شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

لیون؛ فصلی که گذشت و آن روی دیگر سکه


لیون؛ فصلی که گذشت و آن روی دیگر سکه
با وجود كسب ششمین قهرمانی پی در پی، عملكرد لیون در فصل گذشته نتوانست برای بلندپروازی های «اولاس» سهامدار اصلی و مرد همه كاره تیم،پاسخ مناسب و رضایت بخشی باشد. در این رهگذر فصل پیش رو با حضور «پرین» كه جانشین هولیه شده، از هم اینك حساس و پرهیجان نشان می دهد.
برای تجزیه و تحلیل عملكرد لیون در فصل گذشته فوتبال باشگاهی فرانسه، هنگامی كه سراغ اعداد و ارقام می رویم، بدون تردید و به روشنی درمی یابیم كه باشگاه منطقه آرهونی در مجموع موفق بوده است.
دستیابی به۶ قهرمانی پی در پی، ادامه برتری و صدرنشینی تا انتهای كار آن هم با ۶۴ گل زده و ۲۷ گل خورده، (كه از هر ۲ منطقه حمله و دفاع بهترین به حساب می آید) كسب ۱۲ پیروزی خارج از خانه (ركوردی كه با دوران اوج سنت اتی ین و مارسی برابری می كند)و همچنین فاصله ۱۷ امتیازی با تیم دوم جدول، همه و همه ما را به ادعای بالا یعنی موفق بودن لیون رهنمون می سازد؛ ضمن اینكه قهرمان، فصل را تنها با قبول ۵ شكست تمام كرد كه در نوع خود یك ركورد محسوب می شود و از تعادل شرایط دفاعی و هجومی این تیم خبر می دهد.
از سوی دیگر اگر به سیاهه بلندپروازی های اولاس (صاحب اختیار و مدیر موفق لیون) نگاه كنیم به روی دیگر سكه می رسیم. در واقع هنگامی كه پل لوگوئن به عنوان مربی، سومین قهرمانی لیون را در دومین فصل حضورش در «ژرلان» جشن گرفت، اولاس به نمایندگی از دیگر دست اندركاران این تیم به بلندپروازی لیون در سطح اروپا اشاره كرد و در این رهگذر زمانی كه نماینده فرانسه توانست به عملكرد قابل قبولی در لیگ قهرمانان اروپا دست یابد، نگاه فراسرزمینیسران لیون به درخشش در فوتبال قاره معطوف شد.
با عملكرد لیون در سومین سال حضور پل لوگوئن و نخستین سالی كه ژرار هولیه به «ژرلان» آمده بود، یعنی گذر از یك هشتم نهایی و قرار گرفتن در جمع تیم های مرحلهنیمه نهایی، بلندپروازی اروپایی اولاس شكل گرفت؛ به گونه ای كه قهرمانی در لوشامپیونه، رویدادی عادی به حساب می آمد.
در پایان فصلی كه گذشت، آن روی دیگر سكه یعنی ناكامی در لیگ قهرمانان اروپا، آن هم با قبول شكست حقارت آمیز مقابل رم در ورزشگاه ژرلان از یك سو و از دست دادن فینال جام اتحادیه از طرف دیگر در كارنامه لیون و مدیر موفقش ثبت شد؛ ضمن اینكه لیون در نیمه های فصل خیلی زود از گردونه جام حذفی نیز خارج شد تا یكی از ۴ جام موجود از دسترس باشگاه دور شود. به نظر می رسد اولاس با وجود دستیابی تیمش به ششمین قهرمانی متوالی، هنوز به بخش عمده ای از بلندپروازی های خود در لیون نرسیده باشد و در این رهگذر قهرمان فرانسه فصل تازه ای را با انگیزه كسب افتخارات اروپایی آغاز خواهد كرد.
● مالودا، كامل ترین بازیكن لیون
در فصل گذشته جدا از عملكرد خوبی كه جونینیو، كریس، كلر، تیاگو و كوپه برجای نهادند، باید فلورن مالودا را بهترین و كامل ترین بازیكن لیون پنداشت. بازیكن سابق گنگان (حاضر در دسته دوم فرانسه) با گذشت ۴ فصل، از نظر تكنیكی و تاكتیك پذیری به سطح یك بازیكن بین المللی رسیده است و در فصل گذشته به جناح چپ لیون تحرك و كارآمدی قابل توجهی بخشیده بود.
او با به ثمر رساندن ۱۰ گل، پس از «فرد »مهاجم برزیلی ۱۱ گله لیون، در افزایشتوان تهاجمی قهرمان فرانسه نقش داشته است.
از منظر ملی نیز مالودا در برنامه های تاكتیكی دومه نش جایگاه بسیار بالایی دارد و از جمله عناصر ثابت تیم ملی به حساب می آید. به نظر می رسد مالودا با توجه به خواستاران زیاد و همچنین تمایل به جدایی، فصل بعد در تیمی غیر از لیون بازی كند. در این رهگذر لیگ برتر انگلستان و به طور خاص آرسنال یا لیورپول، مقصد بعدی این بازیكن تلقی می شود.
● هولیه «آلو دیارا» را سوزاند
پس از رفتن «محمدو دیارا» به رئال مادرید، لیون برای پر كردن جای خالی او یك «دیارا» دیگر را از لیل به خدمت گرفت. «آلو دیارا» كه با مبلغی افزون بر ۶ میلیون یورو به «ژرلان» آمد، هیچ گاه از طرف هولیه پذیرفته نشد. مربی وقت لیون كه به «تولالان» اعتقاد زیادی داشت، فقط در ۱۵ بازی به «آلو» فرصت خودنمایی داد.
اختلاف نظر میان هولیه و «آلو» به جاهای باریك كشیده شد و پس از آنكه بازیكن تازه وارد از تمرین با تیم ذخیره های لیون سرباز زد، زمزمه خروج او بر سر زبان ها افتاد.«آلو دیارا» به عنوان یكی از جوانان بااستعداد، مورد توجه دومه نش هم قرار دارد و در بازی دوستانه اخیر برای دقایقی با پیراهن تیم ملی فرانسه بازی كرد. بازیكن سیه چرده قصد رفتن دارد اما به نظر می رسد با آمدن «پرین» به جای هولیه، در تصمیم خود تجدیدنظر كند.
سخن از «پرین» به میان آمد. او كه با سوشو فصل بسیار خوبی را سپری كرده بود، جدا از قرار گرفتن در رده های بالای جدول، با كسب جام حذفی و به تبع آن مجوز حضور در جام یوفا، راهی لیون شد.
با توجه به جاه طلبی های نیمه تمام اولاس، مربی جویای نام لیون با ۲ مأموریت دشوار و در عین حال دلپذیر روبرو خواهد بود؛ از یك سو تكرار قهرمانی لوشامپیونه و كسب جام حذفی و جام اتحادیه فرانسه و از طرف دیگر بالا رفتن از نردبان لیگ قهرمانان اروپا و شكستن طلسم مرحله نیمه نهایی، انتظاراتی است كه اولاس و طرفداران لیون از «پرین» دارند؛ انتظاراتی كه اگر برآورده شود، سرنوشت پرین را در فوتبال فرانسه زیر و رو خواهد كرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید