانی خواهیم بود كه خروجیهای آن در بیرون سازمان خواهد توانست اقناع مصرف‌كنندگان را فراهم كند.

وبگردی
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
ماجرای خجالت‌آور پراید برای کشور
ماجرای خجالت‌آور پراید برای کشور - رشیدپور: آقای روحانی واقعا قیمت پراید قابل کنترل نیست؟
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.