جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چگونه داخل کامپیوتر خود را تمیز کنید


چگونه داخل کامپیوتر خود را تمیز کنید
زمانی که نیاز دارید تا کامپیوتر را تمیز کنید بستگی به محیطی دارد که کامپیوتر در آن کار می کند مثلاً کامپیوترهایی که در اماکن عمومی کار می کنند باید هر ماه تمیز شوند. اما کامپیوترهایی که در منزل مورد مصرف قرار می گیرد شاید در یک فاصله زمانی ۶ ماهه نیاز به تمیزکاری داشته باشند. اگر هنگام کار با کامپیوتر سیگار می کشید یا محیط کار کامپیوتر، پرگرد و خاک است باید هر دو ماه یکبار آن را تمیز کنید. اما به طور معمول توصیه می کنم تا هر ۶ ماه یکبار کار تمیزکاری داخل کامپیوتر انجام شود. هنگام تمیزکاری داخل کامپیوتر شدیداً توصیه می کنم که از جاروبرقی برای تمیزکردن قطعات داخلی کامپیوتر استفاده نکنید چون جاروبرقی تولید الکتریسیته ساکن می کند که برای قطعات الکترونیکی داخل کامپیوتر فوق العاده خطرناک است و احتمال خرابی کامپیوتر را به شدت بالا می برد.
جاروهای باتری دار کوچکی مخصوص تمیزکردن داخل کامپیوتر وجود دارد که در صورت نیاز می توانید از آنها استفاده کنید. توصیه من بهره گیری از اسپری هوای فشرده است که می توانید از فروشگاههای قطعات الکترونیکی تهیه کنید. اما قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر می تواند به وسیله جاروبرقی تمیز شود. یادتان باشد که هیچوقت مایع تمیز کننده را مستقیما ًبه قطعات داخلی اسپری نکنید و اگر لازم است که از مایع استفاده کنید ابتدا آن را روی پارچه بریزید و پارچه را روی آن بخش بکشید. هنگام تمیز کردن کامپیوتر باید حتماً دستگاه را خاموش کرده و کابل برق را از پریز جدا کنید. هیچ وقت داخل کامپیوتر را با آب، خیس نکنید. برای تمیز کردن کامپیوتر نیاز به پارچه، آب، الکل سفید، مایع ظرفشویی، جاروی برقی برای تمیزکردن بیرون کامپیوتر، گوش پاک کن، اسفنج، قلم مو، جارو باطری دار مخصوص و البته دستبند ضد الکتریسته ساکن دارید. در اولین قدم کامپیوتر را خاموش کرده و آن را از برق بیرون بکشید. ابتدا قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر را با جاروبرقی تمیز کنید و همه درزها و منافذ عبوری هوا را تمیز کنید. سپس می توانید قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر را با پارچه آغشته به آب و کمی مایع ظرفشویی تمیز کنید. مطمئن شوید که همه درزها و راههای عبوری هوا از مو و گرد و غبار تمیز شود.
حال بدنه کامپیوتر را باز کنید تا قسمتهای داخلی کامپیوتر در رویت قرار گیرد. به CPU نگاه کنید. توجه کنید که غبار می تواند در ورای پنکه و لابلای رادیاتور سی-پی-یو خود را پنهان کند. ممکن است بدنتان حاوی الکتریسیته ساکن باشد. توصیه می کنم تا از یک عدد دستبند ضدالکتریسیته استفاده کنید. آن را به مچ دستتان ببندید و سر دیگر آن را به جایی وصل کنید که الکتریسیته را به زمین تخلیه کند مانند لوله آب، بدنه میز فلزی...، این دستبند را می توانید از مغازه های فروش قطعات الکترونیکی تهیه کنید. حال می توانید قلم مو را برداشته و به آرامی و با دقت حواشی CPU را تمیز کنید تا خاک و گرد و غبار از لابلای رادیاتور و پنکه خارج شود. به روی مادر برد نگاه کنید و هرجا گرد و غبار دیدید آن را با قلم مو بزدایید. حین این کار بسیار مراقب باشید تا قطعات کوچک مخصوصاً جامپرها را جابجا نکنید.
بعد از آن می توانید از اسپری هوا استفاده کنید تا گردوغبار تمیز شود. هنگام استفاده از اسپری مراقب باشید که آن را سرپا نگهدارید و هنگام مصرف کج نکنید که ممکن است مایع از آن خارج شود و روی قطعات بپاشد. بدین ترتیب خطر خرابی قطعات افزایش می یابد. جهت اسپری کردن را طوری تنظیم کنید که هوا بتواند گردوغبار را به سمت بیرون بدنه کامپیوتر فوت کند. نهایتاً جاروی کوچک باتری دار مخصوص تمیزکاری کامپیوتر را مصرف کنید تا گردهای باقیمانده را بمکد. مجدداً توصیه اکید می کنم که هرگز از جاروی برقی معمولی برای تمیز کردن داخل بدنه کامپیوتر استفاده نکنید زیرا این نوع جاروبرقیها تولید الکتریسیته ساکن می کند که خطر خرابی قطعات داخل کامپیوتر را به شدت افزایش می دهد. حال زمان مناسبی است تا پنکه ها و فن های داخل بدنه را نیز تمیز کنید.
هنگام جاروکردن داخل بدنه کامپیوتر هم بسیار مراقب باشید که قطعات کوچک روی ماردبرد مانند جامپرها جابجا نشوند. توجه به پاورسوپلای یا همان منبع تغذیه نیز اهمیت بسیاری دارد. پنکه آن را با صبر و حوصله تمیز کنید و سعی کنید خاک را از پره های پنکه آن تمیز نمایید. برای تمیز کردن داخل CD-Drive توصیه می کنم از ابزار مخصوص این کار استفاده کنید که در مغازه های کامپیوتری بفروش می رسد. کیتهای مخصوص تمیزکردن CD-DRIVE را تهیه و مصرف کنید. اگر تجربه بیشتری با کامپیوتر و امور فنی آن دارید می توانید این درایو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل سفید داخل آن را تمیز کنید اما برای افراد کم تجربه این عمل به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
برای تمیز کردن CD می توانید از پارچه نرم آغشته به آب استفاده کنید و سطح زیر آن را به صورت دورانی از مرکز به سمت خارج تمیز کنید. اگر آلودگی بخصوصی در سی دی دیده می شود که با آب تمیز نمی شود می توانید برای آن قسمت از کمی الکل سفید استفاده کند.برای تمیز کردن درایو فلاپی نیز می توانید از کیتهای آماده این کار استفاده کنید که در مغازه های فروش وسایل کامپیوتری عرضه می شود. در این مرحله نیز اگر تجربه کار فنی با کامپیوتر دارید می توانید درایو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل هدهای خواندن/نوشتن و بازوهای درایو را به دقت و آرام تمیز کنید. هنگام تمیز کردن هدها یادتان باشد که آنها را از جای خود بیرون نبرید که اگر قفل کند دیگر کار نخواهد کرد. برای افراد کم تجربه در کارهای فنی کامپیوتر بازکردن درایو را به هیچ عنوان توصیه نمیکنم.
هارددیسک عملاً تمیزکردن فیزیکی ندارد زیرا تکنولوژی آن بسیار بالاست و نباید آن را باز کرد. تمیز کردن آن در واقع عمل دیفراگ است که از طریق برنامه انجام می شود.برای تمیز کردن شیشه مانیتور می توانید از تمیزکننده شیشه معمولی که در خانه استفاده می کنید کمک بگیرید. فقط باید مطمئن شوید که مانیتور حتما ًخاموش باشد و آن را از برق بکشید. این مایع تمیزکننده را ابتدا به یک پارچه بدون پرز اسپری کنید و پارچه را روی شیشه بکشید. با جاروبرقی تمام راههای عبوری هوا را به خوبی تمیز کنید.
توصیه اکید می کنم از قرار دادن هر نوع کاغذ و کتاب رروی مانیتور مخصوصاً بخشهای تهویه مانیتور هنگام کار به شدت اجتناب کنید که نه فقط می تواند باعث خرابی مانیتور شود بلکه احتمال آتش گرفتن آن را افزایش می دهد. بدنه مانیتور را می توانید با پارچه آغشته به آب و مایع ظرفشویی بخوبی تمیز کنید. اما اگر مانیتورتان LCD است روش کار اندکی فرق می کند. این مانیتورها از شیشه ساخته نشده اند بنابراین هیچ وقت هیچ مایعی را مستقیماً روی آن اسپری نکنید و از دستمال کاغذی از هر نوع برای تمیز کردن آن استفاده نکنید که باعث خش افتادن روی صفحه آن می شود. اگر می خواهید صفحه مانیتور LCD را تمیز کنید پیشنهاد می کنم از یک پارچه کتان نرم خشک استفاده کنید. اگر صفحه مانیتور به خوبی تمیز نشد می توانید کمی الکل به پارچه بزنید و صفحه مانیتور را با آن تمیز کنید.
www.iranika.ir
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید