جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

روزی روزگاری ونگر


روزی روزگاری ونگر
آرسنالی ها اگر گوشت ونگر را بخورند، استخوان او را دور نمی ریزند. این مربی شیك پوش كه چهره اش هر كسی را به یاد دوك های فرانسوی می اندازد، یكی از مربیانی است كه به سختی از حافظه فوتبال دنیا پاك می شود.
ونگر زمانی كه به لیگ برتر آمد، كسی فكر نمی كرد مربی ای كه در ژاپن مربیگری كرده بتواند در فوتبال جزیره توفیقی داشته باشد اما او در حال حاضر پس از فرگوسن، موفق ترین مربی جزیره است. البته او از جهاتی از همتای اسكاتلندی خود برتر است. ونگر با كاری كه طی یكی، دو سال گذشته انجام داد نام خود را برای همیشه در فوتبال جزیره و جهان ماندگار كرد.
همه آنها كه دستی بر آتش فوتبال دارند نیك می دانند روابط ونگر و آنری اگرچه مملو از حس احترام و سپاسگزاری است با این حال این دو، سلاطین امروز آرسنال به شمار می آیند و ضرب المثل قدیمی دو سلطان در یك اقلیم نمی گنجند را به ذهن متبادر می كنند.
آنری سال های سال ستون اصلی آرسنال بوده اما این بازیكن محبوب از یكی، دو سال قبل به این طرف بنای ناسازگاری گذاشته و درخصوص تمدید قرارداد خود، بی میلی نشان داده است.این اكراه اودرخصوص انعقاد قرارداد كار را به آنجا رساند كه عنوان شد به بارسلونا می پیوندد اما آنری پس از فینال لیگ قهرمانان در حالی كه در هواپیما به لندن بازمی گشت به همتیمی های خود خبر داد كه در آرسنال می ماند و چنین نیز كرد. با این حال آرسن ونگر از مدت ها پیش برای جدایی آنری فكر كرده است.
ابتدای مطلب نوشتیم كه آرسنالی ها اگر گوشت ونگر را بخورند استخوان او را دور نمی ریزند و این از آن جهت است كه این مربی به اندازه میلیون ها پوند به این باشگاه پرطرفدار انگلیسی خدمت كرده است. در حالی كه این روزها تیم های مطرح دنیا برای به خدمت گرفتن بازیكنان تراز بالا، حتی چند ده میلیون پوند هزینه می كنند، تعدادی از بازیكنان جوان در مكتب ونگر به بازیكنان شاخصی تبدیل شده اند و این تیم انگلیسی مجبور نیست برای جذب بازیكن، هزینه های آنچنانی كند.
به این اسامی توجه كنید: آدبایور، سسك فابرگاس، حبیب كولوتوره، آلیادیره، تئووالكات، جاستین هویت، فیلیپ سندروس، فلامینی، ون پرسی و... این بازیكنان زمانی كه به آرسنال پیوستند گمنام بودند اما امروز حتی در تیم های ملی كشورشان نقش آفرینی می كنند. واقعاً در دنیا نمی توان چنین مجموعه جوان و با انگیزه ای را پیدا كرد.
● دوراندیشی مردی كه زیاد می داند
آرسن ونگر مربی دوراندیشی است. او ۲ سالی می شود كه رفته رفته بازیكنان جوان را به تیم خود تزریق می كند تا آنجا كه در بازی های جام اتحادیه موفق شد با تیم دوم خود كه متشكل از بازیكنان جوان تیم بود، به فینال رقابت های جام اتحادیه راه پیدا كند و چه بسا اگر داور دیدار فینال در كاردیف، پاس گل بالاك به دروگبا را آفساید اعلام می كرد، جوانان آرسنالی جام قهرمانی را بالای سر برده بودند.
یكی از ویژگی های مثبت این مربی این است كه اهمیت بسیار زیادی برای آینده تیم خود قائل است. او از روز اول شاید به هیچ وجه فكر نمی كرد تیم جوانش بتواند اینچنین حریفان خود را قلع و قمع كند و راهی دیدار فینال شود. جوانان آرسنال موفق شدند لیورپول را در آنفیلد با ۶ گل در هم بكوبند و از آن زمان بود كه بر ونگر مسجل شد كه باید به این تیم، با احترام نگریست. این نگاه احترام آمیز منجر به این شد كه آرسنال، تاتنهام را با این جوانان شكست دهد و راهی دیدار نهایی شود.
اكنون مردی كه زیاد می داند و مخصوصاً درخصوص فوتبال اطلاعات قابل توجهی دارد، آینده فوتبالی این باشگاه را با این جوانان تضمین كرده است. آرسنال در رقابت های لیگ برتر امیدی به قهرمانی ندارد اما این یك روی سكه است. این تیم سال گذشته هم موقعیت مطلوبی در رقابت های لیگ برتر نداشت اما در نهایت توانست با حذف بزرگانی چون رئال مادرید و یوونتوس به دیدار نهایی لیگ قهرمانان راه پیدا كند و تنها ۱۵ دقیقه با بالا بردن جام قهرمانی فاصله داشت.آرسنال امروز به جایی رسیده كه چه بسا خبر جدایی مهره های ارزشمندی چون آنری و گیلبرتو سیلوا این تیم را برآشفته نمی كند. ونگر به جای اینكه ماهی بخرد، ماهیگیری را یاد گرفته و از این دریای بیكران بازیكن، بهترین ها را به تور می اندازد و از آنها ستارگانی چون گیل كلیچی و ابوئه به دنیای فوتبال عرضه می دارد.
● آرسنال و لیگ قهرمانان
آرسنال همان طور كه گفته شد برای رقابت های لیگ قهرمانان سرمایه گذاری كرده است. این تیم در بازی رفت مقابل آیندهوون با نتیجه یك بر صفر شكست خورد و در بازی برگشت كار دشواری پیش رو دارد. با این حال ونگر در این دیدار با آمیزه ای از بازیكنان جوان و باتجربه خود به میدان می رود و می تواند با حمایت تماشاگران خودی به برتری برسد.
آرسنال یكی از صاحب سبك ترین تیم های فوتبال حال حاضر دنیا است. این تیم با ضربات كوتاه و پرتعداد به سوی دروازه حریفان یورش می برد و بدون كمترین اتلاف وقتی، دروازه آنها را با مشكل مواجه می كند. در تیم آرسنال، بازیكنان با تكنیكی نظیر روسیچكی هم حق ندارند بیش از اندازه به توپ ضربه بزنند. انضباط و دیسیپلین حاضر در آرسنال این تیم را به یكی از مدعیان قهرمانی در رقابت های لیگ قهرمانان امسال تبدیل كرده است.
مسؤولان آرسنال به هیچ وجه حاضر نیستند مربی ارزشمند خود را از دست بدهند. این مربی بی آنكه در فصل نقل و انتقالات توقعی از مسؤولان آرسنال داشته باشد، با داشته های خود بهترین بازی ها را به نمایش می گذارد. در حال حاضر كمتر تیمی را در دنیا می توان یافت كه این قدر زیبا و روان بازی كند و قطعاً اگر مشكل بی تجربگی برخی از بازیكنان جوان این تیم برطرف شود، این تیم به یكی از قطب های فوتبال در سال های آینده تبدیل خواهد شد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید