جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

والیبال لیگ برتر دوررفت


والیبال لیگ برتر دوررفت
▪ قهرمان دور رفت:
پیکان تهران
▪ نایب قهرمان دور رفت:
پگاه ارومیه
▪ سوم دور رفت:
پردیس متحد قزوین
مسابقات این فصل والیبال باشگاه های کشور با شرکت ۱۳ تیم ۴ تیم از تهران ۲تیم از ارومیه و ۱ تیم از قزوین،همدان،یزد،بندرامام،مشهد،سیرجان وگنبد برگزار میشود که پس از ۷۷ بازی (۱ بازی باقیمانده)با صدرنشینی پیکان در دوررفت پایان یافت.
درزیر نگاهی به عملکرد تیم ها داریم:
۱) پیکان تهران:
تیم پیکان که تشکیل شده از ۱۲ نفر عضو تیم ملی و تیم جوانان مسابقات را بسیار پرقدرت انجام داد در ۱۲ پیکار تنها ۱ شکست برابر پگاه ارومیه پذیرفت و حتی پردیس متحد قزوین را در قزوین و سایپا را درتهران ۳-۰ و ۳-۱ برد.البته از تیمی که تمامی یارانش ملی پوش اند بیش از این هم انتظار نمی رود.داشتن مربی توانایی چون مصطفی کارخانه و۱۲بازیکن برتر کشور قهرمانی دوررفت و احتمال۹۰%قهرمانی لیگ را برای این تیم به ارمغان آورد.
۲) پگاه ارومیه:
تیم خوب ویکدست شهر والیبال خیز ارومیه با مدیرعامل دلسوزی چون موسی احمدزاده و تماشاگران پرشور توانست نایب قهرمان دور رفت شود.گرچه این تیم ابتدای فصل را خیلی بد آغاز کرد و ۳بر۰به گل گهرسیرجان باخت ولی یک بار دیگر در میانه های نیم فصل در ارومیه برابر سایپا متوقف شدند ولی در مجموع مخصوصا برابر پردیس قزوین و پیکان عملکرد درخشان و خوبی داشت.
۳) پردیس متحد قزوین:
تیم ملی دوم ایران بی شک تیم پردیس متحدقزوین است.تیمی که تشکیل شده از بهترین بازیکنان کشور بجز بازیکنان تیم پیکان تا حدودی عملکرد خوبی داشت گرچه در خانه با دوشکست سنگین برابر پیکان و پگاه ارومیه نشان داد که آنطور هم نمی توان روی این تیم برابر کسب نتایج درخشان امید بست با اینحال نتایج خوبی برای تماشاگران مشتاق قزوینی بدست آورد.
۴) سایپا تهران:
یکی از تیم های خوب و مدعی این دوره سایپا بود که توانست تیم پگاه ارومیه را در ارومیه زمین گیر کند ولی در چند بازی از جمله بازی با پیکان به هیچ وجه عملکرد خوبی نداشت اما توانست در پایان نیم فصل در جمع مدعیان باقی بماند.
۵) استیل آذین:
یکی از تیم های پرحاشیه و عجیب این دوره بی شک استیل آذین بود که با ۳ نام درپیکارها شرکت کرد ابتدا مسابقات را بانام پاس تهران آغاز کرد در هفته دوم و سوم نامش به جوانان ایران تغییر نام داد واز هفته چهارم به بعد با نان استیل آذین در مسابقات شرکت کرد که توانست در رده نهم قرار بگیرد.
۶) بانک صادرات مشهد:
دومین تیم پرحاشیه فصل این تیم بود که پس از حدود ۴-۵ هفته به یکباره از تهران به مشهد تغییرمکان داد ولی بااینحال نتایج نسبتا ضعیفی را برای شهر مشهد گرفت که این شهر زیاد با والیبال میانه ای ندارد.
۷) ارومدشت ارومیه
یکی از بدشانس ترین تیم های نیم فصل بی شک این تیم ارومیه ای بود زیرا در آخرین لحظات بسته شد ثانیا بازیکنان زیاد با هم یکدست نشده بودند یا۳-۰می باخت یا با بدشانسی محض ۳-۲ ودر ست آخر آن ۸) ۱۳ می باخت ولی بالاخره در آخرین هفته ها با شکست اتکا به تنها برد نیم فصل رسید اما انصراف و خارج شدن از زمین در پیکار با بانک صادرات برای همه از جمله هواداران ارومیه ای این تیم عجیب بود.
۹) گل گهر سیرجان
نایب قهرمان فصل پیش و نایب قهرمان مسابقات آسیای میانه اصلا نتواست نتایج درخشان فصل پیش را تکرار کند وبا کسب افتضاح ترین نتایج یازدهم شد واین رتبه اصلا و ابدا به تماشگران سیرجانی خوش نیامد.نایب قهرمانی کجا و یازدهمی بین ۱۳ تیم کجا!عجیب ترین نتیجه اینکه این تیم در اولین هفته ۳بر ۰ پگاه نایب قهرمان را برد.
۱۰) استقلال گنبد:
دومین شهر والیبال خیز کشور بعد از ارومیه این فصل نیز نتواست نتایج درخور توجهی کسب کند و با خوش شانسی تمام در رده دوازدهم قرار گرفت آنهم فقط بخاطر باخت فنی اروم دشت ارومیه واگرنه تیم آخر جدول میشد.
۱۱) شهرداری همدان:
کسب ۶ برد و ۶باخت میتواند نتیجه خوبی برای این تیم به شمار بیاید ولی باتوجه معدل این تیم که کمتر از ۱ است نشان میدهد که باخت های این تیم از بردهایش سنگین تر است.اما کسب رتبه ششم دوررفت نوید آینده درخشان برای این تیم را میدهد.
۱۲) تربیت یزد:
یکی از تیم هایی که هر از چند گاهی جرقه کسب نتایج عجیب را میزد این تیم بود برد برابر تیم سوم (پردیس متحد)وگرفت ست از تیم پیکان (قهرمان دوررفت)وبرد۳ بر۰ در ارومیه برابر هواداران این شهر برابر اروم دشت ارومیه نتایج واقعاً عجیبی بود که این تیم گرفت این تیم دوررفت را با کسب مقام هفتم به پایان برد.
۱۳) اتکا تهران:
تنها تیمی که بردی رانصیب اروم دشت ارومیه کرد (به مانند قضیه سایپا و پگاه گیلان در فوتبال کشور)تیمی نبود جز اتکا اما کسب رتبه پنجم دوررفت نتیجه ایده آل برای این تیم به شمار میرود.
۱۴) پتروشیمی بندرامام:
تیم پتروشیمی بندر امام این فصل که عاشق رسانده امتیازات به بیش از ۲۵ بود در پایان دوررفت هشتم شد ولی بازی های این تیم از این جهت که بازی همچنان ادامه دارد بسیار جذابتر و طولانی تر از بازی های سایر تیم ها بود.
لیگ والیبال کشور یکی از بدترین لیگ های کشور است به دلایل زیر:
۱) تعداد تیم های هردوره نوسانی است وبجز سالهای ۷۱تا۷۴ هیچ سه دوره پیاپی وجودنداشت که تعداد تیم ها تغییرنکند .توجه کنید:
سال(تعداد تیم)
۷۵(۱۴) ۷۶(۸) ۷۷(۷) ۷۸و۷۹(۹) ۸۰(۱۰) ۸۱و۸۲(۱۱) ۸۳(۱۸) ۸۴و۸۵(۱۴) ۸۶(۱۳)
جالب است نه.
۲) در ۲۰ دوره برگزاری لیگ قهرمانی ۱۹ دوره نصیب نمایندگان تهران مخصوصا پیکان و صنام شده و تنها آبگینه قزوین توانسته بعنوان یک تیم شهرستانی قهرمان لیگ شود.
۳) ۷۰% نایب قهرمانی های لیگ نصیب تهرانی ها شده و اصفهان با ۲ نایب قهرمانی بهترین استان بعد از تهران است.آذربایجانغربی،شرقی،خوزستان و کرمان نیز هرکدام یکبار نایب قهرمان شده اند.
در مجموع ۷۰% رتبه های اول تا سوم نصیب استان تهران شده و استان اصفهان با ۱۰% دوم است.
۴ـ) تیم های شرکت کرده در لیگ والیبال اکثرا بیش از ۳ سال دوام نیم آورند.توجه کنید:
آذر پیام ارومیه حضور درلیگ(تأسیس) ۱۳۸۳(۱۳۸۲) غروب تیم ۱۳۸۶
پاس تهران ///////////////// ۹-۱۳۷۸ ///////// ۳-۱۳۸۲
صنام تهران ///////////////// ۷-۱۳۷۶ ///////// ۵-۱۳۸۴
آی دانه چالدران ///////////////// ۴-۱۳۸۳ ///////// ۶-۱۳۸۵
و...
خیلی خیلی جالب است!
۵) تیم ها همسطح نیستند.
۶) استان های والیبال خیز (آذربایجانغربی،شرقی،اصفهان،کرمانشاه،قزوین،گلستان و...) یا نماینده ای در لیگ ندارند یا تعداد نماینده هایشان کم است.
۷) قدیمی ترین تیم آن سابقه ای ۱۲ ساله دارد ولی لیگ سابقه ای ۳۳ ساله!
و ... .
سینا پسران افشاریان


همچنین مشاهده کنید