شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


زندگی در جهانی نه چندان واقعی


زندگی در جهانی نه چندان واقعی
● مروری بر زندگی «سالوادور دالی» نقاش، كارگردان، تندیس گر و عكاس اسپانیایی
از پیشگامان مكتب هنری سورئالیسم «سالوادور دالی»، نقاش، كارگردان، تندیس گر و عكاس اسپانیایی است. مهارت بی نظیر وی در خلق دنیایی وهم انگیز و خیالی، نام او را در جهان هنر برابر هنر فراواقعگرایانه قرار داده است.
قدرت تاثیرگذاری هنر «دالی» بر هنرمندان معاصرش را همتراز با استادان عهد رنسانس می دانند.سالوادور دالی، در روز ۱۱ ماه «می» سال ۱۹۰۴ در شهر فیگوئراس واقع در كشور اسپانیا به دنیا آمد. برادرش كه هم نام وی بود درست ۹ ماه پیش از تولد «دالی» درگذشت و همین اتفاق بزرگترین حادثه زندگی او را رقم زد. خانواده اش بر این باور بودند كه روح پسر در گذشته با فرزند تازه متولد شده بازگشته است .
این نگرش خانواده سبب شد تا سالوادور از دوران كودكی، روح برادر مرده اش را با خود همراه ببیند و همین موضوع بعدها در خلق فضاهای فراواقعی آثارش بسیار تاثیر گذاشت.دالی از ده سالگی كشیدن نقاشی را آغاز كرد . آشنایی با «رومان پیچوت» ؛ نقاشی محلی؛ او را به مكتب امپرسیونیست نزدیك نمود و آثاری را با موضوع طبیعت و منظره تحت تاثیر این مراودات خلق كرد. اولین نمایشگاه هنری اش را با حمایت پدرش در خانه شخصی شان برپا كرد. پس از مرگ مادرش كه اندوه بسیاری را برای این هنرمند جوان به همراه آورد به مادرید رفت.
در آنجا با زندگی در خوابگاه دانشجویی با بسیاری از هنرمندان و ادیبان نواندیش از جمله «لوئیس بونوئل» و «لوركا» آشنا شد. در زمانی كه همكلاسی هایش مكتب امپرسیون را بر بوم آزمایش می كردند، او به واسطه چند بروشور و مجله كه «پیچوت» برایش فرستاده بودبا مكتب كوبیسم آشنا شد. تجربه های كوچك او در مكتب كوبیسم، هنر وی را منحصر به فرد ساخت چرا كه در آن زمان هیچ هنرمندی كه با این شیوه نقاشی كند در اسپانیا وجود نداشت. او از حضور در امتحان نهایی دانشكده سرباز زد. دالی معتقد بود كه دانش اش از ممتحنین آزمون بسیار گسترده تر است.
با ترك دانشكده ، به پاریس رفت و در آنجا برای نخستین بار پیكاسو را ملاقات كرد. این ملاقات پنجره ای تازه را در افق دید هنری او گشود. علاقه مندی «دالی» به آثارباستانی كشورش و مخروبه های به جای مانده از جنگ های داخلی اسپانیا در كنار روح همیشه حاضر برادرش، او را به سمت خلق فضاهای سورئال سوق داد.
«دالی» با پیوستن به جمع نقاشان سورئالیست پاریس و برگزاری چند نمایشگاه انفرادی نام خود را به عنوان یك نقاش سورئالیست بر سر زبان ها انداخت. طولی نكشید كه توانست از هم مسلكانش پیشی بگیرد و اشكال و فرهم هایی انتزاعی و سمبولیك را به شیوه ای خاص در تابلوهایش به كار بندد. او به همین دلیل از گروه سورئالیست ها اخراج شد ولی بی توجه به این امر، همچنان به خلق اثر ادامه داد.
مخاطب در برخورد با آثار «سالوادور دالی» ، تنها یك اثر هنری را نمی نگرد. هر نقطه، خط، فرم، لكه رنگی و یا المان های تصویری در آثار «دالی» تداعی كننده دنیایی تازه با فلسفه ای پیچیده برای مخاطب هستند.
ذهن در مواجهه با آثار «دالی» به جستجو در معنا و روابط اشیاء می پردازد و همین كنكاش به پویایی ذهن می انجامد.این هنرمند اسپانیایی تجربه های ارزنده ای را نیز در هنر عكاسی، مجسمه سازی، طراحی صحنه و كارگردانی فیلم داشته است كه ویژگی مشترك همه این آثار فرا واقعی بودن دنیای آنها است. این هنرمند سرانجام در ۲۳ ژانویه سال ۱۹۸۹ درگذشت.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید