جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


سوئیس بهشتی در دامنه آلپ


سوئیس بهشتی در دامنه آلپ
● مشخصات عمومی
کشور زیبای سوئیس که سابقه helvetia خوانده می‌شد در مزکز اروپا در بین کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش ولیختن اشتاین محصور شده و به دریای آزاد راهی ندارد.
این کشور بسیار زیبا که هر گوشه آن همچون یک کارت پستال منحصربه‌فرد می‌باشد، دارای طبیعت بکر و شگفت‌انگیزی است که از مجموعه‌ای از کوه‌ها، جنگل‌ها و دریاچه‌ها به‌وجود آمده و مناظری طبیعی را در خود جای داده که به‌ندرت در جای دیگری از جهان یافت می‌شود، ۶۰% از خاک این کشور را رشته کوه معروف آلپ دربرگرفته که در بیشتر اوقات سال پوشیده از برف است و به همین جهت در زمستان بهشت اسکی‌بازان است که ضمن بهره‌مندی از طبیعت زیبای آن، از بهترین و مدرن‌ترین وسایل و امکانات تفریحی استفاده می‌کنند.
بزرگترین دریاچه آن دریاچه ژنو با ۵۸۳ و دیگری دریاچه مارجوره با ۲۱۲ کیلومتر مربع مساحت از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی اروپا به‌شمار می‌روند.
آب‌وهوای سوئیس معتدل کوهستانی و پرباران بوده و هوا در اکثر مواقع سال ابری و بارانی است.
بهترین فصل سفر به سوئیس از اواسط ماه (اواخر اردیبهشت ماه) تا اواسط ماه سپتامبر (اواخر شهریور ماه) می‌باشد. البته پائیز کوتاه آن نیز خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی است.
سوئیس با وسعت کم، حدود ۴۱۲۹۳ کیلومترمربع و با جمعیتی حدود ۷.۵۰۰.۰۰۰ نفر (در سال ۲۰۰۵) مخلوطی از چندین نژاد مختلف می‌باشد. در این کشور سه زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیائی رایج است و اکثر انگلیسی هم می‌دانند ولی این تنوع زبانی چنان است که بسیار یاز مردم، زبان مردم قسمت دیگری از کشور را نمی‌فهمند! واحد پول سوئیس - فرانک سوئیسی - از معتبرترین ارزهای رایج جهان است ولی یورونیز قابل استفاده می‌باشد.
هر چند سوئیس از نظر منابع زیرزمینی و انرژی از فقیرترین کشورهای جهان است ولی به‌دلیل وجود یک یک هیئت حاکمه موافق و پرتلاش از پیشرفته‌ترین و ثروتمندترین و به‌عبارتی امن‌ترین و بانظم‌ترین ممالک دنیا است. شاخص‌های زندگی در بالاترین سطح استاندارد جهانی است و بی‌جهت نیست که این کشور بهترین انتخاب به‌عنوان محل زندگی بسیاری از ثروتمندان، مشاهیر و نخبگان است. اکثر سازمان‌های بین‌المللی و نیز سازمان‌های تابعه سازمان ملل در این کشور، در شهر ژنو مستقر هستند. جالب اینکه در جهان سوئیس جزء معدود کشورهائی است که عضو سازمان ملل متحد نمی‌باشد! همانطور که می‌دانید معروفترین و معتبرترین بانک‌های جهانی در این کشور قرار دارد و از این جهت سپرده‌های سرمایه در این بانک‌ها از حجم بسیار بالائی برخوردار است.
پایتخت سوئیس شهر بون می‌باشد ولی مهمترین شهرهای آن دو شهر زوریخ و ژنو می‌باشند، عمده آبادی‌های سوئیس همه دهکده هستند و در تمام آنها به‌راحتی و با تمام امکانات رفاهی می‌توان زندگی کرد. خطوط هوائی بین‌المللی سوئیس Swiss International Airlines می‌باشد و به اکثر نقاط اروپا و دیگر کشورها پرواز دارد اما من به شما پیشنهاد می‌کنم سوئیس را از مسیر جاده زمینی بگردید تا همه‌جای آن را به‌‌‌خوبی ببینید (قطارها نیز علی‌رغم تمیزی و مدرنی اغلب از داخل تونل‌های کوهستانی زیادی عبور می‌کنند، بنابراین اگر با قطار سفر کنید باز هم بسیاری از مناظر زیبای طبیعت ار از دست می‌دهید) شما می‌توانید با مراجعه به مراکزی به‌نام SBB که در سراسر کشور بیش از ۹۰۰ شعبه دارد، دوچرخه کرایه کنید و با آرامش سوئیس را رکاب بزنید.
● زوریخ
زوریخ پرجمعیت‌ترین شهر سوئیس و جزء یکی از شهرهای زیبای آن است که در کنار دریاچه واقع شده و کوه‌های پربرف و جنگل‌های انبوه آن را احاطه کرده‌اند.
فرودگاه این شهر به‌نام Kloten بسیار مجهز بزرگ بوده و با مرکز شهر ۱۰ کیلومتر فاصله دارد، وقتی وارد این فرودگاه می‌شوید کاملاً احساس می‌کنید که وارد کشوری تمیز، منظم و مدرن شده‌اید. با قطارهای مدرن و لوکس می‌توان در کمتر از نیم ساعت به مرکز شهر و ایستگاه مرکزی راه‌آهن به نام haupthahnhof رسید و از آنجا با انواع وسیله نقلیه عمومی سریع و راحت به هر جای شهر رفت.
معروفترین خیابان زوریخ Bahnhofstrasse است که از همان ایستگاه راه‌آهن تا دریاچه زوریخ امتداد دارد و در مسیر آن تمام مراکز تجاری خرید، بانک‌ها و غیره قرار دارند.
● هتل
هتل‌های سوئیس از باکیفیت‌ترین و در عین حال گرانترین هتل‌های اروپا بوده و تمام هتل‌های زنجیره‌ای معروف جهان در آنجا شعبه دارند، من هتل Bauraulac واقع در یک پارک خصوصی همچنین Eaknanlac در کنار دریاچه را که یک هتل با معماری قدیمی و تجهیزات و امکانات امروزی است را به شما پیشنهاد می‌کنم همچنین برای رزرو هتل با سرویس‌های توریستی دیگر می‌توانید با مراکر تورسیم سوئیس STC تماس بگیرید. Saint peters بزرگترین ساعت دنیا که در ۱۵۳۴ نصب شده است در این شهر قرار دارد. برای صرف غذا علاوه بر تمام رستوران‌های زنجیره‌ای معروف، رستوران‌های مجهز با غذاهای رنگارنگ و با کیفیت‌ دیگری هم وجود دارد. توصیه می‌کنم حتماً سری هم به رستوران‌های زیر بزنید:
▪ Seidenspinner
▪ Sento
▪ Turbinenhalle
● خرید
سوئیس بزرگترین سازنده ساعت در دنیا است همچنین شکلات آن بسیار معروف می‌باشد. ساعت‌فروشی‌های زیادی در زوریخ وجود دارد ولی فروشگاهی به‌نام chronometrie beyer بزرگترین کلکسیون از انواع ساعت‌ها را که می‌شود در یک فروشگاه عرضه کرد، در خود جای داده است. سوئیس سالانه در حدود ۷/۲ میلیارد دلار ساعت صادر می‌کند.
فروشگاه‌های سوئیس از گرانترین فروشگاه‌های اروپا است. در آنها کالاهای چرمی، پوشاک، ابریشم، لوازم آرایشی، صنایع دستی و غیره یافت می‌شود که عمدتاً گران هستند. ساعت کار فروشگاه‌ها از ۸ صبح تا ۱۲ و از ساعت ۳۰/۱ تا ۳۰/۶ بعدازظهر و پنجشنبه‌ها یکسره تا ۹ شب می‌باشد ضمناً هنگام خرید برگه مخصوصی به‌نام VAT را از فروشگاه دریافت می‌کنید که با ارائه این برگه هنگام خروج ۵/۷% از مبلغ خرید به شما بازگردانده می‌شود!
● ژنو
از فرودگاه Gen-eva-cointrin با قطار سریع‌السیری به ام TGV می‌توانید در کمتر از ۲۰ دقیقه به مرکز شهر برسید، ژنو شهر باشکوهی است در کنار دریاچه ژنو، و مرکز حدود ۲۰۰ سازمان بین‌المللی می‌باشد. این ساختمان‌ها در منطقه‌ای به‌نام Lausanne قرار دارند. مون بلان بلندترین قله آلپ از ژئو کاملاً دیده می‌شود. رود رون نیز از میان شهر می‌گذرد و به دریاچه لمان می‌ریزد. فواره بزرگ و مشهور ژنو به نام Ean Jetd&#۰۳۹; از دیدنی‌های شهر است.
▪ هتل‌های ژئو
نزدیک به ۲۰ هتل ۵ ستاره در ژئو وجود دارد که اکثراً در اطراف دریاچه زیبای ژئو قرار دارند. به شما هتل Des Bergues در مرکز تجاری شهر، هتل Royal در مرکز شهر و Century در کنار دریاچه را پیشنهاد می‌کنم.
▪ مراکز خرید ژنو
مهمترین فروشگاه‌های شهر در خیابان معروف Re Bas قرار دارند. بزرگترین فروشگاه ساعت در سویس در شهر ژنو و Bucherer نام دارد که ساعت‌هائی از ۵۰ تا ۱۰۰،۰۰۰ فرانک در آن عرضه می‌شوند. برای خرید شکلات‌های معروف سوئیسی در ژنو می‌توانید به یکی از فروشگاه‌های معروف Hautt یا Michelli مراجعه کنید.
▪ نقاط دیدنی
دریاچه ژنو، فواره Jet d&#۰۳۹;Een، ساختمان سازمان ملل، موزه هنر و تاریخ، و موزه بزرگ ساعت از دیدنی‌های ژئو می‌باشند.
اگر فرصت کردید از شهرهای ”لوزان“ و ”لوگانو“ همچنین دریاچه زیبای ”لمان“ هم دیدن کنید.
محمدرضا بهشتی
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید