دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ / Monday, 20 August, 2018

خیلی بد Superbad


خیلی بد Superbad
▪ کارگردان: گرگ موتولا.
▪ فیلمنامه: ست روگن، اوان گولدبرگ.
▪ موسیقی: لایل ورکمن.
▪ مدیر فیلمبرداری: راس تی. الزبروک.
▪ تدوین: ویلیام کر.
▪ طراح صحنه: کری سال. اسپلمن.
▪ بازیگران: جونا هیل[ست]، مایکل سرا[اوان]، کریستوفر مینتز پلس[فوگل]، بیل هدر[سرکار اسلیتر]، ست روگن[سرکار مایکلز]، مارتا مک ایزاک[بکا]، اما استونز[جولز]، آویووا[نیکولا]، جو لو تروگیلو[فرانسیس]، کوین کوریگان[مارک].
▪ ١١٨ و ١١٤ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ نامزد بهترین فیلم کمدی و بهترین بازیگر جوان از مراسم منتقدان رسانه ها، برنده جایزه بهترین بازیگر خوش آتیه/مایکل سرا از مراسم انجمن منتقدان فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بهترین فیلم تابستانی از مراسم انتخاب نوجوانان.
▪ ژانر: کمدی.
ست و اوان دوستانی صمیمی هستند که آخرین هفته های دوران تحصیل در مدرسه راهنمایی را می گذراند. آن دو قرار است با آغاز دوره دبیرستان در جاهایی مختلف ادامه تحصیل داده و از هم جدا شوند. بنابر این بهتریت فرصت برای خوشگذرانی مشترک، یعنی جشن فارغ التحصیلی را نباید از دست بدهند.
اما مشکل اینجاست که این دو موجود در میان همگنان خود به بازنده هایی بی دست و پا مشهورند و هیچ کس مایل به دعوت آنها به این مهمانی نیست.
مشکل اصلی ست و اوان نداشتن دوست دختر و فانتزی های جنسی است که نمی توانند آنها را به شکلی معقول و واقعی پاسخ گویند. تا این که ست در کلاس آشپزی با دختری زیبا آشنا شده و با قبول تهیه مشروب الکلی برای مهمانی موفق به ثبت نام خود در لیست مدعوین می شود.
اما مشکل اینجاست که او نوجوانی زیر ٢١ سال است و از این رو قادر به خرید مشروب الکلی نیست. این دو به همراه دوست اجق وجق شان فوگل هر راهی را برای خرید مشروب امتحان می کنند، و فرجام آن شبی به یاد ماندنی برای این سه دوست است....
● چرا باید دید؟
بگذارید حرفی را که باید در آخر این مطلب بزنم، همین الان اعتراف کنم. خیلی بد بر خلاف نامش فیلم خیلی بدی نیست! و بر عکس، فیلم بامزه و خنده داری است که می تواند لحظات خوشی را برایتان به ارمغان بیاورد. شخصاً از برخی دیالوگ های تند و تیز و حتی بی ادبانه اش قهقهه زدم.
مانند صحنه ابتدایی فیلم که ست پس از دیدن پستان های خوش ترکیب مادر دوستش به او می گوید:"من واقعاً بهت حسودیم می شه، چون وقتی بچه بودی این پستان ها را مک زدی".
خیلی بد یک کمدی نوجوان پسند ٢٠ میلیون دلاری با شرکت بازیگرانی اغلب زیر ١٨ سال است که تا این لحظه ١٢١ میلیون دلار بازگشت مالی داشته، این یعنی مرغ تخم طلا! و همه کاره آن کسی نیست جز گرگ موتولا متولد ١٩٦٤ که با اولین فیلم بلندش The Daytrippers به شهرت و موفقیتی عظیم دست یافت. اما بدون شک عامل اصلی توفیق خیلی بد فیلمنامه نویسان آن هستند، که بنا به گفته خودشان از ١٣ سالگی شروع به نوشتن آن کرده اند و نام خود را نیز به شخصیت های اصلی آن بخشیده اند.
فیلم سرشار از عناصر اتوبیوگرافیک است و می تواند به عنوان برشی از زندگی نسل جوان اوایل قرن تازه محسوب شود که تمامی دانسته های جنسی خود را از سایت های پورنوگرافیک اینترنتی به دست آورده است.یعنی نسلی که شخصیت های شیرینی آمریکایی نمونه های سبک آن بودند.
البته شخصیت های خیلی بد بیشتر وامدار فیلم های دهه هفتادی بالغ تر این نوع مانند دیوارنوشته های آمریکایی و Animal House یا Dazed and Confused ابتدای دهه ١٩٩٠هستند. شاید بد دهن تر باشند، فاقد اخلاق و حتی فکر و ذکرشان سکس باشد، اما سنگینی و دغدغه های دوران بلوغ دست کم به اندازه برادرهای بزرگ ترشان بر دوش شان سنگینی می کند.
اگر کمی بتوانید جلوی خنده خود را بگیرید، خیلی بد به عنوان تلنگری به عقده های جنسی مردانه[مانند خود قضیب انگاری] می تواند بیشتر از آنچه فکر می کنید، جدی باشد.
بازیگران اصلی فیلم واقعاً درخشان هستند. مخصوصاً سبک کمدی عصبی جونا هیل سخت یادآور کارهای مرحوم جان بلوشی و ویل فرل یا جل بلک در سبک Frat Pack است.
اما بسیاری از لحظات قهقهه برانگیز فیلم متعلق به کریستوفر مینتز پلس است. برای گذراندن دو ساعت خنده و هیجان واقعی از شما دعوت می کنم فرصتی برای تماشای داستان دو بازنده که در حسرت خلوت کردن با دخترها می سوزند و می سازند، فراهم کنید!

امیر عزتی

منبع : موج نو

مطالب مرتبط

آدم های حاشیه ای، دغدغه های همیشگی

آدم های حاشیه ای، دغدغه های همیشگی
● نگاهی به فیلم كافه ستاره ساخته سامان مقدم
كافه ستاره از یك ایده درخشان بهره می گیرد. روایتی اپیزودیك كه البته چندان شبیه دیگر فیلم های این گونه نیست و ما در این سه اپیزود با نوعی تداخل روایت روبه روییم كه آدم های فیلم را در عرض یكدیگر قرار می دهد. از این رو نباید چندان تعجب كرد كه برخی صحنه ها در هر سه اپیزود تكرار شوند و تنها نكته ای كه موجب می شود این سكانس ها دچار تكرار و دوباره گویی نشوند تغییر در نوع میزانس و دكوپاژی است كه در هر بار یكی از كاراكترها را در مركزیت قرار می دهد.
با این حال می توان فیلم را به دو قسمت تقسیم كرد. اول ایده اصلی ماجرا است و دوم نوع پردازش داستان كه رویكردی اجتماعی و انتقادی دارد. در مورد ایده اصلی فیلم كه از نقاط قوت آن به حساب می آید، در زمان اكران آن در جشنواره هم حاشیه هایی به وجود آمد. اینكه مقدم فیلمش را عینا از روی فیلمی مكزیكی ساخته و فقط به ایرانیزه كردن برخی مفاهیم دست زده است. با این وجود در تیتراژ ابتدایی و انتهایی فیلم نشانی از این موضوع به چشم نمی آید. چاره ای نیست. ما به كارگردان اعتماد می كنیم و از اینكه چنین ایده بكر و دست نخورده ای را دستمایه كار قرار داده می توانیم او را مورد تحسین قرار دهیم
كافه ستاره روایتگر سرگذشت سه زن است. سامان مقدم در روایت زندگی این سه زن بدون اینكه بخواهد در دام مفاهیم فمینیستی بیفتد، بیشتر می خواهد از دریچه روایت زندگی آنها به نوعی دیدگاه انتقادی و اجتماعی نگر برسد. با این نگاه به كافه ستاره و دقت در این مسئله به رغم تلاش كارگردان در ایجاد موقعیت های برآمده از دل جامعه ای كه تصویر می كند می توان به نقطه ضعف هایی برخورد كرد كه بیشترین لطمه را به روایت اثر و در وهله دوم شخصیت پردازی آدم ها وارد می كند. اگر بخواهیم خود كافه را هم به عنوان محلی كه در مركزیت حوادث قرار دارد در كنار آدم های فیلم بررسی كنیم به نوعی تحمیل آن بر دیگر وجوه فیلم می رسیم. فیلم در سكانس های آغازین كه مدت زمان قابل ملاحظه ای را هم شامل می شود بی جهت در فضای كافه محبوس می شود بدون آنكه برآیند مفهومی از این قضیه به مخاطب منتقل كند ضمن اینكه كارگردان از موقعیت فریبا در كافه بهره خوبی نمی برد و هرچند تلاش می كند فضای كافه و سختی كاركردن در آن را به مصائب فریبا اضافه كند اما ناخودآگاه در این مكان می توان در رفتار فریبا نوعی اقتدار نصف و نیمه را مشاهده كرد كه حتی به او نوعی هویت اجتماعی هم می بخشد. این مسئله دقیقا در نقطه مقابل درآمد اندكش از كافه قرار می گیرد او حتی اجاره میز بیلیارد را هم نمی تواند دربیاورد. اما به رغم این كاراكتر شوهر او فریدون از یك دستی بیشتری برخوردار است. مقدم در طراحی این كاراكتر به نوعی كلیشه ها را كنار می زند و از فریدون آدمی پلید و سیاه كه موجب انزجار ناخودآگاه مخاطب شود نمی آفریند. اما مسئله به همین جا ختم نمی شود. پردازش بقیه شخصیت ها هم خالی از اشكال نیست. «ابی» یك كارگر مكانیك است اما ویژگی هایی كه نشان دهنده وابستگی او به این پایگاه اجتماعی باشد نشان داده نمی شود. دقت كنید كه نوع پوشش او، حرف زدنش، رفتارش و نوع و جنس عشقی كه به سالومه دارد او را از یك كارگر مكانیك دور می كند. معمولا این گونه آدم ها به دلیل شرایط اقتصادی شان خیلی زودتر از موعد بزرگ می شوند. او اشاره می كند كه هیچ كس و كاری ندارد. در حالی كه می توان به وضوح برجستگی كودك درون ابی را در رفتارش مشاهده كرد. آیا رقصیدن او با چتر به شیوه ملودی های بالا لایكای روسی می تواند با خاستگاه اجتماعی اش مطابقت پیدا كند جالب تر اینكه او روزنامه خوان هم هست و خبر مرگ خسرو را از آگهی روزنامه متوجه می شود.
با این كاستی های فاحش تعجب مخاطب زمانی برانگیخته می شود كه برخی جزئیات به شكل هوشمندانه ای پرداخت شده اند كه بی توجهی به آنها می تواند نوعی بی انصافی به نظر برسد. مثلا آگاهی مخاطب از سرنوشت سالومه فقط با نگاه او از پشت شیشه به كتی حاصل می شود كه به موجزترین شكل ممكن از سرنوشت اسفبارش فرار كردن به دبی خبر می دهد. اما جالب اینكه خوش و بش كردن های او با ایرج نوذری در كافه و سهل انگاری كارگردان در ایجاد این موقعیت دقیقا در نقطه مقابل این نگاه حرفه ای قرار می گیرد.
به همین دلایل است كه فیلم در اپیزود سوم به كلی از دست می رود و روایتی جدید را برمی گزیند كه به كمدی های این سال های سینمای ایران بی شباهت نیست. اولین پلان حضور ملوك و نشان دادن چهره او در لباس عروسی با پس زمینه یك موسیقی كاملا نامرتبط با فیلم این زنگ خطر را به صدا درمی آورد. اگر فیلم تا اینجا با نگاه تلخ اندیشی كه دارد می تواند دست كم طیف خاصی از مخاطبین را با خود همراه كند، در اپیزود سوم بدل به هجویه ای در باب زندگی آدم های حاشیه ای جامعه و بدبختی هایشان می شود. افراط كارگردان در استفاده از موتیف های كمیك كه پی در پی خنده تماشاگر را به همراه دارد موجب می شود كه با وجود ناكامی آدم های فیلم در رسیدن به نقطه ای امیدواركننده، مخاطب با چهره ای خندان سالن سینما را ترك كند.
كافه ستاره یك فیلم اجتماعی و تلخ اندیش است كه می خواهد روایتگر زندگی آدم های حاشیه نشین باشد اما با پایان بندی نامرتبطش كه آن را از اهداف اولیه اش دور می كند، ثابت می كند كه سامان مقدم هنوز می تواند تجربه بیندوزد و با پشتكاری كه دارد به تصویری یك دست و نامتزلزل از جامعه و آدم هایش دست پیدا كند. فراموش نكنیم مقدم با فیلمی مثل سیاوش كارش را شروع كرد و این مسئله موجب می شود كه كافه ستاره را بیش از اینها جدی بگیریم.

وبگردی
پشت پرده سفر مجرّدی عراقی‌ها به مشهد
پشت پرده سفر مجرّدی عراقی‌ها به مشهد - اردیبهشت ۹۴ بود که روزنامۀ انگلیسی «گاردین»، در فقدان رسانه‌های کارآمد محلّی، گزارشی منتشر کرد با عنوان «عبادت، غذا، سکس و پارکِ آبی در شهر مقدس مشهدِ ایران»
ویدئو / تشییع پیکر «آقای بازیگر» سینمای ایران
ویدئو / تشییع پیکر «آقای بازیگر» سینمای ایران - پیکر مرحوم عزت‌الله انتظامی بازیگر باسابقۀ سینما و تئاتر ایران صبح یکشنبه (۲۸ مرداد) با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، وزیر ارشاد و علاقه‌مندان سینما و تئاتر، از تالار وحدت تشییع شد. عزت سینمای ایران بامداد جمعه (۲۶ مرداد) در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
مراسم تشییع پیکر عزت‌الله انتظامی
مراسم تشییع پیکر عزت‌الله انتظامی - پیکر عزت‌الله انتظامی، بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون، صبح یکشنبه - ۲۸ مرداد - با حضور جمع زیادی از هنرمندان و علاقه‌مندان، از تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شد.
عکسی عجیب از  تجمع حوزویان قم
عکسی عجیب از تجمع حوزویان قم - براستی داستان درگذشت آقای هاشمی و استخر چه بوده است؟ چرا از تهدید سیاسی و امنیتی در این تصویر استفاده شده است؟ چه افراد و جریانی پشت این پلاکارد هستند؟
واکنش اشک آلود جمشید مشایخی به درگذشت انتظامی
واکنش اشک آلود جمشید مشایخی به درگذشت انتظامی - اشک های جمشید مشایخی برای عزت الله انتظامی در بیمارستان و واکنشش به درگذشت همبازی و همکار چندین دهه اش
سفیر آلمان تعطیلات خود را در بین عشایر بختیاری گذراند
سفیر آلمان تعطیلات خود را در بین عشایر بختیاری گذراند - میشائل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران برای گذراندن تعطیلات تابستانی خود با عشایر بختیاری در دره کوهرنگ زاگرس همراه شده است. منبع
تریلی در اهواز چپ کرد، مردم بارش را غارت کردند!
تریلی در اهواز چپ کرد، مردم بارش را غارت کردند! - یک تریلی در اهواز واژگون شد و مردم به جای کمک به راننده مصدوم بار تریلی را بردند
بازگشت گوگوش به ایران و نحوه برخورد با او در فرودگاه
بازگشت گوگوش به ایران و نحوه برخورد با او در فرودگاه - در ویدئوی زیر روایت فائقه آتشین (گوگوش) را از بازگشت به ایران بعد از انقلاب و نحوه برخورد پاسدار فرودگاه و دادستانی با او می شنوید. او این خاطرات را سال ۲۰۰۰ در تورنتوی کانادا روایت کرد.
ماجرای عکس متفاوت وزیر جوان و هشتگ‌های توییتری
ماجرای عکس متفاوت وزیر جوان و هشتگ‌های توییتری - نكته جالب در اين ميان، گستردگي و تنوع واكنش‌ها به پوشش «وزير جوان» بود. تا آن‌جا كه در ميان كاربران بودند گروهي كه اين پوشش را در حد «شق‌القمر» بالا برده و اين تفاوت ظاهري را نشانه‌اي از تفاوتي عميق در نوع نگاه آذري‌جهرمي تحليل كردند و در مقابل، طيفي نيز «وزير جوان» را به‌خاطر تلاش براي آنچه ازسوي اين كاربران نوعي «پوپوليسم» و «عوام‌فريبي» خوانده شد
اظهارات تند احمدی نژاد علیه روحانی و دولت!
اظهارات تند احمدی نژاد علیه روحانی و دولت! - محمود احمدی نژاد با انتشار پیام ویدیویی تندی علیه رئیس جمهور، وی را هم دست رئیس دو قوه دیگر نامید و خواستار کناره گیری حسن روحانی از مقام ریاست جمهوری شد.
فیلم | قرار نبود روحانیت در همه چیز اظهارنظر کند!
فیلم | قرار نبود روحانیت در همه چیز اظهارنظر کند! - فیلم - مدتی قبل حجت الاسلام زائری مهمان خبرآنلاین بود و در کافه خبر به بررسی مسایل فرهنگی و اجتماعی ایران و نقش روحانیت در جامعه پرداخت.
فیلم | چرا مردم مسئولین را مسخره می‌کنند؟
فیلم | چرا مردم مسئولین را مسخره می‌کنند؟ - فیلم - چرا مردم مسئولین را مسخره می‌کنند؟ پاسخ این سوال را در ویدئوی زیر ببینید.
فیلم سانسور شده خوانندگی سحر قریشی در یک برنامه
فیلم سانسور شده خوانندگی سحر قریشی در یک برنامه - سکانس سانسور شده مسابقه «13 شمالی» که در آن سحر قریشی ترانه های مشهور چند تن از خوانندگان را می خواند، ببینید. اولین قسمت این مسابقه در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است.
عاشق شدن لیلای سریال پدر،داستانی کاملا واقعی!
عاشق شدن لیلای سریال پدر،داستانی کاملا واقعی! - روایت نازنین پیرکاری،مجری و تهیه کننده تلویزیون از عاشق شدن خود که داستان سریال پدر شد...
یک ژن خوب تازه: جان متاعی است که هر بی سروپایی دارد
یک ژن خوب تازه: جان متاعی است که هر بی سروپایی دارد - مهمترین بخش های سخنان او اینجاست که عنوان می کند: چه کسی در جریان انقلاب بوده؟ اگر یک عده ای جان دادند، یک عده ای هم این وسط پول دادند. او که گویا دستی در شعر هم دارد، سخن عجیب تری از آنچه پیش از این گفته بر زبان جاری می سازد و با به کار بردن این بیت که «جان چه باشد که نثار قدم دوست کنم *** این (جان) متاعی است که هر بی سروپایی دارد» ...
ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد
ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد - برای آمریکا کم هزینه‌ترین استراتژی ادامه وضع موجود است. ترامپ در یک سال گذشته کاری کرد که ۳۰ میلیارد دلار دارایی ایران از کشور خارج شود. این پول به کشور‌هایی مثل ترکیه، گرجستان، ارمنستان، مالزی و ... که از ثبات و امنیت برخوردارند رفت و در این کشور‌ها سرمایه گذاری شد. همین موضوع کمر اقتصاد ایران را می‌شکند. در این یک سال دلار به نزدیک ۱۰ هزار تومان رسیده است. ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد. اگر…
سحر تبر چهره واقعی‌اش را آشکار کرد!
سحر تبر چهره واقعی‌اش را آشکار کرد! - سحر تبر سال گذشته برای اولین بار در رسانه‌های جهان دیده شد. گمانه زنی می‌شد که او برای شباهت پیدا کردن به آنجلینا جولی ۵۰ عمل جراحی داشته است. اما او در نهلایت شبیه شخصیت "عروس مرده" تیم برتون به نظر می‌رسید.