پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
«سالوادور دالی» هنوز زنده است
سالوادور دالی یا Salvador Felipe Jacinto Dali در یازدهم ماه مه سال ۱۹۰۴ میلادی در شهر کوچکی به نام «فیگوئراس» در شمال اسپانیا متولد شد. نام مادر او «فلیپا دومنیک» و نام پدرش «سالوادور دالی ای کاسی» و دفترداری از طبقهی متوسط بود. میگویند که پدر وی فردی مستبد بوده و حتی او را مسبب مرگ برادر بزرگتر سالوادور که او نیز سالوادور نامیده میشد میدانند. برادر وی در سال ۱۹۰۱ و در سن دو سالگی درگذشت. بعد از مرگ او، مادر و پدرش لباسهای این برادر بزرگتر را به تن سالوادور کرده و اسباببازیهایش را نیز به او داده و با وی چنان رفتار میکردند که گویا همان برادر بزرگتر است و پس از مرگ زندگی مجدد یافته و به جهان بازگشته است.
سالوادور زمانیکه هنوز دانشآموز بود تحت تأثیر بعضی نقاشیها و تابلوهایی که میدید قرار گرفت که از آن میان میتوان از نقاشیهای Angelus de Millet نام برد. وی کپی این نقاشیها را دیده بود. همچنین هربار که از پنجرهی مدرسه به مناظر خارج نگاه میکرد، درختهای سرو را میدید که اغلب در آثارش دیده میشوند.
او توسط یکی از دوستان پدرش به نام «پپیتو پیکستوت» تشویق میشد، برادر او «رامون» نقاش امپرسیونیست بود که در پاریس زندگی میکرد و «پیکاسو» نیز او را میشناخت. اما بهتدریج توجه سالوادور از امپرسیونیست به تحقیق در مورد رنگها کشیده شد.
وی تابستان سال ۱۹۱۸ و در سن چهارده سالگی اولین تابلوهایش را در نمایشگاه هنرمندان محلی، در تأتر شهر فیگوئراس به نمایش گذاشت و در سال ۱۹۲۲ به دانشکدههای هنرهای زیبای «مادرید» راه یافت.
وی با «والت دیسنی» تهیهکننده و کارگردان شهیر آمریکایی در ساخت کارتن کوتاه و برندهی جایزهی اسکار «دستینو» که در سال ۲۰۰۳ و پس از مرگ وی منتشر شد، همکاری داشت.
او در سال ۱۹۲۵ ابتدا تحت تأثیر «فوتوریسم» و سپس «کوبیسم» قرار گرفت. اما در همین سال به علت نداشتن نظم و ترتیب به مدت یک سال از تحصیل محروم شد و در همین زمان بود که تحت تأثیر فوتوریستهای ایتالیایی از جمله Eugene Carriere قرار گرفت و به کشیدن نقاشیهای کوبیسم خود در اطاقش پرداخت. او به دنبال سبکی میگشت تا بهتر بتواند آنچه را که در اعماق روحش حس میکرد را نشان دهد.
در نوامبر سال ۱۹۲۵ اولین نمایشگاه شخصی سالوادور دالی در گالری «دالامو» - بارسلون - برگزار شد. وی در آوریل ۱۹۲۶ در پاریس موفق به ملاقات با پیکاسو شد. پیکاسو بسیار تحت تأثیر تابلوهای او قرار گرفته بود. در همین سال بود که درست یک هفته قبل از امتحانات پایان تحصیل، دانشکده را ترک کرد و در سال ۱۹۲۷ به سربازی رفت.
در سال ۱۹۳۱ برای بار دوم در شهر پاریس تابلوهایش را به نمایش گذاشت. ابتدای موفقیت او در سال ۱۹۳۲ در امریکا و بعد از نمایش تابلوهایش در «هارتفورد» و «نیویورک» بود. در دسامبر همین سال اولین کتاب خود را به نام «الاغ فاسد» منتشر کرد؛ وی در این کتاب به شرح پایه و اساس روش انتقادی مالیخولیایی خود پرداخت.
دالی در سال ۱۹۳۱ با «فروید» ملاقات کرده و تصاویری نیز از او نقاشی کرده است. او میگفت: "کلهی مدل من - یعنی فروید - مثل حلزون میماند." و به فروید میگوید: "فرق من و یک دیوانه در این است که من دیوانه نیستم." بعدها سالوادور از پاریس به ایالات متحده رفته و به خلق اولین جواهراتش پرداخت که از میان آنها میتوان از «قلب شاهانه» نام برد. در سال ۱۹۷۲ به هولوگرام علاقهمند شد و در همین سال تمامی آثار خود و آنچه که از آثار سایر نقاشان داشت را به دولت اسپانیا هدیه کرد.
او در دسامبر سال ۱۹۳۲ اولین کتاب خود با نام «الاغ فاسد» را منتشر کرد و در آن به شرح پایه و اساس روش انتقادی مالیخولیایی خود پرداخته است.
او در سال ۱۹۷۴ بعد از ده سال تلاش موفق به ایجاد موزهی خود به نام Teatro Museo Dali شد. وی در ۲۳ ژانویهی سال ۱۹۸۹ در اثر سکتهی قلبی درگذشت و طبق درخواست خودش در نزدیکی «تئاتر موزهی دالی» به خاک سپرده شد.
دالی نقاش فرا واقعگرای اسپانیایی، طراحی ماهر بود که بیشتر بهخاطر خلق تصاویر گیرا و خیالی در آثار فرا واقع گرایش به شهرت رسید. مهارت وی در نقاشی اغلب به تأثیر نقاشان رنسانسی نسبت داده میشود. معروفترین اثر سالوادور دالی به نام «تداوم حافظه» در سال ۱۹۳۱ خلق شد. وی همچنین در عکاسی و فیلمسازی نیز فعالیت داشت. وی با «والت دیسنی» تهیهکننده و کارگردان شهیر آمریکایی در ساخت کارتن کوتاه و برندهی جایزهی اسکار «دستینو» که در سال ۲۰۰۳ و پس از مرگ وی منتشر شد، همکاری داشت. دالی همچنین با «آلفرد هیچکاک» در ساخت فیلم «طلسم شده» - ۱۹۴۵ - همکاری کرد.
وی همواره بر ریشهی عرب خود تأکید داشت و ادعا میکرد که اجدادش به نسل «مور»ها که جنوب اسپانیا را به مدت تقریبا" هشتصد سال در اختیار داشتند، بازمیگردد. خانوادهی مادری او ریشهای یهودی در بارسلونا داشتند.
سالوادور شدیدا" خیالپرداز بود و علاقهی بسیاری به انجام کارهای عجیب برای جلب توجه دیگران داشت. این قبیل کارها اغلب برای کسانی که به هنر وی علاقه داشتند، خستهکننده بود و به همان اندازه برای منتقدین وی آزار دهنده به شمار میرفت. این نوع رفتار غیر عادی او گهگاهی توجه افکار عمومی را بیشتر از آثار هنری وی جلب میکرد و در نتیجه همین رسوایی و بدنامی تعمدی منجر به شناخت گستردهی عامهی مردم و تقاضا برای خرید آثار وی توسط طیف گستردهای از مردم شد.
منبع: مجلهی ویوا
منبع : علوی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل مجلس شورای اسلامی روز معلم دولت نیکا شاکرمی رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی خلیج فارس شهید مطهری
آتش سوزی تهران پلیس زلزله پلیس راهور قتل شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی سلامت
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب فیلم سینمایی عفاف و حجاب تلویزیون جواد عزتی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا غزه جنگ غزه حماس چین نوار غزه انگلیس عربستان اوکراین یمن
پرسپولیس استقلال فوتبال سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اپل اینستاگرام گوگل همراه اول واکسن فرودگاه تبلیغات ناسا پهپاد
سرطان فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت مسمومیت