شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اسرار هنرهای رزمی


اسرار هنرهای رزمی
موضوعی که اکنون مورد بررسی قرار می‌دهیم، بسیار بحث‌انگیز است. قبل از هر چیز بهتر است بدانید در حیطه هنرهای رزمی، هر کاری در زمان خودش مناسب است، ما زمانی‌که مردم می‌آموزند که جودو Judo شکلی از دفاع شخصی است یا سیستم کاراته ۱۵۰۰ ساله، اوج دفاع شخصی است، پس به‌طور حتم مشکلی وجود دارد.
اگر علاقمند به هنرهای رزمی هستید و مربی‌تان آن را هنر یا ورزشی معرفی می‌کند که با محدودیت‌های بسیاری مواجه است، اگر مایل هستید به زبان ژاپنی، چینی و غیره صحبت کنید، اگر می‌خواهید با سرعت هر چه بیشتر از خودتان دفاع کنید، پس احتمالاً مسیر را اشتباه انتخاب کرده‌اید.
هنرجویانی را مشاهده کرده‌ایم که مدت مدیدی از عمر خود را در مکان‌های مختلف رزمی تلف کردند، طی این مدت انجام اصولی را به‌کار گرفتند که برای آنها کاربردی نداشت. اما اگر همین افراد فقط سه ماه از وقت خود را با مربی خیره‌ سپری می‌کردند بیشتر فرا می‌گرفتند.
در دنیای دفاع شخصی، ایمان و اعتقاد حرف اول را می‌زند. اعتمادتان به یک مربی، به‌دلیل تصوراتی است که از او دارید، اینکه او بیشتر از شما می‌داند با همه وجود او را می‌پذیرید، در حالی که هیچ‌ شناختی از رزم ندارید. اساتید اغلب با نام‌های خاصی همچون سن سی (Sense)، سم پای (Sempai)، شیهان (Sheihan) سیفو (Sifu) و مستر (Master) نام برده می‌شوند و در مدت کوتاهی در مراحل بالاتر قرار می‌گیرند. آنچه بیشتر از هر چیز حائزاهمیت است، احترام گذاشتن به استاد است مقوله‌ای که متأسفانه طی سال‌های اخیر به‌دلیل اعمال سیاست‌های نادرست از سوی مسئولین کلیه رشته‌های رزمی در کشور به دیار فراموشی سپرده شده است.
متأسفانه بسیاری از سبک‌های هنرهای رزمی که در سال‌های اخیر پا به عرصه وجود گذاشته‌اند، به‌دلیل عدم تکیه بر پایه‌های علمی و فنی منطق را رد می‌کنند. شما نمی‌توانید آزادانه صحبت کنید و در مورد آنچه انجام می‌دهید سؤال کنید. مثال:
سؤال: چرا این تکنیک را انجام می‌دهیم؟
جواب: برای اینکه ۶۰۰ سال قدمت دارد.
آیا پاسخ من به‌عنوان یک مربی رزمی به هنرجو، یک پاسخ کامل و منطقی است بنابراین هنرجو می‌تواند کاملاً تکنیک را بفهمد و منطق آن را درک کند.
در اینجا یک روش واقع‌بینانه را برای آموزش رزم بررسی می‌کنیم. انسان‌ها از طریق تکامل و رشد پیشرفت می‌کنند. اگر چنین است، پس چرا سیستم بسیاری از هنرهای رزمی ریشه در گذشته دارد؟
در این مورد فکر کنید. آیا این عاقلانه است که به شما گفته شود اسب بهترین وسیله حمل‌ونقل از زمان گذشته بود زیرا از ۶۰۰ سال قبل آن را به‌کار می‌بردیم، پس چرا هنوز وقتی شخصی می‌گوید سیستم ما بهترین شکل دفاع شخصی است زیرا ۶۰۰ سال سابقه دارد، اکثریت مردم باور می‌کنند.
در اینجا مختصری از دلایل عمده تأثیر روی باورهی مردم در مورد هنرهای رزمی و آموزش آن آمده است:
۱) ایمان و اعتقاد
این مورد می‌تواند ما را با ناامیدی مواجه کند. بهتر است منطق را در ایمان خود مدنظر قرار دهید نه شخص را. به خاطر داشته باشید مربی فقط یک استاد است نه چز دیگر که بعضی‌ها برای خود ساخته‌اند.
۲) سینما
یک بار فیلم ماتریکس (Matrix) را دیدم، کیانو ریوز (Keanu Reeves) از دیواری به دیواری دیگر می‌پرید و گلوله‌هائی را دنبال می‌کرد اما همه ما می‌دانیم که ماتریکس فقط یک فیلم است. چرا وقتی مردم یک قهرمان اکشن هنرهای رزمی را می‌بینند متوجه می‌شوند که آنچه او در فیلم انجام می‌دهد نمایشی از مهارت‌های رزمی است؟ اینها هنرمندانی هستند که هدفی جز سرگرمی مردم ندارند. یقیناً اینها افراد بسیار ماهری هستند اما هیچ‌کدام آنها نمی‌توانند دقیقاً هنرهای رزمی را انجام دهند. نمی‌گویم آنها قادر به انجام آن کار نیستند بلکه منظورم این است که مهارت آنها بر روی صفحه تلویزیون دقیقاً همانند یک رقص است.
۳) شعبده‌بازی
آیا تاکنون سیستم هنرهای رزمی با انجام بعضی کارهای محیرالعقول در معرض فروش قرار گرفته است؟ آیا از مقاومت تخم‌مرغ، ناپدید کردن اجسام، شکستن بتون، تخته، یخ و غیره چیزی می‌‌دانید؟ تعدادی از اینها نمونه‌های بارزی از توانائی رزمی هستند. اما بیشتر آنها تردستی هستند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که رموز پنهان هنرهای رزمی را به‌عنوان واقعیت باور کنیم. باید بدانیم که برای نمایش، انجام بسیاری از این رمزو ممکن نیست.
زیرا به‌کار بردن این رموز، فقط در فنون رزمی جهان قابل استفاده هستند. بی‌تردید در کنار همه هنرهای رزمی، رموز پنهانی نهفته است که قرن‌ها برای ایجاد بیم و امید در مردم به‌کار رفته است. ناپدید کردن مجسمه آزادی برای دیوید کاپرفیلد کار بسیار آسانی است. انجام بعضی از این رموز به تمرکز زیاد و تنفسی خاص نیاز دارد.
۴) قهرمان کلوب
بدین‌سان به مدرسه هنرهای رزمی می‌رویم و در این مورد تحقیق می‌کنیم اما آنها می‌گویند: کمی صبر کنید ”جو بلاگز“ (Joe Bloggs) که رزمی‌کار با تجربه‌ای است، در اختیار ما است، رکات حیرت‌آور این مبارز که به آسانی انجا می‌دهد را نگاه می‌کنیم.
اگر او می‌تواند این‌کار را انجام دهد آیا ما هم می‌توانیم؟ امکان ندارد. آنها فقط همان یک مربی را دارند که باید آموزش ۵۰۰ هنرجو را بر عهده بگیرد ولی این حقیقت را از ما کتمان می‌کنند. سیستم رزمی‌ای مناسب است که اکثریت افراد آنجا با تجربه باشند نه اقلیت، بعضی از مردم قادر هستند هر چه را که می‌دانند، به مرحله اجراء درآورند، اینها سوپر قهرمان هستند. اما اکثریت مردم اینگونه نیستند.
عوامل بی‌شماری در موارد فوق دخیل هستند که می‌خواهیم با قلم یک رزمی‌کار آن را شرح دهم. روزگاری ما هم با این مسائل روبرو بوده‌ایم و هرگز نمی‌خواهیم بار دیگر آن را تجربه کنیم. من یک مربی هستم و وظیفه و تعهدم نسبت به کسانی که آموزش می‌دهم، صادقانه است.
تعهداتی است که هر مربی رزمی‌کار حرفه‌ای باید به هنرجویانش ارائه دهد به‌شرح ذیل است:
۱) آموزش مردم برای سالم ماندن در بدترین شرایط ممکن.
۲) تضمین اینکه همیشه راه‌حلی مفید و منطقی وجود دارد.
۳) ارائه اطلاعات در ساده‌ترین شکل ممکن، طوری که قادر باشیم آنچه را که می‌دانیم، به‌کار ببریم.
۴) برای رسیدن به موفقیت، یقین حاصل کنیم که بهترین سرمایه‌گذاری را برای امنیت و دفاع شخصی خود کرده‌ایم.
۵) خود را یک نسان معمولی معرفی کنیم نه بالاتر از آن.
۶) در اختیار قرار دادن اطلاعاتی که حقیقی هستند و هدفی جز آموزش رزم ندارند.
در واقع اینها اصل تعهدات است که هر مربی رزمی‌کار حرفه‌ای باید ارائه دهد. اگر غیر از آن باشد شما باشگاه دیگری را برگزینید. روزگاری ما هم همانند شما درگیر چنین مسئله‌ای بودم، اما بدون اینکه ناامید شویم همه راه‌ها را امتحان کردیم. اگر در انتظار معجزه هستید، همین حالا جلوی ضرر را بگیرید و به دنبال مربی باشید که واقعیت‌های رزمی را در اختیارتان قرار دهد.
مربیان نیز سعی کنند تا سیستم آموزشی خود را بر پایه حقیقت در اختیار هنرجویان قرار دهند.
امید است با این مقاله، اطلاعات لازم را در شناخت حقیقی آموزش رزمی و همچنین آموزش دفاع شخصی در اختیارتان قرار داده باشیم.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته


همچنین مشاهده کنید