جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ / Friday, 22 February, 2019

حسابداری و آینده شغلی آن


حسابداری و آینده شغلی آن
حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکل ها و مدلهای خاص انجام می گیرد.
تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. به همین دلیل فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا که گزارشهای این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش کافی نمی شود و بیشتر تراز حسابها می باشد. برای مثال یک حسابدار تجربی نمی تواند براحتی بین دارایی کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و یا نمی داند که چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت کرد.
حسابداری به عنوان یک نظام پردازش اطلاعات، داده های خام مالی را دریافت نموده، آنها را به نظم در می آورد.
محصول نهایی نظام حسابداری گزارش ها و صورت های مالی است که مبنای تصمیم گیری اشخاص ذی نفع (مدیران ، سرمایه گذاران ، دولت و …) قرار می گیرد.
● ماهیت :
یک حسابدار متخصص، در آینده می تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد یعنی می تواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راههایی سرمایه گذاری نماید تا استفاده بهینه کند و یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت یک مدیر مالی بر اساس دانش آکادمیک خود می تواند بگوید که از چه طریقی باید تامین مالی کرد. و مجموع این فعالیت ها خارج از توانایی یک حسابدار تجربی است.
«حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می کند تا سرمایه گذارها، اعتبار دهندگان، مدیران و دولت نسبت به مسائل اقتصادی بهتر بتوانند، تصمیم بگیرند.
برای مثال اگر شخصی بخواهد در یک شرکتی سرمایه گذاری کند، تمایل دارد که وضعیت مالی آن شرکت و یا نتایج عملیات آن شرکت را در طی سالهای قبل بداند. موضوعاتی که به صورت گزارشهای مالی توسط حسابداران تهیه می شود.
«حسابداری به منظور جوابگویی به نیازهای انسان به وجود آمده است. به همین دلیل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعالیت های اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن ، هدفها و روشهای حسابداری برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی، توسعه یافته است. چرا که اشخاص، شرکت ها و دولت برای تصمیم گیری در مورد توزیع مناسب منابع مالی نیاز به اطلاعاتی قابل اتکا دارند که این اطلاعات را به یاری حسابداری می توان به دست آورد.
از سوی دیگر انجام سرمایه گذاری یکی از مواد ضروری و اساسی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور است و سرمایه گذاران نیز از بعد عرضه سرمایه، تا حد امکان سعی دارند منابع مالی خودرا به سویی سوق دهند که کمترین ریسک و بیشترین بازده را داشته باشد. یعنی به دنبال برآورد ریسک سرمایه گذاری ها خواهند بود. این در حالی است که یکی از مبانی اساسی برای محاسبه ریسک بازار شرکت ها ، استفاده از اطلاعات تولید شده توسط سیستم حسابدای است.
رشته حسابداری از جمله رشته هایی است که از داوطلبان هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می پذیرد.
● آینده شغلی ، بازار کار ، درآمد:
به نظر می رسد فارغ التحصیلان دوره های تحصیلات تکمیلی این رشته، آمادگی و پختگی بیشتری برای حضور در بازار کار دارند.
نتیجه یکی از تحقیقات دانشگاه «کلمبیا» مبنی بر این بود که از از دهه ۷۰ به بعد همه شرکتهای موفق، شرکتهایی بوده اند که مدیر آنها تحصیلات مالی داشته است. چون از این دهه به بعد اطلاعات نقش مهمی پیدا کرده است و مهمترین اطلاعات نیز، اطلاعات مالی است که تاثیر بسیاری در تصمیم گیری روسای شرکت ها دارد.
«فرصت های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می گیرد. و با وجود این که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی ، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تدریس می کنند اما تعداد فارغ التحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشته ها کمتر است. چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.
همچنین دانش حسابداری در بخش مالیات کاربرد وسیعی دارد. چون محاسبه سود به یاری حسابداری امکان پذیر است و تعیین مقدار سود نیز مبنای محاسبه مالیات شرکتها اعم از دولتی و خصوصی می باشد.
فارغ التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیل می توانند در سطوح مختلف و شاخه های متفاوت عهده دار انجام امور مالی گردند که شرح آن چنین است:
الف) حسابداری
فارغ التحصیلان می توانند در کلیه موسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه های زیر مشغول کار شوند:
▪ حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی.
▪ حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی.
▪ حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذیحساب.
▪ حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی.
▪ حسابداری بیمه : در موسسات بیمه .
▪ حسابداری بانکها : در شعبه ها و سرپرستی بانکها .
حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری ، ایفای نقش نمایند.
ب ) حسابرسی
فارغ التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه های حسابداری در بند الف در حرفه حسابرسی شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می شوند :
▪ حسابرسان داخلی :
این گروه از حسابرسان ، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیات مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی ، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیات مدیره ارائه می دهند . این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می کنند.
▪ حسابرسان مستقل:
این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در موسسات حسابرسی مشغول کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکتها یا سازمانها با این موسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می کنند. در واقع حسابرسان مستقل رابط میان صاحبان شرکت و هیات مدیره شرکت می باشند.
در حال حاضر در ایران ، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی ، بزرگترین موسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعالیت می باشند.
● توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه:
داشتن شم ریاضی در رشته حسابداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل دانش آموزان رشته ریاضی در این رشته موفقتر هستند. البته این بدان معنا نیست که دانش آموزان رشته علوم انسانی قادر به ادامه تحصیل در رشته حسابداری نیستند بلکه باید تلاش کنند تا از دانش ریاضی خوب و یا حداقل متوسطی برخوردار باشند.
همچنین یک حسابدار باید بتواند بخوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد. بنابراین باید در ادبیات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. این ویژگی بخصوص در سطوح بالاتر این رشته یعنی حسابرسی و مدیریت مالی اهمیت بسیاری دارد.
در آزمون هر سه گروه آزمایشی درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته ضریب ۴ دارد.
دانشجوی حسابداری باید صادق و رازدار باشد چون در آینده تمام اسناد و مدارک یک سازمان را در اختیار دارد و اگر فرد رازدار و در کل با اخلاقی نباشد لطمات زیادی به آن شرکت و در نهایت به جامعه وارد می آورد. این مساله بخصوص در حسابرسی اهمیت بیشتری دارد زیرا اگر یک حسابرس که وظیفه بررسی گزارشات مالی یک سازمان و تایید صحت و سقم آن را بر عهده دارد، درستکار نبوده و یا شهامت ابراز مشکلات را نداشته باشد، می تواند به نابسامانی های اداری و مالی یک جامعه دامن بزند.
و بالاخره یک حسابدار برای موفقیت در این دنیای پر از رقابت و تغییر و تحول باید خلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشد.
علاقه به امور مالی و تجزیه و تحلیل های آن، عامل موفقیت دانشجوی حسابداری است.
● وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:
تا مقطع دکترا امکان ادامه تحصیل وجود دارد.
● نظر یک فارغ التحصیل مشغول به کار در این رشته :
دانشجوی این رشته باید تحمل ساعتها کار در پشت یک میز و صندلی و سرو کار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنین باید دقیق و منظم باشد تا در جمع بندی اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.»
▪ وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر:
آموزش حسابداران و شرکت موثر آنها در فراهم آوری اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتماد، و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای توسعه پایدار در کشور در حال توسعه ای مانند ایران اهمیت فراوانی دارد. چرا که وجود اطلاعات دقیق، اعتماد برانگیز، بموقع و مربوط به فعالیت های اقتصادی، نه تنها لازم بلکه حیاتی است. علاوه بر این اطلاعات مالی حاصل از فعالیت های اقتصادی که بوسیله نظام های حسابداری گزارش می شود، می تواند از انحراف مسیر پیش بینی شده ، اتلاف منابع اقتصادی و اخلال در برنامه های توسعه اقتصادی جلوگیری کند.
دکتر ثقفی نیز در این باره می گوید:« چون این رشته فقط به کلاس و معلم نیاز دارد متاسفانه در سالهای اخیر، بسیاری از شهرهای دورافتاده که حتی یک حسابدار مجرب و متخصص ندارد، رشته حسابداری را با استفاده از اساتید کم تجربه دائر کرده است و در نتیجه فارغ التحصیلان دانشگاههای فوق حسابدارانی ناکارآمد هستند که نمی توانند، جذب بازار کار شوند. البته آنچه گفته شد شامل حال فارغ التحصیلان توانمند این رشته نمی شود چون هر فرد سرمایه گذار و هر موسسه اعتباری برای سرمایه گذاری یا اعتبار دادن به حسابدار نیاز دارد. »
● نکات تکمیلی :
چند سال پیش وقتی که آقای . ت ریاست یکی از کارخانه های ایران را بر عهده گرفت با اخم های در هم و چهره های عبوس کارگرانی روبرو شد که ۶ ماه بود حقوق نگرفته بودند و امید چندانی نیز به رئیس جدید نداشتند. اما رئیس جدید که فارغ التحصیل رشته حسابداری بود با مدیریت قوی و درست خویش نه تنها کارخانه مورد نظر را از ورشکستگی نجات داد بلکه امروزه این کارخانه یکی از بهترین کارخانه های کشور است که محصولات آن به خارج از کشور صادر می گردد و در حال حاضر نیز نحوه کار رئیس یاد شده به عنوان یک شیوه نوین در دانشگاهها تدریس می شود.


منبع : دانشجویان

مطالب مرتبط

آشنایی با رشته طراحی صنعتی

آشنایی با رشته طراحی صنعتی
طراحی صنعتی یک هنر سه بعدی است، ترکیبی از مهارت‌های فنی، اندیشه‌پردازی خلاق و طراحی کاربردی و از همه مهمتر فعالیت‌های بشری در دنیا از دیرباز تا کنون در خلق محصولات مصنوع دست انسان جهت مرتفع ساختن کلیه نیازهای او در طول چرخه زندگی از تولد تا انتها.
تجربیات و توانایی‌های یک طراح صنعتی ‌باید به گونه‌ای دقیق از راه برنامه‌ریزی و همراه با به کارگیری دانستنی‌های متخصصان صنایع دیگر در یک کار گروهی، توسعه یابد تا او بتواند خود را با انواع گوناگونی از پروژه‌ها نظیر طراحی محصول، طراحی بسته‌بندی، تحقیقات مواد و متریال، طراحی دکوراسیون و خلق محیط و فضاهای مختلف، خلق وجهه و هویت سازمانی برای شرکت‌ها،توسعه تکنولوژی اطلاع‌رسانی و... مرتبط سازد؛ وی به همان اندازه که در طراحی اتومبیل، طراحی محیط، محصولات خانگی، اسباب‌بازی‌ها و... نقش دارد، گاهی حتی در طراحی جلوه‌های ویژه و طراحی صحنه،‌ شخصیت‌پردازی و طراحی هیأت ظاهری بازیگران واقعی یا تخیلی و... در پشت صحنه نمایش، فیلم و سینما نیز حضور می‌یابد.
طراحی صنعتی یک سرویس حرفه‌ای و سریع در جهت توسعه و بهینه‌سازی روش‌های برآوردن تمامی نیازهای انسان در قالب طراحی یک محصول است، لذا با توجه به محوری بودن نقش انسان در روند طراحی محصول، مؤلفه‌های بسیاری از جمله مسایل اجتماعی و فرهنگی خود را در این مکان مطرح می‌سازند، به گفته کریستوفر جونز «نظریه‌پرداز معروف در زمینه طراحی مهندسی دهه ۵۰ و نویسنده کتاب روش‌های طراحی Design Methods»: طراحی عبارت است از تفکر، اندیشه، هنر، خلاقیت،‌ شناخت، احساس، علم، فرهنگ و... .
تولید به محیط یک کارخانه محصور نیست، مراحل تولید یک محصول پیش از حضور در کارخانه با تأثیرپذیری از عوامل مختلف انسانی، فرهنگی و اجتماعی آغاز می‌شود، در اینجا این محصول است که از معماری‌های اجتماعی نقش می‌پذیرد،‌ اما پس از تولید و حضور در بازار، حال این محصول است که بر جامعه تأثیر می‌گذارد.
در واقع صنایع مختلف در جهت برآورده کردن خواسته‌های استفاده‌کنندگان خود به طور همزمان با تمامی نیازهای یک جامعه ارتباط دارند، طراحان صنعتی متخصص، در این صنایع به مطالعه و تحقیق می‌پردازند و با طرح فهرستی از بایدها و نبایدهای طراحی، ایده‌های خلاقانه خود را با امکانات و شرایط موجود برای تولید وفق می‌دهند و به این ترتیب محصولی جدید خلق می‌شود، این تولید یک «ارزش» است که برگرفته از جامعه بوده و با حضور در بازار مصرف و در چرخه استفاده مجدداً به ایجاد «ارزش» می‌پردازد.
پس تولید از جامعه شروع و به آن ختم می‌شود و در این چرخه «فرهنگ» به عنوان یک عنصر حیاتی می‌تواند در تعیین سرنوشت یک محصول و در ایجاد کنش‌های اصیل در زندگی اجتماعی مؤثر باشد.
طراحی صنعتی به عنوان پایه و زیرساختی بسیار مهم در صنعت به صورتی پویا در جهت رفع نیازهای زندگی انسان گام برمی‌دارد؛‌ انسانی که در زندگی خود متأثر از مجموعه آداب و رسوم،‌ سنن و فرهنگ جامعه خود است و اینجاست که تأثیر متقابل فرهنگ و صنعت با ایفای نقش انسان به عنوان یک رابط، به خوبی خود را می‌نمایاند.
می‌دانیم که فرهنگ مجموعه‌ای است از مواریث اجتماعی نظیر اخلاق، ادبیات، هنر، آداب و رسوم و... که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و به موازات آن دامنه اطلاعات بشری، عصر حاضر تبدیل به عصری فراتکنولوژیکی و اطلاعاتی گشته است، در این میان به واسطه حضور ابزارهای متفاوت جهت برقراری ارتباط بین جوامع در اقصی نقاط دنیا، بحث تقابل فرهنگ‌ها، ضرورت نگرشی جدید بر مفهوم «حفاظت از ارزش‌های فرهنگی یک ملت» را بیشتر می‌نمایاند.
خوشبختانه امروزه در کشور ما بحث فناوری اطلاعات (IT)،‌ اینترنت و موضوعات وابسته به آنها،‌ به یکی از بحث‌های مطرح بدل گشته، این امر علاوه بر امکان دستیابی به رخدادهای علمی، صنعتی و تکنولوژیکی روز در جهان، مسأله مواجهه با دیگر فرهنگ‌ها را نیز مطرح می‌سازد و حالا این طراح صنعتی ایرانی است که به عنوان یکی از عوامل مؤثر ‌باید با ذهنی هوشیار به کارگیری مؤلفه‌های فرهنگی در طراحی محصولات و ایجاد ارتباط میان آنها و روند طراحی، به ماندگاری، تقویت و توسعه هویت فرهنگی کشور همت گمارد.
از آنجا که یکی از مبانی تحقیق در روند توسعه محصول برای شناخت کامل استفاده کننده آن «مردم‌شناسی» Ethnography است، یک طراحی هوشیار می‌تواند به راحتی رفتارهای اخلاقی و آداب اجتماعی نادرست را که به سازه‌های فرهنگی جامعه آسیب می‌رسانند، شناسایی کرده و با طرح یک ایده ناب به اصلاح این عادات و به بسترسازی برای ایجاد فرهنگی صحیح و مبتنی بر هنجارهای اصیل اجتماعی بپردازد و با طراحی یک محصول به طور غیرمستقیم و نامحسوس در اجتماع تأثیر مثبت بگذارد.
به عبارتی دیگر با حضور طراحان صنعتی در صنعت می‌توان نه تنها به نیازهای بازار پاسخ داد، بلکه محدوده‌ای گسترده از فرصت‌ها برای خلق معانی جدید و بهینه از یک زندگی کامل برای بشر از طریق تفکر طراحی خلاق ایجاد کرد.
امروزه در دنیا هر لحظه شاهد خلق محصولات جدید و یا ارتقا یافته هستیم، اینجا دیگر در فرایند تولید، سخن از ماه‌هاست نه سال‌ها؛ وقت همه چیز است؛ برای اینکه صنایع بتوانند خود را در بازار رقابت مطرح سازند، داشتن سرعت عمل در کنار توجه به عامل خلاقیت، در طی فرآیند تولید و عرضه می‌باید مدنظر قرار گیرد و البته ما نباید فراموش کنیم که مصرف‌کنندگان امروز بسیار باهوش هستند، زیرا آنها در مورد طراحی می‌دانند و علاوه بر توجه به ویژگی‌های کیفی کالا به ابتکار و خلاقیت نیز توجه دارند.
صنعت عرصه‌ای است برای تولید و ایجاد چرخه اقتصادی یک کشور که به مقادیر فراوانی سرمایه‌گذاری نیاز دارد برای آنکه بتواند سودی را حاصل نماید، یکی از مهمترین مکان‌های سرمایه‌گذاری در بخش تولید، راه‌اندازی سایت‌های طراحی صنعتی در کارخانجات است، در این واحدها متخصصان طراحی صنعتی به صورت گروهی در یافتن راهکارهای جدید و خلاق جهت رفع مشکلات موجود در طرح محصولات به بحث و بررسی می‌پردازند و محصول، محیط و یا روشی را خلق می‌کند که نیازهای تعریف شده مخاطب را در جهت حصول به اهدافی نظیر: کاربرد مناسب‌، عملکرد بهتر، لذت، امنیت، سهولت استفاده، آسایش، قیمت مناسب، زیبایی فرم و...، فراهم سازد.
طراحان صنعتی در تکمیل چرخه صنعت و اقتصاد با به کارگیری ابعاد هنری و تفکر خلاق در طراحی، حلقه اتصالی بنیادین هستند و فرآیند طراحی صنعتی اولین مرحله از تولید صنعتی یک کالا بوده و معادله‌ای است جامع برای رسیدن به وضعیت مطلوب و متعادل در طراحی و تولید انبوه محصول، که در حقیقت هدف نهایی آن دستیابی به راهی برای غلبه بر احساسات و رفتارهای واقعی استفاده‌کنندگان و برقراری رابطه‌ای عمیق میان کاربر و محصول می‌باشد.
متأسفانه از آنجا که صنعت کشور ما صنعتی وارداتی است. مرحله «طراحی و تفکر خلاق» درتولید محصول در این میان کاملاً حذف شده و تنها «طراحی مهندسی» است که در مرحله تولید انجام می‌شود و آن هم در نوع خود وابسته به فناوری‌های محدود تولید در داخل کشور و یا ماشین‌آلات وارداتی بوده که امکان ایجاد هر گونه نوآوری و ابداع در طرح محصولی جدید را از میان می‌برد.
سرمایه‌داران، صنعتگران و مدیران بخش‌های تولیدی خصوصی و دولتی، در بازدید از نمایشگاه‌های خارجی محصولاتی را برای تولید یا توزیع در بازار ایران انتخاب می‌کنند.
این کالاها بسته به نوع محصول و یا سرمایه در نظر گرفته شده و سیاست‌های وارداتی، وارد کشور شده‌ و یا با خریداری امتیاز از خط تولید از کارخانجات اصلی در داخل کشور کپی می‌شوند، فارغ از آنکه طراحی این محصولات در کشور مبدا کاملاً بدون در نظر گرفتن مولفه‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی ابعاد انسانی ایرانی صورت گرفته و این صنعت وارداتی هیچگونه مناسبت و همخوانی با جامعه مصرف‌کننده خود در داخل ندارد بسیاری از این کالاهای وارداتی باتوجه به نبود قانون کپی رایت یا حقوق انحصاری تولید و تکثیر، پس از مدتی به وسیله گروه‌های مختلف صنعتی در داخل کشور عیناً کپی یا با تغییراتی جزیی با قیمت کمتر و البته کیفیتی بسیار پایین‌تر تولید می‌شوند.
البته در زمینه طراحی مهندسی، مهندسان و متخصصین چیره دست ما در رشته‌های مکانیک و صنایع با تلاشی بی‌وقفه سعی در رفع مشکلات دارند اما باتوجه به مطالب فوق غیبت مرحله طراحی در تولید ایرانی، به وضوح احساس شده و آنچه در خلق محصول و طرحی شایسته برای فرهنگ خاص مصرف کننده ایرانی از نظر دور می‌ماند «تفکر خلاق» است که تنها در تخصص طراحان صنعتی است.
در بسیاری از شرکت‌های نام‌آور بین المللی در کشورهای پیشرفته، به لحاظ برخورداری از تیم‌ها و واحدهای بزرگ طراحی، مطالعه و تحقیق در مورد فرهنگ و نیازهای مصرف‌کننده و یا مشترکان بازارهای دیگر، نظیر ایران انجام می‌شود، شرکت‌هایی که با سرمایه‌گذاری مناسب برای ایجاد این واحدها نشان می‌دهند که به اهمیت طراحی صنعتی در توسعه محصول پی برده‌اند، به عنوان مثال می‌توان از ماکرویوهایی نام برد که در آنها دستورالعمل و کلیدهایی برای پخت کباب تابه، شله‌زرد و پلوی ایرانی در نظرگرفته شده که این موید در نظر داشتن نقش کلیدی فرهنگ در طراحی محصول بوده که از سوی تولیدکننده آن با مطالعه و تحقیق بر روی نوع تغذیه ایرانی، در نظر گرفته شده است، این گونه روندها حجم زیادی از سرمایه را به سرعت از راه فروش خوب و مؤثر در بازارهای از پیش تحقیق و تعیین شده، امکان پذیر ساخته و به ادامه گامهای پژوهشی برای گسترش تولید کمک می‌کنند.
و اما، امروز زمان آن رسیده ما خود بتوانیم سرنوشت بازارهایمان را به دست بگیریم، مصرف کنندگان ایرانی را تکریم نموده و با به اجرا درآوردن خواسته‌های ایشان در قالب طرح‌های اصیل و برگرفته از نیازهای واقعی یک ایرانی، مهارت‌های خود را به نمایش درآوریم.
طراحی، چیزی بالاتر از لحاظ کردن معیارهای زیبایی در یک محصول است. طراحی به محصول شخصیت می‌دهد، به آن عشق، روح و جاذبه می‌بخشد و علاوه بر برقراری ارتباط میان مصرف‌کننده با محصول، می‌تواند بین گروه‌های متفاوتی از مردم در یک جامعه و حتی در سراسر دنیا ارتباط ایجاد کند و این نه تنها به معنی حذف شالوده‌های فرهنگی یک جامعه نیست، بلکه می‌تواند مروج آن باشد، پس ما می‌توانیم با به کارگیری این تخصص در صنایع کشور زمینه تحقیق در ریشه‌های فرهنگ غنی کشور عزیزمان را جهت بکارگیری در طراحی محصولاتی با «هویت ایرانی» فراهم ساخته، علاوه بر جلوگیری از واردات فرهنگ، حتی به توسعه و صادر کردن فرهنگ خود بپردازیم؛
بنابراین حذف طراحان صنعتی از پروسه تولید صنعتی می‌تواند علاوه بر ضربه زدن به پایه‌های اقتصاد و صنعت کشور، در ساختارهای فرهنگی اجتماع لطمات جبران‌ناپذیری وارد سازد و در مقابل ورود آنان به این چرخه در توسعه و بالندگی جامعه بسیار مؤثر خواهد بود.
با این وجود، در کشور ما، هنوز تولیدکنندگان زیادی وجود دارند که نمی‌توانند به مهارتهای حرفه‌ای یک طراح صنعتی اعتماد کنند و متأسفانه این امر به یکی از مشکلات مهم در صنایع ما بدل گشته و جای خالی این متخصصین در بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی به چشم می‌خورد، توانایی‌های این رشته و حتی نام آن نیز هنوز در بسیاری مراکز و در نزد صاحبان صنعت کشور ناشناخته باقیمانده است و این در حالی است که این صنعتگران با تکیه بر توانمندی‌های حرفه‌ای یک طراح صنعتی می‌توانند در حرفه خود یک استراتژی جدید خلق کنند، در توسعه طرح یک محصول جدید فعال باشند، یک بازار گسترده برای خود بسازند و شهرت خود را افزایش دهند.

وبگردی
آیا واقعآ این یک جنگ است یا استفاده چند نفر از ناتوانی ما / اگر جنگ است چرا مردم طرف مقابل آنرا حس نمیکنند / چرا همه از این جنگ بهره میبرند جز مردم ایران !
آیا واقعآ این یک جنگ است یا استفاده چند نفر از ناتوانی ما / اگر جنگ است چرا مردم طرف مقابل آنرا حس نمیکنند / چرا همه از این جنگ بهره میبرند جز مردم ایران ! - به عبارت بهتر وقتی از واژه جنگ اقتصادی برای طرح مشکلات استفاده می‌کنیم، با توجه به بار معنایی این واژه، دیگر کارکرد توجیه‌پذیری کار‌ها و کوتاهی مأموریت‌های محوله را نمی‌کند، بلکه دقیقاً مسئولیت‌پذیری در حیطه عملیاتی و مسئولیت‌های محوله را گوشزد می‌کند و بدیهی است که در فضای جنگی باید با کم‌کاری‌ها و خیانت‌ها به سبک دادگاه‌های صحرایی سریع و مقتدر عمل و مسئولیت‌پذیری را به همه عاملان خصوصی و دولتی گوشزد…
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی - مدیر مسئول کیهان در حالی مدعی است که سیستم «مکینتاش» بیش از ۴۰ سال است که در کیهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم اساسا از سال ۱۹۸۴ یعنی ۵ سال پس از انقلاب تولید و نمی‌توانسته است زودتر از این تاریخ در کیهان مورد استفاده قرار گیرد.
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ...
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ... - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما - ساز و کاری که بانک مرکزی تحت عنوان نیما برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اندیشیده اند و با خوارشماری صادر کنندگان با تجربه و خوشنام و بی اعتنائی به نظرات معقول و دلسوزانۀ آنان به راهی خطرآفرین پا گذاشته، بی تردید محکوم به ناکامی است و پیامدهای ناگوار آن، که در درجۀ اول از دست دادن بازارهای صادراتی دیرینه است، به راحتی قابل جبران نخواهد بود.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.