سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ / Tuesday, 23 October, 2018

خیال به جای حقیقت


خیال به جای حقیقت
● در باره فیلم «بابی»
در «بابی» كه در بیست و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر در تهران به نمایش در آمده، امیلیو استروز در مقام سناریست و كارگردان به تشریح زندگی و ترور رابرت اف كندی پرداخته اما راه هایی كه برای این امر برگزیده، غیر عادی است و فیلم او به جای نشان دادن برخی حقایق تلخ، گاه جریان سازی به سود این جناح و آن جناح سیاسی را در آمریكا نشان می دهد.
رابرت اف. كندی برادر جان اف كندی بود و مانند وی ترور و كشته شد، اگر «جان» در مقام رئیس جمهوری آمریكا در سال ۱۹۶۳ در جریان یك ترور در شهر دالاس و احتمالاً به دست كسانی كه مخالف با پایان زودهنگام جنگ ویتنام به قصد فروش هرچه بیشتر زراد خانه های خود بودند، از صحنه خارج شد، رابرت نیز توسط جریان هایی ترور شد كه او را صاحب ایده هایی مانند افكار برادرش می دانستند. حزب دموكرات آمریكا در این باره، پیاپی تحلیل هایی را در ۳۷ ، ۳۸ سال اخیر به دست داده اما هنوز این را روشن نساخته كه چرا جنگ قدرت در داخل آمریكا را بارها و به راحتی به جمهوری خواهان تندرو باخته و به چه سبب خاندان كندی هیچ گاه نتوانسته است همه قاطبه مردم را با خود همسو سازد.
در یك آمریكای بدون اصول اخلاقی و سرشار از نیرنگ های سیاسی و تزویر های حكومتی، دو ترور نسبتاً مشابه به فاصله ۵ سال نمی تواند تعجبی را برانگیزد و آن چه بیشتر حیرت آور است، ابزار و وسایلی است كه امیلیو استروز در مقام توصیف كننده ترور دوم (را برت اف كندی) در اختیار گرفته و به جای نشان دادن كجروی های خانواده كندی، سعی در تشریح محیط زندگی رابرت و ترسیم اطرافیان او داشته تا بدین گونه سال ۱۹۶۸ را، سالی كه ترور مورد بحث در آن واقع شد، برای بینندگان ترسیم كند و وی را تا حدی مبرا از خطاها جلوه دهد.
او می توانست یك بازیگر قوی و مشابه را برای ایفای رل كندی انتخاب كند و حركات سیاسی او و حتی آن لهجه تندی را كه متعلق به منطقه نیوانگلند بود، به ترسیم و به صحنه حیات بكشاند. اما او به جای آن ما را به هتل آمباسادور شهر لس آنجلس در روز ۴ ژوئن ،۱۹۶۸ یعنی روز وقوع ترور منتقل كرده و آن جا ۲۲ چهره خیالی و شخصیت غیر حقیقی را كه مثلاً مشتری ها و ساكنان هتل در روز وقوع آن اتفاق بوده اند خلق كرده و سعی داشته در حركات و صحبت های این شخصیت ها را برت كندی و ترور او را فراروی بیننده ها بگذارد و بدیهی است كه فیلم حاصله نه «كندی صرف» بلكه تصورات و برداشت های موجود از وی باشد كه در این میان تصورات و نوع دیدگاه اغلب مثبت خود استروز از رابرت كندی سهم و جای مهم و زیادی را به خود اختصاص می دهد.
این چنین است كه «بابی» به جای این كه ترسیم درست یك واقعه پر سر و صدا در تاریخ سیاسی سراسر مخدوش و پر ایراد و فریب آمریكا باشد، یك تریبون شخصی برای استروز جهت بیان دیدگاه ها یش و جایگاهی برای پرواز تصورات او پیرامون این موضوع است. تصوراتی كه لزوماً ارتباط مستمر و ملموس با حقایق زندگی مسأله دار خاندان كندی و وابستگان آنها ندارند.
را برت اف كندی در تاریخ مورد بحث به كالیفرنیا آمده بود، زیرا در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریكا در آن ایالت در جمع دموكرات ها به پیروزی رسیده بود.
او پشت میز خطابه اش در هتل آمباسا دور رفت تا نطق پیروزی اش را ادا كند و هوادارانش مطمئن بودند كه او سركرده حزب جمهوری خواه را هم در انتخابات نهایی شكست داده و مثل برادرش رئیس جمهوری خواهد شد. دقایقی بعد او ترور و آرزوهای فوق محو و ماجرا تمام و رابرت به همان جا واصل شد كه برادر بزرگترش ۵ سال پیش تر در شهر دالاس فرستاده شده بود و قدرت به دست جمهوری خواهان (ریچارد نیكسون) رسید.
استروز كه كارش را در سینما با بازیگری از اواخر دهه ۱۹۸۰ شروع كرد و در اوایل دهه ۱۹۹۰ با بازی در وسترن های ۳ گانه «تفنگداران جوان» مشهور شد و پسر مارتین شین و برادر چارلی شین بازیگران مطرح سینما است، كوشیده در «بابی» از طریق تلاقی و گفت وگوهای ۲۲ میهمان خیالی هتل آمباسادور در روز ترور كندی، وی را برای بینندگان ترسیم كند و ۳۹ سال پس از آن واقعه كه خاندان كندی را در صحنه سیاست آمریكا از همیشه ترسو تر و حاشیه نشین تر كرد، این ابزار كامل و رویكرد عاقلانه ای نشان نمی دهد و فاكتور «خیال» را آشكارا بر «حقیقت» چربش می دهد.
شاید هم استروز اجباراً و روی مصلحت جویی اش این كار را كرده باشد زیرا اگر به جای گذاشتن حرف خودش و ایده نظریه پردازان سیاسی آمریكا در دهان ۲۲ مسافر حاضر در هتل آمباسادور آنها را به صراحت و در قالب بیانیه های سیاسی تند و آتشین مطرح می كرد، برای خودش و دیگر سازندگان «بابی» تولید درد سر كرد و نخستین شاكی ماجرا، حزب جمهوری خواه بود كه هرگز نتوانسته و امروز هم نمی تواند خودش را از اتهام مشاركت در قتل كندی ها مصون و دور نگه دارد و اكنون نیز یكی از آنها (بوش) در كاخ به اصطلاح سفید مصدر قدرت است.
اگر این وجه سیاسی معیوب را از محاسبات خود در صدور رأی درباره میزان توفیق یا ناكامی «بابی» موقتاً خارج كنیم، باید متذكر شویم امیلیو استروز نسبت به سینما دوست و سینماگر اولیه ای كه ۱۷ ، ۱۸ سال پیش برای نخستین بار كشف و رؤیت شد، ترقی قابل ملاحظه ای داشته و پاگذاشتن به سن از او كسی را ساخته است كه اصول كار فیلمسازی و رؤیاسازی های (ولوكاذب) را نیك می شناسد. او در سال ۱۹۹۰ و در حالی كه هنوز بسیار جوان بود، فیلم «مردان مشغول كارند» را ساخت كه رؤیا ها و حیطه كوچكتری را هدف گرفت و هدفش در آن فیلم نشان دادن سامانه جمع آوری زباله در آمریكا بود!
۱۷ سال پس از آن تلاش عجیب نخستین، «بابی» او یك كوشش گسترده ولو ناخود آگاه برای پرده برداشتن از فساد فزاینده سیاسی در آمریكا است، شاید استروز روی احساسات كودكانه باقی مانده در وی، در این فیلم جهت گیری هایی هم به نفع یكی از جناح ها داشته باشد. اما نتوانسته است اصل ماجرا را به تصویر نكشد و آن اصل، آمیخته بودن دور و بر سیاستمداران آمریكا و تمام فلسفه وجودی شان با تزویر و عوام فریبی است.
استروز به ما می گوید اگر هم كسی بخواهد خلاف این جهت شنا كند، حذف خواهد شد اما جزئیات فیلم او كه مهمتر از ایده های شخصی وی هستند، می گویند كه رابرت كندی هم جزو عضوی از همان شناكنندگان و بخشی از همان جریان فاسد بوده است. تعدد شخصیت ها در «بابی» در نگاه نخست سبب جذاب تر شدن قصه اما در یك نگاه ثانوی واقع بینانه تر، باعث و بانی گنگ و مبهم شدن تصویر كلی ماجرا است و این مسأله به ضرر فیلم كار می كند. این همه شخصیت و حرف ها و خواست های متفاوت شان و لو در محیط یك هتل بزرگ نمی گنجد و حواس ها را پرت می كند و وقتی قرار نیست فیلم بیش از ۱۱۲ دقیقه باشد، معلوم است كه بها و قیمتی كه در برخی سكانس های خود برای این سیاست می پردازد، درجه دوم شدن واقعه اصلی (ترور كندی) است.
پیشتر هم گفتیم كه استروز هیچ بازیگری را برای ایفای رل رابرت اف كندی انتخاب نكرده و به جای آن در خلال فیلم و قصه مورد نظرش بارها فیلم های مستند و حقیقی موجود در باره وی را پخش می كند و ما او را پشت میز خطابه و یا ورود و خروج از این شهر و آن شهر و در اوج فعالیت های انتخاباتی و در ماه های پیش از مرگش می بینیم.
تعدد شخصیت ها و آدم های حاضر در هتل در روز ترور موجب می شود نتوانید هیچ برداشت و اطلاعات كاملی را در باره آنها كسب كنید و از این طریق بیشتر بر فیلم سوار شوید. مسافران در حال آمدن یا رفتن اند و یا اگر هم در هتل مانده اند، استروز وقت ندارد شما را در مقام بیننده به حد لازم با آنها همراه و همسو ما زد. وقتی هم كه تیر اندازی ها منجر به ترور كندی حادث می شود، در عمل برای بیننده مهم نیست كه آیا مسافران فوق زنده می مانند و یا زخمی به آنها هم وارد می شود.
از جمع بازیگران ایفا كننده نقش مسافران هتل می توان به لیندسی لوهان، الیجاوود، ویلیام اچ میسی، هلن هانت و البته مارتین شین پدر امیلیو استروز اشاره كرد و لری فیش برن سر آشپز هتل و دمی مور هنرمند و خواننده مستقر در هتل هستند. اگر استروز نیمی از این تعداد را حذف و هتل را قدری خلوت و ایده آل های سیاسی ناملموس خود را كنترل و سركوب می كرد، «بابی» بهتر از اینها می شد، زیرا اگر تنها دیدگاه سیاسی را مبنای رایزنی و صدور حكم در باره این فیلم قرار دهیم، «بابی» اثر صحیح و خوبی نیست و قصد راست گویی را هم ندارد و از یك واقعه سر راست سیاسی، یك اثر مبهم اجتماعی به جا گذاشته است.


منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

اتاق وحشت

اتاق وحشت
● خلاصه داستان
مگ آلتمن زنی است که اخیرا ً از همسر میلیونرش ، استفان ، جدا شده است . او به همراه سارا ، دختر نوجوانش که مبتلا به آسم است ، به خانه ای لوکس در منهتن نقل مکان می کند . خانه بسیار زیباست و اتاق های بزرگ دارد .
اما جالبتر از همه اتاق کوچک و گاو صندوق گونه ای است که مکانی مخفی است و می تواند جدا از کل ساختمان مورد استفاده قرار گیرد . این محل که اتاق وحشت نامیده می شود دیوار ها ، سقف و کفی فولادی ، و دری نفوذ ناپذیر دارد .
اتاق وحشت سیستم تهویه و خط تلفنی مجزا دارد که ربطی به سیستم های خود خانه ندارد ، و نیز دوربین های مدار بسته ای که تمام گوشه و کنار خانه را نشــان می دهند ؛ خلاصه آنکه اتاق وحشت دژی مستحکم و نفوذ ناپذیر است .
در همان شب اولی که مگ و سارا به خانه جدید می آیند ، سه سارق وارد خانه می شوند . اما قبل از آنکه دزد ها به آنها دسترسی پیدا کنند ، خود را به اتاق وحشت می رسانند و در را به روی خود می بندند . دزد ها نمی توانند وارد اتاق شوند اما تلفن اتاق هنوز وصل نشده ، داروی آسم سارا بیرون از اتاق است و چیزی که دزد ها برای سرقت آن آمده اند در اتاق وحشت است . بازی موش و گربه در میگیرد و مگ سعی دارد در شبی طولانی و در حینی که سلامتی دخترش در خطر است به دزدها کلک بزند .
اتاق وحشت تمام عناصر یک تریلر پر هیجان و پرتعلیق را دارد : تماشاگر را نود دقــیقه روی لـــــبه تیغ نگه می دارد و با طلسم خود او را درگــیر می کند . سبک فینچر که دوربینی نا آرام و متحرک ، فضاهائی پر سایه ، و تنشی غیرقابل تحمل دارد سبب این گیرایی است . البته فیلم اشکالات منطقی هم دارد ، اما همان جا به چشم نمی آید و فیلمنامه حالت کم نظیری دارد : قهرمان ها و شخصیت های منفی فیلم هر دو باهوش اند .
راه حل فیلم در این که چه کسی احمقانه ترین اشتباه را می کند نیست ، بلکه در این است که کدام یک هوش برتری دارد و می تواند به دیگری کلک بزند و حاصل کار در نهایت درست به نظر می آید . کارگردان بیش از بازیگران خودی نشان می دهد اما ارزش کار بازیگران را نباید ناچیز شمرد .
اتاق وحشت موفق است چون جودی فاستر ( که جایگزین نیکول کیدمنی شد که برای یک جراحـت از این پروژه کنار کشید ) و کریستین استوارت شخصیت های دوست داشتنی و باور کردنی خلق کرده اند . تماشاگر ، این رابطه مادر و دختر را می پذیرد و هروقت یکی از نکات مهم داستان رو می شود احساس اظطرار می کند . شاید اگر کارگردان دیگری این فیلم را می ساخت تریلری درجه دو از کار درمی آورد .
● کارگردان : دیوید فینچر
● بازیگران : جودی فاستر ( مگ آلتمن ) ؛ کریستن استوارت ( سارا آلتمن ) ؛ فارســـت ویتاکر ( برنـهام ) ؛ دوایــت یواکام ( رائول ) ؛ جــیرد لتو ( جونیور ) ؛ پاتریک باچو ( راوان ) ؛ آن مگناسن ( لیریا لینچ ) ؛
● محصول ۲۰۰۲ آمریکا ؛ ۱۰۸ دقیقه

وبگردی
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین!
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین! - ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده روی اربعین دستگیر شدند. دادستان شهرستان حمیدیه استان خوزستان گفت: افرادی که شامگاه گذشته در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی دستگیر شده اند، هیچگونه انگیزه امنیتی نداشته اند. علی بیرانوند به ایرنا گفته بعد ازظهر جمعه ماموران انتظامی حمیدیه به یک خودروی پراید مشکوک شدند که پس از متوقف کردن آن متوجه شدند 6سرنشین مرد داشته که سه نفرشان پوشش زنانه دارند. این افراد برای تحقیقات…
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.