شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

فوتبال؛ محلی برای رقابت یا رفاقت؟


فوتبال؛ محلی برای رقابت یا رفاقت؟
بسیاری معتقدند که فوتبال بیش از آنکه مسابقه ای صرف بین ۲ تیم باشگاهی باشد، جنگی است تمام عیار که ریشه در گذشته ها دارد. در این بین در بسیاری از نقاط جهان نیز دیده شده که تیم ها با داشتن چنین تفکراتی به میدان می روند. این رویکرد باعث می شود که فوتبال و ورزش ارزش های خود را بیش از پیش از دست بدهد و اسیر رقابت های گروهی شود. در ایتالیا رقابت ۲ تیم اینتر و یوونتوس از جمله این رقابت ها است. این ۲ تیم اخیراً در چهارچوب رقابت های جام حذفی ایتالیا موسوم به کوپا ایتالیا به میدان رفتند که اینتر، صدرنشین بدون شکست کالچو، توانست ۳ بر ۲ یوونتوس را شکست داده و راهی مرحله بعد شود. سایت گل در مطلبی به بررسی دیدار این ۲ تیم موسوم به دربی ایتالیا پرداخته که در ادامه می خوانید: دربی ایتالیا از سال ۱۹۶۷ آغاز شد، در آن زمان «جیانی بررا» از روزنامه نگاران ورزشی و برجسته ایتالیا به این دیدار چنین لقبی داد. از آن زمان و حتی پیش از آن رقابت این ۲ تیم قدرتمند همواره شاهد برخورد، تنش و بروز صحنه های بحث برانگیز بود.
● بدترین شکست، بهترین پیروزی
بهترین خاطره ای که هواداران یوونتوس از رقابت بین این ۲ تیم دارند به سال ۱۹۶۱ برمی گردد. در آن سال یوونتوس توانست ۴ بر یک اینتر را در تورین شکست دهد و خاطره سخت ترین شکست در طول تاریخ باشگاه را برای تیم برجای بگذارد. این پیروزی بزرگ ترین برد آنها محسوب می شد.از سوی دیگر هواداران اینتر نیز معتقدند که این شکست به دلیل آن بود که اینتر بازیکنان جوان خود را به میدان فرستاده بود. تنها گل این تیم را هم «سندرو مازولا» بازیکن جوان تیم به ثمر رساند. در آن زمان مالکیت باشگاه در اختیار «آنجلو موراتی» پدر «ماسیمو موراتی» مالک فعلی باشگاه بود. او باشگاه را مملو از بازیکنان جوان کرده بود. هواداران اینتر نیز معتقدند که اگر شرایط برعکس بود چه بسا یووه زمین مسابقه را ترک می کرد و یا تماشاگران این تیم برای گریز از این شکست سنگین به مستطیل سبز می آمدند تا بازی از جریان بیفتد و مسابقه مجدداً تکرار شود.در آن سال عمر سیوری توانست ۶ گل به ثمر برساند و در آن سال بالاتر از لوئیز سوارز از اینتر برنده توپ طلا شد.
● رونالدو
مسأله دیگری که رقابت این ۲ تیم را حساس کرده است مسائل مربوط به حضور رونالدو است که از سال ۱۹۹۸ به حساسیت دیدار این ۲ تیم بیشتر دامن زده است. در آن سال رقابت نزدیکی بین این ۲ در جریان بود. تا پایان رقابت ها تنها ۴ مسابقه باقی مانده بود و فاصله امتیاز ۲ تیم در بالای جدول تنها یک امتیاز بود. این بازی برای هر ۲ تیم حکم قهرمانی داشت و اینتر در دل آلپی به میدان رفت. سفید و مشکی پوشان یوونتوس در نیمه دوم یک بر صفر پیش افتادند اما در ادامه و در محوطه جریمه رونالدو توسط مارک ایولیانو مدافع یوونتوس متوقف شد. همه منتظر اعلام پنالتی بودند اما داور دستور به ادامه بازی داد. در ادامه و با بازگشت تنها چند دقیقه یک پنالتی مشکوک به سود یوونتوس اعلام شد تا خشم هواداران اینتر بیش از پیش شود. الساندرو دل پیه رو پشت توپ ایستاد و نتوانست توپ را وارد دروازه کند. یوونتوس در آن سال فاتح اسکودتو شد. در همه جا این موضوع اعلام شد که داور به نفع یووه سوت زده و باید بازی تکرار شود. بحث های زیادی بین مردم شکل گرفت حتی ۲ تن از نمایندگان پارلمان ایتالیا نیز به دلیل بحث و جدل های فراوان از حضور در صحن پارلمان منع شدند.
● کالچو پولی
اگر تا به حال هیچ مسأله ای نتوانسته بود رقابت این ۲ تیم را جذاب کند، کالچو پولی باعث حساس تر شدن رقابت این ۲ شد. پس از معلوم شدن این موضوع که سران باشگاه در تصمیمات داوران تأثیرگذار بودند، یوونتوس در سال ۲۰۰۶ به رده پایین تر سقوط کرد و عنوان قهرمانی که به دست آورده بود نیز به تیم دوم رسید. با رفتن این تیم به سری B و کسر امتیاز از سایر تیم های خاطی، اینتر بار دیگر توانست فاتح اسکودتو شود. به علاوه بسیاری از بازیکنان یووه نیز به تیم های دیگر ایتالیا و اروپا رفتند. در این بین زلاتان ابراهیموویچ بازیکن سوئدی یوونتوس نیز به تیم رقیب یعنی اینتر رفت. مسلماً دیدار اخیر ۲ تیم نیز در تاریخ ۲ باشگاه ثبت خواهد شد تا رقابت این ۲ تیم در آینده با حساسیت بیشتری پیگیری شود.
● باشگاه های رقیب در دیگر کشورها
▪ ریور پلاته- لوکا جونیورز (آرژانتین)
▪ ستاره سرخ بلگراد- پارتیزان (صربستان)
▪ فنرباغچه- بشیکتاش (ترکیه)
▪ بارسلونا- رئال مادرید (اسپانیا)
▪ اورلندو پیرتس- کایزر چیف (آفریقای جنوبی)
▪ آمه ریکا- گوادالاخارار (مکزیک)
▪ ناسیونال- پنارول (اوروگوئه)
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید