جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


داستانی از زاویه دید یک مرده


داستانی از زاویه دید یک مرده
«روح» شاهكار بی بدیل جری زوكر، كارگردان آمریكایی است كه با ساخت آن به شهرتی جهانی دست یافت.به گزارش ایسنا، «روح» محصول سال ۱۹۹۰ سینمای آمریكاست كه در مدت زمان دو ساعت و هشت دقیقه به شیوه رنگی ساخته شده است.
● درباره فیلم
«روح» یك رومانس عالی و جادویی درباره عشقی حقیقی است كه تا ابد باقی می ماند. فیلمی با مایه های پررنگ عاشقانه كه در زمره بهترین آثار سینمایی دهه ۸۰ قرار می‌گیرد.
سینمایی «روح» به شدت حس همذات پنداری مخاطب را بر می انگیزد و در لحظاتی حتی او را وادار به گریه می كند.ساخته جری زوكر به لحاظ نوع روایت منحصر به فرد به نظر می رسد، چرا كه در زمره معدود آثار سینمایی قرار می گیرد كه داستان از زاویه دید یك مرده به تصویر كشیده می شود.سینمایی «روح» در چند ژانر مختلف قرار می گیرد. این فیلم معمایی جذاب، حتی از لحظاتی كمدی و با مزه نیز بهره برده است. «روح» برخوردار از دقایقی ترسناك است و در عین حال رومانسی باورپذیر محسوب می شود.
● داستان فیلم
فیلمنامه «روح» را بروس جوئل رابین به نگارش درآورده است. این فیلم داستان مرد جوانی است كه پیش از كشته شدن به همسرش می گوید كه همواره از او حمایت خواهد كرد. او در حادثه ای به قتل می رسد اما روحش در دنیا باقی می ماند تا بتواند قاتل خود را بیابد و همسرش را نیز از خطر حفظ كند.
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران در سینماها
سینمایی «روح» در كشورهایی چون: ایسلند، آرژانتین، استرالیا، كانادا، سنگاپور، آلمان، كره جنوبی، اسپانیا و انگلیس به اكران عمومی درآمده است .این فیلم در سال ۱۹۹۱ در آكادمی فیلمهای علمی - تخیلی و ترسناك آمریكا شركت كرد و جوایز بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین فیلم فانتزی وبهترین بازیگر نقش مكمل زن را به خود اختصاص داد.
«روح» با حضور در جایزه فیلم آكادمی ژاپن كاندیدای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی شد.ساخته جری زوكر در سال ۱۹۹۱ در جشنواره بافتا شركت كرد و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای دمی مور به ارمغان آورد.حضور در جشنواره فیلم گلدن گلاب و دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مكمل زن از دیگر موقعیت های سینمایی «روح» محسوب می شود. این فیلم همچنین جوایزی را از جشنواره پرده طلایی آلمان، جایزه منتقدان فیلم كانزاس سیتی، جایزه هنرمندان جوان آمریكا، جایزه نویسندگان آمریكا دریافت كرده است.
● بازیگران فیلم
در سینمای «روح» دو تن از موفق ترین بازیگران آمریكا، پاتریك سوایزی و دمی مور به ایفای نقش پرداخته اند كه نقش مهمی را در موفقیت این فیلم برعهده داشته اند. بازی دمی مور پس از سال ها همچنان در ذهن علاقه مندان این فیلم باقی مانده و یكی از بهترین بازیهای رمانسی است كه تاكنون دیده شده است.تونی گلدوین، استنلی لارنس، كریستو فرجی كین و سوزان برسلا از دیگر بازیگرانی هستند كه در فیلم «روح» به ایفای نقش پرداخته اند.
● درباره فیلمساز
جری زوكر، یازدهم مارس ۱۹۵۰ در میلواكی آمریكا به دنیا آمد.او برادر دیویدزوكر، تهیه كننده معروف آمریكایی است كه فیلم هایی چون: «دختر رییس من»، سری فیلم های «اسلحه مرگبار» و سری فیلم های«فوق محرمانه» را كارگردانی كرده است.
جری زوكر، فیلمسازی را به واسطه همكاری با برادرش آغاز كرد و پس از آن به طور مستقل كار در این عرصه را ادامه داد. هرچند او نیز مانند برادرش پیش از آن كه خود را به عنوان كارگردان مطرح كند، به عنوان تهیه كننده شناخته می شود.نخستین فیلم جری زوكر «مدرسه راك اندرول» است كه در سال ۱۹۷۹ آن را كارگردانی كرد و پس از آن در سال ۱۹۸۰ «هواپیما» را ساخت.از دیگر ساخته های جری زوكر می توان به «مردم گستاخ» (۱۹۸۶) ، «راز بزرگ» (۱۹۸۴) و «اولین شوالیه» (۱۹۹۵) اشاره كرد. «روح» ششمین فیلم این كارگردان است كه آخرین ساخته اش را در سال ۲۰۰۱ با عنوان مسابقه جاسوسی كارگردانی كرد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید