سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


مشتری؛ ارتباط با مشتری؛ جلب مشتری


مشتری؛ ارتباط با مشتری؛ جلب مشتری
این مقاله به نگرش و فنون برخورد با مشتری می‌پردازد و نكات سودمندی برای كسب و كارهای كوچك ارائه می‌كند.
● مقدمه
كسب و كارهای كوچك معمولاً با مشكلات زیادی روبه رو می‌شوند. برای مثال، شخصی كه كار دو، سه یا چهار نفر را به تنهایی انجام می‌دهد، مسلم است كه در كارش با مشكلات زیادی روبه رو می‌شود چرا كه همزمان باید مشتریان را ملاقات كند، محصولاتش را بفروشد و در سمینارهای مختلف شركت كند. جرالد كین درباره انجام دادن تجارت یك نفره به شوخی می‌گوید: آقا بالاسر خود بودن خوب است، چرا كه هم می‌توانید فقط نصف روز كار كنید و یا در روز دوازده ساعت سر كار باشید.
نكته‌ای كه باید تمام كاسبان و تاجران به آن توجه كنند این است كه باید در زمان بسیار محدودی كارها و وظایف بسیاری انجام دهند و البته باید از حداقل كار بهترین نتیجه لازم را بگیرند یعنی كارشان باید بیشترین بهره داشته باشد. اما برای اینكه از كمترین زمان بهترین استفاده را برد چه باید كرد؟
اگر شما دوست دارید كه برنامه‌ها و كارهایتان را به سریع‌ترین و بهترین نحو انجام دهید بهتر است كه به نكاتی كه در این مقاله به آن اشاره می‌شود خوب توجه كنید و آنها را در رأس كارهایتان قرار دهید. البته برای اینكه خواندن این مقاله خسته كننده نباشد این نكات به صورت پرسش و پاسخ آمده است و فایده دیگر آن این است كه به خاطر سپردن نكات آسان‌تر می‌شود.
۱) پرسش اول : چگونه می‌توانم مشتریان بیشتری بگیرم؟
▪ پاسخ: گاهی اوقات برای جلب مشتریان بیشتر لازم است كه كارهایی را كه تاكنون برای این كار انجام داده‌ایم، متوقف كنیم. گاهی اوقات باید از روشهای مؤثری برای این كار استفاده كرد. البته روشهای استانداردی برای جلب مشتریان وجود دارد و نیز روشهای غیراستاندارد دیگر. اما این نكته را به خاطر داشته باشید: یك روش را بارها و بارها امتحان كنید. اگر انتظار داشته باشید كه نتایج منفی به همراه داشته باشد پول و انرژی خود را از دست داده‌اید. بنابراین آنچه كه باید انجام دهید فقط كار كردن نیست. ذهنتان را متوجه اهداف و كارهای دیگر كنید. همان طور كه پیشتر اشاره شد گاهی اوقات راه حل مشكل این نیست كه چه كار دیگر باید انجام داد بلكه این است كه برای گرفتن مشتریان بیشتر انجام چه كارهایی را باید متوقف كرد.
نكته مهمی كه باید به ذهن بسپارید این است كه قوانین و مقررات نامرئی در جهان وجود دارند. حتی اگر شخصی با ذهنیت متافیزیكی نباشید، می‌توانید ببینید كه نیروهای نامرئی بسیاری در زندگی‌های ما وجود دارد. الكتریسیته، نور، گرما و غیره. یك بذر را در نظر بگیرید: به محض آنكه در دل خاك كاشته می‌شود، نیروهای نامرئی دست به كار می‌شوند و آن را به یك گیاه، درخت یا بوته تبدیل می‌كنند. تمام این نیازها چیزهای بسیار اساسی هستند كه به بذر كمك می‌كند كه قسمت‌های دیگری به آن اضافه شود و باصطلاح رشد و نمو كند. اما بیشتر مردم فكر می‌كنند كه چنین نیروهایی به چیزهای مرئی و مشهودی كه می‌توانیم در زندگی روزانه خود ببینیم، تعلق ندارد.
آیا شما احساس كرده‌اید كه در طول یك روز همه چیز بر وفق مرادتان پیش می‌رود و باصطلاح كارهایتان روی غلتك افتاده است؟ در این مواقع چه فكر كرده‌اید؟ آیا دوست داشته اید كه تلاش اضافی كه به نتایج عادی بزرگتر می‌انجامد، انجام دهید؟ چه چیزی آن روز را متفاوت‌تر از روزهای دیگر كرده است؟ نیروهای نامرئی كه به نفع خود تحت كنترل درآورده‌اید. آیا تاكنون با كسی ملاقات كرده‌اید كه شما را سخت تحت تأثیر خود قرار داده باشد، به اصطلاح شما را جادو كرده باشد؟ آیا به نظرتان او یك آدم جذاب بود؟ البته منظورم زیبایی و جذابیت فیزیكی نیست بلكه انرژی اوست. راز این دسته افراد این است كه این افراد موفق یاد گرفته‌اند كه چگونه چهار قدرت نامرئی خود را كنترل و هدایت كنند.
▪ چهار قدرت نامرئی عبارتند از
۱) رفتار
۲) تمركز
۳) گفت وگوی درونی با خود
۴) باورها.
روش و رفتار مثبت باعث خلق مثبت می‌شود. من از ساده طبعی و یا تأییدات بی‌فایده سخن نمی‌گویم، بلكه عقیده دارم كه احساس و برداشت من از جهان مردم، وقایع و اتفاقات و باورها و رفتارهای مناسب با آن را برایم به ارمغان می‌آورد. آنچه كه زندگیم را تغییر می‌دهد نوع نگاه و نگرش من به اشیاء و افراد و در كل، جهان است.
یك فكر مثبت نتیجه مثبت به همراه دارد. با نگاه كردن به گلها، گیاهان و درختان و دیگر چیزها این احساس را در خود به وجود آوریم كه برای رشد آنها نیروهای نامرئی دست‌اندركارند. اما علف‌های هرز از كجا می‌آیند؟ از بذرها. نتایج احساسات خود از كجا نشأت می‌گیرند؟ بذرهای افكار، باور و رفتارها. در ذهن شما چه چیزی كاشته شده است؟ زندگی همیشه ما را با چالشها و مشكلات زیادی روبه رو می‌سازد.
از این رو مهم است كه این نظریه را به خاطر بسپاریم: یك شخص بدبین هر فرصت و شانس را یك مشكل می‌بیند و یك شخص خوش‌بین مشكلات را یك فرصت می‌داند.خود من چه از نظر شخصی و چه از نظر شغلی به این نتیجه رسیده‌ام كه داشتن ذهنیت مثبت باعث افزایش اعتماد به نفس در انسان می‌شود. شاید اگر این حرف را به دوستانتان بزنید آنها به شما بخندند و بگویند: «این از آن حرف‌های متافیزیكی عجیب و غریب است.» اما این مسئله را به خاطر بسپارید كه آنها چه موفقیت‌هایی در زندگیشان كسب كرده‌اند؟ زندگی افراد مشهور را مطالعه كنید. در زندگی انسان‌ها لحظاتی وجود دارد كه باید به آن نگاهی عمیقی انداخت. خود من متوجه شده‌ام كه عامل مهم موفقیت شغلی‌ام دیدگاه و نگاه مثبتی بوده است كه به كارم داشته‌ام.
اگر به نتایج بهتری در زندگی شخصی و شغلی خود نیاز دارید، دو چیز است كه باید به آنها بیشتر از هر چیز دیگر توجه كنید: چگونه به نتایج مثبت و جالبی در زندگیتان دست یابید؟ با استفاده از نیروهای نامرئی كه در وجود هر موجود زنده‌ای به ودیعه گذاشته شده است؟ چنانچه نتایج حاصله مثبت نیستند، استفاده از این نیروها می‌تواند تغییرات زیادی را در شما به وجود آورد.
افزایش اعتماد به نفس در كسب موفقیت بسیار مهم است. گفت وگوی درونی با خود و تكرار كلمات و جملات تأكیدی روش بسیار مفیدی برای افزایش اعتماد به نفس در انسان می‌شود. یكی از مشتریانم با استفاده از این روش توانست ۴۰ پوند از وزنش را البته بدون كم كردن از میزان غذای خود كم كند.
تغییرات كوچك می‌تواند نتایج بزرگی به همراه داشته باشد. سعی كنید كه دستورات بالا را به مدت چند هفته به كار گیرید.
۲) پرسش دوم : چرا وقتی كه مطمئنم كه مشتریان خوبی پیدا كرده‌ام، آنها را خیلی زود از دست می‌دهم؟
▪ پاسخ: وقتی كه دانش آموز سر كلاس حاضر باشد، سر و كله معلم نیز پیدا خواهد شد. حال ممكن است معلم بد باشد. هر جا كه فروشنده باشد، مشتری هم است، اما باید روش تشخیص آنها را خوب بدانید.
۳) پرسش سوم : می‌دانم درست نیست كه این را بگویم اما گاهی اوقات یك مشتری تمام روزم را خراب كرده است. در این مواقع چه كار باید بكنم؟
▪ پاسخ: آیا فقط یك بار اتفاق می‌افتد یا همیشه؟ یاد بگیر چطور این تناقض را تغییر دهی تا تو و مشتری‌هایت به جای عذاب كشیدن از معامله لذت ببرید.
۴) پرسش چهارم : می‌دانم برای اینكه كارم را بسیار خوب انجام دهم بسیار خوب هستم اما به دلایلی چندان اعتماد به نفس ندارم. با این وضعیت چگونه برخورد كنم؟
▪ پاسخ: همیشه چیزهای كوچك هستند كه باعث بروز اختلافات بزرگ می‌شوند. داشتن دیدگاه و ذهنیت مثبت و باور داشتن توانایی‌های خود باعث می‌شود كه ترستان از انجام كار بریزد و از كارتان لذت ببرید.
۵) پرسش پنجم : دسته‌ای از افراد وجود دارند كه نمی‌توانم با آنها ارتباط برقرار كنم. این در حالی است كه یقین دارم كه آنها مشتریان بسیار خوبی از آب در می‌آیند. چه كار كنم كه بتوانم آنها را متقاعد سازم؟
▪ پاسخ: یك بار كسی گفت: «من تا به حال نتوانسته‌ام همسرم را درك كنم». یك روز تمام با او صحبت كردم ولی نتوانستم حرف هایش را بفهمم. چیزی كه عجیب است این است كه اگر چه پاسخ به این سؤال بسیار روشن است، اما بیشتر افراد نمی‌توانند پاسخ این سؤال را بیابند و همین مشكل هم بر روی افراد كاسب و بازرگان نیز تأثیر می‌گذارد.
۶) پرسش ششم : من برای متقاعد كردن مشتریانم دست به هر كاری می‌زنم، اما بیشتر اوقات نتیجه نمی‌دهد. آیا تكنیك مؤثری برای این كار سراغ دارید؟
▪ پاسخ: گاهی یك تصویر كار هزاران كلمه را می‌كند. سعی كنید از محصولاتتان تصاویر واضح و زیبایی تهیه كنید. در این صورت خیلی راحت‌تر مشتریان خود را برای خرید اجناستان قانع می‌كنید.
منبع : سایت راهكار مدیریت
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید