یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا


چک لیست شاخصهای ارگونومیکی محل کاربرای پیشرفت محیط کاری و روابط کارمندان


چک لیست شاخصهای ارگونومیکی محل کاربرای پیشرفت محیط کاری و روابط کارمندان
● اصولا"ارگونومیک چیست ؟
ارگونومیک ، همان علم کارپژوهی است یا علم بررسی شرایط کار با ویژگیهای انسانی.که یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در مدیریت روابط صنعتی است در این مقاله قصد بر آن داریم تا یک سری ازچک لیستهای معتبر و مطرح در این بخش که گزیده ای ازمعتبر ترین آنها است را برایتان بیاوریم.
▪ اصول ارگونومیک محیط کاری:
۱) آیا فضای کار کافی برای شغل یا حرفه وجود دارد ؟
۲) آیا تجهیزات طوری تنظیم شده اند که بتوان به راحتی آنها را کنترل کرد و به آنها دسترسی داشت ؟
۳) آیا کارمندان و کارگران می توانند شیفتی کار کنند یا اینکه مجبورند مدتهای مدید یا تمام وقت سر پا بمانند؟
۴) آیا میزان استراحت کارمندان و کارگران در حین کار کافی است یا نیاز به بررسی دارد؟
۵) آیا ارتفاع میز کار یا صندلی و کلیه لوازم واشیا، استاندارد افراد است یا خیر؟
۶) آیا میزهای کار و صندلیهای کار از لحاظ سختی و راحتی واستاندارد بودن تست و آزمایش شده اند ؟
۷) آیا رنگ میزکار مناسب است ؟
۸) آیا رنگ آمیزی اتاقها و سالن، مناسب کار است ؟
۹) میزان کنترل افراد رضایت بخش است ؟ یا کنترل بیشتراز حد مجاز است؟
۱۰) آیا میزان زمان مشتریان و ارباب رجوع برای امضاء درخواستها یشان مناسب است ؟
۱۱) اگر از لوازم و ابزارآلات دستی استفاده می شود، استاندارد و خوش دست اند یا خیر؟
۱۲) آیا لوازم سر جای خودشان هستند یا خیر ؟
۱۳) سرعت کار ماشینها متناسب با عملکرد افراد است یا خیر ؟
۱۴) میزان تاثیر اپراتور بر ستاده و محصول، چقدر است ؟
۱۵) عملکرد کارمند یا کارگر چقدر بر ارتقاء او تاثیر دارد ؟
۱۶) چه کارهایی برای کاهش استرس صورت گرفته است ؟
● نتیجه گیری:
۱۶ مورد سوال ذکر شده در این چک لیست همان طور که دردیباچه نیز آمد از معتبرترین چک لیستها می باشند ، که به شما در رسیدن به یک شرایط ارگونومیکی ایده ال یاری می رساند با تمرین فراوان با این چک لیست مهارت خود را در این بخش نیز افزایش دهید.
محمدرضا نوروزی
منابع و ماخذ:
Related articles:
۱. Business foundation ۲۰۰۷
۲. Accel team ۲۰۰۷.
۳. Workers talents.