شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بارداری


بارداری
● بارداری و اما و اگر ....
مادر یک کودک کم سن و سال هستید و مجدداً باردار شده‌اید؟ هم باید مراقب خود و جنینتان باشید، هم مدام دنبال کودکتان بدوید؟ آیا داشتن دو فرزند با تفاوت سنی کم محال است؟ بیائید راه حل مسائل را با هم بیابیم:
▪ می‌‌توانید او را بغل کنید!
پاهایتان را خم کنید و روی پنجه بنشینید. کودکتان را با یکی از دستانتان بغل کنید و به سینه بچسبانید. دست دیگرتان را روی ران بگذارید و کمرتان را صاف کنید و به شکل عمودی برخیزید. برای آن‌که تا حد ممکن به پرینه (قسمتی از بافت‌های ناحیه مخرج لگن) فشار نیاید، سعی کنید از ماهیچه‌هایتان استفاده کنید. ماهیچه‌های مهبل را به‌گونه‌ای منقبض کنید که انگار می‌خواهید آن را به داخل بکشید. ماهیچه‌های دیافراگم هم باید به شکلی باشند که انگار می‌خواهید نفس بکشید اما راه بینی و دهان را بسته‌اند.
▪ پله‌ها خطرناکند!
کودک شما علاقه دارد پله‌ها را بالا و پائین کند. تلاش او بسیار و خطرات فراوانند؛ خطر پله‌ها برای شما و جنینتان نیز کم نیست. وزن زیاد شکم می‌تواند تعادلتان را به هم بزند و شما را به پائین پرت کند. بالا رفتن برای شما آسان است اما موقع پائین آمدن احتیاط کنید. پشت سر کودکتان بایستید و کمک کنید بعد از هر قدم، قدم بعدی را بردارد.
▪ نوازش نیازی کودکانه است.
کودکتان نیاز دارد شما او را بغل کنید، به سینه بفشارید و نوازشش کنید. هرگز این کار را ایستاده انجام ندهید. روی کاناپه بنشینید و چند متکا پشتتان قرار دهید، بعد کودکتان را بغل کنید. در صورتی‌که شکم بزرگ شما مانع می‌شود، کودکتان را طوری بغل کنید که یک پا این‌طرف و پای دیگرش آن طرف باشد و شکمش روی شکم شما قرار بگیرد.
▪ بازی، شادی زندگی است!
وقتی کودکتان با اسباب‌بازی‌هایش بازی می‌کند، شما هم خود را در بازیش شریک کنید ولی هرگز وسط اتاق ننشینید. برای جمع کردن اسباب‌بازی‌ها هم هرگز خم نشوید و سعی نکیند، پا به پای کودکتان ماشین را روی زمین هل دهید. روی زمین پشت به دیوار بنشینید و بالشتی پشت کمرتان قرار دهید. در این حالت هر دو دست شما آزاد است و می‌توانید با کودکتان بازی کنید. در عین حال این وضعیت خطری برای جنینتان ندارد.
● ناباروری و دلایل آن
برای بسیاری از زوج‌ها، روند باردار شدن، جریان آرامی نیست. بین ”خواستن“ و ”توانستن“ شکاف بس بزرگی وجود دارد. نیاز ”داشتن“ و حسرت ”نتوانستن“ را زوج‌هائی می‌توانند درک کنند که ناامیدانه برای داشتن فرزندی تلاش می‌کنند اما به آن نمی‌رسند. متأسفانه طی چند دهه اخیر قدرت باروری به شدت کاهش یافته است. استرس ناشی از مدرنیزه شدن زندگی، آلودگی و به ویژه افزایش میزان آفت‌کش‌ها در محیط اطرفمان که روی اسپرماتوزوئید تأثیر سوئی می‌گذارد و ... از جمله عوامل اصلی در کاهش باروری است. اما یک دلیل بسیار مهم‌تر وجود دارد و آن این‌که بسیاری از زوج‌ها در سنین بالا تصمیم می‌گیرند تازه بچه‌دار شوند.
متأسفانه عقیده اشتباه و رایجی بین زو‌ج‌ها وجود دارد و آن این‌که تا زمانی‌که عادات ماهانه یک زن ادامه دارد قدرت باروری نیز وجود دارد. شاید در سن ۲۵ سالگی شانس باروری براساس عادات ماهیانه ۲۵ درصد باشد، ولی این میزان در ۳۵ سالگی به ۱۲ درصد و در ۴۰ سالگی به ۶ درصد می‌رسد.
شاید شما نیز جزء آن زوج‌هائی باشید که با وجود تمایل و عطش فراوانشان برای داشتن فرزند و مادر و پدر شدن، طبیعت، این نعمت را از آنان گرفته است. مطمئناً در مورد درمان ناروریتان سئوالات فراوانی در ذهنتان وجود دارد. از چه زمان باید نگران بود؟ با چه کسی باید مشورت کرد؟ و ...
▪ پیش از آن‌که به یک متخصص مراجعه کنیم، چند مرتبه باید شانس باروری را امتحان کنیم؟
به استثنای زنان بالای ۳۵ سال، افرادی که عادات ماهیانه نامرتبی دارند یا دچار درد دستگاه تناسلی‌اند، باقی افراد پیش از مراجعه به متخصص باروری باید یک‌سال تمام بدون هیچ پیشگیری، برای بچه‌دار شدن اقدام کنند. افرادی که چه به دلیل بالا بودن سن یا ناراحتی دستگاه تناسلی به نابارور بودن خود شک دارند می‌توانند ۱۲ ماه پس از ازدواج به متخصص مراجعه کنند.
▪ پس از مراجعه به متخصص شاهد روند چه موضوعاتی خواهیم بود؟
پیش از هر چیز متخصص سعی می‌کند با گرفتن یک‌سری آزمایش به دلایل اصلی ناباروری زوجین پی ببرد.
۱) منحنی دما
اندازه‌گیری دمای راست روده، هر روز صبح قبل از برخاستن از رختخواب به مدت ۲ماه می‌توانند اطلاعات مورد نیاز در مورد زمان تخمک‌گذاری را به پزشک بدهد. بالا رفتن ده‌ها درجه‌ای دمای بدن نشانه وقوع تخمک‌گذاری است.
در صورتی‌که تخمک‌گذاری رخ ندهد دلیل این ناراحتی مبهم را با نمونه‌گیری از هورمون‌های تخمدان متوجه می‌شوند.
۲) آزمایش هوهنر
متخصص از شما می‌خواهد ۶ تا ۲۰ ساعت قبل از این آزمایش آمیزش داشته باشید. هدف از این آزمایش بررسی میزان و قدرت حرکت اسپرماتوزوئید است.
۳) اسپرموگرم
متأسفانه در بسیاری از اماکن این آزمایش به دلیل تفکرات غلط نادیده گرفته می‌شود. در این آزمایش جنس مذکر می‌بایست مقداری اسپرم در لوله آزمایش بریزد تا میزان حرکت اسپرم‌ها آزمایش شود.
۴) بررسی عوامل مکانیکی
پس از این آزمایش‌ها نوبت می‌رسد به بررسی نفوذپذیری مجرای رحم توسط رادیوگرافی یا هیستروسالپینگوگرافی. این نوع آزمایش‌ها برای زن دردناک است و تنها پس از تمامی آزمایشات و در صورت نداشتن چاره دیگری استفاده می‌شوند.
▪ با چه‌کسی باید مشورت کنیم؟
در درجه اول باید به یک متخصص بیماری‌های زنان مشورت کنید. وی آزمایشات اولیه را انجام می‌دهد و در صورت لزوم شما را به یک مرکز باروری ارجاع می‌دهد.
▪ از کجا می‌دانید که مراجعه به این نوع مراکز مؤثر است؟
تنها راه شما اطمینان کردن به سوابق پیشین یک مؤسسه است. البته به این موضوع توجه کنید که گاهی برخی مؤسسات تنها زنان بالای ۳۸ سال را می‌پذیرد در نتیجه درصد موفقیت در آنها بیش از مؤسساتی است که زنان بالای ۴۳ را می‌پذیرند.
▪ دلایل اصلی ناباروری چیست؟
به دو دلیل اصلی اسپرم و تخمک با هم ترکیب نمی‌شوند:
۱) یا به دلیل اختلالات هورمونی اصلاً تولید نشده‌اند.
۲) به دلیل اختلالات حرکتی نمی‌توانند به هم برسند.
دلایل ناباروری بسیار فراوان است اما برای بسیاری از آنها دلیل قانع کننده‌ای وجود ندارد. ناشناخته ماندن بسیاری از دلایل یا به علت پیشرفت نکردن کافی علم است یا به دلیل عوامل روانی زوجین و سوابق خانوادگی است.
● سرک کشیدن به دنیای پر رمز و راز پس از بارداری
خسته، ناخوش و کمی افسرده‌اید؟ مطمئناً اینها ادا اصول و بازی نیست. به هر حال زایمان کرده‌اید و زایمان همیشه به دنبال خود دردسرهای ریز و درشتی دارد. توصیه‌های کارشناسان به شما کمک می‌کند این دردها را سر جایشان بنشانید.
دوباره به خانه بازگشتید اما این‌بار با یک نوزاد در بغلتان. خسته‌اید انگار تازه یک دوی ماراتون را به اتمام رسانده‌اید. آیا این‌که تمام بدنتان درد می‌کند و احساس ضعف و خلاء می‌کنید طبیعی است؟ بله. بدن شما ۹ ماه تمام جنینی را در درون خود پرورانده و سپس به دنیا آورده است. مطمئناً این موضوع چیز کوچکی نیست. حالا به کمی وقت نیاز دارد تا مجدداً به حالت اولیه خود بازگردد.
در ازاء خوشبختی که در آینده نصیب شما خواهد شد، در ازاء حس خوب مادری، طبیعی است که بدن بهائی را بپردازد!
▪ هورمون‌ها انقلاب می‌کنند
پس از زایمان ترشح بعضی هورمون‌ها ناگهان قطع می‌شود و برعکس برخی دیگر به شدت شروع به ترشح می‌کنند. ترشح استروژن‌ها که در طول بارداری حاکم بودند ناگهان قطع می‌شود و برعکس برخی دیگر به شدت شروع به ترشح می‌کنند. ترشح استروژن‌ها که در طول بارداری حاکم بودند ناگهان با از بین رفتن جفت به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد. و پرولاکتین، که هورمون اصلی تولید شیر است، جایگزین آن می‌شود.
البته با این موضوع کاملاً موافقیم که هنوز دانشمندان موفق نشده‌اند اثبات کنند که هورمون‌ها در تغییر وضعیت جسمی و روحی افراد پس از زایمان دخیلند یا خیر. ولی چه از نظر علمی ثبات شده باشد چه خیربه هر حال تمامی زنان کاملاً بر این موضوع واقفند که هورمون‌ها چه تأثیری روی اخلاقیات و روحیات آنان می‌توانند بگذارند! شاید تنفر مادر از فرزندش پس از زایمان کاملاً به دلیل ترشح استروژن نباشد ولی به هر حال دلیل بیرونی هم ندارد.
کاری از دست شما بر نمی‌آید. باید منتظر بمانید تا طوفان هورمون‌ها آرام شود. اما اگر تصمیم ندارید به کودکتان شیر خودتان را بدهید وضع فرق می‌کند. پزشک برای شما داروهائی را تجویز می‌کند که جلوی ترشح پرولاکتین را می‌گیرد. و اگر واقعاً دچار افسردگی حادی شده باشید پزشک به شما توصیه می‌کند کمی با کسی صحبت کنید. آیا گمان می‌کنید اطرافیان حرف‌های شما را نمی‌فهمند؟ پیشنهاد می‌کنیم با ماما یا پزشک زنان که سابقاً پیش او می‌رفتید صحبت کنید.
▪ رحم به جایش بر می‌گردد
پس از زایمان رحم باید مجدداً به جایگاه خود بازگردد. برای آن‌که چنین عملی محقق شود ماهیچه‌های رحم از روش خاصی بهره می‌گیرند و منقبض می‌شوند.
این انقباض‌ که با دردهای شکمی همراه است پس از زایمان دومین فرزند دردناک‌تر هم می‌شود. وقتی کودک سینه مادر را می‌مکد این دردها شدید می‌شوند.
در واقع وقتی کودک شیر می‌نوشد ترشح پرولاکتین افزایش می‌یابد و هورمون کلیتوسین که مسئول انقباض رحمی است را نیز تحریک می‌کند. این دو هورمون دست در دست هم می‌دهند و برای بازسازی بدن تلاش می‌کنند. رحم هم‌چنین باید به دنبال التیام و جوش دادن زخم‌ها باشد و مواد اضافی باقی‌مانده در رحم را پاک کند. طی ۱۵ تا ۲۰ روز شما مدام شاهد لک‌هائی مثل لک‌های دوران قاعدگی خواهید بود.
منبع : ماهنامه کودک


همچنین مشاهده کنید