جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

محمود بیاتی


محمود بیاتی
محمود بیاتی متولد سال ۱۳۰۷ است و در دوران تحصیل در دبیرستان كاپیتان تیم كلنی آموزشگاه های تهران بود و سپس به عضویت تیم منتخب تهران درآمد .
در سال ۱۳۲۹ وقتی تیم ملی ایران به تركیه سفر كرد ، او به عضویت این تیم درآمد . قبل از آن در هنگام سفر تیم ملی فوتبال افغانستان به ایران او با پیراهن تیم منتخب دانشگاه های تهران روبروی تیم ملی این كشور قرار گرفت .
بیاتی با تیم ملی فوتبال در بازی های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی نو شركت كرد و همبازی مردانی چون حسین فكری ، مسعود برومند ، محمود شكیبی ، امیر آقاحسینی و ..... شد. او تا زمان بازی های آسیایی ۱۹۵۸ توكیو وقتی ۳۰ ساله شده بود پیراهن تیم ملی فوتبال را برتن داشت . تجربه مربیگری بیاتی در فوتبال ایران از تیم تاج سابق آغاز می شود او مدتی مسئولیت مربیگری این تیم را بر عهده داشت . سپس صاحب عنوان مسئولیت سرمربیگری تیم ملی ارتش شد ، هر چند مدتی را هم به عنوان بازیكن در این تیم انجام وظیفه كرده بود . محمود بیاتی در فروردین ماه سال ۱۳۴۷ و در آستانه مسابقات جام ملت های آسیا كه در تهران برگزار می شد به حكم مصطفی مكری رئیس تازه فدراسیون فوتبال ، به مسئولیت سرمربیگری تیم ملی فوتبال منصوب شد . در این مسابقات ایران بسیار خوب كار كرد و با برتری قابل ملاحظه برای نخستین بار صاحب عنوان قهرمانی در قاره شد ، افتخاری كه برای همیشه به نام محمود بیاتی نوشته می شود. در این مسابقات ایران طی چهار دوره متوالی تیم های تایوان، برمه، هنگ كنگ و رژیم اشغالگر قدس را شكست داد و قهرمان مطلق این رقابت ها شد اما بعد از مسابقات جام ملت های آسیا ، محمود بیاتی به خاطر گرفتاری های شغلی و همچنین آمدن رایكوف مربی اهل یوگسلاو از مربیگری تیم ملی ایران كناره گرفت ، هر چند خاطره شیرین دوران كوتاه حضورش در تیم ملی باعث شد كه در تیر ماه سال ۱۳۵۱ باردیگر سرمربی تیم ملی شود .
در تیرماه سال ۵۱ كامبیز آقابای ریئس فدراسیون فوتبال شد او ، محمود بیاتی ۴۴ ساله را بعد از ۴ سال باردیگر به سمت سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان منصوب كرد .
این بار برنامه بیاتی سنگین تر بود . او ابتدا سرمربی تیم ملی در مسابقات فوتبال المپیك ۱۹۷۲ مونیخ بود . در این مسابقات تیم ملی فوتبال ۲ شكست سنگین مقابل تیم های ملی مجارستان و دانمارك داشت اما در آخرین بازی تیم ملی فوتبال كشورمان تیم المپیك برزیل را با نتیجه یك- صفر شكست داد و صاحب یكی از بهترین نتایج خود شد .
تیم ملی با وجود محمود بیاتی در سال ۱۳۵۲ در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان به میدان رفت این تیم در این مسابقات بعد از موفقیت در دور اول رقابت ها ، مقابل روسیه ، كره شمالی و كویت موفق بودیم اما در دور دوم مقابل تیم ملی فوتبال استرالیا ناكام ماند و از حضور در جام جهانی باز ماند از آن به بعد تا سال ۵۷ محمود بیاتی همواره در سمت مشاور تیم ملی فوتبال انجام وظیفه كرده است.
منبع : سایت فدراسیون جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید