سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


نظافت سبز


نظافت سبز
رعایت نکاتی که موافق با بهداشت محیط زیست هستند علاوه بر انجام کاری بسیار مهم برای حفظ طبیعت، به کاهش مخارج منزل هم کمک بزرگی خواهد کرد. اما این نکات کدامند؟
● محیط زیست را فراموش نکنید
جالب است که بسیاری از محصولاتی که منازل ما را به مکانی فوق تمیز تبدیل میکنند، در اصل موجب آلودگی محیط زیست میشوند. خوشبختانه ما مجبور نیستیم بین خانه و طبیعت یکی را انخاب کنیم و میتوانیم علاوه بر حفظ هر دو اینها، از نظر مالی صرفه جویی هم کرده باشیم. در اینجا به چند روش مفید برای خانه و محیط زیست اشاره میکنیم:
▪ آیا قصد دارید تعدادی از مبلمان منزل را مجددا رنگ کرده یا جلا دهید؟ برای اینکار از رنگها و ورنیهای محلول در آب یا روغنهای گیاهی استفاده کنید. فراموش نکنید که اضافه رنگ، حلال و مواد پاک کننده خانگی را در چاه توالت یا دستشویی خالی نکنید. آن را برای استفاده مجدد نگهداشته یا به کسی که به آن نیاز دارد بدهید.
▪ آیا صورتحساب آب منزل شما بیش از حد بالاست؟ هدر دادن آب نه تنها به محبط ززیست لطمه بزرگی وارد میکند، بلکه به ضرر جیب شما نیز هست. همواره شیرهای آب را محکم ببندید و واشرها و بستهای آنها را کنترل کرده از چکه کردن آنها جلوگیری نمایید. صرف ۵ دقیقه وقت به حفظ دهها لیتر آب منجر میشود. شما حتی میتوانید با قرار دادن یک قطعه آجر یا سنگ بزرگ در مخزن سیفون توالت، بیش از پیش در مصرف آب صرفه جویی کنید.
● نظافت با آگاهی
سالانه میلیونها دلار در سراسر جهان صرف مواد شوینده و پاک کننده میشود. از همین امروز تصمیم بگیرید که از مواد پاک کننده دوستدار طبیعت بهره بگیرید:
▪ روی پیشخوان، کابینتها و دیوارها
یک تکه پارچه را در محلول مایع ظرفشویی و جوش شیرین در آب گرم خیس کرده و استفاده کنید. جوش شیرین به عنوان یک ماده ساینده خفیف عمل کرده، لکه های سطوح را پاک میکند.
▪ خوشبو کننده هوا
مقدار اندکی دارچین، رنده پوست پرتقال و میخک را در کمی آب بجوشانید تا عطر خوش آن فضای خانه را پر کند.
▪ شیشه پاک کن
برای داشتن شیشه های درخشان،دو قاشق سوپخوری بوراکس یا کربنات سدیم را با ۳ پیمانه آب مخلوط کرده،شیشه ها و آینه ها را با آن پاک کنید.
گرفتن چربی و ذرات کدر کننده از قالی روی قالی مقداری جوش شیرین یا پودر نشاسته ذرت بپاشید و پس از یکی دو دقیقه با جارو برقی تمام فرش را به خوبی جارو کنید.
▪ لکه روی قالی و فرش
محل لکه را مرطوب کرده، مقداری بوراکس بر روی آن بمالید و بگذارید خشک شود. سپس آنرا با جارو برقی پاک کنید.
▪ کپک ها و زنگ زدگیهای سطوح
با خمیری از سرکه و نمک محل را ساییده و بشویید.
▪ پولیش مبلمان
۲/۱ پیمانه آب لیمو را با ۱ پیمانه روغن گیاهی، روغن زیتون یا مایونز مخلوط کرده و با یک پارچه بر روی قطعات مورد نظر بمالید.
● چند توصیه دیگر
▪ هنگام خرید مواد پاک کننده، نوعی را انتخاب کنید که غیر سمی یا non-toxic، تجزیه پذیر، بدون فسفات و کلر باشد.
▪ از اسفنجهایی با الیاف طبیعی استفاده کنید
▪ استفاده از کاغذ را به حداقل برسانید، به جای دستمالهای کاغذی از تکه پارچه های نرم و حوله ای استفاده کنید.
● صرفه جویی در انرژی
روشنایی، گرمایش و سرمایش نه تنها برای جیب شما، که برای طبیعت نیز گران تمام میشوند. به این توصیه های صرفه جویی در انرژی توجه کنید:
▪ پنجره ها، دربها، اتاقهای زیرزمین و زیر شیروانی را عایق کاری کنید تا برای اعتدال دمای منزل انرژی کمتری مصرف شود. مخارج اولیه عایق کاری موجب کاهش از مخارج مصرف انرژی خواهد شد و در دراز مدت به صرفه تر خواهد بود.
▪ اکثر وسایل جدید خانگی دارای برچسب میزان بازده انرژی یا EER هستند. هرچه مقدار EER بالاتر باشد، مخارج انرژی آن کمتر خواهد بود.
▪ چراغهای غیر ضروری را خاموش کنید. با همین کار ساده میتوانید مقدار انرژِی مصرفی برای روشنایی را تا ۴۵% کاهش دهید.
▪ برای شستن البسه از آب سرد استفاده کنید.
bhg.com
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید