جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دستاوردهای یک سفر، مهمتر از حواشی


دستاوردهای یک سفر، مهمتر از حواشی
چندی پیش، دکتر محمود احمدی نژاد به عنوان نخستین مقام بلندپایه ایرانی برای شرکت در بیست و هشتمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و بنا به دعوت رسمی نخست وزیر قطر، در این اجلاس که در دوحه برگزار شد، شرکت جست. با گذشت ۱۰ روز از این سفر مبارک که نتایج آن بزودی مشاهده خواهد شد، هنوز انتقادات برخی افراد و رسانه ها به این سفر، ادامه دارد و متأسفانه کمتر به پیام ها و دستاوردهای آن پرداخته می شود. در اینجا به برخی از نتایج این سفر اشاره می کنیم:
۱) سفر به قطر و حضور در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس، در حالی انجام شد که این اولین حضور یک رئیس جمهوری اسلامی ایران در این نشست بود که بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های خبری منطقه و جهان داشت.
۲) در موفقیت این سفر، همین بس که دعوت و حضور دکتر احمدی نژاد بلافاصله پس از کنفرانس پائیزی آناپولیس بود که خشم شدید مقامات نومحافظه کار آمریکا و انتقاد آنها از سران کشورهای عربی خلیج فارس را در پی داشت. آمریکا به قطر بسیار هم فشار آورد که دعوت را پس بگیرد که در این راه موفق نشد. پس این سفر یک پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی و شکستی برای آمریکا بود.
۳) سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره دولت نهم، براساس برقراری روابط حسنه و نزدیک با تمامی همسایگان بوده است و در آینده نیز این دولت بر این سیاست پای خواهد فشرد.
یکی از پیشنهادات پربار دکتر احمدی نژاد به سران اجلاس دوحه، خروج نیروهای بیگانه از خلیج فارس و دریای عمان بود که مورد استقبال سران کشورهای عربی قرار گرفت. در حقیقت رئیس جمهور، دست روی بزرگترین مشکل منطقه که همانا حضور نامشروع نیروهای غربی به ویژه آمریکا و زایده جعلی و سرطانی آن (رژیم صهیونیستی) در خاورمیانه است گذاشت و چنانچه نیروهای آمریکایی و غربی از منطقه خارج شوند، صلح و امنیت کامل بر کشورها حاکم خواهد شد.
به عبارت بهتر، شواهد بسیاری حاکی است، کشورهای غربی برای آن که جای پایی برای خود در منطقه خاورمیانه پیدا کنند، باید دست به بحران سازی و ناامنی در منطقه بزنند تا بهانه ای برای حضور خود پیدا کرده و سلاح های خود را به کشورهای عربی بفروشند. ۲۸ سال است آمریکا از ایران به عنوان عامل ناامنی در منطقه نام می برد ولی سیاست خارجی موفق دولت نهم دارد به سویی می رود که روابط برادرانه با کشورهای مسلمان و همسایه، باعث عدم اعتماد آنها به آمریکا شده است.
۴) سفر رئیس جمهور به قطر و استقبال گرم سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، نشان داد آمریکاییان در اجرای نقشه شوم خود مبنی بر تشکیل جبهه ای ضدایرانی از کشورهای منطقه بویژه اعراب، شکست خورده اند و دول منطقه از ایران به عنوان دوست و همراه خود یاد می کنند. دعوت رسمی ملک عبدالله پادشاه سعودی از دکتر احمدی نژاد برای حضور در حج تمتع امسال نیز در همین چارچوب ارزیابی می شود.
۵) نگاهی به موضوعات مختلفی که در دستور کار دیپلماسی ایران قرار دارد حکایت از آن دارد که ایران به یک قدرت مستقل و مؤثر منطقه ای تبدیل شده است و به عنوان مثال، اگر در دوره اصلاحات، بلافاصله پس از تهدیدات قدرت های غربی، حکم تعلیق فعالیت های هسته ای پذیرفته می شد، امروز نه تنها با اقتدار به بسته شدن کامل این پرونده - بدون باج دهی به قدرت ها - نزدیک می شویم، بلکه قدرت ها در تمام موضوعات باید از فضای «تعامل» و نه «تهدید» با دولت نهم وارد مذاکره شوند.
۶ ) و در پایان این که: سفر دکتر احمدی نژاد به قطر و شرکت وی در اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، نشان داد سیاست منزوی نمودن ایران با شکست کامل روبه رو شده است. امروز به شهادت تمامی تحلیلگران و ناظران بین المللی، جمهوری اسلامی ایران در اوج اقتدار منطقه ای و تعاملات مثبت و گسترده و عمیق با کشورهای همسایه و اسلامی قرار دارد. هدف تمام کشورهای اسلامی به ویژه ملل مسلمان منطقه، تشکیل یک بلوک اسلامی متحد، منسجم و یکپارچه است که در صورت تحقق چنین هدفی ـ که جزو پیشنهادات مهم رئیس جمهور بود ـ دیگر هیچ بیگانه ای جرأت تعرض، اشغال و غارت کشورهای اسلامی را نخواهد یافت.
مهدی تقوی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید