جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تکنیک‌های جادوئی


تکنیک‌های جادوئی
● پرتاب با قرار دادن پا در میان پاهای حریف
این روش شاید بهترین و کامل‌ترین تکنیک در رشته جودو باشد که به واسطه آن می‌توان در یک رقابت، به آسانی برنده شد. این شانس بالای موفقیت شاید به این دلیل باشد که شما برای اجراء این تکنیک، حتماً باید به جلو حرکت کرده و از پای حریف برای از بین بردن تعادل او استفاده کنید.
این تکنیک بیش از آنکه قدرتی باشد عجیب است و حریفتان را غافلگیر می‌کند زیرا به‌هنگام اجراء این فن حریف تصور می‌کند که شما قصد دارید از بیرون پای او برای پرتاب وی به زمین استفاده کنید و نه از پای داخلی وی و همین است که او را غافلگیر می‌کند و این مسئله به شما این فرصت را می‌دهد تا او را به زمین بیندازید. این فن زمانی اجراء می‌شود که حریف یقه چپ شما را گرفته است. شما باید با دست چپ خود، آستین راست او را گرفته و نیم قدم به او نزدیک شوید تا بتوانید اندکی فاصله بین خود و او را کاهش دهید.
در همان حال که بدن خود را برخلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید. او را به سمت خود می‌کشانید و با نگهداشتن پای راست خود و فشار به حریف، تعادل او را به هم می‌زنید. بازوی چپ شما هم آرنج راست او یا عضله سه سر وی را به سمت داخل خواهد فشرد و این به شما کمک خواهد کرد تا تعادل بدن او کاملاً به‌هم بخورد رقیب به روی شانه‌هایش به زمین خواهد خورد و وزن بدن شما به روی اندام وی، کاملاً او را بی‌دفاع خواهد کرد.
● Suplex
این فن پرتاب، فن آشنائی برای اکثر رزمی‌کاران است خصوصاً آنهائی که کشتی‌گیران حرفه‌ای محسوب می‌شوند. در این روش، شما در هنگام مواجهه با حریف باید منتظر عمل او بمانید. اگر او تلاش کرد تا با مشت به شما حمله‌ور شود. بازوی او را رد می‌کنید و به سمت بیرون بدن او متمایل می‌شوید به‌طوری که پای چپ شما در کنار پای راست او مستقر شود و طوری روی این پا تکیه کنید که بدن شما بر جهت عقربه‌های ساعت بچرخد.
در اینجا، پای چپ شما باید در کنار قسمت بیرونی پای چپ رقب قرار گیرد. این حرکات به ترتیب باعث می‌شود تا شما ابتدا کنترل پشت بدن و سپس کنترل کامل تعادل او را در دست بگیرید. آنگاه باید به سرعت بپیچید و شکم خود را در مقابل پشت و باسن او قرار دهید. مرکز ثقل شما باید زیر مرکز ثقل او قرار داشته باشد. سپس بازوان خود را دور بالاتنه و سینه او قلاب کنید و او را بالا بکشید. کلد این فن، در واقع همان حالت قوسی شکل و کمانی است که بدن شما باید در هنگام اجراء آن به خود بگیرد. ستون فقرات شما باید صاف، پاهای شما باید کشیده و شانه‌هایتان باید پائین‌تر از شانه‌های حریف باشند تا این اطمینان به‌وجود بیاید که او زودتر از شما به زمین می‌خورد.
● پرتاب با همه اندام
برای اجراء این فن، نیاز است که ابتدا سنین حریف خود را با دست چپ بگیرید، در عین حال باید با دست راست خود شانه راست او را هم کنترل نمائید.این کار به شما این امکان را می‌دهد تا با سعت خود به گردن او فشار بیاورید و تعادل او را بر هم بزنید. آنگاه باید برخلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخیده پای تکیه‌گاه خود را خم کنید و پای راست خود را بیرون پای راست او قرار دهید. این حرکت باعث می‌شود که او نتواند به جلو بیاید و به همین دلیل نمی‌تواند مجدداً تعادل خود را به‌دست بیاورد.
در مرحله بعدی شما باید او را به پشت خود بکشید و با ساعد خود، گردن او را طوری فشار دهید که مجبور شود به سمت راست خود متمایل گردد. توجه داشته باشید که کنترل بالاتنه او در هنگام اجراء این تکنیک بسیار مهم است. سپس پای راست خود را صاف کنید زیرا با این کار می‌توانید، پای او را به هوا بلند نمائید. برای پایان این تکنیک، بالاتنه او را به زمین فشار دهید. او با شانه چپ خود به زمین خواهد خورد.
● کار نیکو کردن از پر کردن است
مقدار زمانی که شما باید برای کسب مهارت در این فنون صرف کنید، بستگی به میزان تجربه قبلی و همچنین تلاش و تمرینی دارد که انجام می‌دهید. حتی اگر نتوانید تمامی این فنون را به‌طور کامل و صد در صد انجام دهید. اما مطمئناً با تمرین کافی خواهید توانست در طول چند هفته، مهارت لازم را در اجراء این تکنیک‌ها سکب کنید.
فنون پرتاب و افتادن مهارت‌هائی هستند که باید یادگیری آنها را در برنامه زندگی خود بگنجانید. حداکثر هفته‌ای یک بار به تمرین این فنون بپردازید و هرگاه که می‌توانید از یک حریف تمرینی و مربی مناسب برای تمرین و مرور تکنیک‌های پرتابی بهره ببرید. هر چند یادگیری این فنون به نظر زمان زیادی لازم دارد اما مسلماً آینده حرفه‌ای شما را تأمین خواهد کرد.
منبع : مجله‌رزم‌آور


همچنین مشاهده کنید