جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بازیگر نقش‌های خاطره‌انگیز


بازیگر نقش‌های خاطره‌انگیز
پرهیز از پذیرفتن نقش‌های تکراری و سخت‌گیری برای حضور مقابل دوربین، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بازیگر است.بازیگری هنری است که ارتباط مستقیمی با دیده شدن دارد و سخت است که بازیگر از این ویژگی چشمپوشی کند.
اما اغلب بازیگرانی که بر این میل، پیروز شده‌اند و با گزیده‌کاری بسیاری از نقش‌های تکراری را رد کرده‌اند، کارنامه‌ای داشته‌اند که می‌شده به آن نمره قبولی داد. علی مصفا چنین بازیگری است بازیگری که به علت کم‌کاری هر بار در فیلم یا مجموعه‌ای بازی کرده، حضورش همراه با طراوتی خاص بوده. برای مصفا، بازیگری و جاذبه‌هایش خیلی زود رنگ باختند و او ترجیح داد کمتر مقابل دوربین برود، هر چند که موقعیت خوبی برای تبدیل شدن به بازیگری پرکار داشت.
به همین دلیل است که به جز «امید» که اولین فیلم او است و ربط زیادی به کارنامه‌اش ندارد، بقیه فیلم‌هایی که بازی کرده تجربه‌های متفاوتی بوده‌اند. مصفا به واسطه این گزیده‌کاری تبدیل به نامی شده که اگر در پروژه‌ای حضور پیدا کند می‌توان به حاصل آن امیدوار بود. او به عیاری برای سنجش کیفیت هر فیلم یا مجموعه تبدیل شده.
علی مصفا در «پریدخت» یکی از بهترین بازی‌هایش را ثبت کرده بازی در نقش خاکستری و جذاب، فرصتی بوده که او از دست نداده و تلاش کرده از آن درست استفاده کند.
نادر شخصیتی است چند بعدی که به خاطر عشقی که از او دریغ شده از پهلوان (داریوش ارجمند) و نصرت (کامبیز دیرباز) انتقام می‌گیرد، او به خودش حق می‌دهد که برای گرفتن سهمش از دنیا، رقیبان را از سر راه بردارد. اما به‌خاطر جرمی که مرتکب می‌شود اندوهگین هم هست، اندوه از مرگ برادر و شوربختی پریدخت.
در بازی مصفا تمام این لحظه‌ها و جنگ درونی نادر با خودش را می‌بینیم میمیک چهره او، غم و اندوه و تنهایی نادر را نشان می‌دهد. در چشم‌هایش هم می‌شود خشم و کینه‌ای که نسبت به نصرت، میرزا و پهلوان دارد را دید و هم شرم و عطوفت را.
بازی مصفا در «پریدخت» پر از لحظه‌های ویژه است. سکانس گفت‌وگوی او و نصرت و اعتراف نصرت را به یاد بیاورید که چطور مصفا فقط با چهره‌اش دگرگونی روحی نادر و خشمش نسبت به احساس عاشقانه نصرت به پریدخت را منعکس می‌کند. سکانس عروسی پریدخت هم از لحظه‌های به یاد ماندنی مجموعه است که البته به شدت وابسته به کارگردانی سامان مقدم است.
در این سکانس، نادر پشت پنجره در تنهایی قدم می‌زند و در تدوین موازی، این تنهایی با شادی عروسی نصرت همزمان می‌شود. اخمی که مصفا بر چهره دارد و نگاه تلخش، حالت روحی نادر را به خوبی نشان می‌دهد.
حاصل کار مصفا در «پریدخت» نشان می‌دهد که اعتماد کردن به انتخاب او اشتباه نبوده، او همچنان یکی از بهترین و مهم‌تر از آن گزیده‌کارترین بازیگران ما است بازیگری که می‌توان به احترام حساسیتی که در انتخاب نقش دارد، کلاه از سر برداشت و همیشه منتظر یک اتفاق در کارنامه‌اش بود.
شاید پس ۱۴ سال که از ورود او به حرفه بازیگری می‌گذرد تعداد فیلم‌هایی که بازی کرده در مقایسه با بسیاری از بازیگران تازه‌وارد این سینما، ناچیز باشد اما مهم این است که تلاش کرده در هر فیلم یا مجموعه، تصویری تازه از خود ارائه بدهد و با شناخت درست از جنس بازی‌اش به سراغ نقش‌هایی برود که او را در ساختن این تصویرها یاری می‌دهد.
همان‌قدر که بخشی از موفقیت و محبوبیت «کیف انگلیسی» را می‌شد به پای حضور علی مصفا و لیلا حاتمی در نقش‌های اصلی نوشت، می‌توان تاثیر حضور این زوج را در «پریدخت» هم دید.
به‌جای این دو بازیگر بازیگران دیگری هم می‌توانستند این نقش‌ها را بازی کنند، اما مهم این است که هیچ ترکیبی به اندازه ترکیب لیلا حاتمی و علی مصفا به این مجموعه کمک نمی‌کرد.
محدثه واعظی پور
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید