سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Tuesday, 24 April, 2018

جوان در آموزه های قرآنی


جوان در آموزه های قرآنی
اینكه جوان در سیر حركت تكاملی خود دارای چه ویژگیهایی است لازمه هر نوع تعامل و ارتباط دوسویه با جوانان است كه در مقام تبیین این مسئله نویسنده مقاله حاضر ویژگیهای دوران جوانی را برشمرده و آنها را براساس آموزه های قرآنی مورد ارزیابی قرار می دهد اینك با هم آن را از نظر می گذرانیم.
● جوانی دوران كمال
قرآن برای دوره جوانی كه بخش از مراحل زندگی بشر است، ویژگی هائی برشمرده است كه دانستن آن می تواند برای كسانی كه در این مرحله زندگی می كنند و یا با جوان و جوانان سروكار دارند مفید باشد.
در شعر پارسی و فرهنگ ایرانی اسلامی بر این نكته تاكید شده است كه چون سر و كارت با كودك افتاد، با او كودكی كن. به این معنا كه نمی توان از كودك انتظار رفتاری مطابق سن خودمان داشته باشیم، بلكه می بایست با توجه به روحیات مخاطب عمل كرد.
جوانی سنی است كه انسان از مرحله كودكی و بلوغ گذشته است و به سوی رشد و كمال فكری می رود. در این دوره برخی علائم در انسان ظاهر می شود كه یكی از آن ها رشد دندان عقل است. به عنوان نشانه ای از بلوغ عقلی، چنان كه بلوغ جنسی اولین نشانه ورود به سن نوجوانی و جوانی است. با علامت دندان عقل، آدمی درمی یابد كه در آغاز عقلانیت قرار گرفته است و مسیر رشد را طی می كند.
انسان رشید به كسی می گویند كه این فرآیند را در صحت و سلامت جسم و جان طی می كند و به بلوغ عقلی می رسد كه كمال آن در قرآن سن چهل سالگی است. در چهل سالگی است كه جوانی به یك معنا تمام می شود و میان سالی آغاز می گردد.
خصوصیاتی كه قرآن برای دوره جوانی بیان می كند نشان می دهد كه در این دوره برخی از خصوصیات آدمی به كمال خود می رسد. این خصوصیات در دو جنبه جسمی و روانی است. به یك معنا انسان در این دوره از جهت جسم كامل می شود و آن چه شایسته قوا و نیروهای غریزی و جسمی است به بلوغ و نهایت كمال خود می رسند. چنان كه برخی از حالات روانی و عاطفی نیز در این دوره تشدید شده و كامل می گردد.
قرآن بیان می دارد كه انسان در این دوره به نهایت قدرت جسمانی و توانایی بدنی می رسد كه از آن به اشد یعنی توان و شدت تعبیر می شود. (كهف آیه و نیز حج آیه ۵ و قصص آیه ۱۴ و ۱۵ و نیز غافر آیه ۶۷) تعبیر استوا به معنای اعتدال در جنبه بدنی و رشد، بیانگر آن است كه این بخش از قوای انسانی به كمال خود دست یافته است.
● زیبایی طلبی در جوانان
در دوره جوانی امور عاطفی در شخص تقویت می شود و به نهایت می رسد، از این روست كه قرآن به مسئله زیبایی طلبی جوانان اشاره می كند و این كه جوان در این دوره به خاطر مسائل عاطفی و روانی می كوشد خود را در لباس و جمال بیاراید، بنابراین توجه فطری و غریزی به خودآرایی در جوانان امری عادی تلقی شده است و قرآن در آیه ۲۰ سوره حدید به این مسئله اشاره می كند.
در قرآن از دوره جوانی به دوره گیاهان تمثیل شده كه چگونه در گیاهان دوره ای است كه بهجت و رنگ های شاد در آن نمایان می شود و پس از آن اندك اندك به زردی می گراید و از زیبایی می افتد. جوانی دوره ای است كه از این نظر انسان به كمال می رسد و رنگ و چهره اش شاد و شاداب و باطراوت است.
● خصوصیات جوانان
از خصوصیاتی كه قرآن برای جوانان بیان می كند، تهور، شجاعت و زیر پا گذاشتن مصلحت سنجی هاست. در این دوره جوان به چیزی كه نمی اندیشد، مصلحت هاست و از این رو بی محابا جانش را در خطر می افكند. شور و شادابی و گرایش فطری و غریزی به احساس و عواطف، وی را به سوی تهور و شجاعت پیش می برد.
این گونه است كه محافظه كاری را كناری می نهد و با فرمان عشق و احساس، حركت می كند و عقل را به هیچ می گیرد؛ زیرا در این دوره كه آغازین سال های رشد عقل و عقل گرایی است، عاطفه و احساس به اوج خود و به كمال لایق خود رسیده است. از این رو هیچ توجه و نظری به عقل چنان كه باید و شاید ندارد. تصمیمات همه بر پایه احساس و شور و عاطفه است. (یونس آیه ۸۳ و كهف آیه ۱۰ و ۱۶ و قصص آیه ۱۴ و ۱۵) در همه این آیات به جوانانی اشاره می شود كه برخلاف مصلحت سنجی های معمول عمل می كردند.
سخن از اصحاب كهف است كه جوانان شجاعی بودند كه وقتی به حقانیتی دست یافتند آن را آشكارا و بی محابا بدون هیچ مصلحت سنجی بیان كردند و سر در این راه نهادند و یا سخن از ابراهیمی است كه به شناخت دست یافته است و بی محابا به جان بتان بی جان می افتد و آتش نمرودیان را به جان می خرد.
البته این بدان معنا نیست كه جوان همواره در خطا و تحت تاثیر عاطفه عمل می كند؛ زیرا جوانی زمان رشد عقلانی نیز است و سخن از جوانانی است كه در سال های میانی سی و چهل است. در این دوره جوانی نوعی هماهنگی میان عقل و عاطفه برقرار می شود و احساس و عقل و نیز جسم و جان به اعتدال دست می یابند این گونه است كه اینان به عنوان رهبران عمل می كنند. قدرت، شجاعت، عقل و احساس به وی كمك می كند تا بتواند به خواسته های خود به آسانی دست یابد.
اگر قرآن جوان و جوانی را به لهوگرایی و سرگرمی ها و بازی های بیهوده متهم می سازد، نه از باب سرزنش است بلكه از آن روست كه این دوره اقتضائاتی دارد كه می بایست طی شود. بلوغ جنسی و یا بهره مندی از سرگرمی ها، توان و قدرت فوق العاده جوان و جوانی را نشان می دهد.
هر عنصر و قوه ای در انسان می بایست در یك فرآیند و در زمانی به بلوغ برسد تا انسان از آن برای رشد و بالندگی كمالی خود بهره برد.
در این دوره این قوا به كمال می رسد ولی از آن جایی كه جوان برنامه ای عقلانی در آغاز قدرت گیری ندارد آن را صرف كارهای بیهوده می كند. از این رو لازم است كه در آغاز راه وی را یاری رساند و برنامه ای متناسب و متنوع با دوره جوانی برای او فراهم آورد. در گذشته به جوانان فنون رزمی و یا جنگی می آموختند تا قدرت خود را در راه درست و صحیح كه در آینده برای حفظ جان خود و خانواده و كشور مفید است، بكار گیرد. اكنون نیز چنین چیزی نیاز است. این هم نیازمند برنامه است. به هر حال آغازین روزهای جوانی تا چند سال نخست آن، روزهای سرگرمی و بیهودگی جوانان است مگر آن كه ساماندهی و هدایت شود. (حدید آیه ۲۰)
از دیدگاه قرآن دوره جوانی كه از بیست تا چهل سالگی طول می كشد، دوران قدرت، زیبایی، شجاعت، تهور و بی باكی انسان است. در این دوره است كه جسم و جان آدمی به كمال می رسد و عقل و خردش به نهایت خود دست می یابد. (حج آیه ۵) پایان این دوره نقطه آغازین منحنی نزول انسانی است (همان و غافر آیه ۶۷)
قرآن با اشاره به زندگی جوانانی چون حضرت ابراهیم(ع) (انبیاء آیه ۶۰) اسماعیل (صافات آیه ۱۰۱ و ۱۰۲) اصحاب كهف (كهف آیه ۱۳) موسی (قصص آیه ۱۴) مریم (آل عمران آیه ۳۷) و یوسف (یوسف آیه ۲۳ تا ۳۲) نمونه هایی از جوانان و جوانی و شیوه جوانی كردن را به انسان می آموزد كه می توان با الگوبرداری از آنان جوانی را بر پایه آموزه های قرآنی و كمالی آن به سر آورد.

صادق كریمی

منبع : روزنامه کیهان

مطالب مرتبط

سوره مبارکه " تین"

سوره مبارکه " تین"
این سوره در مكه نازل شده و دارای ۸ آیه می باشد:
بسم الله الرحمن الرحیم
والتین و الزیتون۱ و طور سینین۲ و هذا البلدالأمین۳ لقد خلقنا الإنسان فی أحسن تقویم۴ ثم رددناه أسفل سافلین۵ إلا الذین آمنوا و عملواالصالحات فلهم اجرغیرممنون۶ فما یكذبك بعد بالدین۷ ألیس الله بأحكم الحاكمین۸.
محتوای سوره
این سوره بر محور آفرینش زیبای انسان و مراحل تكامل و انحطاط او دور میزند و این مطلب با سوگندهای پرمعنایی در آغاز سوره شروع شده است و بعد از شمردن عوامل پیروزی و نجات انسان سرانجام با تأكید بر مسأله معاد و حاكمیت خداوند پایان می گیرد.
تفسیر:
ما انسان را در بهترین صورت آفریدیم
در آغاز این سوره نیز به چهار سوگند پرمعنی برخورد می كنیم كه مقدمه، برای بیان معنی پراهمیتی است، می فرماید:
والتین والزیتون. قسم به تین و زیتون
و طور سینین. و سوگند به طورسینین
و هذا البلد الأمین. و سوگند به این شهر امن و امان
" تین" در لغت به معنی انجیر و زیتون همان زیتون معروف است كه ماده روغنی مفیدی از آن می گیرند. در اینكه آیا منظور سوگند به همین دو میوه است یا چیز دیگر، مفسران نظرات مختلفی دارند:در حالی كه بعضی آن را اشاره به همان دو میوه معروف می دانند كه خواص غذایی و درمانی فوق العاده زیادی دارد، بعضی دیگر معتقدند كه منظور از آن در كوهی است كه شهر" دمشق" و " بیت المقدس" بر آنها قرار گرفته چرا كه این دو محل سرزمین قیام بسیاری از پیامبران بزرگ خدا است و این دو قسم با سوگندهای سوم و چهارم كه از سرزمینهای مقدسی یاد می كند هماهنگ است.بعضی نیز گفته اند نامگذاری این دو كوه بنام" تین" و " زیتون" به خاطر این است كه بر یكی از آنها درختان انجیر می روید و بر دیگری درختان زیتون.
منظور از طورسینین همان" طور سینا" است كه مفسران آن را اشاره به كوه" طور" معروف كه در صحرای سینا است دانسته اند و در آنجا درختان پربار زیتون وجود دارد.
" سینا" را به معنی كوه پربركت یا پردرخت یا زیبا می دانند و همان كوهی است كه موسی علیه السلام به هنگام مناجات به آنجا می رفت.
و اما هذا البلد الأمین اشاره به سرزمین مكه است. سرزمینی كه حتی در زمان جاهلیت، به عنوان منطقه امن و حرم خدا شمرده می شد و كسی در آن جا حق تعرض به دیگری را نداشت. این سرزمین در اسلام اهمیت زیادی دارد. نه تنها انسانها بلكه حیوانات و پرندگان و درختان آن نیز از امنیت خاصی برخوردار هستند. این نكته نیز قابل دقت است كه واژه تین در قرآن مجید تنها در اینجا ذكر شده درحالی كه كلمه زیتون ۶ بار در قرآن آمده و یك بار هم به آن اشاره شده، در آنجا كه می فرماید:
و شجرهٔ تخرج من طور سینا تنبت بالدهن و صبغ للاكلین: و درختی كه از طور سینا می روید و از آن روغن و غذایی برای خورندگان فراهم می گردد.(مؤمنون-۲۰)
از خواص انجیر
انجیر دارای ارزش غذایی فراوانی است و لقمه ای است مغذی و مقوی برای هر سن و سالی و خالی از پوست و هسته و زوائد. كارشناسان امور تغذیه می گویند:
از انجیر می توان به عنوان قند طبیعی برای كودكان استفاده نمود. ورزشكاران و نیز آنها كه دچار ضعف یا پیری هستند می توانند از انجیر برای تغذیه خود استفاده كنند.
می گویند" افلاطون" به قدری انجیر را دوست می داشت كه بعضی آن را دوست فیلسوفان نامیده اند.
" سقراط" انجیر را جذب كننده مواد نافع و دفع كننده ضرر می دانسته است.
" جالینوس" رژیم مخصوصی از انجیر برای پهلوانان تنظیم كرده بود. به پهلوانان روم و یونان قدیم نیز انجیر داده می شد. كارشناسان می گویند: انجیر سرشار است از ویتامین های مختلف و قند. و در بسیاری از بیماریها از آن به عنوان یك دارو می توان استفاده كرد مخصوصاً هرگاه انجیر و عسل را به طور مساوی مخلوط كنند برای زخم معده بسیار مفید است.
خوردن انجیر خشك، باعث تقویت حافظه می شود و به علت وجود عناصر معدنی در انجیر كه سبب تعادل قوای بدن و خون می گردد، انجیر را غذای هر سن و شرایطی، معرفی كرده اند.
در حدیثی از امام رضا علیه السلام آمده است:" انجیر بوی دهان را می برد. لثه ها و استخوانها را محكم می كند، مو را می رویاند، درد را برطرف می سازد و با وجود آن، نیاز به دارو نیست و نیز فرمود: انجیر شبیه ترین میوه ها به میوه بهشتی است.
●از خواص زیتون
دانشمندان بزرگی كه سالیان دراز از عمر خود را در راه مطالعه خواص گوناگون میوه ها صرف كرده اند برای زیتون و روغن آن اهمیت فوق العاده و زیادی قائل هستند و معتقدند كسانی كه می خواهند همواره سالم باشند باید از این اكسیرحیاتی استفاده كنند.روغن زیتون دوست صمیمی كبد آدمی و برای رفع عوارض كلیه ها و سنگهای صفراوی و قولنج های كلیوی و كبدی و رفع یبوست بسیار مؤثر است.
به همین دلیل از درخت زیتون به عنوان" شجره مباركه" در قرآن یاد شده است.
روغن زیتون نیز سرشار از انواع ویتامین ها است و دارای فسفر و گوگرد و كلسیم و آهن و پتاسیم و منگنز است داروهایی كه از روغن زیتون و سیر تهیه می شوند برای انواع دردهای رماتیسمی مفید است. سنگهای كیسه صفرا به وسیله خوردن روغن زیتون از بین می روند.
در حدیثی از حضرت علی علیه السلام می خوانیم:" خانه ای كه در آن از سركه و روغن زیتون به عنوان نان خورش استفاده می كنند هرگز خالی از غذا نمی شود و این غذای پیامبران است.
امام رضا علیه السلام نیز در این باره فرموده اند:" روغن زیتون غذای خوبی است، دهان را خوشبو و بلغم را برطرف می سازد رنگ صورت را صفا و طراوت می بخشد. اعصاب را تقویت كرده، بیماری و درد و ضعف را از میان می برد و آتش خشم را فرو می نشاند."
این بحث را با حدیثی از پیامبراكرم(ص) پایان می دهیم. ایشان فرمودند:
" روغن زیتون را بخورید و بدن را با آن چرب كنید كه از درخت مباركی است."
بعد از ذكر این قسمتهای پرمحتوای چهارگانه، به جواب قسم پرداخته، چنین می فرماید:
لقد خلقنا الإنسان فی أحسن تقویم: مسلماً ما انسان را در بهترین شكل و نظام آفریدیم.
" تقویم" به معنی درآوردن چیزی به صورت مناسب و نظام معتدل و كیفیت شایسته است. و گستردگی مفهوم آن اشاره به این است كه خداوند انسان را از هر نظر موزون وشایسته آفرید. هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی و عقلی. چرا كه هر گونه استعدادی را در وجود او قرار داده و به انسان عظمت و كرامت بخشیده، همان انسانی كه بعد از اتمام خلقتش می فرماید:
فتبارك الله احسن الخالقین: پس بزرگ است خدایی كه بهترین خلق كننده گان است.
ولی همین انسان با تمام این امتیازات اگر از مسیر حق منحرف گردد چنان سقوط می كند كه به اسفل السافلین كشیده می شود. لذا در آیه بعد می فرماید:
ثم رددناه أسفل سافلین: سپس ما او را به پایین ترین مراحل بازگرداندیم.
می گویند همیشه در كنار كوههای بلند، دره های عمیق وجود دارد. و در برابر آن قوس صعودی تكامل انسان قوس نزولی وحشتناكی دیده می شود. چرا چنین نباشد در حالی كه انسان موجودی است سرشار از استعداد كه اگر در راه درست از آن استفاده كند بر بالاترین قله افتخار قرار می گیرد و اگر این همه هوش و استعداد را در مسیر فساد به كار اندازد بزرگترین مفسده را می آفریند و طبیعی است كه به اسفل السافلین كشیده شود.
اما در آیه بعد می فرماید:
الا الذین آمنوا و عملواالصالحات فلهم اجر غیرممنون: مگر كسانی كه ایمان آورده اند و اعمال صالح انجام داده اند كه برای آنها پاداشی است قطع نشدنی.
ممنون از ماده" من" دراینجا به معنای قطع یا نقص است. بنابراین غیرممنون اشاره به پاداشی دائمی و خالی از هرگونه نقص است.
در آیه بعد این انسان ناسپاس را مخاطب قرار داده و می فرماید:
فما یكذبك بعد بالدین: چه چیز سبب می شود كه تو بعد از این همه دلائل روز جزا را تكذیب كنی؟!
ساختمان وجود تو از یك سو، و ساختمان این جهان پهناور از سوی دیگر نشان می دهد كه زندگی چند روزه دنیا نمی تواند هدف نهایی آفرینش تو و این جهان بزرگ باشد. اینها همه مقدمه ای است برای جهانی وسیع تر و كامل تر. عالم، گیاهان پیوسته و در هر سال منظره مرگ و حیات مجدد را در برابر چشم انسان مجسم می سازند. و آفرینش های پی در پی دوران جنینی هر كدام معاد و حیات مجردی محسوب می شود. با این همه چگونه انسان روز جزا را انكار می كند؟!
از آنچه بیان شد، روشن می شود منظور از دین در این جا آیین و شریعت نیست بلكه همان جزا و روز جزا است.
آیه بعد هم، گواه بر این معنی است. چنانكه می فرماید:
ألیس الله بأحكم الحاكمین: آیا خداوند بهترین حكم كننده گان و داوران نیست؟!
در حدیثی آمده است: زمانی كه پیامبر(ص) سوره تین را تلاوت می فرمود وقتی به این آیه می رسید، می فرمود:
بلی و أنا علی ذلك من الشاهدین: آری خداوند أحكم الحاكمین است و من بر این امر گواهم.

وبگردی
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای حقیر ...
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای حقیر ... - مرتضوی هیچ گاه قاضی و حقوق دان نبود و نباید کار قضایی انجام می‌داد. اما این ضعف ماست که چنین فردی در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد. شگفتی من از قاضی مرتضوی و رفتار او نیست که چرا خودش را برای اجرای حکم خود به زندان معرفی نکرد. من رفتار او با زهرا کاظمی را دیده بودم.
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!