جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

قوانینی که باید تغییر کند


قوانینی که باید تغییر کند
ضرب المثل معروف «حق گرفتنی است» این روزها در فوتبال حرفه ای ما کاربرد مضاعفی پیدا کرده است.تلاش پرسپولیس برای گرفتن حق قانونی خود از بخش تبلیغات و امتناع این تیم از پذیرش قوانین یک طرفه ای که سال ها قبل تدوین شده اند می تواند سر آغاز مبارزه بزرگی باشد که بین فوتبال در حال توسعه و قوانین دست وپاگیر و نیازمند تغییرات ما رخ خواهد داد.اتفاقی که دیر یا زود صورت می گرفت با همت مدیر عامل باشگاه پرسپولیس آغاز شده و به زودی وارد فاز جدیدی خواهد شد.
باشد که دیگر مدیران باشگاهی ما نیز به همراه اتحادیه مدیران باشگاهها که متأسفانه نقش چندانی در تدوین قوانین مربوط به لیگ و حقوق باشگاهها ندارند، به خود بیایند و برای اصلاح قوانین کهنه و قابل تغییری که در فوتبال ما وجود دارد، تلاش کنند.
قوانین، ساخته شده اند که از جامعه مراقبت کنند و منافع تک تک نفرات را حفظ کنند. تنها دلیل احترام گذاشتن جمع به قوانین و رعایت آنها نه ترس از اجباری اجتماعی که نیاز اجتماع به رعایت منافع خود است. اگر چراغ راهنمایی و رانندگی توسط اکثر رانندگان وسایل نقلیه دیده شده و مورد احترام قرار می گیرد نه به دلیل حضور پلیس قبض به دست که به دلیل احترام گذاشتن مردم به نوبتی است که قانون برای تردد آنها معین کرده است.
وقتی کسی این قانون را زیرپا می گذارد یا توسط اجبار اجتماعی(مثل جریمه قبض راهنمایی و رانندگی) متوقف می گردد و یا اینکه با اتومبیل دیگری تصادف می کند! اتفاقاً به خاطر همین تصادف ها است که قوانین رعایت می شوند. وقتی رعایت قوانین سلامت و امنیت به دنبال دارد و عدم رعایت قوانین، خطر تصادف و ضرر وزیان مالی و جانی، رعایت قوانین به یک هنجار تبدیل می شود و تمام اعضای جامعه وظیفه دارند که از قوانین دفاع کنند و مجری نظارت بر اجرای آن باشند. اما وقتی قوانین کارآیی خود را از دست می دهند و دیگر نمی توانند برای اعضای جامعه، مفید واقع شوند، اعتبار و خدشه ناپذیر بودن خود را از دست می دهند.
به همین دلیل است که قوانین و سنت ها با گذشت زمان تغییر می کنند و جای خود را به قوانینی می دهند که بیش از پیش ضامن منافع اعضای جامعه هستند.
جامعه فوتبال به ویژه جامعه فوتبال حرفه ای ما نیازمند قوانین جدیدی است که بیشتر از قبل از منافع باشگاه ها دفاع کند. بسیاری از قوانین مربوط به پرداخت سودهای باشگاه ها از فروش بلیت و حق تبلیغات باید به روز شوند و بیش از گذشته حافظ منافع باشگاه ها شوند. در فوتبالی که اکثر تیم های لیگ آن دولتی هستند و هزینه های خود را از دولت دریافت می کنند، اهمیت ندادن به تماشاگران و پرداخت سهم برابر از تبلیغات به این تیم ها، توهینی بزرگ به تیم های پرطرفداری چون استقلال، پرسپولیس، ملوان، ابومسلم، صنعت نفت آبادان، استقلال اهواز، برق شیراز، پگاه گیلان، شیرین فراز کرمانشاه و پاس همدان است.
از« قبل» بلیت فروشی که هیچ وقت متوجه نشدیم چه مبلغی به باشگاه ها پرداخت می شود. احتمالاً خود باشگاه ها هم نمی توانند به این سؤال جواب بدهند. سیستم فروش بلیت در تمام دنیا بسیار ساده است و باشماره دار کردن قبض بلیت ها و فروش آن، می توان در کمتر از چند دقیقه تعداد تماشاگران حاضر در ورزشگاه را به صورت دقیق محاسبه کرد و به میزبان و میهمانسهم مشخصی از این درآمد را پرداخت نمود.
اما متأسفانه این کار ساده و مفید تنها به این بهانه که ورزشگاه ها صندلی اختصاصی ندارند انجام نمی شود و هیچ باشگاهی نیز به این روند اعتراض نمی کند. در بحث های تبلیغاتی نیز باید تیم های پرطرفدار نسبت به تیم های کم طرفدار دریافتی بیشتری داشته باشند و گرنه پرداخت سود یکسان به کلیه تیم ها نه تنهامنطقی نیست بلکه خنده دار هم هست.چطور امکان دارد که نیمی از هزینه های تبلیغاتی تنها به ورزشگاه آزادی اختصاصی داشته باشد و بعد استقلال و پرسپولیس ناچار شوند منافعی را که تنها به دلیل جذابیت اسمی آنها تولید شده با تیم های دیگر تقسیم کنند! آیا این فوتبال حرفه ای است؟!
قوانین دیگری هم هست که باید تغییر کند. در تمام لیگ های معتبر می بینیم که یک بازیکن در طول یک فصل در ۲ تیم حاضر در یک لیگ بازی می کند مثلاً اوایل فصل درتاتنهام است و بعد در نقل و انتقالات نیم فصل پیراهن منچستر را برتن می کند.
همچنین برخلاف لیگ ما که فصل نقل و انتقالات پیش از شروع فصل به پایان می رسد ، در لیگ های بزرگ دنیا بازار نقل و انتقالات حتی تا چند هفته پس از شروع مسابقات فعال است تا تیم ها با خیال راحت در مسابقات شرکت کنند و هروقت که برایشان مقدور باشد و احساس نیاز کنند، نفر جذب کنند. قوانین نقل و انتقالات این لیگ ها کوچکترین محدودیت بیهوده ای را به تیم ها تحمیل نکرده است و به همین دلیل تخلفی دیده نمی شود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید