سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


عشق،انگیزه، نیرو و مایه زندگی و موفقیت است


عشق،انگیزه، نیرو و مایه زندگی و موفقیت است
((کاوه نیری)) روان شناس و نویسنده ی نوآوری است . او مدرک مشاوره ی روان شناسی خود را در سال ۱۹۹۷ میلادی از دانشگاه کالیفرنیا در (نورتریج)گرفت و بلافاصله مشغول به کار مشاوره و اجرای برنامه های آموزشی گردید. چندی بعد کتاب (( راهنمای موفقیت باطنی)) را به فارسی و انگلیسی تألیف نمود.
با مرور زمان، کارش گرایش احساسی یافت و خدمات و مقاله های متعددی را پیرامون عشق و پیشرفت در روابط درونی، زناشویی ،شغلی و فرهنگی تألیف کرد. و نیز روزهای شنبه و دوشنبه با این مرکز همکاری می نمایند
▪ اهداف شغلی شما در ایران چیست؟
ـ من یک مدرس و مشاور درونی هستم و هدفم، آموزش مهارت های درونی و عاطفی است که لازمه های پیشرفت فردی و دست یافتن به عشق زناشویی ،شغلی و خانوادگی هستند. به عنوان نمونه اگر با فردی که می خواهد به موفقیت شغلی دست یابد مشاوره می کنم هدفم این است که او شناخت ،انگیزه و قدرت عمل کافی در این زمینه پیدا کند و شغلی را انتخاب نماید که با علاقه های قلبی اش هماهنگ است.
▪ نوآوری چیست و چگونه شکل می گیرد؟
ـ نوآور، نداهای درونی خود را می شنود؛ توانایی های خود را می شناسد؛ به آن ها احترام می گذارد و جامه ی عمل می پوشاند. او انگیزه و شجاعت کافی را برای عبور از مانع های درونی مانند شک و ترس به دست می آورد تا بتواند کارش را پیش برد و به اتمام رساند.
▪ عشق را چگونه توصیف می کنید؟
ـ عشق ، انگیزه،نیرو و مایه زندگی و موفقیت است. احساس مثبت و نیرومندی است که نسبت به کسی، کاری یا چیزی حس می کنیم. اگر هدف های عاشقانه انتخاب کنیم، به سوی آن ها حرکت نماییم و در این راه کوشا باشیم، عشق و موفقیت درونی، زناشویی و شغلی را به دست می آوریم. اما کمبود یا فقدان عشق، زندگی را سخت، غمناک و دردناک می کند. خوب است به احتیاج های احساسی خود برسیم تا بتوانیم سلامت درونی داشته باشیم.
▪ بسیاری از افراد، بیشتر به پول فکر می کنند تا عشق. نظرتان در این مورد چیست؟
ـ فکر می کنم بهتر است هدف های قبلی خود را با پول عوض نکنیم؛ بلکه از پول به عنوان یک وسیله برای دست یافتن به این هدف های باطنی استفاده نماییم. اگر برای به دست آوردن پول، از هدف های قلبی خود صرف نظر کنیم یا آن ها را به تعویق بیدازیم، احتمال دارد نتوانیم با این پول، ضررهای درونی را که به خود وارد ساخته ایم، جبران کنیم.
برای رسیدن به واسته های مثبت و قلبی مان، لازم است پو ل و وقت خود را به صورت حساب شده و پیوسته در این راه، صرف کنیم.
▪ مسائل مهم درونی که بسیاری از افراد با آن واجه هستند ،کدامند؟
ـ کمبود شناخت درونی باعث می شود که هویت باطنی و راه قلبی زندگی مان را درست نشناسیم و نوعی بلاتکلیفی درونی حس کنیم. این مساله با بررسی و درک کشش های مثبت و ثابت درونی ما قابل حل است.
وقتی که خودمان را دوست و باور نداریم. احساس ضعف باطنی می کنیم و کارهای مخرب و مضر گوناگونی نسبت به خود انجام می دهیم و اغلب سعی می کنیم این احساس منفی را از دیگران پنهان کنیم.
می توانیم خودمان را بهتر بشناسیم، بپذیریم، مسئولیت پیشرفت فردی خود را به عهده بگیریم و نیروی کافی برای رسیدن به این هدف مصرف کنیم.
تفکر منفی، توانایی عمل مثبت را از ما می گیرد و آینده ی تلخی را در ذهن ما شکل می دهد. می توانیم زیر بار فکر های منفی نرویم و بدانیم که تفکر ما یک تجربه ی درونی و فردی است که بسیاری از وقت ها با حقیقت، یکی نیست. تفکر و تصور ما فقط بخش کوچکی از کل حقیقت را به مان نشان می دهد و اگر فکر ما نسبت به موضوعی به طور کلی منفی است، ممکن است به این دلیل باشد که نسبت به مثبت های آن آگاهی کافی نداریم.
کمبود مهارت و پشتیبانی احساسی، ما را در معرض آسیب های درونی قرار می دهد. احساس ها، فراز و نشیب دارند و گاهی وقت ها تجربه های تلخ و سنگین درونی برای مان ایجاد می کنند. هر چه بیشتر آگاهی و تبحر احساسی داشته باشیم. می توانیم بخش عمده ی این کار را با شناخت و به کار گرفتن منابع درونی خود انجام دهیم.
▪ منظورتان از ((منابع درونی)) چیست؟
ـ می توانیم راه حل بسیاری از مسائل درونی را همان جا، یعنی در درون خود جست و جو کنیم. منابع درونی شامل توانایی های فکری، تجسمی، احساسی و معنوی می شوند. این ها جزو سرمایه های درونی ما هستند.
▪ چگونه می توانیم عشق زناشویی را بهتر بشناسیم و مسائل مربوط به آن را حل کنیم؟
ـ عشق زناشویی، یکی از لازمه های شروع یک ازدواج موفق است. این عشق، یک کشش درونی و عمیق است که به دو طرف انگیزه ی زندگی مشترک می دهد. شروع خوبی است، اما حفظ و گسترش این عشق از سوی دو طرف، تلاس، شناخت، درک و نوعی تغییر و پیشرفت فردی نیاز دارد.
این ها بهای یک رابطه ی زناشویی موفق هستند که اگر به موقع پرداخت نشوند ،رابطه ی زناشویی تضعیف شده و به خطر می افتد. این مسائل اغلب تکرار می شوند. تا زمانی که به آن ها توجه کنیم. اهمیت دهیم و برای شناخت و حل کردن شان بکوشیم. بهتر است دانش آموز مکتب عشق زناشویی شویم تا این که آن را رها کنیم یا خود را از اول ،استاد آن بدانیم. می توانیم از راه مطالعه،مشاوره، شرکت در برنامه های آموزشی و بررسی تجربه های عاطفی و درنی خود در این زمینه پیشرفت کنیم.
شخصیت همسر، اغلب شباهت هایی به شخصیت یکی از اعضای خانواده ی اولیه(پدر و مادر) دارد و در نتیجه ممکن است همان مسائلی را که در رابطه ی خانوادگی دیده ایم، در ازدواج نیز تجربه کنیم. لازم است نسبت به این موضوع آگاهی کافی به دست آوریم. وجود آن ها را بپذیریم و برای یافتن راه حل راستین در این روابط، همراه با همسرمان گام برداریم.
می توانیم در راه بهبود بخشیدن به روابط مان فعال، کنجکاو، پیش قدم، شجاع و متعهد باشیم.
▪ چگونه می توانیم در حرفه و روابط شغلی خود پیشرفت کنیم؟
ـ عشق و موفقیت شغلی با شناخت استعدادهای اصلی ما شروع می شوند. کتاب((راهنمای موفقیت باطنی)) را به همین منظور نوشتم و اجرا و مرور روزانه ی تمرین های آن را به علاقه مندان توصیه می کنم. هدف مهم دیگر، به کار گرفتن و تقویت این استعدادها در محل کار یا تحصیل است. هر یک از ما برای انجام کارهای مثبت و منحصر به فردی ساخته شده ایم که اگر آن ها را بشناسیم، انجام دهیم و توسعه بخشیم، جواب گوی احتیاجات شغلی خود می شویم.
می توانیم از اطرافیان ،کمک و همکاری بخواهیم و تیم موفقیت شغلی خود را تشکیل دهیم. مهم است که خودمان در این راه فعال و ثابت قدم باشیم و بتوانیم در صورت لزوم، به تنهایی نیز در این راه پیش رویم.
پدر و مادران، معلمان و مدیران می توانند نقش مثبت و قابل توجهی در ایجاد عشق و موفقیت شغلی ایفا کنند که از راه شناخت، تشویق و تسهیل گری استعدادهای فرزند، دانش آموز یا کارمند، قابل اجرا است.
▪ در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می دهید؟
ـ همایش و کلاس راه عشق و مشاوره ی گروهی و فردی پیرامون ایجاد عشق و پیشرفت درونی،زناشویی و شغلی، همچنین برنامه ی آموزشی سازمان موفق که هدف آن دادن انگیزه، سازندگی و موفقیت در روابط محل کار می باشد.
کاوه نیری کارشناس مرکز خدمات مشاوره ای صنعت نفت
منبع : مرکز خدمات مشاوره‌ای صنعت نفت


همچنین مشاهده کنید