چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ / Wednesday, 21 February, 2018

موسیقی فجرامسال، متفاوت‌تر از همیشه


موسیقی فجرامسال، متفاوت‌تر از همیشه
بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر از سی‌ام آذر تا ۸ دی ماه در ۹ تالار شهر تهران، شامل وحدت، رودکی، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای هنر، تالار شهید آوینی و سینما دهکده در فرهنگسرای بهمن، اریکه ایرانیان، خانه‌ هنرمندان و تالار بزرگ کشور برگزار می‌شود. آنچه از ظواهر امر بر می‌آید جشنواره موسیقی فجر امسال برای نخستین بار در حال پوست اندازی است و شباهت کمی به ۲۲ دور قبلی دارد. در این خصوص با کامبیز روشن روان، آهنگساز و دبیر این جشنواره گفت‌وگویی کرده‌ایم که می‌خوانید.
روشن روان یادآور می‌شود: جشنواره امسال دستخوش تغییر و تحول جدی شده است.
ظاهراً جشنواره موسیقی فجر امسال تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با ادوار گذشته دارد. در ابتدا خط سیر کلی آن را تشریح کنید.
ما برای نخستین بار به شکلی کاملاً حرفه‌ای و هدفمند، یک بخش رقابتی در جشنواره لحاظ کردیم که ۴گونه موسیقی سنتی، پاپ، تلفیقی و کلاسیک می‌توانند در آن حضور یافته و قابلیت‌های خود را محک بزنند. هر کدام از گروه‌های متقاضی شرکت در بخش رقابتی حداقل ۳ و حداکثر ۱۲ نفر می‌توانند باشند.
برای هر بخش داوران جداگانه‌ای در نظرگرفته شده که اینها در ابتدا نمونه کارهای ارسالی را خواهند شنید و درصورت داشتن کیفیت لازم، از آنها برای حضور در جشنواره دعوت خواهد شد. داوران هنگام برگزاری جشنواره نیز در محل‌های اجرا حاضر بوده و کارها را مورد قضاوت قرار خواهند داد. رده بندی نیز به صورت گروه‌های اول، دوم و سوم خواهد بود.
نکته مهم درخصوص بخش رقابتی جشنواره، ایجاد انگیزه قوی در بین موسیقیدانان برای نوآوری بود، به همین دلیل جوایز ارزشمندی هم پیش‌بینی کردیم تا برندگان بتوانند از آنها استفاده شایسته‌ای ببرند. برندگان شاخه‌های مختلف مجاز خواهند بود همان کار جشنواره را به صورت سی دی و نوار منتشر کنند، بی‌آنکه نیازی به طی کردن مراحل طولانی اخذ مجوز را داشته باشند. همچنین درصورتی که بخواهند آن برنامه را در زمان و مکان دیگری کنسرت بدهند، نیازی به مجوز ندارند و مدرک برنده شدن آنها در جشنواره برای این منظور کافی است. علاوه بر اینها، نام گروه‌های برنده در دفتر موسیقی ثبت خواهد شد تا درصورت نیاز برای اجرای موسیقی به کشورهای خارجی هم اعزام شوند. ملاحظه می‌کنید که این جشنواره بهترین فرصت برای گروه‌های جوانی است که تا کنون نتوانسته‌اند خود را به جامعه معرفی کنند.
▪ آیا این رقابت، گروه‌های خارجی را هم در بر می‌گیرد؟
ـ خیر، در بخش بین‌الملل رقابت نداریم ولی در کم و کیف آن تحولی ایجاد کرده‌ایم. اول اینکه همانند گذشته از گروه‌های موسیقی خارجی دعوت کردیم تا در جشنواره حضور داشته باشند و درصورت امکان علاوه بر اجراهای رسمی خود، یک نشست پژوهشی هم برای آشنایی دانشجویان و علاقه مندان جدی موسیقی برگزار کنند.
برای مثال از کشور هلند یک خواننده و یک نوازنده فلوت –ساز تکامل یافته عود ایرانی که در قرون وسطی، دوره رنسانس و دوره باروک جزو معمول‌ترین و محبوب‌ترین سازهای اروپا بوده است- در ابتدا با ۶ نوازنده جوان ایرانی، شیوه نواختن موسیقی دوران رنسانس و باروک را تمرین خواهند کرد و سپس در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه خواهند پرداخت. علاوه بر آن برخی گروه‌های خارجی، کلاس‌هایی را برای دانشجویان و دیگر علاقه مندان ایرانی برگزار می‌کنند.
▪ بخش جنبی را هم توضیح دهید.
ـ این بخش خودش از ۲ قسمت تشکیل می‌شود. قسمت اول گروه‌هایی است که ما دعوت می‌کنیم تا در جشنواره اجرای برنامه داشته باشند و البته خیلی محدود خواهد بود. قسمت دوم هم به مجموعه سخنرانی‌های صاحب‌نظران اختصاص دارد که فکر می‌کنم برای دانشجویان و دیگر علاقه مندان جدی موسیقی سودمند باشد.
از صحبت‌های شما چنین اسنتباط می‌شود که بخش رقابتی، ویژه جوانان است.
خیر، همه می‌توانند در بخش رقابتی حضور داشته باشند. شرط سنی ندارد. ولی نگاه اصلی ما به گروه‌های جوان و غیرحرفه‌ای است.
▪ بخش رقابتی چه حجمی از جشنواره را در بر می‌گیرد؟
ـ بیشتر از نصف برنامه‌های جشنواره به این منظور اختصاص یافته است.
شما در آغاز گفت‌وگو اشاره کردید که برای نخستین بار جشنواره به صورت رقابتی برگزار می‌شود، در حالی‌که پیش از این نوعی رقابت پنهان در بیشتر ادوار جشنواره بود.
هیچ وقت بخش رقابتی به این شکل نبوده است. در سال‌های آغازین، گاهی اوقات از گوشه و کنار مملکت گروه‌هایی، بیشتر هم از نوع مقامی به جشنواره می‌آمدند و در پایان جوایزی هم توزیع می‌شد، اما داوری در کار نبود و نقد و بررسی نمی‌شد، فقط در ۲ جشنواره موسیقی نواحی و موسیقی جوان داوری داشتیم که معمولاً تکنوازی‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. در هر حال به این شکلی که عرض کردم گسترده نبوده و انواع موسیقی را در بر نمی‌گرفته .
▪ رقابتی کردن جشنواره با چه پیش زمینه‌ای صورت گرفت؟
ـ تصور من همیشه این بوده است که چنانچه رقابت سازنده‌ای بین گروه‌های موسیقی در شاخه‌های مختلف انجام شود، پس از مدتی نتیجه بسیار خوبی به بار خواهد آورد و در نهایت شکوفایی بزرگی در موسیقی کشور ایجاد می‌شود.
به این خاطر که همواره شاهد بوده‌ام که گروه‌های مختلف موسیقی در سراسر کشور، به‌رغم داشتن کیفیت بسیار بالا در اجرا، هیچ گاه نتوانسته‌اند حضوری جدی در موسیقی کشور داشته باشند.
از این‌رو فکر می‌کردم که حضور آنها در یک جشنواره رقابتی می‌تواند با ایجاد رقابتی سازنده، تحولی بنیادین در موسیقی ایران به وجود آورد‌،در نتیجه فکر ایجاد بخش رقابتی در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را ارائه کرده که امیدواریم نتیجه مطلوبی به‌دست آید. اینک که گروه‌هایی از شاخه‌های مختلف موسیقی توسط گروه‌های انتخاب بررسی شده و گروه‌های راه یافته به بخش رقابتی تعیین شده اند، به جرأت می‌توان گفت کیفیت گروه‌های تأیید شده بسیار بالاست و هیأت‌های داوری از آنها راضی بوده‌اند. تعداد آنها نیز آنقد ر زیاد بود که به‌دلیل کمبود سالن، امکان حضور برخی گروه‌ها فراهم نشد و این نشان دهنده آن است که تعداد گروه‌های خوب و برگزیده هیأت داوران بیش از حد انتظار بوده است.
یکی از انتقادات همیشگی اهالی موسیقی به جشنواره موسیقی فجر، مناسبتی بودن آن است، در حالی که ما شاهد هستیم جشنواره‌های سینما و تئاتر فجر نیز مناسبتی‌اند ولی در طول۲ دهه برگزاری آن، به جایگاه بسیار خوبی در عرصه جهانی رسیده‌اند، اما جشنواره موسیقی هیچ‌گاه نتوانست از مرزهای ایران فراتر برود و اعتباری منطقه‌ای یا جهانی بیابد. به‌نظر شما مقصر اصلی در این کم کاری موسیقیدانان هستند یا مدیران موسیقی کشور؟
هیچکدام! شرایط موسیقی کشور ما طوری بوده که موسیقی ایرانی آن‌طور که باید نتوانسته رشد کند و در سطح منطقه و جهان مطرح بشود.
اگر مجموع شرایط و امکانات را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که همیشه سعی بر این بوده تا بهترین‌ها در جشنواره حضور یابند، ولی در بسیاری موارد این اتفاق نیفتاده است.
▪ یک بخش از این عدم توفیق را من در نبود ارتباط سامانه موسیقایی کشور با جشنواره‌های معتبر جهان می‌دانم. شما قبول دارید؟
ـ بله، این نقص کاملاً مشهود است، به همین دلیل اگر خاطرتان باشد سال گذشته ما از معاون شورای جهانی موسیقی دعوت کردیم به جشنواره موسیقی فجر بیاید، که آمد و حضورش خیلی مفید و مؤثر بود. بازتاب خیلی خوبی هم داشت و یکی از نتایجش این بود که امسال حتی پیش از فراخوان ما، خیلی از گروه‌های خارجی اعلام آمادگی کردند به جشنواره بیایند.
با وجود این پیشرفت‌های نسبی به‌نظر می‌رسد هنوز در ابتدای راه هستیم و با یک جشنواره معتبر و جریان ساز جهانی فاصله داریم.
این را هم در نظر داشته باشید که در این خصوص هیچ وقت کار زیربنایی صورت نگرفته است. هر مدیری که آمده با عنایت به اینکه چند صباحی بیشتر نیست، کارهایی در حد معمول انجام داده و بعد جایش را به دیگری سپرده است.
هیچ گاه کسی به فکر نیفتاده که برای جشنواره موسیقی فجر دبیرخانه دائمی ایجاد کند و این دبیرخانه با تغییر مدیریت کارش تعطیل نشود. من فکر می‌کنم نخستین قدم برای جبران کاستی‌ها راه اندازی همین دبیرخانه دائمی باشد که در طول سال فعالیت بکند و منحصر به چند ماه پیش از جشنواره نباشد.

هوشنگ سامانی

منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

رقابتی شدن جشنواره موسیقی فجر در نگاه اهالی موسیقی


رقابتی شدن جشنواره موسیقی فجر در نگاه اهالی موسیقی
● جشنواره رقابتی باید به دور از نگاه‌های خطی باشد
وضعیت نابسامان و نه چندان مساعد موسیقی در ایران باعث شده است تا جشنواره‌های موسیقی هیچ‌گاه نتوانند نقشی مانند جشنوارهء فیلم فجر و یا حتی تئاتر را ایفا كنند، ضمن آنكه در سال‌های اخیر به علت عدم حضور چهره‌های شناخته شده، این جشنواره پیش از پیش از رونق افتاده است.
با تمام این اوصاف این جشنواره به عنوان تنها جشنوارهء‌رسمی موسیقی در ایران در رقم‌زدن جریان موسیقی و فراهم آوردن الگوهای نظارتی و جهت دهی به سیاست‌های كلان موسیقی نقش مهمی ایفا می‌‌كند.
دبیری كامبیز روشن‌روان بر جشنوارهء موسیقی سال گذشته و سخنان پر امیدی كه زمان برگزاری جشنوارهء بیست و دوم بیان كرد، انتظار برپایی جشنواره‌ای متفاوت را به وجود آورد، به ویژه آن‌كه یكی از مهم‌ترین انتقادات و ایرادهای صاحب‌نظران و موسیقی‌دانان در چند دههء گذشته بر این بوده است كه مدیران و دبیران برنامه‌های موسیقایی و رخدادهای مهم مربوط به موسیقی غالبا با موسیقی بیگانه‌اند وهمین امر موجب پایین بودن سطح كیفی برنامه‌ها از یك‌سو و كناره‌گیری و عدم شركت هنرمندان برجستهء موسیقی از سوی دیگر شده است.
روشن‌روان البته در تمام مدتی كه به عنوان دبیر در این جشنواره فعالیت می‌كرد از ماهیت آن به شكل كامل دفاع كرد. او همچنین از برگزاری این جشنواره به شكل غیررقابتی دفاع و این مساله را به عنوان یكی از نقاط قوت جشنوارهء موسیقی فجر بیان كرد .
اما تنها چند ماه از برگزاری جشنوارهء بیست و دوم و نویدهایی مبنی بر این‌كه برنامه‌ریزی جشنوارهء بیست و سوم بلافاصله آغاز می‌شود و این جشنواره با جذب اسپانسر حتما پربارتر خواهد شد نمی‌گذرد كه مركز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقابتی شدن جشنواره را اعلام كرد.
این تصمیم در خلال برگزاری جلسهء شورای راهبردی موسیقی كه با حضور محمد حسین ایمانی خوشخو، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورا گرفته شده تا فرصتی برای معرفی استعدادهای موسیقی و حمایت‌های بعدی از گروه‌ها باشد و نمونه‌ها و الگوهایی برای موسیقی كشور معرفی كند.
در این جلسه همچنین ایمانی خوشخو با تاكید بر ضرورت بازنگری در برگزاری جشنوارهء بین‌المللی موسیقی فجراعلام كرد: «ضروری است دربارهء وضعیت جشنوارهء موسیقی، جایگاه و نقش آن، انتظارات مخاطبان و تاثیرات این جشنواره و توفیق و دستیابی به اهداف آن بازنگری شود تا جشنواره به صورت یكنواخت و تكرار نباشد.»
این مساله البته تاكنون نظرات متفاوتی را در اهالی موسیقی به وجود آورده و بسیاری از آنان با این طرح به مخالفت پرداخته و _بر عكس تعدادی نیز نظر موافقی نسبت به آن داشته‌اند.
درهمین ارتباط محمد سریر با اشاره به سكون و ركود فعلی موجود در هنر كشور، ایجاد خلاقیت در كارها را به ‌عنوان عنصری احیاكننده در موسیقی می‌داند: «اصولا در جشنواره‌ها، از كارهایی كه به‌نوعی برجسته‌‌ترند، تقدیر می‌شود و این تقدیرها می‌تواند باعث خروج جوانان از خمودگی باشد. باید از هر گروهی در هر زمینه و زاویه‌ای كه برتر است تقدیر شود و ژانرها و گونه‌های مختلف در نگاه‌های مختلف باید معدل‌گیری شوند تا به عدالت از هر كس در زمینه‌ای كه لایق آن ست، تقدیر شود.»
محمد سریر با تاكید بر این مساله به این نكته نیز اشاره كرده است كه «پررنگ كردن انگیزه‌ها در زمینه‌های آهنگ‌‌سازی، نوازندگی، گروه ‌نوازی و دیگر بخش‌ها بسیار مهم است.» او البته مسالهء دیگری را نیز یادآوری می‌كند: «شكل رقابتی نباید باعث استنكاف برخی گروه‌ها شود و منظور از رقابتی ‌بودن شكل گذشته و قدیم نیست، بلكه نگاهی جدید است.»
در حالی بحث بر سر رقابتی بودن و یا نبودن جشنوارهء موسیقی صورت می‌گیرد كه این جشنواره باید مهم‌ترین رویداد موسیقایی كشور بستری برای معرفی استعدادها، رقابت، نمونه‌سازی و الگوسازی و به عنوان نقطهء عطفی در جریان موسیقی كشور باشد، اتفاقی كه تاكنون به هیچ عنوان رخ نداده است، در حالی كه می‌شد با برگزاری آن به ارزیابی آنچه كه در سال گذشته اتفاق افتاده است، پرداخت و با شناسایی گروه‌های شاخص،حمایت‌ها و برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.
شهرام آقایی‌پور، آهنگساز، اعتقاد دارد: «اگر داوری و كارشناسی‌ها در جشنوارهء موسیقی به شكل صحیحی انجام شود، رقابتی برگزار شدن آن می‌تواند به رونق بیش‌تر این جشنواره كمك كند.»
او كه تا كنون خود و گروهش در هیچ جشنواره‌ای شركت نداشته‌اند، در این باره می‌گوید: «اگر فرد را مبنای این داوری‌ها قرار دهیم به نتیجهء مناسبی نخواهیم رسید، به خصوص آن‌كه نباید اساتید و جوانان را در یك سطح داوری قرار داد، بلكه تنها باید به این مساله اندیشید كه چه نوازنده‌ای از تكنیك و ظرفیت بیش‌تری در نوازندگی برخوردار است.»
اما زمانی می‌توان مشروعیت یك جشنواره را تعیین كرد كه در آن شرایط برای حضور تمام گروه‌های موسیقی كشور فراهم باشد، شاید به همین خاطر است كه از اولین ماه‌های سال جدید پنج نفر از فعالان موسیقی به منظور برنامه‌ریزی و ایجاد بستر مناسب برای حضور گروه‌ها و هنرمندان عرصهء موسیقی در بیست و سومین جشنوارهء موسیقی فجر كه بهمن ماه امسال برگزار می‌شود دور هم جمع شده و جلساتی را برگزار كرده‌اند.
در این شورا كامبیز روشن روان، داریوش پیرنیاكان، حمیدرضا نوربخش، حمید شاهنگیان و سید محمد میرزمانی و محمد حسین احمدی (مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) حضور دارند_ و چند ماه دیگر می‌توان دربارهء نتیجهء جلسات متعددی كه برگزار كرده‌اند، قضاوت كرد.
«متاسفانه قضاوت‌های هنری در كشوری مانند ایران بر اساس روابط شكل می‌گیرد نه بر اساس تخصص‌ها و ارزش‌های هنری و در چنین شرایطی رقابتی برگزار شدن جشنواره تنها به آزرده خاطر كردن هنرمندان راستینی می‌انجامد كه خارج از دایرهء این روابط قرار دارند و هرگز خود را در این دایره محصور نكرده‌اند.»
این‌ها را كیوان ساكت، نوازنده و آهنگساز می‌گوید. او در عین حال به این مساله اشاره دارد: «داورانی كه انتخاب می‌شوند، به اندازهء كافی خالی از دسته‌بندی و نگرش یك خطی نیستند و به همین خاطر قضاوت‌ها به گونه‌ای است كه داوران با یك دید خاص می‌خواهد كار موسیقی را نظارت كنند.»
این آهنگساز در ادامه بر این مساله تاكید می‌كند: «جشنواره‌ای می‌تواند به شكل رقابتی برگزار شود كه دارای رقابتی سالم_ و به دور از هرگونه عوامل باشد و در ایران تاكنون این موضوع سابقه نداشته است. جشنواره‌های رقابتی اسیر نوعی نگاه‌های خطی و روابط خاص جشنواره‌ای بودند و در چنین شرایطی اگر رقابتی نباشد، می‌تواند سمت و سوی بهتری پیدا كند.
در این سال‌ها تلاش شده است تا جشنواره‌های موسیقی با تنوع بیش‌تری برگزار شود، اضافه كردن بخش‌هایی مثل موسیقی نواحی، اركسترها، بخش تكنوازی، بین‌الملل، سخنرانی و... همه تلاشی است برای ارتقای این بخش هر چند كه تاكنون نتیجهء چندان درخشانی گرفته نشده است.»
امسال اما برگزاری نمایشگاه تخصصی موسیقی در راستای معرفی ظرفیت‌های موسیقی ایران و برگزاری برنامهء شب‌های موسیقی ایران از جمله دیگر برنامه‌هایی است كه برای افزایش سطح كیفی جشنواره به آن توجه شده است.
حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانهء موسیقی نیز از مذاكرات فراوان خانهء موسیقی با دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر می‌دهد: «جشنواره‌های موسیقی معمولا نباید به شكل رقابتی برگزار شوند، اما در شاخهء جوان اشكالی ندارد تا این اتفاق بیفتد، به خصوص آن‌كه برگزاری جشنواره در بخش جوان می‌تواند به انگیزهء بهتر جوانان كمك كند.»
او در ادامه تاكید می‌كند: «احتمالا تصمیم‌گیری‌ها بر اساس یك تفكری است كه پشت آن تحلیل درستی قرار دارد.»


وبگردی
سیف و بازی تکراری غیر مجازها !
سیف و بازی تکراری غیر مجازها ! - حرفهای تکرای بانک مرکزی در مورد صرافی ها و موسسات مالی غیر مجاز با یک جستجوی ساده در اینترنت.
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    طرز تهیه فیله مرغ نودلی
    فیله مرغ نودلی و طرز تهیه فیله مرغ نودلی و طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی و خارجی را در آشپزخانه نمناک مشاهده نمائید.