پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


آشنایی با انجمن خوشنویسان پاکستان


آشنایی با انجمن خوشنویسان پاکستان
خطاطانی که از خاورمیانه به شبه قاره آمده و در شهرهای فرهنگی وتاریخی چون لاهور و ملتان اقامت گزیده اند ، با شیوه های خود ، خطاطان شبه قاره را تحت تاثیر قرار دادند.
بدین گونه رسم الخط ایرانی و آسیای مرکزی در این سرزمین رایج گردید . و خطاطان تجربه های نوینی کسب نمودند .به همراه هجرت عارفان و عالمای مسلمان و ایرانی به شبه قاره پاک و هند ( بر صغیر ) همانند عارف بزرگ میر سید علی همدانی ، هنرمندان رشته های مینیاکاری ، شال بافی ، نقاشی و خطاطی نیز به این دیار آمدند .
در دورانی که هنر خطاطی به اوج خود رسیده بود خط نستعلیق که ویژه ایرانیان است به سرعت رواج و گسترش و جایگاه یافت . ملا زاهد از خطاطان شایسته دوران خود بود که کتیبه های آرامگاه نظام الدین اولیا را به خط نستعلیق نوشت . زمانی که پاکستان پا به عرصه وجود نهاد پیشگام هنر خطاطی ، عبدالمجید پروین رقم بود . وی در شهر گوجرانواله از توابع پنجاب و در خانواده ای که همه از استادان و علاقمندان به خط و نگارش بودند زاده شد . وی تحت سرپرستی محمد فقیر کار خطاطی را ‎آغاز کرد . یکی از کارهای او نگارش دیوان شعر علامه محمد اقبال بود .
در زمان استاد عبدالمجید ماشین چاپ نیز مورد استفاده قرار گرفت و کتاب ها به این گونه منتشر شد .
در دوران معاصر نیز دیوان علامه اقبال به خط نستعلیق توسط خطاط برجسته ایرانی استاد امیر فلسفی در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران ـ لاهور نوشته شد .
در گذشته خط ثلث برای روی جلد کتاب ها به کار می رفت و خطوط نسخ و نستعلیق نیز در نوشتن فرامین ، دستورالعمل های دولتی ، اسناد و دیوان های شعر استفاده می شد .
● اهداف تشکیل انجمن
۱) تاسیس نمایشگاه مستقل و دایمی هنر برای پیشرفت و حفظ آثار خطاطی .
۲) برگزاری همایش ها و جلسات و نمایشگاه های بین المللی ویژه هنرمندان.
۳) حمایت مادی از خطاطان و هنرمندان.
۴) کوشش برای آموزش خطاطی باتدوین متون درسی مراکز آموزشی.
۵) برگزاری جلسات و نمایشگاه های خطاطی برای استفاده عموم.
۶) کمک و مساعدت به سازمان ها و موسسه های دولتی و غیردولتی برای حفظ و گسترش و پیشرفت هنر خطاطی.
● نمایشگاه ها
انجمن توانست در سال ۱۹۹۸ ، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ میلادی نمایشگاه های بین المللی خوشنویسی و هنری برگزار نماید . در این نمایشگاه بین المللی یکصد و هفتاد تن از خوشنویسان و هنرمندان کشورهای جمهوری اسلامی ایران ، چین ، مصر ، فرانسه، اردن ، انگلستان ، پاکستان و ازبکستان شرکت کردند . و غرفه جمهوری اسلامی ایران با کوشش و پیگیری و هماهنگی سعید معزالدین درخشش ویژه ای داشت و استاد ناصر جواهر پور از ایران به مقام ممتاز و دوم جهانی نایل شد .
● اقدام های ماندگار و تاریخی
انجمن خوشنویسان توانست هنر خود را ماندگار و تاریخی نماید . فضای داخل و خارج بنای مزار سید علی هجویری ( مولف کشف المحجوب ) توسط هنرمندان انجمن ، خطاطی و طراحی شد که اقدامی قابل ستایش و دیدنی است .همچنین در نزدیکی شهر گوجرانواله در ایالت پنجاب بر مزار صوفی و شاعر پنجابی زبان " قادریار " نیز نقاشی و خطاطی هنرمندانه ای توسط انجمن بر زیبایی آن افزوده است.
● نمایشگاه دایمی و کلاس ها
نمایشگاه خوشنویسی و هنر که در مجتمع فرهنگی و هنری الحمرا توسط انجمن تاسیس شده در سراسر کشور منحصر به فرد می باشد . کلاس های رایگان آموزش خوشنویسی و نقاشی نیز به همت انجمن در مجتمع فرهنگی الحمرا دایر شده است.
● مسابقات
به اهتمام انجمن خوشنویسان پاکستان در دبیرستان ها و دانشکده های سراسر ایالت پنجاب مسابقات خوشنویسی و نقاشی در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی برگزار شد .در سالهای ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ اداره تدوین کتاب های درسی ایالت پنجاب با همکاری انجمن مسابقه هایی را برگزار کرد . در این مسابقات اعضای انجمن نقش داوری ایفا نمودند.
● همایش ها
انجمن خوشنویسان پاکستان برای معرفی خوشنویسان و هنرمندان و نقاشان برجسته و برای رساندن پیام آن ها به نسل جوان همایش هایی برگزار کرده است .
آقای خورشید رقم خوشنویس معروف ، آقای حنیف رامی هنرمند برجسته ، آقای مجاهد الحسین روزنامه نویس و خوشنویس ، آقای مرتضی برلاس شاعر پرآوازه ، آقای آفتاب ظفر نقاش مشهور ، آقای انتظار حسین نویسنده و آقای گل جی نقاش بزرگ در این برنامه ها شرکت کردند . همچنین حضور فعال سعید معزالدین در برنامه ها و آیین های گشایش نمایشگاه ها و آیین های نکوداشت هنرمندان موجب تشویق هنرمندان و آشنایی آنان با هنر ایرانی شده است.
● انتشارات
۱) انتشار کتاب آموزش خوشنویسی با همکاری یونسکو.
۲) انتشارکتاب متن خوشنویسی های مزار سید علی هجویری
۳) انتشار کتاب خوشنویسی برای کلاس های اول تا پنجم راهنمایی با همکاری اداره تدوین کتب درسی پنجاب.
۴) انتشار نشریه اخبار انجمن ( خط ـ آرت ) به دو زبان انگلیسی و اردو.
همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران ? لاهور با انجمن خوشنویسان
در سال های ۱۳۷۹-۱۳۸۳ همکاری های بسیار صمیمانه و گسترده ای بین خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و انجمن خوشنویسان پاکستان پدید آمده است که حاصل دیدارها و گفتگوها و هماهنگی ها و بازدیدهای دو جانبه آقایان سعید معزالدین و محمد اطهرطاهر از مراکز فرهنگی یکدیگر بوده است :
● مهمترین همکاری های خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران - لاهور با انجمن خوشنویسان
۱) تشکیل نمایشگاههای مشترک خوشنویسی و نقاشی ـ خط در انجمن و در خانه فرهنگ لاهور.
۲) شرکت فعال و ایراد سخنرانی و ارایه مقاله توسط سعید معزالدین در مراسم و جلسات انجمن خوشنویسان.
۳) برپایی همایش های مشترک به ویژه در آیین های گشایش نمایشگاه ها در تالار الحمرا و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور.
۴) اعزام دو تن از استادان و خوشنویسان پاکستانی با هماهنگی و پیگیری سعید معزالدین به ایران برای شرکت در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم . آقای عرفان احمد و آقای رانا ریاض احمد.
۵) حمایت و توجه ویژه سعید معزالدین به انجمن خوشنویسان و تشویق هنرمندان.
۶) برپایی کلاس های خوشنویسی در خانه فرهنگ ایران با همکاری استادان ممتاز پاکستانی.
۷) با هماهنگی و پیگیری سعید معزالدین دو تن از استادان خوشنویس ایرانی آقای محمد سلحشور و ‎آقای ناصر جواهر پور در لاهور حضور یافتند و با اعضای انجمن دیدار و گفتگو کردند و با برپایی نمایشگاه آثار خود و انتقال تجربیات بر رونق این هنر افزودند.
۸) شرکت هنرمند ممتاز ایرانی آقای ناصر جواهر پور در مسابقه بین المللی خوشنویسی اسلامی در لاهور و کسب رتبه فوق ممتاز و مقام دوم مسابقات جهانی.
۹) پیگیری و هماهنگی برای شرکت هنرمندان پاکستانی آقایان عمران احمد و آقای سید ایاز علی در نمایشگاه کمال الملک تهران.
۱۰) دعوت از خوشنویسان ایرانی برای شرکت در نمایشگاه مشترک هنر خوشنویسی در لاهور .
منبع : پایگاه فرهنگی پارس برگ نقل از روابط عمومی خانه فرهنگ ج .ا.ا - لاهور
به نقل از http://www.persiantalk.com/viewposts.asp?post_id=۳۹۲۳۵&group_id=۸&action=post
منبع : بانک مقالات فارسی