شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

تبدیل فایل WORD به PDF


تبدیل فایل WORD به PDF
اگر مدارک و مطالب خود را با برنامه Word مایکروسافت تنظیم میکنید شاید تا بحال نیاز به برگردان آنها به فایل PDF را احساس کرده باشید، فایلی که Acrobat Reader قادر به خواندن آن است.
روشهایی چند برای تولید فایلها به PDF وجود دارد که ما در این مطلب نمونه هایی را با زبان ساده و بدون اشاره به تخصصهای کامپیوتری جهت استفاده عامه کامپیوترکاران بیان میکنیم.
روشهای زیر امروزه برای تبدیل فایلهایی مانند نوشته های WORD مایکروسافت به PDF وجود دارد که به شرح زیر است:
۱) آن لاین
سری به دو سایت www.gohtm.com و www.fastpdf.com بزنید. روش کار به این شرح است که شما نوشته هایتان را مثلا طی یک فایل doc مربوط به WORD مایکروسافت، attach کرده و میفرستید و آدرس email خود را هم مینویسید، فایل PDF شده و برایتان ارسال میگردد. این سرویس مجانی است.
۲) برنامه های مجانی
یک نمونه از این سری برنامه ها Omniformat.exe است که از آدرس www.software۹۹۵.com قابل برداشت میباشد. از سایت www.omniformat.com/download.html هم میتوانید این برنامه را بردارید. این برنامه، یک یوتیلیتی مجانی است که فایلهایی مانند doc و txt را به PDF تبدیل میکند. برای انجام این تبدیل باید درایو یک نوع پرینتر PostScript در کامپیوترتان نصب باشد. Omniformat با درایوری بنام pdf۹۹۵ کار میکند که از آدرس بالا قابل برداشت است. اول این درایور را مثل یک پرینتر معمولی در کامپیوترتان نصب کنید بعد Omniformat را اجرا کنید. بعد از نصب، برای آنکه بتوانید یک متن doc از WORD را به PDF تبدیل کنید، به ترتیب زیر عمل کنید:
▪ ابتدا یک فلدر واسط مثلا بنام Word۲PDF درست کنید. هر چیزی که داخل این قلدر قرار دهید توسط برنامه Omniformat تبدیل به PDF میشود و اصل سند از بین میرود. پس حواستان باشد که حتما یک نسخه از اصل سندتان را در جایی دیگر نگه دارید.
▪ برنامه WORD را باز کرده و سندتان را باز کنید.
▪ این سند را پرینت کنید. اما هنگام پرینت، پرینتر را pdf۹۹۵ انتخاب کرده و نوشته to file در سمت راست را "چک مارک" بزنید. سیستم محل ذخیره فایل را میپرسد، فلدر WordToPdf را اننخاب کنید و نام فایل را مثلا test بگذارید.
▪ با برازر ویندوز به این فلدر بروید و پسوند test.prn را از prn به ps عوض کنید.
▪ حال برنامه omniformat را اجرا کرده و آنرا روی این فلدر تنظیم کنید.
▪ Setup برنامه را مطابق نیازتان تنظیم کنید.
▪ با زدن دکمه start یا One Pass کار تبدیل انجام میشود. البته جون پول برای خرید برنامه نداده اید مجبورید در هر نوبت تبدیل، آگهی شرکت را هم تماشا کنید.
۳) خرید برنامه
از جمله برنامه هایی که میتوانید با خرید آنها اقدام به انجام عمل تبدیل کنید عبارتند از
▪ Click To Convert به قیمت ۷۹ دلار با ۱۵ روز آزمایش مجانی www.clicktoconvert.com
▪ PDF Converter ۱.۱ به قیمت ۲۴ دلار با ۱۵ روز آزمایش مجانی www.galcott.com
بازار تهران را بگردید شاید بتوانید برنامه هایی از این دست اما با قیمت بهتر پیدا کنید. قابل ذکر است که بهترین برنامه در این ردیف Acrobat Professional است که در تبدیل فایلهای فارسی هم امتحان خود را پس داده است.
بهمن بهمن دژی
منبع : کامتونت