جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دولت اینترنتی با اینترنت دولتی!


دولت اینترنتی با اینترنت دولتی!
آذرماه سال ۸۱ مدیران وقت ارتباطات دیتای مخابرات اعلام کردند با صدور مجوزها به ارائه‌دهندگان ارتباط اینترنتی پر ظرفیت امکان رقابت قانونی با شبکه مهیا شده است. با ایجاد رقابت، کیفیت سرویس‌ها بهینه می‌شود همچنین با راه‌اندازی فیبر نوری از طریق شرکت فلگ به دنبال ارتقای سرویس اینترنتی در کشور هستیم. مدیر وقت از رعایت استانداردهای جهانی در خطوط دیتای شرکت مخابرات خبر داد.
حدود یک ماه پس از اعلام اخبار فوق در حالی که شبکه فیبر نوری مخابرات تازه راه‌اندازی شده بود، گروهی متشکل از پرسنل اداره ارتباطات ردیویی و حراست وزارت پست با در دست داشتن حکم قضایی پرس‌شده‌ای که ظاهرا مدت‌ها قبل تهیه شده بود، به بهانه نداشتن مجوز فرکانس به تعداد زیادی شرکت‌های ISP مراجعه کرده و مبادرت به پلمپ تجهیزات شرکت‌ها در محل انها کردند. پس از اعتراض انجمن به غیرقانونی بودن این گونه برخوردها و ورود به حریم شخصی شرکت‌ها با در دست داشتن حکم کلی که فقط مربوط به بازبینی تجهیزات رادیوآماتوری بود آن هم بدون حضور نماینده دادستان مدتی اوضاع آرام شد تا این که پس از گذشت سه هفته مجددا مراجعه به ISPها شروع شد. البته این بار نه با در دست داشتن یک حکم کلی و بدون حضور ضابط، بلکه با در دست داشتن حکم موردی با نشانی و موضع مورد بازرسی بود که عبارت بود از «استعمال غیرمجاز تجهیزات دریافت از ماهواره» و با حضور پرسنل اداره اماکن نیروی انتظامی در این دوره نیز به بهانه تعداد زیادی تجهیزات در محل شرکت‌ها پلمپ شد، البته نه تجهیزات فقط دریافت بلکه تجهیزات ارسال- دریافت و حتی بعضی از موارد تجهیزات شبکه نیز جز مواردی بود که پلمپ شد. خلاصه ده‌ها پرونده تشکیل و تعدادی از آنها با قرار پرداخت جریمه و مصادره تجهیزات مختومه شد.
پس از اعتراض مجدد به مستندات قانونی که عبارت بود از قانون منع استفاده تجهیزات ماهواره ( مصوب سال ۷۳) مسئولین وزارت پست اعلام کردند ما با قاچاقچیان مخابرات برخورد کرده‌ایم نه با ISPها!؟
حال چه رابطه‌ای بین قاچاقچیان مخابرات و قانون منع استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره وجود دارد الله اعلم- به ناچار انجمن با اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص خدمات اینترنتی تلفنی و اصطلاحا VOIP به تشریح آنچه مخابرات ادعا می‌کرد قاچاق مخابراتی است پرداخت و به این نکته تاکید کردیم که مصادیق قاچاق در قانون به صراحت عنوان شده است و بکار بردن عنوانی که ماهیت مجرمانه دارد منصفانه نیست. البته از ابتدا مشخص بود ماموران پلمپ به دنبال یافتن تجهیزات VOIP بودند نه تجهیزات دریافت از ماهواره. خلاصه پس از پیگیری‌های قانونی انجمن و روشن شدن مسائل پشت پرده تا حدودی اوضاع آرام شد تا این که اوایل اردیبهشت ۸۲ مجددا، گروه جدیدی به بهانه مبارزه با مفاسد اجتماعی تعدادی ISP و ICP حتی مجاز را پلمپ کردند. این بار دست به دامن رییس جمهور شدیم و از ایشان خواستیم طرح ضربتی ضد اشتغال وزارت پست را متوقف کند! که پس از اعلام خبر روی خروجی خبرگزاری‌ها، وزارت پست رسما اعلام کرد ما نبودیم!
البته بررسی نتیجه این گونه برخوردها بر اشتغال، سرمایه‌گذاری در حوزه IT، مهاجرت نیروهای متخصص و ... خود بحث مفصلی است که مجال پرداختن به آن نیست ولی نکته قابل توجه ارزان شدن نرخ مکالمات تلفنی اینترنتی از خارج به داخل به حداقل ممکن پس از برخورد با ISPها بود یعنی درست برعکس سیاست‌های اعلام شده جهت برخورد با قاچاق مخابرات!!
ذکر این نکته ضروری است که در بررسی‌های بعدی معلوم شد مخابرات با تکیه بر مسئله فیلترگذاری سایت‌های غیراخلاقی موفق به همسو کردن نهادهای دیگر با خود شده است. اما پس از روشن شدن این مسئله برای مسئولین قوه قضائیه که شبکه دیتای کشور فاقد سیستم پالایه است معلوم شد مخابرات از این حیث از بخش خصوصی عقب‌تر است و علیرغم دغدغه بجای قوه قضاییه در خصوص عرضه وسیع پورنوگرافی معلوم شد اولین مرکزی که بایستی مورد بازخواست قرار گیرد خود شرکت مخابرات ایران است نه ISPها!
البته پیش از این انجمن کلیات طرح فنی فیلترینگ را با پیشبینی هزینه‌ها اجرای آن به مسئولین اعلام کرده بود ولیکن متاسفانه تاکنون فیدبک مثبتی مشاهد نشده که امیدواریم این طرح مورد توجه مسئولین مربوطه قرار گرفته و به روش کاملا منطقی در حد امکان از عرضه وسیع پورنوگرافی جاوگیری شود.
نتیجه این شیوه انحصارگرایانه آن شد که در خردادماه شاهد آن بودیم، در الجزایر زلزله آمد، شبکه فیبر نوری کشور قطع شد و به علت نبودن رقیب در بازار به مدت یک‌ماه سرویس اینترنت کشور به نازل‌ترین کیفیت خود رسید و معلوم شد رعایت استانداردهای جهانی وعده داده شده یعنی چه!
به هر حال امیدواریم از این پس متولیان IT کشور عملا به این نتیجه رسیده باشند که رسیدن به دولت اینترنتی (الکترونیکی) از طریق «اینترنت دولتی» ناممکن است.
دبیر انجمن صنفی شبکه های اینترنتی ایران
رضا پارسا
منبع : دنیای کامپیو تر و ارتباطات


همچنین مشاهده کنید