جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نارگیل سیاه از سرزمین قهوه تا دیار ماتادورها


نارگیل سیاه از سرزمین قهوه تا دیار ماتادورها
رئال مادرید در چند سال اخیر بازیکنی به خوبی و چابکی «روبینیو» ندیده است. نارگیل سیاه قوهای سفید جزو تأثیر گذارترین بازیکنان بوده است وی در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا توانسته عملکرد مثبتی برای تیمش داشته باشد. وی در حال حاضر به عنوان محبوب ترین و با انگیزه ترین بازیکن لالیگا شناخته می شود.
● بیوگرافی
«رابسون د سوزا» ملقب به «روبینیو» در ۲۵ ژانویه ۱۹۸۴ در محله ای در پارک بتارو از سائو ویسنته برزیل متولد شد. مثل بسیاری از افراد در برزیل او از همان ابتدا پا به توپ شد و در ۶ سالگی می توانست به راحتی با توپ کارکرده وکارهای حمل توپ را به خوبی انجام می دهد. وی در آن زمان از سوی باشگاه محلی بیرامار جذب شد و توانست در نخستین فصل حضورش در باشگاه به مقام قهرمانی دست پیدا کند. در زمانی که در باشگاه حضور داشت بیش از هر چیزی با مارسلو که در رئال مادرید حضور داشت مقایسه می شد. بسیاری این ۲ بازیکن را به دلیل شباهت های بازی ای که داشتند دوقلو می دانستند. پس از به ثمر رساندن ۷۳ گل برای تیم «پورتو اریوس» در سن ۹ سالگی روبینیو به سانتوس آمد تا در رده جوانان باشگاه مشغول باشد. در آن زمان باشگاه تحت نظارت «پله» اسطوره فوتبال برزیل اداره می شد و این برای او یک موفقیت به شمار می رفت تا بتواند از این فرصت به نحو احسن استفاده کرده و پیشرفت کند. پله در حالی روبینیو را به سانتوس آورد که وی تا بیش از آن ۳ وعده غذایی کامل در اختیار نداشت.
● باشگاه سانتوز
حضور در سانتوز زندگی و آینده روبینیو را بیش از هر اتفاق دیگری تغییر داد. استعداد و مهارت بالا سبب شد که وی سریع تر از حد تصور در این باشگاه پیشرفت کند. پیشرفت او به حدی بود که نخستین قراردادش را با باشگاه در سال ۲۰۰۲ امضا کرد و این آغاز حضور او در فوتبال حرفه ای بود. وی پیش از آنکه بتواند در ترکیب تیم حضور داشته باشد بارها از سوی بزرگان تیم تهدید شد. با این همه وی توانست به خوبی با مشکلات مقابله کند و در ترکیب اصلی تیم قرار بگیرد.
وی جزو کم سن و سالان در باشگاه بود با این وجود او همچون یک گلزن حرفه ای و با تجربه کار می کرد. وی در نخستین فصل حضورش توانست در ۲۴ مسابقه ۹ گل به ثمر برساند. اوج بازی های او در آن فصل به بازی ای بر می گردد که وی توانست علاوه بر به ثمر رساندن ۲ گل، یک پنالتی نیز برای تیم به ارمغان بیاورد. روبینیو در سال ۲۰۰۳ و در حالی که ۳۲ بار در ترکیب حضور پیدا کرده بود به عنوان تأثیر گذارترین بازیکن لقب گرفت. او در آن زمان در فوتبال به سبک «دیه گو» و «رناتو» بازی می کرد. این ۲ بازیکن برزیلی هم اکنون در بوندس لیگا و در وردربرمن حضور دارند. با رفتن دیه گو پورتو و پیوستن رناتو به سویا روبینیو بهترین فصل حضورش در سانتوز را سپری کرد. وی در آن فصل توانست در ۳۷ بازی ۲۱ گل به ثمر برساند. روبینیو در آن زمان نه تنها در برزیل که در آمریکای جنوبی بهترین بازیکن بود و این سبب شد که در باشگاه های اروپایی پیشنهادات خوبی دریافت کند.
● آدم ربایی
با محبوبیت و شهرتی که روبینیو در برزیل کسب کرده بود، ماریا د سیلوا سوزا مادرش در ۶ نوامبر ۲۰۰۴ ربوده شد. در ابتدا آدم ربایان از او خواستند که از فوتبال دست بکشد. او نیز بلافاصله از بازی در سانتوس کنار رفت. روبینیو حاضر شد برای رهایی گروگان، ۷۵ هزار پوند بپردازد. روبینیو پس از این اتفاق گفت: نمی دانم چه نوع افرادی دست به این اقدامات می زنند. این اتفاق علاوه بر اینکه باعث شد باشگاه های اروپایی دست از پیشنهادات خود بردارند، به بازی روبینیو نیز لطمه زد و باعث شد که وی در ۸ بازی لیگ تنها ۴ گل به ثمر برساند.
● رفتن به خارج از برزیل
در سال ۲۰۰۵ وی توانست جایگاه اصلی خود را در فوتبال پیدا کند. او توانست با درخشش در سانتوس این تیم را به قهرمانی در رقابت های برزیل برساند. در این زمان سانتوس مجبور به فروش بازیکن ارزنده خود شد. باشگاه های بزرگی نظیر چلسی، میلان، بایرن مونیخ و بارسلونا خواستار جذب این بازیکن بودند.
روبینیو خود علاقه داشت که در اسپانیا بازی کند و در لیگ قهرمانان اروپا نیز حضور داشته باشد. سرانجام رئال مادرید موفق شد در تابستان ۲۰۰۵ این بازیکن را با ۳۰ میلیون پوند به برنابئو بیاورد.
روبینیو در رئال مادرید
روبینیو در فصل ۲۰۰۶- ۲۰۰۵ و در زمان مربیگری «وندرلی لوکزامبورگو» به رئال مادرید آمد. باشگاه در ابتدای حضور روبینیو تبلیغات زیادی انجام داد. «روبرتو کارلوس» او را بازیکنی دانست که در رئال خیلی سریع پیشرفت خواهد کرد. وی نخستین بازی خود با لباس رئال مادرید را در ۲۵ آگوست و مقابل کادیز انجام داد. وی در نیمه دوم به جای «توماس گراوسن» به میدان رفت. در زمان حضور لوکزامبورگو در برنابئو او آزادی عمل زیادی داشت. با وجود آنکه وی اکثراً به عنوان یار تعویضی در بازی حاضر می شد موفق شد در ۳۷ بازی، ۸ گل به ثمر برساند. او با این گلزنی ها توانست در دل هزاران هوادار جای بگیرد. در آن فصل در کنار «دیوید بکهام» اسطوره فوتبال انگلستان بازی می کرد.
حضور «فابیو کاپلو» و داشتن تفکرات محتاطانه سبب شد که بیشتر روی نیمکت باشد و اکثراً در نیمه دوم به عنوان یار تعویضی به میدان می رفت. او توانست از جایگاه خود به عنوان مهاجم دوم یا هافبک نفوذی به مهاجم ارزنده تیم تبدیل شود. او در سمت چپ خط حمله قرار گرفت. وی در سمت چپ بهتر می تواند پا به توپ شود. تا پایان فصل توانست در ترکیب اصلی تیم کاپلو قرار بگیرد. او با ارائه بازی های خوب به بازیکنی حیاتی و ضروری تبدیل شد. نباید نقش او را در کسب موفقیت های رئال مادرید و همچنین قهرمانی در لالیگا نادیده گرفت.
● تیم ملی
روبینیو در سال ۲۰۰۳ و در حالی که در سانتوس حضور داشت، موفق شد پیراهن طلایی تیم ملی را از آن خودکند. او نخستین بار در رقابت های کونکاکاف و در دیدار پایانی به میدان رفت که تحسین همگان را برانگیخت. او با بازی های خوب خود در سال ۲۰۰۵ و در بازی های جام کنفدراسیون ها توانست برزیل را به مقام قهرمانی در این رقابت ها برساند. روبینیو در بازی های جام جهانی ۲۰۰۶ در همه بازی ها برای برزیل به میدان رفت. وی در بازی مقابل ژاپن از ابتدا در ترکیب حضور داشت. در اردوی جام جهانی، هم اتاقی رونالدینیو بود و این سبب شد که بیشتر با فوتبال روز دنیا آشنا شود.
● روبینیو در نگاه آمار
▪ نام: رابسون دسوزا ملقب به روبینیو
▪ تاریخ تولد: ۲۵ ژانویه ۱۹۸۴
▪ محل تولد: سائو ویسنته
▪ ملیت: برزیلی
▪ قد۲: ۷/۱ متر
▪ وزن: ۶۰ کیلوگرم
▪ پست بازی: مهاجم
● باشگاه ها
▪ سانتوس سال ،۲۰۰۲ ۲۴ حضور، ۷ گل
▪ سانتوس سال ،۲۰۰۳ ۴۶ حضور، ۱۳ گل
▪ سانتوس سال ،۲۰۰۴ ۴۵ حضور، ۲۵ گل
▪ سانتوس سال ،۲۰۰۵ ۲۰ حضور، ۱۳ گل
▪ رئال مادرید ۲۰۰۶- ،۲۰۰۵ ۵۱ حضور، ۱۲ گل
▪ رئال مادرید ۲۰۰۷- ،۲۰۰۶ ۴۰ حضور، ۸ گل
▪ جمع کل: ۲۲۶ حضور، ۷۸ گل
● افتخارات
▪ قهرمانی در سال ۲۰۰۲ با تیم زیر ۱۷ سال
▪ کسب عنوان بهترین گلزن کوپا آمه ریکا در ۲۰۰۷
▪ انتخاب به عنوان بهترین بازیکن کوپا آمه ریکا در سال ۲۰۰۷
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید