جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

درمانِ من درمانِ تو نیست !


درمانِ من درمانِ تو نیست !
« مطابق اصل هماهنگی، برای هر مسئله‏ای راه حلی متناسب وجود دارد. پس شما نمی‏توانید مسائل مختلف را با یك روش (نه فرا روش الهی) حل كنید[۱]. بنابراین برای درمان بیماری، باید بیمار و بیماری و شرایط بیمار را بشناسید سپس روش درمان را معلوم كنید. هر بیماری نسخه مخصوص به خود را می‏طلبد. هر دردی درمان خاص خود را می‏خواهد. و نسخه و روشی كه مربوط به امروز است ممكن است فردا به شیوه دیگری اعمال شود نه به شیوه امروز. باید دید بیماری چگونه بوجود آمده تا چگونه رفتن آن مشخص شود... این عاقلانه نیست كه گمان برود با یك روش فرعی می‏توان همه بیماری‏ها را درمان نمود و با استفاده از یك روش تك بعدی، به حل مسائل در همه ابعاد پرداخت. در شفای متعالی ابتدا باید بیماری و شرایط آن را شناخت و بعد روش درمان را برگزید... »
در سطور فوق به نقل از بنیانگذار دیدگاه درمان هماهنگ اشاره شد که برای درمان ریشه ای بیماری باید به بررسی شرایط و اتفاقات اطراف بیمار پرداخت و به این سوال پاسخ داد : چطور شد که بیماری آمد؟ . پاسخ به این سوال مستلزم مرور وقایع قبل از بیماری و به عبارتی بررسی شرایط اطراف بیمار است که تا حد زیادی به تشخیص علت بیماری کمک می کند.
نتیجه این بررسی به ما نشان خواهد داد که بیمارهایی با علائم هرچند یکسان و مشابه، در افراد مختلف درمانهای متفاوتی دارند، و شبیه بودن علائم بیماری لزوماً به این معنی نیست که باید برای انها درمانهای یکسان بکار برد.
به مثالی در این مورد توجه فرمایید :
تقریباً همه آدمها با بروز علائم سرماخوردگی و زکام به سراغ مصرف داروهای مسکن ، ضد احتقان ها ( اکسپکتورانت ها ) و ترکیبات ساکت کننده علائم سرماخوردگی می روند. خب ؛ تقریباً در همه موارد هم با مصرف این گونه ترکیبات گرفتگی مجاری تنفسی رفع می شود، درد و سنگینی سر برطرف شده ، آبریزش بینی متوقف می شود و فرد به نظر خودش خوب می شود.
تعجب نمی کنید اگر بشنوید بعضی از این افراد پس از مدتی دچار سردرد های شدید شده و یا صورت و یا بدن آنها پر از جو­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­شهایی دمل مانند می شود یا از بدنشان کهیر بیرون می ریزد ؟
اگر تصور کنید که ریشه این بیماریها ربطی به موضوع آن زکام و آبریزش بینی نداشته نه . تعجب نمی کنید . اما اگر به شما بگویم که این ضایعات پوستی یا سردردها فرم تبدیل شده ای از همان علائم زکام هستند قطعاً متعجب خواهید شد.
گروهی از بیماری ها هستند که منشاء آنها استرس و به سر بردن بیمار در شرایط پر فشار است . در این موارد استرس به شکل بیماری از اولین محلی که بتواند بیرون می ریزد ؛ به شکل زکام و آبریزش بینی ، ضایعات پوستی و جوش ، کهیر و بثورات پوستی ، سردرد و ...
در چنین مواردی اگر بدون توجه به شرایط بیمار و محیط اطراف او به درمان اقدام شود بیماری به ظاهر تسکین پیدا می کند اما چون عامل بوجود آورنده اش رفع نشده ، همین استرس و فشار مدتی بعد به شکلی دیگر و از محلی دیگر در بدن بیرون می ریزد . از پوست ، دستگاه گوارش ، دستگاه تنفس و یا به شکل سردرد ؛ و این بستگی دارد که کدام یک از این نواحی پذیرش بیشتری در آن فرد داشته باشند و برای بیمار شدن مستعد تر باشند.
حالا از آنطرف موضوع نگاه می کنیم .
کسی که بعد از درمان زکام به چنین عوارضی مبتلا شده بدون اطلاع از این دیدگاه ، این بار با تشخیص اینکه ضایعات پوستی اش ناشی از ناراحتی کبد ، یا بدخوراکی است به سراغ پزشک داخلی یا متخصص تغذیه می رود و بار دیگربه تسکین علائم می پرازد . غافل از اینکه ضایعات پوستی یا سردردهای شدیدش در واقع فرم تبدیل شده ای از علائم زکام است که بصورت عمقی درمان نشده و ریشه آن در بدن باقی مانده . ممکن است با خود بگویید خوب چه اشکالی دارد. فشار و استرس که در زندگی همه هست و نمی توان آن را کم کرد پس به آن اجازه می دهیم که هر بار به شکلی از بدن بیرون بریزد و ما نیز ساکتش می کنیم .
اما متاسفانه موضوع به همین جا ختم نمی شود. چون ساکت کردن صدای فریاد بدن و عدم توجه به ریشه بیماری باعث پیچیده شدن آن و نفوذ ریشه اش به لایه های عمقی وجود فرد شده و گاه به بیماریهای خطرناک و غیر قابل علاجی مبدل می گردد.بر این اساس جهت درمان بیماری های حاصل از تخلیه فشار می بایست شرایط زندگی بیمار را تغییر داد یا به شکلی به او کمک کرد تا مقاومت اش در برابر فشارها بیشتر و آسیب پذیری اش کمتر شود.
برگرفته از دیدگاههای ا. م در درمان هماهنگ
شرح و تدوین : پ.ک
[۱] نور و شفای الهی یك روش محسوب نمی شود بلكه «فرا روش» است.
منبع : طب متعالی


همچنین مشاهده کنید