جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لیپی، رانیه ری و یوونتوس


لیپی، رانیه ری و یوونتوس
مارچلو لیپی ۲ فصل خوب و رؤیایی را در یوونتوس سپری کرد. کسب نتایج نه چندان رضایت بخش از سوی یوونتوس باعث شده که بسیاری از هواداران خواستار حضور مجدد لیپی در تیم شوند. بدون شک «مارچلو لیپی» یکی از بهترین مربیانی است که در تاریخ مسابقات توانسته نتایج خوبی کسب نماید. او تقریباً توانسته همه رقابت های بزرگ و مهم را فتح کند. مهمترین جامی که توانسته به دست آورد قهرمانی در جام جهانی است. ۲ فصلی که او در یوونتوس حضور داشت بهترین و اوج دوران مربیگری وی بود. او نخستین بار سال ۱۹۹۴ به عنوان مربی در باشگاه مشغول به کار شد که تاریک ترین دوران باشگاه به حساب می آمد تا آن زمان نزدیک به ۸ سال بود که سفید و مشکی پوشان تورین نتوانسته بودند به مقام قهرمانی دست یابند.
در آن زمان میلان یکه تاز فتح رقابت ها بود. لیپی از ابتدا توانست در باشگاه تأثیرگذار باشد. در نخستین فصل حضورش توانست تیمی خوب و منسجم تشکیل دهد. در تیم لیپی بازیکنانی نظیر کایرو فرارا، یورگن کولر در دفاع پائلو سوسا و دیدیه دشان در خط میانی و مهاجمانی ارزنده نظیر فابریزیو راوانلی، جیان لوکاویالی، روبرتو باجو و الساندرو دل پیه رو جوان حضور داشتند. یوونتوس در آن فصل توانست با اقتدار و با ۱۰ امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم جدول لاتزیو به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. این تیم همچنین در رقابت های کوپا ایتالیا به قهرمانی دست یافت و در جام یوفا نیز نایب قهرمان شد. فصل آینده لیپی توانست افتخاری به مراتب بزرگ تر و با ارزش تر برای باشگاه به ارمغان بیاورد. آنها توانستند با لیپی به قهرمانی در رقابت های لیگ قهرمانان دست پیدا کنند. این دومین قهرمانی در تاریخ باشگاه محسوب می شود که تیم لیپی در ضربات پنالتی توانست آژاکس را شکست دهد. تیمی که در سال ۱۹۹۷- ۱۹۹۶ زیر نظر لیپی کار می کرد بهترین تیم آن دوران بود. آنها با در اختیار داشتن «زین الدین زیدان» توانستند بار دیگر فاتح اسکودتو شوند.
آنها توانستند در ژاپن ریورپلاته را که انزو فرانچسکولی مربی آن بود شکست دهند و در مسابقات بین المللی به قهرمانی دست پیدا کنند. همچنین توانستند در رقابت های سوپر جام اروپا پاری سن ژرمن را در مجموع ۹ بر ۲ شکست دهند. پس از آن توانستند مجدداً به فینال رقابت های لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کنند اما با وجود برتری کاملی که در دیدار داشتند، ۳ بر ۲ مغلوب دورتموند شدند. فصل ۱۹۹۸- ۱۹۹۷ یوونتوسی ها با بهره گیری از دل پیه رو و فیلیپو اینزاگی و با به ثمر رساندن ۳۹ گل بار دیگر به قهرمانی در اسکودتو دست پیدا کنند. لیپی موفق شد برای سومین دوره پیاپی راهی فینال رقابت های اروپایی شود. در این دیدار آنها یک بر صفر مغلوب رئال مادرید شدند و به نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست یافتند. پس از کسب افتخار متعدد در باشگاه، لیپی در میانه فصل از یوونتوس جدا شد. با آمدن کارلو آنچلوتی وی نتوانست افتخارات خوب لیپی را تکرار کند. آنچلوتی ۵/۲ سال در باشگاه حضور داشت و در این مدت یوونتوس یک ناکام بزرگ به شمار می رفت. ابتدای فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ لیپی مجدداً به تیم بازگشت. لوچیانو موجی حضور مجدد لیپی را بازگشت قهرمان قلمداد کرد. وی در نخستین فصل پس از بازگشت او توانست فاتح اسکودتو شود.
در آن سال اینتر برای قهرمانی تنها نیاز به پیروزی مقابل لاتزیو داشت اما با شکست مقابل این تیم یوونتوس قهرمان شد. وی علاوه بر آن مجدداً موفق شد به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یابد. این بار نیز یوونتوس در ضربات پنالتی مغلوب منچستریونایتد شد. او پس از آن از مربیگری مدتی کنار رفت تا اینکه در سال ۲۰۰۴ هدایت تیم ملی فوتبال ایتالیا را بر عهده گرفت وی توانست در جام جهانی ،۲۰۰۶ ایتالیا را به قهرمانی برساند. لیپی پس از این پیروزی بزرگ از سمت مربیگری استعفا داد و تاکنون نیز هدایت هیچ تیمی را بر عهده نگرفته است. وی هفته گذشته اعلام کرد که می خواهد فصل آینده هدایت تیمی را بر عهده داشته باشد. با این وجود او فصل آینده در کدام تیم خواهد بود. لیپی بهتر از هر کسی می داند که سرمایه زیادی در یوونتوس وجود دارد. لیپی رابطه خوبی با سران باشگاه دارد از سوی دیگر سران باشگاه نیز او را گزینه ای مناسب می دانند.
۵ قهرمانی اسکودتو در ۷ فصل حضورش در تیم در کنار ۴ حضور در فینال لیگ قهرمانان از او مربی طراز اول و برتر ساخته است. بسیاری معتقدند که کلودیو رانیه ری سرمربی فعلی یک مربی خوب و با دوام در باشگاه نخواهد بود. او اگر نتواند با یوونتوس به قهرمانی در لیگ ایتالیا دست یابد حداقل باید سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را به دست آورد. او اگر نتواند چنین موفقیتی را به دست آورد مسلماً از کار برکنار و مربیانی با کلاس جهانی بالا نظیر خوزه مورینیو و مارچلو لیپی به یوونتوس خواهند آمد. رانیه ری یک برنده بزرگ نیست وی در ۲۰ سالگی که هدایت تیم های مختلف را بر عهده داشته است نتوانسته به هیچ عنوان به قهرمانی دست پیدا کند. تنها قابلیتی که او دارد سازماندهی خوب تیم است اما او توانایی آن را ندارد تا بتواند به درستی تیم را هدایت کند و با آن تیم به قهرمانی دست پیدا کند. وی ابتدا توانست ساردیناس را از سری c به سری A بیاورد که این افتخاری بزرگ است. پس از آن وی به ناپولی آمد که فصل پیش از آن قهرمان اسکودتو شده بود.
رانیه ری در آن فصل به مقام چهارم دست یافت. او در چهار سالی که هدایت فیورنتینا را بر عهده داشت و در آن تیم بازیکنانی نظیر گابریل باتیستوتا و مانوئل روی کاستا حضور داشت به قهرمانی در کوپا ایتالیا و سوپرکاپ ایتالیا دست یافت. فتح چنین افتخاراتی ارزش و اعتبار چندانی ندارد. وی در اسپانیا و با حضور در والنسیا توانست جام حذفی را به دست آورد. او هر چند نتوانست با این تیم به فینال رقابت های لیگ قهرمانان اروپا دست یابد اما پس از رفتن او تیمی که او در سازماندهی و تشکیل آنها نقش داشت توانست در ۲ دوره بعد به فینال این رقابت ها راه یابد او در اسپانیا نیز نتوانست به افتخاری بزرگ دست پیدا کند. رانیه ری پس از این به چلسی آمد. بسیاری معتقدند رانیه ری اگرچه نتوانست با چلسی موفق عمل کند اما خوزه مورینیو تیم او را تحویل گرفت و خوزه با تکیه بر آن تیم توانست به قهرمانی در لیگ برتر و حضور موفق در لیگ قهرمانان اروپا دست یابد. رانیه ری در فصل جاری توانست تیم یوونتوس را که در دسته B رقابت های ایتالیا حضور داشت بازسازی کند و تیمی خوب و منسجم تشکیل دهد. با این همه او نخواهد توانست با این تیم به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. حضور یوونتوس در رده چهارم لیگ ایتالیا حکایت از ناکارآمدی این مربی دارد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید