دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ / Monday, 19 February, 2018

سپ مایر، اسطوره عصر طلایی


سپ مایر، اسطوره عصر طلایی
یوزف مایر كه فوتبال‌دوستان او را به نام سپ مایر می‌شناسند، نام‌آورترین و موفق‌ترین دروازه‌بانی است كه تاریخ این ورزش در آلمان به خود دیده است‌. او كه سال‌‌ها سنگربان تیم‌ملی فوتبال آلمان و باشگاه بایرن مونیخ بود، در دوره شانزده ساله فعالیت ورزشی حرفه‌ای خود، به تمامی افتخارهایی كه یك بازیكن فوتبال می‌تواند به آنها برسد، دست یافت‌.
سپ مایر در تاریخ ۲۸ فوریه ۱۹۴۴ در شهر « متن » واقع در ایالت باواریای آلمان چشم به جهان گشود و در هشت سالگی شروع به بازی فوتبال كرد‌. او نخست در خط حمله بازی می‌كرد و حتی یك بار در نوجوانی آقای گل مسابقات محلی هم شد‌.
مایر چهارده ساله بود كه در بازی نهایی مسابقه‌های جوانان، با تیم خود اس‌.فاو‌.‌هار برابر تیم جوانان بایرن مونیخ قرار گرفت‌. در آن بازی، دروازه بان اصلی تیم به دلیل آسیب دیدگی نتوانست حضور یابد و مربی تیم به ناچار سپ را درون دروازه جای داد‌.
مایر جوان و بی‌تجربه اگر چه نتوانست از شكست دوازده بر صفر تیم خود مقابل تیم جوانان بایرن مونیخ جلوگیری كند، با این حال در آن بازی با پرش‌های شگفت‌انگیز و واكنش‌های شجاعانه اش توانست مانع از شكست سنگین‌تر تیمش شود‌. بی‌دلیل نبود كه در همان بازی مورد توجه مربی تیم بایرن مونیخ قرار گرفت و به او پیشنهاد شد به این تیم بپیوندد‌.
سپ مایر در آن زمان این پیشنهاد را رد كرد و در تیم خود ماند تا همچنان در خط حمله بازی كند‌. اما هر چه بیشتر می‌گذشت، مربی تیمش از او بیشتر به عنوان دروازه‌بان استفاده می‌كرد‌. سرانجام در سال ۱۹۵۹ به مونیخ رفت‌. تنها یك سال پس از آن، از طرف هلموت شون مربی نامدار آلمانی، برای بازی در تیم‌ملی فوتبال جوانان آلمان فراخوانده شد‌. مایر روی هم ۱۴ بازی برای این تیم انجام داد و از آن میان تنها یك بار درون دروازه جای نگرفت‌.
سپ مایر در سال ۱۹۶۴ دروازه بان ثابت تیم بایرن مونیخ و جزوی از مثلث اسطوره‌ای « مایر- بكن‌باوئر - مولر» شد‌. با همین بازیكنان بود كه باشگاه بایرن مونیخ به دسته اول صعود كرد‌. پس از آن این باشگاه سیر صعودی بی‌وقفه اش را در گستره ملی و بعد‌ها در سطح اروپا آغاز كرد‌.
مایر در پی آن به تیم‌ملی فوتبال آلمان دعوت شد و نخستین بازی خود را به عنوان دروازه بان این تیم در سال ۱۹۶۶ در دوبلین مقابل ایرلند انجام داد‌. در آن بازی آلمان با نتیجه چهار بر صفر حریف خود را درهم كوبید‌.
مایر در همان سال، در مسابقات جام جهانی فوتبال در لندن، همراه تیم‌ملی فوتبال آلمان بود، اگر چه به عنوان دروازه بان ذخیره‌!
آلمان در رقابت‌های آن دوره، در بازی نهایی در ورزشگاه ویمبلی و در پی گلی جنجالی، مقابل تیم‌ملی فوتبال انگلستان شكست خورد و به مقام دوم رسید‌.
پس از آن دوره از مسابقات، عصر طلایی سپ مایر آغاز شد‌. او رفته رفته با جایگیری‌های تیزبینانه، واكنش‌های سریع، شیرجه‌های شگفت انگیز، پرش‌های تماشایی و حركات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی، به دروازه بان شماره یك و بی‌چون وچرای آلمان تبدیل شد‌. دیگر همگان با اشاره به دهستان زادگاه او، از «گربه آنتسینگ» سخن می‌گفتند‌.
مایر در بازی‌های جام جهانی مكزیك در سال ۱۹۷۰ دروازه بان شماره یك آلمان بود‌. آلمان در آن دوره از مسابقات در دیدار یك چهارم نهایی مقابل انگلستان با نتیجه سه بر دو پیروز شد، اما در بازی نیمه نهایی مقابل تیم‌ملی فوتبال ایتالیا (در بازی قرن) با نتیجه چهار بر سه شكست خورد و در پایان پس از برزیل و ایتالیا به مقام سوم بسنده كرد‌. اگر چه این برای مایر افتخار كوچكی نبود، اما دریافت شش گل در آن دو بازی تاریخی، بسیاری از كارشناسان فوتبال را به این نتیجه رساند كه اگر چه تیم‌ملی آلمان دارای یك دروازه بان خوب است، اما این دروازه بان هنوز در اندازه‌های جهانی نیست‌.
هلموت شون مربی تیم‌ملی فوتبال آلمان، بی‌توجه به منتقدان، همچنان به سپ مایر اعتماد كرد و او نیز در سال‌های بعد شایستگی كامل خود را نشان داد و منتقدان را خاموش كرد‌. مایر در سال ۱۹۷۲ با تیم‌ملی فوتبال آلمان در بلژیك به مقام قهرمانی جام ملت‌های اروپا رسید و دو سال بعد در مسابقات جام جهانی فوتبال در آلمان قهرمان جهان شد‌. مایر را در این دوره، یكی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین دروازه بانان جهان لقب دادند‌.
فرانتس بكن باوئر قیصر فوتبال آلمان، مایر را با فاصله زیاد نسبت به دیگران، بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال آلمان می‌داند‌. در ستایش از مایر گفته می‌شد‌: هر گلی كه وارد دروازه مایر شود، مهارنشدنی بوده است‌!
از ویژگی‌های مایر، تمرین‌های غیرعادی اش بود‌. برای نمونه مرغی را در میدان وسیع فوتبال ر‌ها می‌كرد و سپس با شیرجه‌های تماشایی تلاش می‌كرد پرنده را به چنگ آورد‌! در انتقاد از كوتاهی بازیكنان خودی صریح بود‌. حتی زمانی كه بكن باوئر، بازیكن هم باشگاهی او در دو بازی پی درپی، به اشتباه دو گل وارد دروازه خودی كرد، مایر از مربی تیم خواسته بود كه یكی از مدافعان تیم را مامور كنترل قیصر بكن باوئر كند تا او دوباره به تیم خودی گل نزند‌!
مایر خیال داشت تا چهل سالگی درون دروازه بایستد و به ركورد ۱۰۰ بازی برای تیم‌ملی دست یابد، اما در سال ۱۹۷۹ بر اثر یك حادثه سنگین رانندگی كه به آسیب دیدگی شدید او منجر گردید، به فعالیت خود در میدان‌های ورزشی پایان داد‌. با این حال وی هنوز از فوتبال دل نكنده و امروز نیز مربی دروازه بانان باشگاه بایرن مونیخ است‌.
افتخارهای زیادی در كارنامه ورزشی سپ مایر ثبت شده است‌. وی علاوه بر قهرمانی جهان و اروپا، چهار بار با بایرن مونیخ قهرمان آلمان، سه بار قهرمان باشگاه‌های اروپا و یك بار قهرمان باشگاه‌های جهان شد‌. مایر سه بار به عنوان بهترین بازیكن آلمان انتخاب گردید و افزون بر آن، كارشناسان فوتبال او را به عنوان بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال آلمان برگزیدند‌.
نام سپ مایر از طرف فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، در رده بندی بهترین دروازه بانان تاریخ فوتبال جهان، پس از لئویاشین دروازه بان افسانه‌ای شوروی، گوردن بنكس گربه چالاك انگلستان و دینو زوف دیوار استوار تیم‌ملی فوتبال ایتالیا، در جایگاه چهارم قرار گرفته است‌.


منبع : روزنامه پاس جوان

مطالب مرتبط

جای عقاب آن بالا و در قلب مردم است


جای عقاب آن بالا و در قلب مردم است
۱) تعهد یا تخصص؟ این پرسش عمر کهنه ای دارد. با این وصف این روزها و با نگاهی گذرا به اوضاع دروازه پرسپولیس، با نوع تازه ای از این چالش دیرینه مواجه می شویم؛ محبوبیت یا تخصص؟ به واقع درعصر مدرنیته، کدامیک کارگشا خواهد بود؟
۲) اخراج غیرمترقبه کادر مدیریتی پرسپولیس پیش از آغاز لیگ هشتم، مسایل مختلفی را حول و حوش باشگاه قهرمان لیگ قبل به وجود آورد که به نظر می رسد بخش عمده ای از آن، همچنان باقی است. نخستین مسأله ای که دار و دسته مصطفوی با آن رو به رو بودند، «بحران مشروعیت» بود.
هواداران پرشمار پرسپولیس به طور طبیعی نمی توانستند با دوری حبیب کاشانی که در طول یک فصل، رؤیای قهرمانی مجدد در لیگ برتر را عملی کرده بود، کنار بیایند. به ویژه اینکه جایگزین حاج حبیب، مدیر امتحان پس داده ای بود که در دوران دبیر موقتی اش پس از فدراسیون دادکان، فوتبال ایران را تا مرز تعلیق نیز پیش برد. طرفداران پرسپولیس از خود می پرسیدند «کاشانی به چه جرمی رفت؟» و البته «مصطفوی با اتکا به چه افتخاری مدیرعامل شد؟» و این آغاز گرفتاریهای مردی بود که در دهه هفتم زندگی اش دنبال یک انقلاب عظیم شخصیتی می گشت!
۳) داریوش مصطفوی یک استقلالی قدیمی است. نامبرده اگر چه در هر دو تیم محبوب پایتخت توپ زده، اما هیچ گاه گرایش خود را به تیم آبی تهران پنهان نکرده است. اگر از روایت تأیید نشده توصیه های آنچنانی داریوش خان به «ساندرو پل» برای پیروزی استقلال در شهرآورد سال ۷۴ بگذریم، جامعه هواداری فوتبال در ایران در تمام سالها با مصطفوی به عنوان یک استقلالی ارتباط برقرار می کرده است. این یعنی آنکه داریوش خان برای جا انداختن خودش در بالاترین مقام اجرایی چارت باشگاه پرسپولیس، کار بسیار دشواری در پیش رو داشته است. با این همه، راهکار پیرمرد فوتبال ایران برای از مقابل برداشتن این مانع بلند، در نوع خودش جالب بود.
۴) مصطفوی علاوه بر جذب بازیکنان نامدار و دامن زدن به موج خریدهای کهکشانی پرسپولیس، باز گرداندن قطبی محبوب و انواع مصاحبه های آتشین علیه استقلال، کوشید تا وجاهت مدیریت در پرسپولیس را به دست بیاورد. با این همه آخرین برگ داریوش خان، وجه المصالحه قرار دادن احمدرضا عابدزاده بود. عقاب آسیا که از محبوبیت خارق العاده ای بین هواداران پرسپولیس سود می برده است، به مهره ای برای افزایش مقبولیت مصطفوی و سایر مدیران تازه از گرد راه رسیده پرسپولیس تبدیل شد تا با وجود اوضاع نه چندان رو به راه جسمانی اش روی نیمکت پرسپولیس بنشیند. حضور احمدرضا از همان ابتدا بحث برانگیز بود؛ چه اینکه تمرینات بسیار سنگین و در نوع خود عجیب او، صدای گلرهای تیم را در آورد. با شروع لیگ انتظار می رفت تمرینات متمایز عابدزاده بازدهی لازم را داشته باشد و سنگربانان پرسپولیس ایمنی را به چارچوب دروازه این تیم هدیه کنند. با این وصف،چنین اتفاقی هرگز رخ نداد.
۵) گلرهای پرسپولیس به هیچ توپی «نه» نمی گویند، آمار گلهای خورده این تیم پرستاره شگفت انگیز است، میثاق معمارزاده به مصدومیت شدید دچار شده، مهدی واعظی هر از گاهی دچار صدمه دیدگی می شود و علیرضا حقیقی هیچ پیشرفت محسوسی نسبت به گذشته نداشته است؛ این همه خدماتی بوده که عابدزاده به پرسپولیس ارایه کرده است. تازه این در شرایطی است که اگر از شایعه اختلافهای جسته و گریخته احمدرضا با مهدی واعظی بگذریم. آیا این رخدادها اجتناب ناپذیر بوده است؟
۶) در محبوبیت عابدزاده هیچ تردیدی وجود ندارد. اما آنچه به داد یک مجموعه حرفه ای می رسد، تحت هر شرایطی «تخصص گرایی» است. پرسپولیسی ها می توانستند قید «بازی» با شهرت احمدرضا را بزنند و از یک مربی دروازه بانهای مفید سود ببرند. این طوری نه تیم ضربه می خورد، نه عابدزاده از لحاظ محبوبیت ضرر می کرد!
۷) آغاز هزاره سوم میلادی است، پس باید جداسازی مقوله ها از هم را یاد بگیریم. محبوبیت یک بحث است و تخصص مبحثی دیگر. جای عابدزاده آن بالا، توی جایگاه ویژه (VIP) و این پایین در قلب همه هواداران است،اما ادامه وضعیت کنونی به ضرر همه تمام می شود، شک نکنید!

۷‌ قدم برای آغاز یک روز خوب ‌
برای بسیاری از افراد برخاستن از خواب صبحگاهی و شروع یک روز، سخت‌ترین زمان در روز است این ‌۷‌ عادت به شما کمک می‌کند روز خود را بهتر آغاز کند ‌ ‌ ‌۱ بدن‌تان را بکشید بهترین کار …
وبگردی
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود!
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود! - رویدادی که در بطن آن، هواپیمای ATR شرکت آسمان قرار داشت که با کد EP-ATS رجیستر شده و مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان بر آن نام «خرمشهر» را گذارده بودند. نامی که هدف از انتخاب آن هرچه بوده، حتما یادآوری سقوط خرمشهر در ابتدای جنگ تحمیلی نبوده است. رویدادی که ساعاتی پیش بار دیگر رخ داد؛ این بار با سقوط هواپیمایی که خرمشهر نام داشت.
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟ - اقتصاد سیاسی - محمودسریع القلم با بیان اینکه تقابل ما با جهان هزینه دارد،گفت:»هیچ انسانی پیدا نمی شود که بگوید با ظلم موافقم هستم،اما حکمرانی در کشور باید سود و زیان کند که با چه هزینه ای می خواهد این موضوع را پیش ببرد.»
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.