یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Sunday, 22 April, 2018

موسیقی فجرامسال، متفاوت‌تر از همیشه


موسیقی فجرامسال، متفاوت‌تر از همیشه
بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر از سی‌ام آذر تا ۸ دی ماه در ۹ تالار شهر تهران، شامل وحدت، رودکی، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای هنر، تالار شهید آوینی و سینما دهکده در فرهنگسرای بهمن، اریکه ایرانیان، خانه‌ هنرمندان و تالار بزرگ کشور برگزار می‌شود. آنچه از ظواهر امر بر می‌آید جشنواره موسیقی فجر امسال برای نخستین بار در حال پوست اندازی است و شباهت کمی به ۲۲ دور قبلی دارد. در این خصوص با کامبیز روشن روان، آهنگساز و دبیر این جشنواره گفت‌وگویی کرده‌ایم که می‌خوانید.
روشن روان یادآور می‌شود: جشنواره امسال دستخوش تغییر و تحول جدی شده است.
ظاهراً جشنواره موسیقی فجر امسال تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با ادوار گذشته دارد. در ابتدا خط سیر کلی آن را تشریح کنید.
ما برای نخستین بار به شکلی کاملاً حرفه‌ای و هدفمند، یک بخش رقابتی در جشنواره لحاظ کردیم که ۴گونه موسیقی سنتی، پاپ، تلفیقی و کلاسیک می‌توانند در آن حضور یافته و قابلیت‌های خود را محک بزنند. هر کدام از گروه‌های متقاضی شرکت در بخش رقابتی حداقل ۳ و حداکثر ۱۲ نفر می‌توانند باشند.
برای هر بخش داوران جداگانه‌ای در نظرگرفته شده که اینها در ابتدا نمونه کارهای ارسالی را خواهند شنید و درصورت داشتن کیفیت لازم، از آنها برای حضور در جشنواره دعوت خواهد شد. داوران هنگام برگزاری جشنواره نیز در محل‌های اجرا حاضر بوده و کارها را مورد قضاوت قرار خواهند داد. رده بندی نیز به صورت گروه‌های اول، دوم و سوم خواهد بود.
نکته مهم درخصوص بخش رقابتی جشنواره، ایجاد انگیزه قوی در بین موسیقیدانان برای نوآوری بود، به همین دلیل جوایز ارزشمندی هم پیش‌بینی کردیم تا برندگان بتوانند از آنها استفاده شایسته‌ای ببرند. برندگان شاخه‌های مختلف مجاز خواهند بود همان کار جشنواره را به صورت سی دی و نوار منتشر کنند، بی‌آنکه نیازی به طی کردن مراحل طولانی اخذ مجوز را داشته باشند. همچنین درصورتی که بخواهند آن برنامه را در زمان و مکان دیگری کنسرت بدهند، نیازی به مجوز ندارند و مدرک برنده شدن آنها در جشنواره برای این منظور کافی است. علاوه بر اینها، نام گروه‌های برنده در دفتر موسیقی ثبت خواهد شد تا درصورت نیاز برای اجرای موسیقی به کشورهای خارجی هم اعزام شوند. ملاحظه می‌کنید که این جشنواره بهترین فرصت برای گروه‌های جوانی است که تا کنون نتوانسته‌اند خود را به جامعه معرفی کنند.
▪ آیا این رقابت، گروه‌های خارجی را هم در بر می‌گیرد؟
ـ خیر، در بخش بین‌الملل رقابت نداریم ولی در کم و کیف آن تحولی ایجاد کرده‌ایم. اول اینکه همانند گذشته از گروه‌های موسیقی خارجی دعوت کردیم تا در جشنواره حضور داشته باشند و درصورت امکان علاوه بر اجراهای رسمی خود، یک نشست پژوهشی هم برای آشنایی دانشجویان و علاقه مندان جدی موسیقی برگزار کنند.
برای مثال از کشور هلند یک خواننده و یک نوازنده فلوت –ساز تکامل یافته عود ایرانی که در قرون وسطی، دوره رنسانس و دوره باروک جزو معمول‌ترین و محبوب‌ترین سازهای اروپا بوده است- در ابتدا با ۶ نوازنده جوان ایرانی، شیوه نواختن موسیقی دوران رنسانس و باروک را تمرین خواهند کرد و سپس در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه خواهند پرداخت. علاوه بر آن برخی گروه‌های خارجی، کلاس‌هایی را برای دانشجویان و دیگر علاقه مندان ایرانی برگزار می‌کنند.
▪ بخش جنبی را هم توضیح دهید.
ـ این بخش خودش از ۲ قسمت تشکیل می‌شود. قسمت اول گروه‌هایی است که ما دعوت می‌کنیم تا در جشنواره اجرای برنامه داشته باشند و البته خیلی محدود خواهد بود. قسمت دوم هم به مجموعه سخنرانی‌های صاحب‌نظران اختصاص دارد که فکر می‌کنم برای دانشجویان و دیگر علاقه مندان جدی موسیقی سودمند باشد.
از صحبت‌های شما چنین اسنتباط می‌شود که بخش رقابتی، ویژه جوانان است.
خیر، همه می‌توانند در بخش رقابتی حضور داشته باشند. شرط سنی ندارد. ولی نگاه اصلی ما به گروه‌های جوان و غیرحرفه‌ای است.
▪ بخش رقابتی چه حجمی از جشنواره را در بر می‌گیرد؟
ـ بیشتر از نصف برنامه‌های جشنواره به این منظور اختصاص یافته است.
شما در آغاز گفت‌وگو اشاره کردید که برای نخستین بار جشنواره به صورت رقابتی برگزار می‌شود، در حالی‌که پیش از این نوعی رقابت پنهان در بیشتر ادوار جشنواره بود.
هیچ وقت بخش رقابتی به این شکل نبوده است. در سال‌های آغازین، گاهی اوقات از گوشه و کنار مملکت گروه‌هایی، بیشتر هم از نوع مقامی به جشنواره می‌آمدند و در پایان جوایزی هم توزیع می‌شد، اما داوری در کار نبود و نقد و بررسی نمی‌شد، فقط در ۲ جشنواره موسیقی نواحی و موسیقی جوان داوری داشتیم که معمولاً تکنوازی‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. در هر حال به این شکلی که عرض کردم گسترده نبوده و انواع موسیقی را در بر نمی‌گرفته .
▪ رقابتی کردن جشنواره با چه پیش زمینه‌ای صورت گرفت؟
ـ تصور من همیشه این بوده است که چنانچه رقابت سازنده‌ای بین گروه‌های موسیقی در شاخه‌های مختلف انجام شود، پس از مدتی نتیجه بسیار خوبی به بار خواهد آورد و در نهایت شکوفایی بزرگی در موسیقی کشور ایجاد می‌شود.
به این خاطر که همواره شاهد بوده‌ام که گروه‌های مختلف موسیقی در سراسر کشور، به‌رغم داشتن کیفیت بسیار بالا در اجرا، هیچ گاه نتوانسته‌اند حضوری جدی در موسیقی کشور داشته باشند.
از این‌رو فکر می‌کردم که حضور آنها در یک جشنواره رقابتی می‌تواند با ایجاد رقابتی سازنده، تحولی بنیادین در موسیقی ایران به وجود آورد‌،در نتیجه فکر ایجاد بخش رقابتی در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را ارائه کرده که امیدواریم نتیجه مطلوبی به‌دست آید. اینک که گروه‌هایی از شاخه‌های مختلف موسیقی توسط گروه‌های انتخاب بررسی شده و گروه‌های راه یافته به بخش رقابتی تعیین شده اند، به جرأت می‌توان گفت کیفیت گروه‌های تأیید شده بسیار بالاست و هیأت‌های داوری از آنها راضی بوده‌اند. تعداد آنها نیز آنقد ر زیاد بود که به‌دلیل کمبود سالن، امکان حضور برخی گروه‌ها فراهم نشد و این نشان دهنده آن است که تعداد گروه‌های خوب و برگزیده هیأت داوران بیش از حد انتظار بوده است.
یکی از انتقادات همیشگی اهالی موسیقی به جشنواره موسیقی فجر، مناسبتی بودن آن است، در حالی که ما شاهد هستیم جشنواره‌های سینما و تئاتر فجر نیز مناسبتی‌اند ولی در طول۲ دهه برگزاری آن، به جایگاه بسیار خوبی در عرصه جهانی رسیده‌اند، اما جشنواره موسیقی هیچ‌گاه نتوانست از مرزهای ایران فراتر برود و اعتباری منطقه‌ای یا جهانی بیابد. به‌نظر شما مقصر اصلی در این کم کاری موسیقیدانان هستند یا مدیران موسیقی کشور؟
هیچکدام! شرایط موسیقی کشور ما طوری بوده که موسیقی ایرانی آن‌طور که باید نتوانسته رشد کند و در سطح منطقه و جهان مطرح بشود.
اگر مجموع شرایط و امکانات را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که همیشه سعی بر این بوده تا بهترین‌ها در جشنواره حضور یابند، ولی در بسیاری موارد این اتفاق نیفتاده است.
▪ یک بخش از این عدم توفیق را من در نبود ارتباط سامانه موسیقایی کشور با جشنواره‌های معتبر جهان می‌دانم. شما قبول دارید؟
ـ بله، این نقص کاملاً مشهود است، به همین دلیل اگر خاطرتان باشد سال گذشته ما از معاون شورای جهانی موسیقی دعوت کردیم به جشنواره موسیقی فجر بیاید، که آمد و حضورش خیلی مفید و مؤثر بود. بازتاب خیلی خوبی هم داشت و یکی از نتایجش این بود که امسال حتی پیش از فراخوان ما، خیلی از گروه‌های خارجی اعلام آمادگی کردند به جشنواره بیایند.
با وجود این پیشرفت‌های نسبی به‌نظر می‌رسد هنوز در ابتدای راه هستیم و با یک جشنواره معتبر و جریان ساز جهانی فاصله داریم.
این را هم در نظر داشته باشید که در این خصوص هیچ وقت کار زیربنایی صورت نگرفته است. هر مدیری که آمده با عنایت به اینکه چند صباحی بیشتر نیست، کارهایی در حد معمول انجام داده و بعد جایش را به دیگری سپرده است.
هیچ گاه کسی به فکر نیفتاده که برای جشنواره موسیقی فجر دبیرخانه دائمی ایجاد کند و این دبیرخانه با تغییر مدیریت کارش تعطیل نشود. من فکر می‌کنم نخستین قدم برای جبران کاستی‌ها راه اندازی همین دبیرخانه دائمی باشد که در طول سال فعالیت بکند و منحصر به چند ماه پیش از جشنواره نباشد.

هوشنگ سامانی

منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

اتفاقاتی از جنس آهنگ

اتفاقاتی از جنس آهنگ
نوشته زیر با توجه به اظهار نظرات دست اندرکاران جشنواره، دراین مراسم، درباره بخشهای مختلف این فستیوال هنری نگاشته شده است که از نظر شما گرامیان می گذرد.
●ضرورت وجودی برخی از بخشها
یکی، دو سالی است که بخش پژوهش جشنواره موسیقی فجر به عنوان مهمترین بخش این جشنواره رخ نموده است. امسال نیز دبیر محترم جشنواره از استقبال گسترده از این بخش یاد کرده و آن را بسیار مطلوب خوانده است. پرسشی که دراینجا به ذهن می رسد این است که آیا برگزاری بخشی به نام پژوهش در این جشنواره امری ضروری است و اصولا این بخش در زمره ذاتیات جشنواره است یا در زمره امور عرضی.
آنگونه که نگارنده از محتوای برنامه های جشنواره و هدف گزاری های اولیه آن استنتاج کرده ام، جشنواره موسیقی فجر به مانند جشنواره های فیلم و تئاتر قرار است برآیند تولیدات موسیقی هرسال باشد و تلاشها در دوره های گذشته نیز بر چنین محوری استوار بود. برهمین بنیاد گروهها ی موسیقی سعی می کردند با استفاده از فرصت جشنواره، دو تا سه ماه مانده به این رویداد، به بازسازی گروه خود بپردازند و با ساختن برخی از آثار تازه و نیز بازنوازی آثار گذشته، حرکتی دوباره را بیاغازند. براساس چنین برنامه ریزی ای هر گروه در طول دوسال کارهایش را نو می کرد،یعنی در هر جشنواره ابتدا برخی از اجراهای گذشته گروه اجرا و در تداوم آن برخی از ساخته های تازه به صحنه برده می شد و در روندی دوساله آثار تازه و نو می شدند. اگر همین رویکرد را بخواهیم به بخش پژوهش موسیقی جشنواره تسری دهیم باید انتظار داشته باشیم این بخش برآیند تولیدات پژوهشی یک، یا دو سال اخیرباشد. دسترسی به آمار این تولیدات نیز چندان کار مشکلی نیست و فرد یا نهاد ( در اینجا مرکز موسیقی ) با توجه به بودجه ای که به این کار اختصاص می دهد، در متن قرارداد با مدیر اجرایی این بخش، باید مواردی چون ارائه گزارشی از چند و چون فعالیتهای پژوهشی در حوزه موسیقی در سال گذشته از سوی افراد یادشده را نیز پیش بینی کند. با مراجعه ای به دانشگاههای موسیقی، و درخواست فهرست و چکیده پایان نامه های دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز دسترسی به فهرست و چکیده مطالب تالیفات و ترجمه های صورت گرفته در این دوره ( از طریق خانه کتاب ) این فهرست به دست می آید. اگر چنین امری در بخش پژوهش پیش بینی شده است که باید اجرا می شد، که نشد. اگر چنین چیزی در بخش پژوهش پیش بینی نشده است که باید بر عرضی بودن این بخش و نه اصلی بودن آن گواهی داد و سخنان دبیر محترم جشنواره موسیقی، مبنی بر کیفی بودن بخش پژوهش را بیشتر تعارفی همانند تعارفات معمول این گونه مراسم ها دانست ؛چرا که ارزیابی این بخش (بخش پژوهش ) باید از سوی پژوهشگران حوزه موسیقی صورت گیرد ونه آهنگسازان، نوازندگان و ردیف دانان.
پرسشی که اینجا طرح می شود، جایگاه و میزان مفهومی به نام «کیفی» است، که چند سالی است از سوی دست اندرکاران جشنواره عنوان می شود. هر فردی برای دسترسی به متر و معیاری برای سنجش کیفیت چیزی نیازمند به مقایسه است ؛ مقایسه میان امر کمی یا کم ارزش تر با امر کیفی و پر ارزش تر. برای این کار باید گذشته ای وجود داشته باشد و کارنامه ای که بتوان دست به ارزیابی و مقایسه زد. تا چنین چیزی فراهم نباشد، نمی توان گفت که جشنواره موسیقی فجر امسال، و به خصوص بخش پژوهشی آن و ارزش برنامه های ارائه شده دراین بخش تا چه میزان است. متاسفانه کارنامه یا گزارشی کامل از سخنرانی های بخش پژوهش سال گذشته نیز انتشار عمومی نیافته است( اینکه این سخنرانی ها انتشار عمومی نیافته اند نیز خود جای پرسش دارد.
یا برنامه ها چندان کیفی نبوده اند و یا دست اندرکاران این برنامه ها زحمت گردآوری، پیاده سازی، ویراستاری و تنظیم وانتشار آن را به خود نداده اند تابه صورت کتابچه به همراه آلبوم موسیقی انتشار یابد تا تعداد بیشتری از این پژوهشها استفاده کنند ) تا آدمی به مقایسه بنشیند ودریابد که کدام یک از این سخنان تکراری است و کدام یک غیرتکراری؟غرض از این پرسش زیر سوال بردن دست اندرکاران جشنواره موسیقی فجر و بخش پژوهش نیست، بلکه اتفاقاتی که در این روزها رخ داده است، نگارنده را نسبت به وجود برنامه ای مدون و کار شده برای بخشهای مختلف، دچار تردید اساسی می کند. برای نمونه یکی از ردیف دانان نامی که نامش در بخش پژوهش قرار داشت، عنوان می کرد که دو تا سه روز قبل از برگزاری سخنرانی اش به وی اطلاع می دهند که باید سخنرانی کند و موضوعش را هم به وی اطلاع می دهند و ایشان که در محذوریت قرار گرفته بود و جسارتی همانند جناب طهماسبی نداشت که از همان ابتدا اعلام کند، وقت برای یک کار مناسب کم است. برای آنکه سخنانش روندی منطقی داشته باشد و به مانند برخی از سخنرانان به ورطه خاطره گویی نیفتد، مجبور می شود شب تا صبح بیدار بماند تا روندی منطقی به سخنان خویش بدهد.
نکته بعدی، عدم استفاده مرکز موسیقی و دست اندرکاران جشنواره از ظرفیتهای بخش پژوهش در دیگر نقاط است. روزی که آقای همافر به مرکز موسیقی آمدند بر نبود ارتباطی میان دانشگاه و مرکز موسیقی انگشت نهادند، اما از قرار این سخنان پا در حیطه عمل نگذارد، چرا که برخی از بهترین پژوهشگران موسیقی که در دانشگاهها تدریس می کنند و آثارشان در بازار موسیقی موجود است، در زمره غایبان اصلی این بخش هستند. همچنانکه مجموعه دست اندرکاران جشنواره به رغم پیشنهاد هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی مبنی بر برگزاری سمیناری برای اعضای این کانون(که از شاخص ترین پژوهشگران کشور تا تازه واردان در آن عضو هستند) و ارائه کارنامه ای از روند پژوهشها در سال گذشته و جاری، به این پیشنهاد وقعی ننهادند. در حالی که برخورد شایسته و کارشناسانه آن بود که در نشستی با هیئت مدیره این کانون طرح تفضیلی را طلب می کردند و در نهایت با دلایل کارشناسانه و متقن به رد این طرح دست می یازیدند، حال بماند از اینکه یکی از سرفصلهای وظایف نهادهای دولتی در برنامه چهارم توسعه، حمایت از نهادهای مدنی حوزه های مختلف است که متاسفانه در این بخش هیچگاه به آن توجه نشد و از این بابت مسئولین باید پاسخگو باشند.
●تقدیرها ؛ با کدام معیار
نخستین پرسشی که در برابر فهرست افرادی که در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر از آنها تقدیر به عمل آمد، به ذهن می رسد، معیارهای این انتخاب و داورانی اند که دست به گزینش این افراد می زنند. البته در سال های پایانی مدیریت علی مرادخانی بر مرکز موسیقی و جشنواره موسیقی فجر، افرادی از چهره های شناخته شده موسیقی معرفی شده بودند تا برنامه های جشنواره را ببینند و از آن میان برخی افراد و گروهها را به عنوان کسانی که اجراهای درخشان تری داشته اند معرفی و به آنها لوح و چنگی اعطا کنند. این تجربه که می توانست در درازمدت به شکل گیری کمیته ای داوری برای ارزیابی جدی تر بخش حرفه ای های جشنواره بینجامد، سر برنکشیده، فروخسبید و تداوم و استمراری نیافت. فهرست تقدیر شوندگان جشنواره به گونه ای است که به جز برخی از چهره های پیش کسوت موسیقی که تقدیر از آنها شایسته و بایسته است، در دیگر بخشها اگر افراد دیگری هم معرفی می شدند جای این پرسش وجود داشت. واقعا بر نگارنده پوشیده است که چرا باید در این انتخاب برخی از افراد و گروهها نادیده گرفته شوند. برای نمونه در این قحط سالی که هیچ گونه کمکی از سوی مسئولان به گروههای موسیقی سنتی صورت نمی گیرد، حضور گروههای پرتعدادی چون ارکستر موسیقی سنتی ،خورشید، آبیدر، همنوازان، و... چرا نباید در حد یک تقدیر و تشکر خشک و خالی پاس داشته شود. گروه خورشید با ۳۰ نوازنده که در حال ارائه تجربه ای جدی در سازبندی موسیقی ایرانی اند، باید به خاطر این همت و حمیت تشویق می شدند و یا مشخص نشد که چرا از ۲۰ گروه تازه ای که در جشنواره امسال( به گفته جناب همافر) حضور یافتند، فرد یا گروهی شایسته تقدیر دانسته نشدند. یا در میان این همه چهره های موسیقی نواحی ایران، یک تن برای تقدیر وجود نداشت.
همچنانکه هیچ بانوی نوازنده یا عضو گروه کر یا در بخش تکخوانان و تکنوازان ویژه بانوان هم از دید دست اندرکاران جشنواره شایسته دریافت این جوایز نبوده است. این گونه است که وقتی جشنواره موسیقی فجر به پایان می رسد، تاثیرات این جوایز و هدیه ها به هفته ای هم نمی کشد.
سید ابوالحسن مختاباد

وبگردی
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!