سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


آکواریوم، اقیانوسی در خانه!


آکواریوم، اقیانوسی در خانه!
معمولا در هر خانه یا آپارتمانی گلدان‌های گل و پاسیوهای تزئینی دیده می‌شوند كه تا حدودی سرسبزی واقعی اما در مقیاس بسیار كوچك را در سراسر محیط خانه منتشر می‌كنند.
این سرسبزی زمانی كه با حركت و نشاط جاندارانی همچون ماهی‌های آكواریومی همراه شود، محیطی پرنشاط‌تر و به دور از بی‌رمقی و مردگی برای اعضای خانواده به‌خصوص خانم‌های خانه‌دار ایجاد می‌كند. در سراسر دنیا نگهداری آكواریوم‌های كوچك و بزرگ در خانه‌ها و آپارتمان‌ها تبدیل به سرگرمی جذاب توأم با شور و نشاط هیجان‌آور شده است. در اینجا سعی داریم هر چند كوتاه اما شما را با هر آنچه مربوط به نگهداری ماهی‌های آكواریومی در منزل می‌شود، آشنا كنیم.
برای داشتن امپراتوری كوچك به نام آكواریوم در منزل نیازی به وسایل بزرگ و پرخرج نیست. یك آكواریوم شیشه‌ای ۵ تا ۶ میل (میلیمتر) قطر به طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۵/۱ در ۵/۰ در ۷/۰ متر كافی است.
البته ابعاد می‌تواند بنا به سلیقه و فضای منزل شما تغییر كند. یك پمپ هوا، بخاری كوچك (برای زمستان‌ها) و یك لامپ كوچك فلورسنت، كمی سنگ و ماسه رنگی و تزئینی و یا حتی ساده و طبیعی (به ذوق و سلیقه شما بستگی دارد.) اگر سری به لوازم موجود در انباری و دورریز بزنید، به راحتی می‌توانید گیاهان كوچك پلاستیكی، تكه‌های چوب كه حكم درختان دفن شده در اعماق اقیانوس را دارند تكه‌های سرامیك و سنگ‌های مختلف با اشكال حتی عجیب و غریب تهیه كنید تا هر چه بیشتر آكواریومی اقیانوسی شكل داشته باشد. به راحتی می‌توانید سرلوله پمپ هوا را در لای یكی از همین تكه‌سنگ‌ها قرار دهید و در نهایت با استفاده از شن، كف آكواریوم را بپوشانید.
استفاده از این اشیا به پایداری آب و آكواریوم شما كمك می‌كند. باید آكواریوم را در نقطه‌ای از منزل نگاه دارید كه از مسیر مستقیم نور خورشید به دور باشد دقت كنید سطح زیر آكواریوم كاملا صاف باشد چون سطوح موج‌دار و ناصاف موجب ترك برداشتن آكواریوم می‌شود هر از چند گاهی فیلتر هوای آن را تعویض كنید. اگر از بخاری استفاده می‌كنید حتما آن را در نقطه‌ای آویزان كنید كه به راحتی روشن یا خاموش بودن آن را بتوانید تشخیص دهید.
حتما پمپ هوا را در جایی بالاتر از سطح آكواریوم قرار دهید چون در صورت خاموش شدن پمپ و پایین‌تر بودن پمپ نسبت به سطح آب، آب به تدریج از طریق لوله هوا به درون آن رسوخ كرده و آن را از كار خواهد انداخت.
در قرار گرفتن اشیای در آب دقت كنید تا جلوی ورود هوا را نگیرند. توصیه می‌كنیم به هنگام اضافه كردن آب و برای جلوگیری از كدر شدن آب داخل آكواریوم، آب اضافی را آرام آرام و روی بزرگ‌ترین سنگ تزئینی بریزید تا از شدت آب در حال ریخته شدن كاسته شود. هرگاه آب آكواریوم را به طور كامل وارد آن كردید یك یا دو روز بعد ماهی‌ها را درون آن بریزید چون در این صورت املاح آب ته‌نشین شده و در عین حال به دمای واقعی اتاق رسیده است. همچنین از عدم نشت آب مطمئن خواهید شد و خواهید دید كه قطعات الكترونیك داخل آب به درستی كار می‌‌كنند. در انتها استفاده از ماهی‌های زیبایی همچون اسكار، ماهی اژدها و ماهی طلایی توصیه می‌شود. تركیب حركت این ماهی‌ها در صورتی كه با چند لاك‌پشت كوچك هم همراه شود، جلوه‌ای از یك اقیانوس واقعی خواهد داشت.
استفاده از گربه‌ماهی متوسط برای پاكیزه نگه داشتن آب و خوردن لجن‌ها و جلبك‌های شكل‌گرفته و شفاف ماندن آن ضروری است. توصیه می‌شود در هر هفته یك بار حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از آب آكواریوم را تعویض كنید. فرقی نمی‌كند كه از گربه‌ماهی استفاده كنید یا نه، این كار به حیات بیشتر آكواریوم شما كمك خواهد كرد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید