چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ / Wednesday, 24 January, 2018

زنان سینماگر در جشنواره امسال


زنان سینماگر در جشنواره امسال
● نگاهی به حضور زنان در بزرگترین رویداد سینمایی
نگاهی به سینمای وطنی ما در سال های پیش از انقلاب ما را به باور می رساند كه زنان در حوزه فعالیت هنر هفتم همواره در حاشیه بوده اند و به جز بازیگری عمدتاً در بخش های دیگر حضور نداشتند، در این میان استثناهایی نیز دیده شد كه البته تا سال های پیش از انقلاب به قاعده تبدیل نشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی سینما جان تازه ای گرفت و از اوایل دهه۶۰ به تدریج رو به رشد گذاشت و از سایه این بالندگی زنان نیز از حاشیه به متن آمدند و در حوزه سینما فعالیت خود را آغاز كردند.
امروز حضور زنان هنرمند در عرصه فیلمنامه نویسی، كارگردانی، تدوین، طراحی گریم، طراحی صحنه و لباس و حتی به عنوان عكاس صحنه، موقعیت این قشر را به معرض داوری گذاشته است.
بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی خود رسیده و امسال هم می توان محصول فعالیت یك ساله اهالی سینما- و البته زنان سینماگر - را بررسی كرد. امسال هم مانند دوره های گذشته عمده فعالیت زنان را می توان در حوزه بازیگری، منشی صحنه و گریمور مشاهده كرد، اما در كنار آن در حوزه كارگردانی، فیلمنامه نویسی، طراحی صحنه و لباس و طراحی گریم حضور زنان چشمگیر است و نكته قابل توجه آنكه حضور این گروه در حوزه هایی همچون مدیریت تولید در ۴فیلم دیده می شود و در رشته آهنگسازی هم نام یك هنرمند زن در تیتراژ یك فیلم دیده می شود كه در نوع خود تازگی دارد.
در این بررسی همه فیلم های بلند ۳بخش مسابقه سینمای ایران، مسابقه فیلم های اول، بخش میهمان و همچنین جشنواره جشنواره ها مورد توجه قرار گرفته است.
● یك كارگردان جدید
در جشنواره امسال مهم ترین نام در میان زنان فیلمساز به رخشان بنی اعتماد اختصاص دارد. این كارگردان باسابقه و صاحب نام با دوفیلم «خون بازی» و فیلم كوتاه «مشترك مورد نظر در دسترس نیست»- از فیلم ۱۵ قسمتی فرش ایرانی - در جشنواره امسال حضور دارد. خون بازی در بخش مسابقه سینمای ایران و بین الملل به نمایش درآمده و فرش ایرانی تنها فیلم خارج از مسابقه سینمای ایران است.
نیكی كریمی با دومین فیلم خود «چند روز بعد» به جشنواره آمده كه این فیلم به علت حضور در جشنواره های خارجی در بخش «جشنواره جشنواره» به نمایش درآمد.
پوران درخشنده كارگردانی است كه پیش از این با فیلم های مختلف در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و امسال «بچه های ابدی» را در بخش مسابقه دارد. او سال گذشته رؤیای خیس را در جشنواره داشت.
افسانه منادی كارگردان جوانی است كه با نخستین فیلم خود «پایان راه» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او كه پیش از این با عنوان فیلمنامه نویس فعالیت داشته با تهیه كنندگی همسرش (نادر مقدس) فیلم خود را به جشنواره آورده است.
● تهیه كننده ای به نام بنی اعتماد
نگاهی به اسامی تهیه كنندگان فیلم های مختلف جشنواره نشان می دهد كه زنان فعالیت چندانی در این بخش ندارند و تنها مورد دیده شده «خون بازی» است كه نام رخشان بنی اعتماد را در كنار همسرش جهانگیر كوثری به عنوان تهیه كننده دارد. پوران درخشنده نیز با تهیه كنندگی «بچه های ابدی» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
‌ زنان فیلمنامه نویس
نگاهی به اسامی فیلمنامه نویسان زن در جشنواره امسال گویای نكته جالبی است. در جشنواره امسال غیر از پوران درخشنده كه فیلمنامه «بچه های ابدی» را نوشته، رخشان بنی اعتماد نیز در گروه فیلمنامه نویسان «خون بازی» حضور دارد. این فیلم با فیلمنامه ای از همكاری بنی اعتماد، نغمه ثمینی، فرید مصطفوی و محسن عبدالوهاب تولید شده است.
در فیلم «سنتوری» آخرین ساخته داریوش مهرجویی نیز نام وحیده محمدی فر همراه با مهرجویی در عنوان بندی فیلم دیده می شود. فیلم كوتاه مهرجویی در فیلم «فرش ایرانی» یعنی فیلم «فرش و فرشته» نیز نام فریال جواهریانی به عنوان فیلمنامه نویس ثبت شده است.
● مدیر تولید؛ عنوان جدید
گرچه تا امسال در معدودی از فیلم ها نام زنان سینماگر به عنوان مدیر تولید دیده شده است، اما امسال اتفاق جالبی در این زمینه رخ داده و در ۳فیلم نام زنان دیده می شود.
فاطمه ابوالقاسمی در فیلم «اقلیما»، تینا پاكروان در فیلم «سنتوری» (دركنار علی آشتیانی پور و فرهنگ سروری) و سیلویا پالیچانز (دركنار سعید شبیری) در فیلم «مینای شهر خاموش» به عنوان مدیر تولید فعالیت داشته اند كه البته پالیچانز مسئولیت تولید فیلم «مینای شهر خاموش» را در بخش های مربوط به آلمان برعهده داشته است.
● طراح صحنه های پركار
چندسالی است كه حضور زنان در حوزه طراحی صحنه و لباس فیلم های ایرانی بسیار پررنگ ترشده است. در این حوزه امسال هم با تعداد زیادی از آثار روبه رو هستیم كه مسئولیت طراحی صحنه و لباس آنها را زنان برعهده داشته اند.
امسال ژیلا مهرجویی طراح باسابقه با فیلم های پارك وی، خون بازی و گوشواره در جشنواره حضور دارد. همچنین آتوسا قلمفرسایی طراحی صحنه و لباس «سنگ، كاغذ، قیچی» را برعهده داشته است.
از سوی دیگر با چند نام جدید در این بخش روبه رو شدیم كه اتفاق خوشایندی برای سینمای ایران خواهدبود. در فیلم سنتوری بهارك كشایی در كنار داریوش مهرجویی و محمدرضا شریفی نیا به این فعالیت پرداخته و فریال جواهریان نیز فیلم كوتاه «فرش و فرشته» ساخته داریوش مهرجویی را با همین عنوان برعهده داشته است. سحر شهامت با طراحی صحنه و لباس «آرامش در میان مردگان»و مهتاب متعصب نیز با فیلم «باز هم سیب داری؟» در جشنواره حضور دارند.
● طراحی چهره پردازی
در حوزه طراحی گریم (یا همان چهره پردازی) امسال نام های بیش تری از زنان در تیتراژ آثار سینمای ایران دیده می شود.
در این حوزه فعال ترین طراح گریم مهری شیرازی است كه با ۶۵ فیلم مثل یك قصه، بچه های ابدی، چند روز بعد، آنكه دریا می رود، اتوبوس شب و دست های خالی یكی از پركارترین سینماگران امسال است.سودابه خسروی با فیلم های «آدم» و «پارك وی»، الهام صالحی با فیلم «روز برمی آید»، عاطفه رضوی با «رئیس»، الهام اطیابی با «روایت های ناتمام» و لیلا موسوی با فیلم «باز هم سیب داری؟» امسال به عنوان طراح گریم به جشنواره آمده اند.
● این زنان تدوینگر
تدوین ازجمله حوزه هایی است كه به دلیل ویژگی ها و شرایط آن، مناسب فعالیت زنان در سینماست. در این بخش سال های گذشته نیز تدوین گران زن فیلم های زیادی را تدوین كرده اند.
امسال ژیلا ایپكچی با فیلم «تك درخت ها»، شهرزادپویا با فیلم های «سینه سرخ» و «گناه من»، نازنین مفخم با «سبیل مردونه» و مستانه مهاجر با فیلم «روایت های ناتمام» در جشنواره شركت دارند.
سپیده عبدالوهاب یكی از چهره های جدید جشنواره امسال است. او كه فرزند محسن عبدالوهاب (مستندساز) و هایده صفی یاری (تدوینگر سینما) است، امسال تدوین دو فیلم «خون بازی» و «چندروز بعد» ساخته های رخشان بنی اعتماد و نیكی كریمی را برعهده داشته است.
● یك آهنگساز، یك اتفاق
در میان فیلم های جشنواره امسال هیچ نامی از آهنگسازان زن در عناوین فیلم ها وجود ندارد بجز یك نام؛ «بیتا بهشتیان» هنرمندی است كه كار آهنگسازی فیلم «روز باران» ساخته اسماعیل براری را برعهده داشته است. این اتفاق گرچه در معدود مواردی در سینمای ایران دیده شده، اما این اتفاق احتمالاً می تواند فصل تازه ای را برای فعالیت زنان موسیقیدان در سینما بازكند.
‌● و اما كارگردانان جوان
جدا از كارگردانان زن كه به شكل حرفه ای در سینمای ایران فعالیت می كنند، تعدادی از فیلمسازان زن در حوزه فیلم های كوتاه، مستند و انیمیشن فعالیت و تلاش می كنند بتدریج خود را به قافله سینمای حرفه ای نزدیك كنند.
نگاهی به فیلم های شركت كننده در بخش های كوتاه و مستند نشان می دهد كه در جشنواره امسال ۴ سینماگر جوان با عنوان كارگردان حضور داشته اند. الهام حسین زاده (با فیلم جای دوست جای دشمن)، مرجان اشرفی زاده (آن بالا كنارجاده) و مریم عباسی پور به همراه رامك امین كاظمی (با فیلم رستوران متروك) امسال به جشنواره آمده بودند كه امیدواریم در آینده شاهد آثار بلند آنها در همین جشنواره باشیم.

بهمن عبداللهی

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

تلقینات و تلقیات


تلقینات و تلقیات
تلقی ما از احساس «رضایت» نسبت به آنچه به ما عرضه شده، چیست؟ حتماً این شگرد بازار عرضه محصولات غذایی را به یاد دارید که مثلاً وقتی عزم می کرد محصولی چون «کره» را به بهایی بسیار گران تر به مصرف کننده بفروشد، با جلوگیری موقت از توزیع آن، مردم را نسبت به میزان هر چند ناچیز کره، تشنه می کرد. بعد آن را با بهایی مثلاً حدود چهارده برابر بهای قبلی، به میزان بسیار محدود و معدودی به بازار می فرستاد. (تغییر بهای اینچنینی کره از پنجاه به هفتصد تومان، دقیقاً در میانه دهه هفتاد روی داد.) طبیعی است که در این مقطع واکنش عمومی با گله مندی از قحطی کره همراه می شود. اندکی بعدتر زمان مناسبی است که بازار، کره را به میزان کافی و انبوه اما با بهایی مثلاً نزدیک به هشت برابر بهای قبلی به یخچال سوپرمارکت ها سرریز کند.
(در مثال پیشین، دقیقاً بهای چهارصد تومان را به خاطر دارم.) به این ترتیب محصول عملاً به شکلی بی رحمانه و توام با تورمی غیرقابل تصور و تحمل به مصرف کننده عرضه شده، اما چون پیشتر به مدت کوتاهی از او دریغ شده، حس درونی و تعمیم پذیر مصرف کننده، با نوعی رضایت ناشی از «تلقین» همراه است؛ «آخیش، باز چهارصد خیلی بهتر از هفتصده»، ارتباط این مشی و منش تلقینی بازار بیمار ما با جشنواره بیست و ششم فجر، چندان دور و پرت نیست. اندکی به آن فکر کنید، دستگیرتان خواهد شد.
تلقی ما از جنس و کارکرد موسیقی فیلم در سینما چیست؟ کاری به تکنیک نوازندگی و ظرافت های تنظیم و کمپوزیسیون و حتی بداعت ملودی ها ندارم، فقط اگر زمینه و کیفیات «سینمایی» موسیقی را در نظر بگیریم، موسیقی متن همچنان یکی از ضعیف ترین عرصه های پساتولیدی فرآیند فیلمسازی در سینمای ایران است (حتی شاید «یکی از» را هم بابت رودربایستی اضافه کردم،). در هر فیلم خوب یا متوسطی هم می توانید مطمئن باشید که موسیقی از فرط حجم بالا، از فرط تاکید و اغراق در مورد حس جاری در صحنه و از فرط شیرفهم کردن تماشاگر با توصیف موقعیت آدم ها و اتفاق ها، به جای ارتقای سطح ظرافت های فیلم به آن لطمه می زند. غم ها را سوزناک و سخیف جلوه می دهد، مکالمات یا نگاه های عاشقانه را بیش از حد «رو» می کند و هر مضمون و احساس نهانی را چنان فریاد می زند که لوث و لوس می شود. منهای موسیقی محمدرضا علیقلی که فقط به تیتراژ پایانی «به همین سادگی» اختصاص یافته، همه کاندیداهای دیگر داوران جشنواره در این رشته، از جمله همین موارد لطمه زننده اند. در حالی که کار خفیف و ظریف حسین علیزاده باید در «تنها دوبار زندگی می کنیم» دیده می شد (که البته با نپذیرفتن فیلم در مسابقه اصلی، ممکن نبود)؛ نه با تعدد و تکرار قطعات شیرفهم کننده موزیک «آواز گنجشک ها».
● تلقی ما از القای یأس و پوچی در نظام معنایی یک اثر هنری چیست؟
آن نگاه سنتی دور از شناخت ادبی را هنوز از یاد نبرده ایم که پدران دلسوز نوجوانان اهل ادبیات و هنر اصرار داشتند آنها را از خواندن آثار صادق هدایت، فرانتس کافکا، آلبرکامو، آندره ژید، فروغ فرخزاد یا مثلاً ژان پل سارتر منع کنند، با این تلقین که آنها «پوچ گرا» هستند. تفاوت نحله فکری و دیدگاه جاری در آثار این بزرگان گاه برخی از آنها را در نقطه مقابل نگرش یکدیگر قرار می دهد، اما تلقی عمومی جماعت از تلخی آثار هر کدام و آنچه می خواهند به علاقه مندان آنان تلقین کنند، به شکلی ژنریک با نهیلیست انگاشتن یکایک شان توام است.
قرار نگرفتن فیلم باطراوت «تنها دو بار زندگی می کنیم» در بخش مسابقه اصلی جشنواره و تراشیدن قوانینی برای محدود شدن حضور آن به بخش «نگاه اول»، بیش از هر چیز حاصل همین تلقی است. بدون تردید فیلم در نگاهی که به سرنوشت و سرگذشت قهرمانش و همه رهگذران و مجاورانش در سال های زندگی و چند روز اول بعد از مرگ او دارد، تلخ است؛ اما اولاً به جهت خیالپردازی خاصی که محور روایت است یعنی زنده ماندن و پرسه زدن یک مرده در شهر و ثانیاً بابت نگرشی در فیلمنامه که به بازیابی خاطرات و امیدهای گذشته به عشق و سرزندگی و انگیزه و به بخشش و عزت نفس و احیای احساس های از یاد رفته مسیر زندگی سیامک (علیرضا آقاخانی) می انجامد، فیلم مطلقاً سیاه و یأس آور و متمایل به پوچ نگری نیست. ناکام ماندن «تنها دو بار...» حتی در دریافت جایزه بهترین فیلم اول می تواند کارگردان خلاق آن بهنام بهزادی را عمیقاً دلسرد کند، اما اگر او هم بپذیرد که این تصمیم و اهدای جایزه به فیلم شعاری احساساتی «در میان ابرها» با مایه های نخ نما شده باب طبع نگاه رسمی حاصل همین تلقی سطحی نسبت به «ظواهر» تلخی فضای فیلم اوست، دیگر جایی برای دلزدگی نمی ماند. سینمای ایران بارها بیش از مردم این کشور «عقلش به چشمش» است.
● تلقی ما از مفهوم بسیار گسترده و چندین وجهی «هویت ملی» چیست؟
موی بلند و دستار و ردا و سماع و کلام فاخر؟ پارچه چیت گل گلی و سماور نفتی و تار و سه تار و گلاب و گلیم و دیوار خشتی و کاهگلی؟ یا ضربان زندگی روزمره، روحیات و خلقیات عرفی مردم که قابل تقسیم بندی های اجتماعی در روانشناختی و غیره نیستند، رنج ها و دلتنگی های پنهان و گاه حتی بی دلیل مشخص و نگرانی هایی که در قبال درون و بیرون زندگی شان دارند؟ سال هاست که سینمای ایران و تلقیات موجود که حاصل از تلقینات نگاه رسمی در باب «سینمای ملی» است در گیر و دار آن نشانه های ظاهری هویت بومی و ملی متوقف مانده و به این دریافت نرسیده که «زیست» و نبض لحظه های جاری زندگی مردم حلقه گمشده سینمای ما در خلق تصاویری با رنگ و بوی ملی است؛ نه ظواهر آداب و سنن و پوشش ها و کلمات کهن ایرانی یا نشانه های سطحی و صوری فقر و محرومیت و زندگی در تنگنا.
دقیقاً اگر این دو تلقی کهنه را کنار هم بگذارید، ریشه کاندیداتوری چهار فیلم «آتش سبز»، «هامون و دریا»، «آواز گنجشک ها» و «فرزند خاک» در بخش «جایزه ویژه سینمای ایران به نگاه ملی» برایتان آشکار خواهد شد و فقط یک کاندیدای مرتبط با همان ضربان زندگی و روحیات و سرگشتگی های مردم باقی می ماند؛ «به همین سادگی» که طبعاً قافیه این بخش را به همان سر و ظاهر و دستار و ردای «آتش سبز» می بازد. غریب نیست که دوستان همواره از این اظهارنظر که «باشو غریبه کوچک» نمونه آرمانی سینمای ملی است حیرت و حتی احساس عصبانیت می کنند. این تلقیات باید هم به آن حیرت بینجامد.تلقی ما از «قضاوت معمول» در ارزیابی حاصل کار هیات داوری یک جشنواره دولتی چیست؟ روشن است که این هیات تنها می تواند در حوزه مشخص و بسته آثار راه یافته به بخش مسابقه، مسوول باشد و برگزیدگان را تعیین کند. پس اگر جوایز بهترین فیلم و فیلمنامه و بازیگر زن را به «به همین سادگی» اختصاص می دهد، اگر زورش نمی رسد که خطای همیشگی جشنواره فجر در اعطای جایزه بهترین «کارگردانی» به تاییدشده ترین «کارگردان» برگزارکنندگان رسمی جشنواره را اصلاح کند، اگر بازی ظریف امین حیایی با رعایت دقیق جزئیات رفتار و لهجه و غر زدن و ترسو بودن یک سرباز مازندرانی را می بیند، می توان کار و روند تصمیم گیری اش را پذیرفتنی و سنجیده قلمداد کرد.
اما این انتخاب از میان چه فیلم هایی صورت گرفته؟ یا دقیق تر بگویم چه فیلم هایی که قاعدتاً کار انتخاب برگزیدگان را هم رونق و هم حساسیت می بخشیدند در همان درگاه متوقف مانده اند و جلوه پذیرفتنی قضاوت فعلی تا چه حد به نبود آن فیلم ها و نمایندگان قطعی شان در شاخه های مختلف بازمی گردد؟ در صورت دچار نشدن سینمای ایران به این تنگنا و در صورت حضور فیلم های ممنوع یا راه نیافته به جشنواره یا پذیرفته نشده در مسابقه اصلی این اسم ها می توانستند کاندیدای رقابت در رشته های گوناگون باشند؛ بهمن فرمان آرا، محسن امیریوسفی، بهنام بهزادی، پریسا بخت آور، سامان مقدم، محمود کلاری، اصغر فرهادی، بایرام فضلی، مرتضی پورصمدی، هایده صفی یاری، فرهاد ویلیکجی، مهرداد میرکیانی، عباس گنجوی، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، باران کوثری، حمید فرخ نژاد، بی تا فرهی، بابک حمیدیان، رویا نونهالی، امید روحانی، صابر ابر، گوهر خیراندیش، علیرضا آقاخانی، بهمن اردلان و... و انبوهی دیگر.
با این اوصاف، تلقی شما از همانندی ماجرای تلقین رضایت نسبت به بهای کره و تلقین رضایت در قبال تصمیم های داوران جشنواره ۲۶ چیست؟،

وبگردی
نزولخواران تسبیح به دست و پینه بر پیشانی
نزولخواران تسبیح به دست و پینه بر پیشانی - حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور نوشت: رئیس یکی از صندوق ها با اسلحه به بانک مرکزی می رفت و تهدید می کرد. او همچنین در توئیت دیگری یادآور شد: روحانی هزینه مبارزه بی امان با نزولخواران تسبیح به دست و پینه بر پیشانی را می دهد.
نفت‌کش در تهران منفجر شده بود!
نفت‌کش در تهران منفجر شده بود! - شرکتی که یک‌شبه می‌توان آن را در اوج تحریم به استاد پیر و از نفس افتاده ترافیک رییس دولت قبل سپرد و بعد از آن، ناگهان در آزمون و خطایی دیگر به جوانی میدان داد.
دماوند،بزرگترین کشتی جنگی ایران در حال از دست رفتن است!
دماوند،بزرگترین کشتی جنگی ایران در حال از دست رفتن است! - دو هفته پس از بروز حادثه برای ناوچه دماوند بزرگترین کشتی جنگی ایران در دریای خزر، رسانه‌های روسیه با تفسیر تصاویر منتشر شده اخیر از وضعیت این شناور مدعی شده‌اند که بخش‌های زیادی از دماوند که سه سال پیش به ناوگان شمال نیروی دریایی ایران اضافه شده به زیر آب رفته و شکستگی آشکاری در قسمت پد بالگرد آن مشاهده می‌شود.
افشای راز یک ازدواج عجیب!
افشای راز یک ازدواج عجیب! - دو سال بعد، اخبار رابطه عاشقانه همسرش با یک نوجوان، مانند یک سیلی بر صورت اوزیر بود. بویژه آنکه، دخترشان لورنس، همکلاسی ماکرون بود.
تصاویر: ضرب و شتم چند روحانی توسط جوانی در قم
تصاویر: ضرب و شتم چند روحانی توسط جوانی در قم - یک جوان در حوالی چهارراه بیمارستان قم به چند روحانی حمله کرد و دو تن از آنها را زخمی کرد به گفته شاهدان ضارب یک خودرو را نیز به آتش کشید و متواری شد.
فیلم دیدنی از لحظه دستگیری باند سارقان مسلح/ شلیک پلیس به سمت سارقان
فیلم دیدنی از لحظه دستگیری باند سارقان مسلح/ شلیک پلیس به سمت سارقان - باند چهار نفره سارقان مسلح که قصد داشتند امروز از یک طلافروشی در یافت‌آباد سرقت کنند، ساعت 10 صبح امروز در یک عملیات غافلگیرانه توسط ماموران پلیس دستگیر شدند.
فیلم/ افشای پشت پرده کاسبی با خون ایرانیان
فیلم/ افشای پشت پرده کاسبی با خون ایرانیان - رئیس سازمان انتقال خون و مسئول سابق امور کارکنان شرکت پالایش و پژوهش خون با حضور مقابل دوربین فارس از برخی تخلفات در زمینه پلاسمای خون پرده برداشتند.
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد!
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد! - محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون از جدیدترین عکس حاشیه ای خود با مادر زنش رونمایی کرد.
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند - یکی از موارد پیش‌آمده در این اعتراضات آتش‌زدن پرچم کشور بود که واکنش و تاسف بسیاری را برانگیخت؛ به طوری که مقام رهبری نیز به آن اشاره کردند. در آخرین واکنش‌ها...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
پربازدیدها