جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چگونه از سر و صدای کامپیوتر خود بکاهیم


چگونه از سر و صدای کامپیوتر خود بکاهیم
درباره این سر و صدای کامپیوتر یا به قول مدیر وبلاگ رایانه سوال کرده بودند ؛ البته منظور سروصدای بلندگوها و اسپیکرها و یا خروجی های جدید کارت صوتی نیست!! بلکه صداهای خارج شده از کیس کامپیوتر که به دلیل یکنواختی و صداهای ریز تصاعد شده برروی اعصاب کاربر خط می کشد!!!
آیا می توان سروصدا کامپیوتر را کم نمود!! آنچه بدیهی به نظر می رسد خیلی در این کار نمی توان موفق بود ، گرچه تمام تلاش سازندان کیسها جدید، پردازنده های داخلی و ... براین بوده که سروصدا درونی دستگاههای کامپیوتر را کمتر کنند اما برخی از موارد گریز ناپذیر است از جمله اضافه شدن برخی از فن های جدید به کیس از یک به پنج عدد و افزایش فن به کارتهای داخلی کامپیوتر از جمله کارت صدا، کارت گرافیکی ، صدای متصاعد را کاهش نداده است؛ اما بازهم می توان در هنگام خرید و نصب سیستم کارهایی درجهت کاهش صدا داشته باشید.
● با سروصدا کنار بیایم
بهترین راه حل و اولین نظری که می توان در مورد سروصدا کامپیوتر داشت این است که با سروصدا کنار بیاییم البته خیلی هم مشکل نیست در نزد بسیاری کاربران که با گوشی ها ، هدفون و یا اسپیکرها کامپیوتر به آهنگ و موسیقی گوش می دهند آنقدر سروصدا زیاد است که حتی زنگ درب خانه را متوجه نمی شوند چه برسد به صدای فن و یا هارد دیسکت که برایشان آزاردهنده باشد.
سر وصدای داخلی بیشتر در محیط های رسمی اداری و کاری مشکل آفرین خواهد بود به خصوص در مراکزی که به دلیل امنیت شبکه ارباب رجوع و درنتیجه سروصدا ندارد . این نکته در مراکزی با ده ها کامپیوتر در اداره همراه با سکوت مطلق ما رو به جنون می کشاند اما باید در یک کلام با سروصدا کنار بیایم !! چاره ای نیست!
● به مقابله با سروصدای داخلی کامپیوتر برویم !
اگر به هردلیل تصمیم گرفتید تا با سرو صدا داخلی کامپیوتر مقابله کنید، می توانید کامپیوتان را خاموش کنید هیچ صدایی نمی شنوید!!!!
اما اگر مجبور به کار با کامپیوتر هستید به صراحت می گویم کاهش سر و صدای کامپیوتر خیلی مشکل است زیرابیشتر سر و صدای کامپیوتر ناشی از دو قطعه اصلی سیستم یعنی هارد دیسک و فن سیستم میباشد که جزو قطعات حیاتی سیستم هستند و در تمام مدتی که شما با سیستم کار میکنید آنها نیز ناچار به کار کردن هستند اما شما میتونید با کارهای جزئی سیستم خود را کم صدا تر کنید.
● با فن خودتان نکشید.
بیشترین سرو صدا کامپیوتر و در مجموع صدای اصلی مربوط به فن و پنکه های داخلی از جمله فن منبع تغدیه کیس power ، فن پردازشگر اصلی مرکزی Cpu است که وجود هر دو فن اجباری و الزامی است در منبع تغذیه به دلیل دفع گرما ناشی تبادل الکتریسته وجود فن الزامی به نظر می رسد وقطع آن معادل سوختن پاور شما در چند دقیقه است.
سی پی یو معادل پرداشگر مرکزی کامپیوتر نیز متشکل از قعطات حساس است که در صورت قطع در چند لحظه گرمایی در حد ذوب نمودن قطعه و سوختن قلب کامپیوتر پیش خواهد رفت.
اما در برخی از کیسها به دلیل زمان کار زیاد سیستم ؛ فن های اضافی نصب می شود که برخی کاربران آماتور و یا حرفه ای وسواسی ، پنکه های جدید و سفارشی اضافی را به کیس خود اضافه می کنند ، نتیجه افزایش فن بر روی کیس باعث افزایش بیش از حد سروصدا می گردد.
سعی کنید اگر در حد سه تا پنج ساعت متوالی با کامپیوتر استفاده می کنید به فن های مستقر در کامپیوتر اکتفا کنید ولی اگر ساعات کار کامپیوترتان از ۱۰ ساعت می گذرد ، وجود فن اضافی الزامی است پس صدایش را تحمل کنید.
در مورد قطعات جدید هم برخی از قطعات از جمله برخی از مارکهای جدید کارت صدا یا کارت گرافیک فن و پنکه های جدید تعبیه شده است که وجود این فنها الزامی است . البته این فنها کوچک بوده و کمتر تولید صدا می کنند
● با فن سیستم باید کرد
یکی از راهها برای اینکه سر و صدای فن خود را کم کنید اینست که سیستمی را انتخاب کنید که نیازی به محصولات همراه با فن و پنکه نباشد؛ تاکید می کنم فن cpu و منبع تغذیه در کلیه سیستم ها الزامی است اما می توان از قطعات دیگر بهره برد که فاقد فن اضافی باشند حتی فن کوچکتری برای cpu خود استفاده کنید
در محصولات جدید سعی شده که با حفظ مرغوبیت فن هاست ؛ آنها را تاحد امکان کم سر و صدا تر تولید وعرضه کنند؛ در این خصوص می توانید از تجربه دیگران استفاده کنید که کدام مارک ها دارای صدای کمتری است تجربه ای که تنها گوش شنونده باید خوب و مطلوب بشنود.
● پیچهای کیس کامپیوتر را سفت کنید:
اگر یک پیچ که کاملا سفت نشده باشد یا کیس به خوبی بسته نشده باشد میتواند یک سیستم کاملا ساکت را به سر صدائی همانند آب میوه گیری تبدیل کند.
مطمئن شوید که تمام کارتها محکم در اسلاتهای خود بسته شده باشند و تمام کابل ها را در جای ایمنی محکم کنید و مطمئن شوید که کیس خود را در جائی خوبی در اطاق قرار داده اید. متاسفانه ممکن است پس از اتمام این کارها متوجه شوید که طراحی ضعیف کیس باعث ایجاد سر و صدا گشته است.
اگر کیس شما نیز از اینگونه کیس ها است شما میتوانید با استفاده از یک بسته نوسان گیر (vibration dampening kit) مانند Dynamat&#۰۳۹;s Xtreme Computer Kit به سر و صدای سیستم خود را کاهش دهید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت www.dynamat.com مراجعه کنید.
برخی از موارد هم مانند من برخی دربها کیس را باز می کنند که دسترسی راحت قطعات علت اصلی است اما برخی به دلیل خنک تر شدن این کار را میکنند اگر به دلیل خنک شدن این کار را می کنید سخت در اشتباه قرار گرفته اید، کیسها معمولا گونه ای استاندارد طراحی می شوند که عبور جریان هوا باعث خنکی حداکثری کیس و قطعات شما بشود و جالب اینکه علاوه بر گرد و خاک ؛ گرما بیشتری در قطعات شما خواهد ماند پس همین الان درب کیس خود را محکم ببنید.
● ارتعاش میزکار
برخی از موارد جای میز شما نامسب است و دارای لغزش است علاوه بر افزایش صدا باعث ارتعاش صدا می شود حال این نکته هم به دنبال دارد که به رسانه ذخیره سازی کامپیوتر از جمله هارد دیسک یا فلاپی آسیب رسانده ویا Cd داخل سی دی رام را خش می اندازد.
میز کارتان از فلز نباشد، تصاعد صدا فلز زیاد خواهد بود به خصوص اگر از قطعات نازک فلزی در کف میز استفاده شود. افزایش و کاهش سریع دما فلز و در نتیجه تکیه گاه کیس کامپیوتر شما باعث بروز مشکل در قطعات داخلی خواهد شد.
همانطور که اشاره شد بعضی از صداها به دلیل محل قرار گرفتن کامپیوتر میتواند باشد در مورد محل کامپیوتر سعی کنید به نور محیط و میزان سر و صدا بیشتراهمیت بدهید و نه زیبائی آن.
● هارد دیسک:
شاید کمتر مورد توجه قرار گیرد ولی هارد دیسک یا همان حافظه دایمی کامپیوتر عامل سروصدای زیادی است این وسیله با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه دوران می کند به خودی خود سر و صدا ایجاد میکند (چرخهای یک ماشین وقتی که با سرعت حرکت میکند حداکثر ۵۰۰ دور در دقیقه میزند!)
البته در دوره ای شرکتهای تولید کننده هارد دیسکهایی تولید نمودند که هنگام ذخیره و بازیابی اطلاعات؛ سرو صدای مانند آبمیوه گیری را داشت که به هارددیسکهای موتورجت معروف بود اما در اولین عرضه این هارد دیسکها به موزه پیوست!!!!
در مورد هارد دیسک مانند تمام قطعات دیگر کامپیوتر یکی از بهترین راهها این است که با مقوله کنار بیاید؛ راه حل دوم این است که در خرید محصول از مارک ها و تولیداتی بهره ببرید که دارای کمترین صدا باشد. البته اکثر تولیدکننده این امر را دنبال می کنند تا هارددیسک ها جدید با کمترین سر وصدا باشد.
● از عایق صدا بهره ببرید
بهترین راه برای ساکت کردن یک هارد دیسک پر سر و صدا استفاده از عایقهای صوتی است. برای مثال Molex&#۰۳۹;s SilentDrive یک جعبه پلاستیکی است که شما میتوانید هارد خود را درون آن قرار دهید. و این جعبه پلاستیکی مانع از انتشار صدای هارد دیسک میشود.(New England Digital ) به آدرس ( www.nedcomp.com)یکی از شرکتهائی است که این جعبه ها راتولید میکند.
● هارد را کم صداتر کنیم
دیسکهای سخت در هنگام خواندن و نوشتن مقداری سر و صدا تولید میکنند. برای کم کردن این سر و صداها بطور مرتب هارد خود را defrag کنید در بیشتر نسخه های ویندوز از مسیر Start, Programs, Accessories, System Tools, Disk Defragmenter استفاده کنید.این کار سرعت دسترسی به فایلها رابیشتر کرده و باعث بهره وری بیشتر سیستم شما میشود.
به گوش رسیدن صدای هارد در هنگامی که در حال خواندن چیزی از روی هارد و یا نوشتن بر روی آن نیستید نمایشگر آن است که RAM سیستم شما پائین است و احتیاج به ارتقا Ram خود دارید. در هنگامی که ram سیستم شما پر میشود ویندوز اقدام به نوشتن اطلاعات اضافی بر روی هارد دیسک شما میکند. با خرید یک ram دیگر هم سرعت خود را بالا برده و هم صدای سیستم خود را کم کنید.
● کیسها جدید؛ سرو صدای کمتر
در کاتالوگ جدید کیسها قبل زیبایی و جذاب کیس در مورد سروصدا آن کار شده است تا محصول ارایه شده دارای مزیت نسبی باشد.
برخی از کیسها با بهره گیری از آخرین تکنولوژی عایق بندی و استفاده از لوازم استاندارد همراه با قطعات مناسب، کمترین صدا را دارند درحالی که برخی موارد حتی تشخیص روشن و خاموش بودن سیستم از روی سروصدا غیرممکن است.
تمام سعی اتان را انجام دهید در خرید جدید خود به سمت قطعات کامپیوتر جدید پیش بروید که دارای کمترین سروصدا تصاعدشده باشند که از کاتالوگهای همراه و مشاوره فنی می توان این قطعات را خریداری و نصب کنید.
● کاهش سروصدا در یک نگاه ؛ توصیه ها کوتاه
اگر کامپیوتر قدیمی دارید، برای کاهش صدا می توان با نتیجه گیری از موارد ذکر شده اقدامات زیر را انجام دهید.
۱) سعی کنید از فن و پنکه داخلی کیس کمتری استفاده کنید البته به شرطی که فن های موجود بتواند جوابگو ی دفع کامل گرما از قطعات باشد. باورکنید گرما در کارایی قطعات داخلی الکترونیکی کامپیوتر اختلال ایجاد می کند.
۲) در صورتی که مدت مدیدی داخل کیس را تمیز نکرید سعی کنید داخل کامپیوتر خود را تمیز کنید تا سروصدا کمتری تولید شود، این مطلب را در گفتاری در اینجا ذکر کردم
۳) پیچهای کیس را محکم بندید، به خصوص قسمتهایی نظیر منبع تغذیه برق کیس یا پردازشگر داخلی اصلی که دارای فن سرخود است و هرگونه عدم استحکام باعث افزایش ارتعاش صدا و درنتیجه سروصدا بیشتر خواهد شد.
۴) سعی کنید درب کیس خود را ببینید تا بگذارید هوا با استاندارد طراحی شده کیس در داخل کیس جریان یابد و به طور استاندارد قطعات را خنک کند و از سوی دیگر اسر وصدا کاهش دهید
۵) از محصولاتی مرغوبی که از فن های اضافی استفاده می کنند تا حد اجبار اجتناب کنید، البته اگر مجبورید محصولاتی با فن و پنکه تعبیه شده استفاده کنید نگران نباشد؛ تولید کنندگان سعی کرده اند از سروصدا را کاهش دهند.
۶) هارد دیسک و سی دی ها سروصدا داخلی اجتناب ناپذیر از دواران دیسک ها مغناطیسی یا صفحه سی دی دارند؛ در این مورد هم می توان از محصولات مرغوب با سروصدای کمتر بهره ببرید البته در بسیاری از موارد تولیدکنندگان به سوی سی دی رام و هارددیکسک با صدا کمتر پیش می روند منتظر تکنولوژی های جدید باشد.
۷) از میزهای چوبی با صفحه زمینه با لایه محکم و توپر استفاده کنید، استحکام و دوام و عدم لغزش میز کامپیوتر علاوه بر جلوگیری از آسیب دیدگی احتمالی قطعات دوران ازجمله هارد دیسک یا سی دی رام ؛ از ارتعاش مجدد سروصدای داخلی جلوگیری خواهد کرد.
http://yazdit.mihanblog.com/More-۵۸۶.ASPX


همچنین مشاهده کنید