جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خاطرات زیبای من در ایران جاودانه باقی خواهد ماند


خاطرات زیبای من در ایران جاودانه باقی خواهد ماند
برانكو ایوانكوویچ از جمله مربیان خارجی فراموش نشدنی در تاریخ فوتبال ایران است. شاید ماندگاری برانكو را بتوان در شرایطی و رقابت های مهمی كه تیم ملی در آن حاضر بود، جست وجو كرد كه بی تردید مهم ترین آن جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بود. آخرین وارث ویچ ها در تیم ملی بزرگسالان هنوز منتقدان و دوستداران سرسختی دارد. قهرمانی دیناموزاگرب در لیگ كرواسی بهانه ای بود تا، با كمك رضا چلنگر نظرات برانكو را از این قهرمانی و شرایط تیم ملی ایران جویا شود.
● قهرمانی با دیناموزاگرب در كرواسی
برانكو كه موفق شد پنج هفته پیش از پایان رقابت های لیگ كرواسی با دیناموزاگرب قهرمان این كشور شود گفت: اگر به یاد داشته باشید پیش از جام جهانی نیز گفته بودم كه دوست ندارم دیگر در تیم ملی كار كنم. دوست داشتم كه به صورت روزمره در باشگاه ها كار كنم و به همین دلیل به بهترین شكل ممكن به كار مربیگری در سطح باشگاه بازگشتم.
من توانستم بهترین تیم كرواسی را در اختیار بگیرم هر چند كه در ابتدا نمی توانستم بازیكنان باشگاه را انتخاب كنم اما، هم اكنون وضعیت فرق كرده و می توانم انتخاب های خودم را انجام دهم.سرمربی دیناموزاگرب ركوردهایی كه این تیم در لیگ كرواسی بر جای گذاشته را شگفت انگیز نامید و گفت: در اروپا پس از سلتیك و بنفیكا با ۱۹ برد پیاپی بهترین ركورد قاره را در اختیار گرفتیم. من هدایت ۱۹ بازی تیم را در لیگ بر عهده داشتم و توانستم با این تیم ۱۹ برد پیاپی را كسب كنم، در پنج مسابقه جام حذفی نیز چهار برد و یك تساوی را كسب كردیم و در دیدار رفت مرحله نهایی جام حذفی نیز یك بر صفر اسلووان بلاپو را شكست دادیم. از زمانی كه من به دینامو آمدم نود درصد امتیازات را كسب كردیم و این ركوردی جدید در فوتبال كرواسی است.
● آینده ایوانكوویچ
ایوانكوویچ درباره آینده اش در فوتبال كرواسی گفت: یك سال دیگر با دینامو قرارداد دارم. هر چند كه پیشنهادهایی نیز برایم مطرح شده است اما به دلیل قراردادی كه دارم غیرحرفه ای است كه بخواهم درباره این پیشنهادها صحبت كنم.
● بازیكن ایرانی در دینامو
ایوانكوویچ درباره علاقه اش به استفاده از بازیكنان ایرانی در تیم دیناموزاگرب گفت: علاقه مند هستم كه تعدادی از بازیكنان ایرانی را به دینامو بیاورم اما، نمی توانم نامی از آنها ببرم. احتمالا پس از پایان رقابت های لیگ درباره حضور بازیكنان ایرانی در تیم دینامو تصمیم گیری می كنم، ولی دوست دارم كه چند بازیكن ایرانی را در فصل بعد در اختیار داشته باشم.
● لیگ قهرمانان و تجربه جدیدی برای برانكو
برانكو فصل بعد با دینامو در لیگ قهرمانان اروپا حاضر خواهد بود اما، او همچون زمان حضورش در ایران جاه طلبی های یك مربی بزرگ را ندارد. او درباره حضور دینامو در فصل بعد جام قهرمانان باشگاه های اروپا گفت: برنامه های بسیار سختی در انتظار ما خواهد بود و شاید سه باشگاهی كه با ما همگروه خواهند شد بهترین های اروپا باشند. كار بسیار دشواری است اما، من از حمایت كامل باشگاه برخوردارم ضمن این كه تمام توانایی خود را برای موفقیت به كار می برم.
● یك سال بدون ایران
برانكو ایوانكوویچ كه پنج سال در ایران حضور داشت، از حدود یك سال دور از ایران بودن اینگونه سخن گفت: من پنج سال زیبا را در كنار مردم ایران زندگی كردم و این پنج سال به حدی زیبا بود كه هرگز نمی توانم آن را فراموش كنم و در واقع دوران زندگی ام در ایران به بهترین بخش زندگی ام تبدیل شده است.
ایوانكوویچ بار دیگر به نتایجی كه به همراه تیم ملی در مدت چهار سال حضورش در راس كادر فنی به دست آورد اشاره كرد و گفت: همگی توانستیم با یك كار خوب و مناسب سطح و كیفیت تیم ملی را به بالاترین میزان در فوتبال آسیا برسانیم. حتی به جرات می توانم بگویم كه بهترین تیم آسیا را داشتیم و از این كه توانستیم تا این حد شادی و شعف را در میان ملت ایران به وجود بیاوریم رضایت قلبی دارم. اما متاسفانه در ورزش اوضاع به همین منوال است و باید روزی از كشوری كه دلخواه توست جدا شوی اما مطمئن باشید كه خاطرات زیبای من در ایران جاودانه باقی خواهد ماند.
● حسرت از جام جهانی
سرمربی پیشین تیم ملی ایران كه كمتر به اشتباهات خود اذعان دارد وقتی كه با این پرسش مواجه می شود كه آیا هم اكنون كه یك سال از جام جهانی می گذرد پی به اشتباهات خود برده اید یا خیر؟ گفت: مدام بازی های ایران در جام جهانی را آنالیز می كنم و با خودم این بحث را مطرح می كنم كه آیا می توانستم كاری را انجام دهم كه تیم ملی موفق تر شود اما می بینیم در آن شرایط به دشواری می توانستیم اقدامی را عملی كنیم.
در واقع بزرگترین مشكل ما این بود كه بازیكنان كلیدی مان نظیر كریمی، هاشمیان، مهدوی كیا و زندی مصدوم بودند و در واقع ما آنها را در آمادگی كامل در اختیار نداشتیم. با این شرایط من نمی توانستم معجزه كنم. هر چند كه اگر نتیجه بازی با مكزیك را به آن صورت واگذار نمی كردیم شاید اتفاقات بهتری برای فوتبال ایران رخ می داد.
● پیگیری فوتبال ایران
با این كه برانكو در لیگ كرواسی درگیر بازی های دیناموزاگرب است اما با این حال این دلیلی نمی شود كه او از اتفاقات رخ داده در فوتبال ایران غافل باشد. ایوانكوویچ گفت: می دانم كه بعد از پایان جام جهانی تغییرات وسیعی در فدراسیون فوتبال انجام شد و برخی از كسانی كه بر مسند كار قرار گرفتند، تلاش كردند تا حد امكان فوتبال ایران را نابود كنند! پرودگار را شكر می گویم كه فیفا سریعا دست به كار شد و اجازه نداد كه فوتبال ایران به روند نزولی خود ادامه دهد.
● لیگ برتر و شانس قهرمانی استقلال
ایوانكوویچ از طریق سایت های كنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا لیگ ایران را دنبال می كند. او در پیش بینی اش از قهرمان لیگ برتر ایران گفت: فكر می كنم بیشترین شانس را استقلال تهران دارد. هر چند كه سایپا به رهبری دایی موفق شده بود مدت زیادی را در صدر جدول باشد اما، این خصوصیت تیم های بزرگ است كه می دانند چگونه خود را به نقطه نظر مطلوب برسانند و آن گاه به صدر جدول نزدیك شوند. تیم های كوچك معمولا با این گونه شرایط روبرو می شوند و نمی توانند راه سختی را كه پیموده اند تا انتها طی كنند. معتقدم كه استقلال قهرمان لیگ برتر ایران می شود.
● پیش بینی از نتایج تیم ملی در جام ملت ها
برانكو كه معمولا در زمان حضورش در تیم ملی هیچ گاه نتایج را پیش بینی نمی كرد باور دارد كه نتیجه ای غیر از قهرمانی ایران در جام ملت های ۲۰۰۷ آسیا نمی تواند نشان دهنده كیفیت بالای فوتبال ایران باشد: ایران در جام ملت ها بیشترین شانس را برای قهرمانی دارد.
چرا كه تیمی كه علی كریمی، مهدوی كیا، تیموریان، نكونام، نصرتی، هاشمیان و. .. را در اختیار دارد نباید نتیجه ای غیر از قهرمانی در آسیا به دست آورد. خبرنگار پرسید آیا چنین پیش بینی را برای تلافی در مقابل پیش بینی هایی كه پیش از جام جهانی انجام شد مطرح می كنید و برانكو گفت: خیر من واقع بینانه صحبت می كنم.
ما در دوره گذشته بهترین تیم آسیا را داشتیم و در دیدار نیمه نهایی در ضربات پنالتی و آن هم به كمك داور از رسیدن به دیدار نهایی محروم ماندیم. هم اكنون چهار سال است كه از آن زمان گذشته و طبیعی است كه تیم با تجربه تر شده به همین دلیل انتظار دارم كه ایران نتیجه ای بهتر نسبت به دوره قبل كسب كند. كسانی كه قبل از جام جهانی پیش بینی می كردند قدرت تیم هایی مثل مكزیك و پرتغال را درك نمی كردند و آنها در واقع هیچ شناختی از فوتبال نداشتند.
● توصیه به قلعه نویی
سرمربی پیشین تیم ملی علاقه ای به توصیه به امیر قلعه نویی ندارد. برانكو گفت: قلعه نویی مربی مجربی است و بهتر از هر كس دیگر می داند چه كاری را انجام دهد. او می داند كه بازیكنان پس از پایان لیگ بسیار خسته می شوند و باید با برنامه ریزی صحیح زمان استراحت كافی را در اختیار بازیكنان قرار داد. فكر می كنم درست نباشد كسی از بیرون و بدون داشتن اطلاعی از داخل تیم، توصیه ای را برای قلعه نویی داشته باشد.
● پیشنهاد از ایران
برانكو در پاسخ به این سوال كه آیا در صورت داشتن پیشنهادی از سوی تیم های ایرانی حاضر به حضور در ایران هستید گفت: صد در صد پیشنهادها را رد می كنم چرا كه من با دینامو قرارداد دارم. او در پایان به روزهای خوشی اشاره كرد كه در فوتبال ایران داشت و گفت: از این كه مردم ایران به من افتخار دادند كه بتوانم هدایت تیم كشورشان را بر عهده بگیرم از آنها بسیار متشكرم.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید